Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این مطلب به بررسی اهمیت ضربات شروع مجدد و یکی از افراد مهم دنیای فوتبال در این عرصه می پردازیم...

روز گذشته تیم های استقلال و فجرسپاسی به مصاف هم رفتند و این دیدار با نتیجه 1-1 مساوی به پایان رسید و یکی از نکات جالب توجه این دیدار الگویی بود که استقلالی ها برای ارسال کرنر ها استفاده می کردند.

به گزارش طرفداری، استقلال این فصل از لحاظ دستورات تاکتیکی و الگوهای بازی دچار تغییرات جزیی شده و همین تغییرات هم تاثیرات مثبتی روی شکل بازی و شخصیت این تیم گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استقلال در طول 4 هفته تنها یک گل دریافت کرده و 10 امتیاز هم به دست آورده است. در این مطلب به بهانه یکی از الگوهای استقلالی ها هنگام زدن ضربات کرنر و برخی ضربات کاشته به بررسی تاثیرات ضربات شروع مجدد در دنیای فوتبال و لزوم روی آوردن تیم های ایرانی به روش هایی علمی برای استفاده از این ضربات می پردازیم. استقلالی ها روی ضربات کرنر سه مدافع میانی خود یعنی محمد دانشگر، سیاوش یزدانی و حسین مرادمند را به صورت طولی به هم می چسبانند و هنگامی که توپ ارسال می شود در جهات محتلف از هم باز می شوند و باعث سردرگمی مدافعان حریف در یارگیری می شوند اگر دقت کرده باشید، پنالتی استقلال روز گذشته دقیقا روی چنین صحنه ای به دست آمد.

ضربات شروع مجدد از آن دست موقعیت هایی هستند که هیچگاه اهمیت خود را در دنیای فوتبال از دست نمی دهند و هر چه قدر هم سبک ها و الگوهای تاکتیکی مدرن تر شوند، نمی توانند تاثیر ضربات شروع مجدد را انکار کنند و به آن بی توجه باشند. اهمیت این ضربات در فوتبال آن قدر مهم هستند که در برخی بازی ها که گره خورده اند، به تنهایی عامل موفقیت و پیروزی یک تیم می شوند. همین الان ممکن است بازی های مهم زیادی به ذهن شما بیاید که با یک ضربه کرنر یا ایستگاهی تکلیف شان مشخص شده است. از ضربه سر پیروزی بخش پویول در نیمه نهایی جام جهانی 2010 روی یک ضربه کرنر و نجات های دقیقه آخری راموس که اکثرا روی ضربات مجدد و کرنر ها بود تا همین فینال یورو 2020 که تیم قهرمان گل خودش را روی یک ضربه کرنر و شلختگی ایجاد شده به ثمر رساند، همه و همه از اهمیت این ضربات می گوید.

در ضربات کرنر و ایستگاهی هایی که به صورت غیرمستقیم روی دروازه رقبا ارسال می شود، محوطه تیم حریف در بی نظم ترین شکل ممکن قرار دارد و تیمی می تواند موفق تر باشد که در اوج بی نظمی از نظم خاصی تبعیت کند. حالا صحبت مان را به سوی مردی می بریم که تلاش زیادی برای ایجاد نظم در این بی نظمی ها انجام داده و تیم ها هم از او به عنوان مربی ضربات شروع مجدد استفاده می کنند.

در ادامه از اطلاعاتی که James Horncastle در سایت اتلتیک تحت عنوان Italy’s secret weapon: Gianni Vio, the banker turned set-piece specialist منتشر کرده به همراه اطلاعاتی که در بررسی های مختلف به دست آمده، استفاده می شود.

شاید اگر همین الان از شما سوال شود یک کارمند بانک را نام ببرید که وارد دنیای فوتبال شده و تحول خوبی هم در این عرصه به وجود آورده، از مائوریتسیو ساری نام می برید اما ساری تنها کارمند بانکی نبوده که فوتبال جهان و به خصوص ایتالیا را تحت تاثیر قرار داده است. پیش از این که به این کارمند بانک و ارتباطش با تیم ملی ایتالیا برسیم ابتدا برای بررسی میزان اهمیت، ضربات شروع مجدد، نقل قولی از والتر زنگا را بررسی می کنیم که می گوید؛

بازیکنی با 20 گل در فصل می‌تواند مصدوم شود. می‌تواند محروم شود. اما ضربات شروع مجدد در تمامی مسابقات همیشه در خدمت شما هستند.

