Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز شنبه گروه آموزش ایرنا از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، مجید ذاکری  افزود: ارسال ۵۹۳ اثر به این جشنواره قابل توجه بود. پیش از این در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، سه جشنواره با رویکرد متن کتاب برگزار شد، اما این نخستین جشنواره‌ای است که با نگاه به تصویرسازی و طراحی جلد کتاب، اجرا می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لذا می‌توان گفت استقبال هنرمندان از این رویداد بسیار خوب بود.

وی ادامه داد: فراخوان این جشنواره نزدیک به پنج ماه پیش به‌صورت سراسری منتشر شد و با پوشش خبری و رسانه‌ای مناسب، از همه‌ تصویرگران و هنرمندان برای حضور در این رویداد دعوت به‌عمل آمد.

دبیر نخستین جشنواره‌ تصویرگری جلد کتاب‌های درسی خاطرنشان کرد: در این رویداد ۵۹۳ اثر از ۳۹۸ هنرمند، به دست ما رسید که پس از چند مرحله داوری، که به‌صورت آنلاین و حضوری و در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شد، در نهایت ۴۴ اثر در بخش‌های آثار برگزیده، آثار تقدیر شده و انتخاب مردمی، به مرحله‌ نهایی راه یافتند. 

ذاکری درباره‌ روند انتخاب آثار مردمی، گفت: برای نخستین بار همه آثاری که به مرحله‌ دوم داوری راه پیدا کردند، برای رأی‌گیری مخاطبین و عموم مردم در سایت قرار داده شدند که مورد استقبال گسترده قرار گرفت. در واقع بخش منتخب مردمی، شامل آثاری است که توسط خود مخاطبان انتخاب شده و در معرض نمایش عموم نیز قرار گرفته است.

وی درباره‌ بخش‌های مختلف این جشنواره، اظهار کرد: این جشنواره در مقطع ابتدایی و در ۹ شاخه‌ درسی تفکر و پژوهش، علوم تجربی، ریاضی، فارسی (بخوانیم)، فارسی (بنویسیم)، قرآن، کار و فناوری، مطالعات اجتماعی و هدیه‌های آسمانی برگزار شد.

دبیر نخستین جشنواره‌ تصویرگری جلد کتاب‌های درسی تصریح کرد: از بین ۵۹۳ اثر ارسالی، ۲۰۳ اثر به نمایشگاه راه پیدا کرد و ۴۴ اثر نیز در بخش‌های برگزیده، شایان تقدیر و منتخب مردمی، انتخاب شدند، اما از میان این آثار، کارهایی که به صورت بالفعل امکان بهره‌برداری داشته باشند، در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و برای طراحی جلد کتاب‌های درسی استفاده خواهند شد.

ذاکری ادامه داد: بخشی از آثار برگزیده این جشنواره نیازمند ویرایش و ایجاد تغییراتی در راستای سیاست‌های آموزشی است؛ لذا این آثار در جلساتی مورد بررسی و تغییر قرار خواهند گرفت. همچنین اطلاعات هنرمندانی که آثار آنان در بخش منتخب مردمی انتخاب شده، جمع‌آوری و در نخستین فرصت کارگاه‌های آموزشی خاصی برای این گروه برگزار می شود تا بتوانند به استانداردهای مد نظر دست پیدا کنند.

وی درباره‌ معیارهای انتخاب آثار در این جشنواره، عنوان کرد: معیارهای بسیاری در این جشنواره مد نظر قرار گرفت و ابعاد مختلفی در فراخوان ذکر شده بود، اما مباحثی چون مخاطب‌شناسی، بومی بودن آثار، حس زیبایی‌شناسی برای گروه سنی خاص، و تناسب تصویرسازی با کتاب مورد نظر از جمله عمده‌ترین ویژگی‌ها بود.

