Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، در نخستین پنل تخصصی دومین همایش دوسالانه بین المللی انجمن علمی باستان‌شناسی ایران، عباس علیزاده از موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو به موضوع اهمیت فلسفه در باستان‌شناسی اخلاقی و ویژگی‌های فرهنگی قومی در تصمیمات باستان‌شناسی در راستای اخلاق پرداخت و یکی از تاثیرات اجتماعی و تعامل جامعه با باستان‌شناسی را سودمند بودن باستان‌شناسی برای جامعه دانست و افزود: تولید دانش در باستان‌شناسی برای سودمند بودن این رشته در جامعه کافی نیست بنابراین باستان‌شناسی باید به صورت دانشی علمی کاربردی تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه در باستان‌شناسی کاربردی، باستان‌شناس می‌تواند به دنبال حل مشکلاتی باشد که برای جوامع و دولت‌های معاصر چالش برانگیز هستندتصریح کرد: بارزترین این مشکلات، سدسازی‌ها، جاده‌سازی و دیگر کارهای عمرانی است.

این باستان‌شناس اظهارکرد: باستان‌شناسی و رشته‌های همسان با آن، یعنی دیرین زیست‌شناسی و غیره می‌توانند یک گذشته قابل استفاده را در اختیار مهندسان و طراحان پروژه‌هایی قرار دهند تا از عواقب زیان بار انجام چنین پروژه‌هایی تا حد امکان جلوگیری کنند، از این رو بحث گذشته قابل استفاده  ما را به مباحث حفظ میراث فرهنگی هدایت می‌کند.

علیزاده در ادامه به نقش باستان‌شناس به حل معضلات و مشکلات مهمی چون برخی از سیاست‌های دولت‌ها و نحوه اجرا آن‌ها، همچون تخلیه اجباری ساکنان محلی، ممنوعیت یا محدودیت در شیوه رفتارهای سنتی، فرهنگی و اقتصادی اشاره و تصریح کرد که باستان شناس باید با دانش تخصصی خود تصمیم بر حمایت یا عدم حمایت بر انجام چنین اهدافی را در جهت حفظ اخلاق و میراث‌فرهنگی به کار بگیرند.

وی با ابراز تأسف از اینکه غارت و تجارت آثار باستانی از اصلی‌ترین نگرانی‌های اخلاقی در حفظ میراث فرهنگی است گفت: این مشکلات در مناطق محروم و فقیرنشین بیش از مناطق دیگر اتفاق می‌افتد و باید گفت در چنین مواقعی آیا رفع فقر و اشتغال‌زایی می‌تواند از غارت میراث فرهنگی جلوگیری کند یا سخنرانی‌ها و موعظه‌های اخلاقی؟ باستان‌شناس اگر در بستر یک رشته اخلاقی قصد دارد اخلاق را جدی بگیرد باید همواره شعارهای اخلاقی خود را بر استدلال محکم و منطقی استوار کند.

در ادامه حکمت الله ملاصالحی، استاد گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران، سخنرانی خود را با موضوع «نامعاصربودگی، سرگشتگی تاریخی و آشفتگی هویتی» آغاز کرد و گفت: نامعاصر بودگی، سرگشتگی تاریخی و آشفتگی هویتی با اینکه سه موضوع مفصل و اساسی هستند اما همگی آن‌ها رابطه عمیقی با هم دارند.

وی با اشاره به اهمیت دانستن تاریخ و هویت یک سرزمین توسط دولتمردان گفت: در زمانه‌ای که سنگ فتنه از آسمان و زمین بر سر کشور و مردمان آن می‌بارد، لازم است که هویت سرزمین خود و تاریخمان را بدانیم و از آن عبرت بگیریم.

این استاد باستان‌شناسی با ابراز تأسف از تخریب، دست درازی و دزدی آثار تاریخی و میراث‌فرهنگی که شامل محوطه‌های باستانی و میراث ملی است علل بسیاری از این موارد را در پس این گونه برخوردها با آثار تاریخی، مواریث فرهنگی و حتی میراث‌طبیعی روزگار کنونی دخیل دانست.

برچسب‌ها گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری باستان شناسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری باستان شناسی گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری باستان شناسی باستان شناسی میراث فرهنگی باستان شناس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۵۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست هماهنگی برنامه ریزی برنامه‌های نمایشگاهی آثار نفیس موزه ایران باستان در استان ها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در حاشیه این نشست با بیان این که نشستِ حاضر به منظور هماهنگی برای برپایی نمایشگاه آثار نفیس موزه ایران باستان در استان‌ها برگزار می‌شود گفت: از طرف وزارت خانه، ۱۱ استان به عنوان استان هدف برای انتقال اموال نفیس موزه ایران باستان، انتخاب شده است و آذربایجان شرقی هم یکی از این استان هاست که اموال مربوط به منطقه آذربایجان به خصوص سکه‌های زرین ضرب تبریز و جینی‌های آبی و سفید که در موزه آذربایجان موجود نیست، از تهران به این موزه منتقل می‌شود و از روز ۲۹ اردیبهشت که روز جهانی موزه هاست، به نمایش گذاشته می‌شود.

حمزه زاده افزود: نمایش این آثار نفیس به مدت ۳ ماه در موزه آذربایجان ادامه خواهد داشت و هموطنان به خصوص هم استانی‌ها می‌توانند از این آثار دیدن کنند.

به گفته وی، در روز جهانی موزه ها، بازدید از همه موزه‌های استان رایگان است.

وی همچنین گفت: در کنار نمایشِ اموال انتقالی از موزه ایران باستان، یافته‌های جدید باستان شناسی استان به خصوص یافته‌های بسیار مهم مربوط به تپه چمن شهرستان لیلان به مدت ۳ ماه در موزه آذربایجان به نمایش گذاشته می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • ساخت یک شهرک جدید؛ تهدیدی برای شهر باستانی جیرفت!
  • برگزاری نشست هماهنگی برنامه ریزی برنامه‌های نمایشگاهی آثار نفیس موزه ایران باستان در استان ها
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • کشف یک گورستان باستانی در محل ساخت نیروگاه
  • برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی
  • تهدیدی برای شهر باستانی جیرفت
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • پایان موقت کاوش در محوطه تازه کشف‌شده در اصفهان + عکس
  • حفاری بیل مکانیکی شهرداری در گورستان باستانی ری/ضرب و جرح مالک