جیانی ویو ( Gianni Vio) که در یونی کردیت به عنوان کارمند بانک فعالیت می کرد. همزمان به همراه ساری برای گذراندن دوره های مربیگری به کمپ کوورچیانو (خانه تیم ملی ایتالیا که سالانه مربیان زیادی را تربیت می کند و یکی از دلایل موفقیت ایتالیایی ها در بحث مربیگری همین کمپ و مجموعه آموزشی است) رفت. در ابتدای کار ویو با مقاله ای تحت عنوان "ضربات شروع مجدد؛ مهاجم 15 گله" کار خود را در سری دی فوتبال ایتالیا آغاز کرد و در ابتدای فعالیتش از دو مهاجم بسیار مشابه هم چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ فیزیکی استفاده می کرد و با شگردهایش هنگام ارسال ضربات شروع مجدد مدافعان یارگیر حریف را در امر یارگیری به اشتباه می انداخت. (به چنین زوج هجومی ای در فوتبال ایتالیا gemelli del gol می گویند مثالی خوب از چنین زوجی در آن روزها چیچو گراتزیانی و پائولو پولیچی در تورینو یا مانچینی و جانلوکا ویالی در سمپدوریا بود)

سال 2004 ویو با همکاری الساندرو تتامانتزی کتابی به نام "آن سی درصد اضافه" منتشر کرد و در آن 4830 روش استفاده از ضربات شروع مجدد آورد و خود او در مورد علت نام گذاری کتاب می گوید:

این میزانی است که ضربات شروع مجدد می‌توانند آمار گل یک تیم در طول فصل را افزایش دهند. انگار یک مهاجم دیگر داشته باشید که برای شما گل های زیادی در طول فصل  می سازد.

 زمانی هم که این کتاب به دست والتر زنگا رسید، این سرمربی ایتالیایی بدون درنگ ارتباط خود با ویو را آغاز کرد و از علاقه اش به این موضوع جذاب گفت. ویو در العین دوره ای 20 روزه برای شاگردان زنگا گذاشت و در ادامه هم زمانی که زنگا راهی کاتانیا شد، از او سوال شد، که آیا او می‌خواهد اعضای کادرش را با خود به این تیم بیاورد و او گفت:

من به او گفتم فقط یک نفر را می‌خواهم. نام او جیانی ویو است و در ضربات شروع مجدد تخصص دارد.

در ابتدا هم انتقاد زیادی نسبت به زنگا وارد شد که چرا این سرمربی دستیاری از سری دی را برای تیمش می خواهد. اما کاتانیا آن فصل  در حالی از سقوط نجات پیدا کرد که 17 گل از 44 گل به ثمر رسیده آن ها (38.6 درصد) روی ضربات شروع مجدد بود و ویو در واقع بهترین گلزن آنها به شمار می‌ آمد. (درصد گل های کاتانیا حتی از آن سی درصد اضافه هم فراتر رفت) پس از زنگا ویو کارش را ادامه داد و با وینچنزو مونتلا همکاری اش را آغاز کرد و راهی فیورنتینا شد. حالا سلاح پنهان زنگا مشهور تر شده بود. آن فصل در فیورنتینا 29 گل از 77 گل به ثمر رسیده روی تفکرات ویو به ثمر رسید و یکی از بهترین رتبه های فیورنتینا در سری آ شکل گرفت. در ادامه و پس از چندسال همکاری های پراکنده ویو با تیم های مختلف هم شرایط به گونه ای رقم خورد که ویو راهی تیم ملی ایتالیا شد و با مانچینی همکاری کرد.

 گل کاتانیا به تورینو:

مانچینی با این تفکر که رقابت های یورو یک تورنومنت با 7 دیدار است و باید به هر نحوی که شده از موقعیت ها استفاده کند، ویو را به تیم ملی برد.

جیانی ویو کنار روبرتو مانچینی در تمرین تیم ملی ایتالیا

حالا در ادامه به بررسی چند الگوی ضربات شروع مجدد از تیم ملی ایتالیا در بازی های اخیرش می پردازیم.

این صحنه گلی است که تیم ملی ایتالیا در بازی مقابل ولز به ثمر می رساند و با همین گل و پیروزی 1-0 دور گروهی را به پایان می رساند، به جایگاه پسینا در تصویر دقت کنید، در نگاه اول به نظر می رسد بونوچی و باستونی هدف ضربه هستند اما این گل با ضربه از پسینا به ثمر می رسد.

زنگا در مورد این نوع ضربات در مورد ویو می گوید؛ او همیشه فردی را می‌فرستد تا از اولین بازیکن ایستاده در حاشیه دیوار عبور کند در این صحنه هم دقیقا چنین اتفاقی رخ می دهد.

زمانی تیم قصد دارد ضربه را به صورت مستقیم بزند، تیم های ویو دو دیوار سد کننده دید ایجاد می کنند.

مثال های فراوانی در بازی های تیم ملی ایتالیا برای استفاده از دانش ویو وجود دارد و ما به همین مثال ها بسنده می کنیم. در عرصه استفاده از شروع های مجدد، با توجه به این که در فوتبال ایران با گل های کمی همراه است و بازی ها گره می خورد، مربیان ایرانی می توانند از نمونه های روز فوتبال دنیا در این قضیه الهام بگیرند و از آن استفاده کنند.