دبیر نخستین جشنواره‌ تصویرگری جلد کتاب‌های درسی، تداوم را عامل مهمی در رشد این رویداد خواند و گفت: با توجه به برگزاری این رویداد برای اولین بار، می‌توان گفت هم از نظر تعداد آثار و هم حضور هنرمندان، کمیت قابل توجهی را شاهد بودیم، اما آنچه که بیشتر احساس می‌شد این بود که بیشتر هنرمندان به دلیل دور بودن از فضای کتاب‌های درسی و کار مداوم در عرصه‌ کتاب قصه و نشریات، احساس نزدیکی کافی را با کتاب درسی نداشتند. بر همین مبنا در صورت تداوم این رویداد، شاهد کار بهتر و حرفه‌ای تری در دوره‌های آتی خواهیم بود.

بر اساس این گزارش، نمایشگاه آثار اولین جشنواره‌ جلد کتاب‌های درسی ۱۳ آبان با حضور مسئولان، مدیران و کارکنان سازمان، هنرمندان، تصویرگران و جمعی از علاقمندان افتتاح شد. علاقمندان به بازدید از نمایشگاه جشنواره‌ می‌توانند تا ۲۳ آبان ماه به خانه‌ هنرمندان ایران واقع در خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی (فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر، مراجعه کنند.

برچسب‌ها مدارس کتاب درسی وزارت آموزش و پرورش دانش‌آموزان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدارس کتاب درسی وزارت آموزش و پرورش مدارس کتاب درسی وزارت آموزش و پرورش دانش آموزان جلد کتاب های درسی نخستین جشنواره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۶۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه به هنر نگاه کنیم و واقعا آن را ببینیم؟

"کارن کی هو" نویسنده حوزه هنری می‌گوید:"اگر سعی می‌کردید زندگی تان را بدون هنر دوباره تصور کنید بله، کاملا متفاوت به نظر می‌رسید. هنر با چیز‌هایی بیش‌تر از آن چه مردم فکر می‌کنند تلاقی می‌کند".

به گزارش فرارو به نقل از وُکس، این صرفا ون گوگ‌ها و مونه‌ها نیستند که آثار هنری شان بر روی دیوار موزه‌ها آویزان شده اند. هنر در آثار هنری‌ای مانند سازه "دروازه ابر" ساخته "آنیش کاپور" هنرمند بریتانیایی هندی تبار در پارک میلینیوم (هزاره) در شیکاگو یا در عمارت مارپیچ ساختمان گوگنهایم در نیویورک نیز وجود دارد.

هنر هم چنین، هنر زینت بخش پوستر فیلم‌های سینمایی و تابلو‌های ویترین فروشگاه‌ها می‌باشد. هنرمندان با هنرشان بر لباس‌هایی که می‌پوشید، موسیقی‌ای که گوش می‌دهید و محصولاتی که مصرف می‌کنید تاثیر می‌گذارند. به زبان ساده هنر همه جا حضور دارد.

با این وجود، اگر هنر اصلی اساسی از فرهنگ ما می‌باشد آیا بسیاری از ما احساس می‌کنیم که آن را درک نمی‌کنیم؟

نتیجه نظرسنجی‌ای انجام شده توسط "یوگاو" در سال ۲۰۲۳ میلادی منتشر شد نشان داد که تقریبا نیمی از پاسخ دهندگان امریکایی گفته بودند که خود را هنرمند نمی‌دانند. ۵۸ درصد یا حتی میزان بیش تری از پاسخ دهندگان گفته بودند که با جریان‌ها یا سبک‌های هنری معروف آشنا نیستند.

شما شاید بخواهید ستایش گر هنر باشید، اما برای تبدیل شدن به فردی هنردوست باید با هنر ارتباط برقرار کنید.

به هنر به عنوان یک ماجراجویی تعاملی نگاه کنید

گاهی اوقات استفاده از راهنما‌های صوتی یا گوش دادن به صحبت‌های هنرمندان برای روشن شدن تاریخچه یک اثر کمک کننده است، اما لزوما همواره به شما کمک نمی‌کند با هنر ارتباط برقرار کنید.

رمزگشایی معنای یک اثر مستلزم نگاه کردن به کالبدی بودن آن است. اتصال یک اثر هنری به سایر مصنوعات فرهنگی و در عین حال انتقال تجربیات زندگی خود از این باور سوررئالیستی پیروی می‌کند که معنا از مثلث سه ضلعی خود اثر، نیت هنرمند و واکنش بیننده به آن ناشی می‌شود.