به نظر می رسد گابریل پین، هموطن جیانی ویو هم با ترفندهای جالبی برای ضربه های ایستگاهی به تهران آمده است. استقلال تا امروز 2 گل از 5 گلش را به لطف ارسال های کرنر به دست آورده است. در بازی استقلال و تراکتور، کرنر ارسالی با دخالت یکی از سه مدافعی که قطاری پشت هم می ایستند (سیاوش یزدانی) تبدیل به گل ارسلان مطهری شد و در بازی استقلال و فجرسپاسی هم یکی دیگر از سه مدافعی که پشت هم قطار شده بودند (محمد دانشگر) برای استقلال پنالتی گرفت.

فیلم صحنه پنالتی گرفتن استقلال مقابل فجرسپاسی را حتما ببینید. به صحنه ارسال کرنر و رها شدن سه مدافع استقلال که پشت هم قطار شده اند دقت کنید. این فیلم و فیلم گل استقلال به تراکتور (روی این گل هم سه مدافع استقلال همزمان به سه سمت مخالف حرکت می کنند؛ مرادمند مستقیم رو به دروازه، دانشگر به سمت تیر دورتر و یزدانی به سمت تیر نزدیک تر به زننده کرنر) را با فیلم گل کاتانیا به تورینو مقایسه کنید. آن جا هم سه چهار بازیکن کنار هم ایستاده اند که ذهن دروازه بان و تمرکز مدافعان را با حرکت ناگهانی به هم می ریزند تا جوزپه ماسکارا با ضربه آزاد مستقیم دروازه تورینو را باز کند.

فیلم کرنر منجر به پنالتی مقابل فجر

فیلم گل مقابل تراکتور: 

 

اخبار داغ 

ماموریت زشت خانم رقصنده تتلو در کنسرت ! / بی غیرتی تماشاچیان ! + فیلم وکیل جدید، سردار آزمون را به لیگ فرانسه می برد / گزارش رسانه روس ادعای استقلالی ها: جایگیری اشتباه کمک داور، گل ارسلان مطهری را سوزاند / فیلم گل قیچی برگردان تماشایی در لیگ اسلوونی / فیلم ادعای جنجالی سایت پرتغالی: لیونل مسی برای هفتمین بار فاتح توپ طلا شد

منبع: طرفداری

کلیدواژه: تیم ملی ایتالیا ضربات شروع مجدد دنیای فوتبال استقلالی ها بازی ها تیم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۷۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صعود سخت سپاهان با پیروزی خفیف برابر استقلال ملاثانی

آفتاب‌‌نیوز :

تیم فوتبال سپاهان در مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی از ساعت ۱۹:۳۰ روز جمعه در ورزشگاه فولاد آرنا اهواز و با قضاوت هادی علی‌نیافر به مصاف استقلال ملاثانی بود.

در این بازی سپاهان در دقیقه ۴۰ توسط کاوه رضایی به گل رسید تا این بازی در نیمه نخست با نتیجه یک بر صفر به سود میزبان خاتمه یابد.

در نیمه دوم و در وقت‌های اضافه بازی و در شرایطی که همه نگاه‌ها به داور بازی بود، شوت سرکش میلاد پاک‌پرور در وقت‌های اضافه این بازی کافی بود تا بازی یک بر یک شود تا تکلیف تیم برنده به وقت‌های اضافه یا ضربات پنالتی کشیده شود.

تلاش دو تیم در وقت‌های اضافه ادامه یافت تا در دقیقه ۱۱۸ با گل رامین رضاییان از روی نقطه پنالتی سپاهان به برتری دست یافت و جواز صعود به مرحله بعدی این رقابت‌ها را به دست آورد.

ترکیب سپاهان:

پیام نیازمند، میلاد زکی‌پور، هادی محمدی، سیاوش یزدانی، رامین رضاییان، برایان دابو، امید نورافکن، محمدکریمی، علی‌اصغر اعرابی، رضا شکاری و کاوه رضایی

ترکیب استقلال ملاثانی:

علی کردانی، امید صیدالی، احسان علوان‌زاده، رضا آنتیک، دانیال مومنی، علی فاتح، امید خالدی، وحید نامداری، علی حمودی، محمد اهل‌شاخه، میلاد پاک‌پرور

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • «فوربز» بررسی کرد؛ اهمیت استفاده از هوش مصنوعی در حمل و نقل ریلی​
  • شروع سال جدید با کاهش نرخ تورم در استان آذربایجان شرقی
  • بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی
  • سپاهان صعود کرد، پرسپولیس حذف شد
  • درخشش سینای پرسپولیس دود شد و به هوا رفت!
  • صعود سخت سپاهان با پیروزی خفیف برابر استقلال ملاثانی
  • آلومینیوم گربه سیاه پرسپولیس / حذف سرخپوشان در بازی نفس گیر در ضربات پنالتی +فیلم
  • پایان هیجان در اراک، کنار زدن مدافع عنوان قهرمانی با سخت کوشی آلومینیوم سازان
  • اسدبیگی:سوپرگل مسابقه بعد از سوپرگل تمرین!
  • تایلند فینالیست شد/ حذف تاجیکستان در ضربات پنالتی