معنای هنر از تعامل بین بیننده و هنرمند ناشی می‌شود. آن چه بیننده از یک اثر استنباط می‌کند صرفنظر از نیت هنرمند که خالق اثر بوده اهمیت دارد. از این منظر برای فهم یک اثر هنری باید کم‌تر احساس ترس به خود راه دهیم، زیرا هیچ راه درست یا غلطی برای خوانش یک اثر هنری وجود ندارد و صرفا ایده‌هایی هستند که می‌توانند توسط هنرمند بسط یافته یا هدایت شوند.

"مولی اووندن" هنرمند و شاعر در مینه سوتا در این باره می‌گوید:" نیازی ندارم بیننده نقاشی هایم دقیقا منظورم را بداند، اما دوست دارم به اصطلاح با اثرم دست بدهد. این بیش‌تر در مورد گشودگی به روی یک گفتگو یا دعوت به یک تجربه است". این رابطه با در نظر گرفتن بازدید از موزه یا گالری به عنوان یک اقدام فعال و نه منفعل ممکن است به تحکیم رابطه با هنر کمک کند.

یک مطالعه ۲۰ ساله که در سال ۲۰۱۷ میلادی مجددا تایید شد نشان داد که ما به طور متوسط صرفا به مدت ۲۷ ثانیه به یک اثر هنری در موزه یا گالری نگاه می‌کنیم که شامل عنوان و اطلاعات همراه آن می‌شود. "دیل" هنرمند چند رشته‌ای می‌گوید:"تلاشی برای خلق اثری وجود دارد که نیازی نیست زمان زیادی را صرف فکر کردن درباره آن کنید". با این وجود، او معتقد است که تفکر انتقادی برای هر هنری هم از طرف هنرمند و هم از طرف بیننده امری حیاتی می‌باشد.

اووندن می‌گوید:"ما در مدرسه یاد می‌گیریم چگونه در مواجهه با شعر یا هر اثر هنری دیگری همه اجرا را شناسایی کرده و آن‌ها را از هم جدا کنیم". با این وجود، او در کار خود به عنوان یک مربی هنری سعی می‌کند مخاطب را وادار کند که به این فکر کند که پس از آن تشریح چه رخ می‌دهد. او می‌گوید: "وقتی همه چیز از هم پاشید یاد نمی‌گیریم که چه کار کنیم و به نوعی اثر را رها می‌کنیم". اووندن بر این باور است که رابطه بین بیننده و اثر در روند جمع‌آوری دوباره جهان شکل می‌گیرد.

اگر هنر فرآیندی از تخیل است که واقعیت را قابل تصور، به یاد ماندنی و گاهی حتی قابل پیش بینی می‌سازد همانطور که "سوزان لنگر" فیلسوف فرهنگی گفته بود چنین تعاملی می‌تواند حتی فراتر از این نیز پیش برود، زیرا باعث ایجاد احساساتی می‌شود که ما هر روز با آن در تماس نیستیم احساساتی مانند انزجار و ترس. برای مثال، با تماشای آثار دیل متوجه می‌شویم که تعدادی از قطعات او الهام بخش طنز هستند و هم چنین تجربه بومیان امریکا را به تصویر می‌کشد، زیرا انسانیت به تصویر کشیده شده و حقیقت نگران کننده‌ای را در مورد تسخیر آمریکا نشان می‌دهد.

دیل با اشاره به این که نقش او به عنوان یک هنرمند آن است که ایده هایش را با صداقت بیان کند می‌گوید: "من سعی نمی‌کنم اثری را خلق نمایم و سپس به این فکر کنم که مخاطبان آن را دوست خواهند داشت". هنر صادقانه حتی می‌تواند مخاطبان را به شدت ناراحت کند. دیل می‌گوید:"با این وجود، این ناراحتی بخش مهمی از کار است".

در این مورد بخشی از عدم فهم هنر مخاطب می‌تواند ناشی از بی میلی برای مقابله با آن ناراحتی باشد. همان گونه که لنگر نوشته آموزش هنر آموزش احساس است وقتی هنر باعث ایجاد احساساتی می‌شود که ما همیشه به آن دسترسی نداریم ممکن است برای مدیریت آن کار دشواری پیش روی مان قرار داشته باشد. با این وجود، در جریان دست و پنجه نرم کردن با آن احساسات است که ارتباط با هنر و در نهایت درک و فهم آن شکل خواهد گرفت.

چگونه می‌توان تمایل به ناراحتی را آموزش داد؟ اووندن در این باره می‌گوید حتی به عنوان یک عاشق مشتاق هنر او متوجه می‌شود که واکنش احساسی همیشه آسان نیست. او می‌گوید: "این می‌تواند واقعا طاقت فرسا باشد".

مراقب زوزه‌های تجربه خود باشید

شاید بتوان نحوه ارتباط مان با هنر را دلیلی بر کاتارسیس* دانست. این کاری است که آثار هنری انجام می‌دهند. در طول زندگی انسانی مان ما حجم قابل توجهی از درد اندام خیالی* را داریم از دست دادن پدر و مادر در دوران کودکی یا نوجوانی، حضور در جنگ و حتی چیزی به اندازه داشتن یک معلم بدجنس. سپس به دنبال پیدا کردن راهی برای مقابله با آن از طریق کار کردن یا گوش دادن به یک آهنگ یا طرق مختلف دیگر خواهیم بود.

"کارن کی هو" می‌گوید اگر فکر کردن به هنر را به عنوان راهی برای تغییر زمان یا تغیبر تجربه خود آغاز کنید و اگر از پاسخ سطحی "این یک عکس خوب است" فراتر بروید آن زمان تماشای یک اثر هنری می‌تواند تلاشی واقعا جالب توجه باشد.

او به نمایش آثار "یوهاس ورمیر" نقاش هلندی قرن هفدهمی در موزه رایکس آمستردام اشاره می‌کند که با استقبال چشمگیری مواجه شد و بازدیدکنندگان را از سراسر نقاط جهان به سوی خود جلب کرد. علیرغم آن که ممکن است فکر کنید زندگی تان ارتباط اندکی با زندگی اشراف هلندی قرن هفدهمی دارد آثار ورمیر در به تصویر کشیدن زیبایی لحظه‌های روزمره برای تان الهام بخش خواهد بود تا از نو به زندگی خود نگاه کنید. او می‌گوید:"امیدوارم وقتی به انجام آن کار‌ها فکر می‌کنید متوجه شوید که زیبایی در آن لحظه نیز وجود دارد".

* کاتارسیس اصطلاحی است که ارسطو برای تزکیه روحی و روانی تماشاگر از تراژدی عنوان می‌کند. کاتارسیس به نوعی شبیه همذات پنداری یا حس سمپاتیک در تماشاگر است.
*اندام خیالی یا Phantom Limb سندرومی روانی است که فرد هم چنان اندام بدنی از دست رفته را حس کرده و حتی درد را در آن ناحیه احساس می‌کند. در واقع این احساس درد در ناحیه اندام از دست رفته انکار واقعیت تلخی است که در صورت اتمام درد فرد باید با آن روبرو شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • انتشار فراخوان بخش ویژه «کتاب و سینما» جشنواره فیلم کوتاه تهران
  • انتشار کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط»
  • رونمایی از پوستر رویداد ملی وعده صادق در آئینه هنر
  • اختتامیه دومین جشنواره ملی «دوست من کتاب» در همدان
  • ماز مارکت؛ بهترین سایت برای خرید کتاب کمک درسی
  • چگونه به هنر نگاه کنیم و واقعا آن را ببینیم؟
  • «از خارجی‌ها همه جا» تا «بنی آدم اعضای یک پیکرند» در دوسالانه هنر ونیز
  • پاسخ بامزه یک دانش‌آموز به تمرین کتاب درسی
  • اهانت به امام خمینی(ره) در کتاب درسی هند؟
  • لزوم برندینگ شهری با احیای گرافیک محیطی