Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-27@23:10:43 GMT

چین پیاده روی خود را درفضا آغاز می کند

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۰۷۴۷۷

به گزارش صدای ایران  و به نقل از چاینا دیلی، آژانس فضایی سرنشین دار چین در یک بیانیه خبری اعلام کرد که سه فضانورد ماموریت شنژو-۱۳( دو فضانورد مرد به نام‌های "ژای زیگنگ" و "ای گوانگفو" و یک زن به نام "وانگ یاپینگ") در وضعیت خوبی قرار دارند و برای انجام نخستین پیاده روی خود آماده هستند.



فضانوردان این ماموریت تا بعد از ظهر روز گذشته به مدت ۲۱ روز در داخل ایستگاه فضایی تیانگونگ بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها برخی مواد مورد نیاز برای کار خود را از فضاپیماهای باری تیانژو ۲ و تیانژو ۳ به ماژول اصلی ایستگاه فضایی به نام تیانه منتقل کرده‌اند. لباس‌های پیاده‌روی فضایی خود را آزمایش کرده و تمارینی در مورد تخلیه اضطراری، کنترل بازوی رباتیک و کمک‌های پزشکی انجام داده‌اند.



فضاپیمای "شنژو-۱۳" سوار بر موشک "لانگ مارچ ۲‌اف" در ۱۵ اکتبر از مرکز پرتاب ماهواره جیوچوان در بیابان گبی در ساعت ۱۲:۲۳ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۹:۵۳ به وقت تهران) به فضا پرتاب شد. "شنژو-۱۳" هشت ساعت پس از پرتاب به ماژول اصلی ایستگاه فضایی چین به نام "تیانه"(Tianhe) متصل شد. آنها قرار است شش ماهه در ایستگاه فضایی چین بمانند و طولانی‌ترین ماموریت فضایی کشور را انجام دهند.



"لین شی چیانگ"(Lin Xiqiang) معاون آژانس فضایی سرنشین‌دار چین گفت: فضانوردان ماموریت شنژو-۱۳ می‌بایست طیف وسیعی از کارها مانند انجام دو تا سه پیاده روی فضایی برای نصب یک بازوی رباتیک کوچک روی بازوی بزرگتر، بررسی عناصر اصلی و فناوری‌های کلیدی مانند کنترل دستی بازوهای رباتیک و حرکت بازوی رباتیک ماژول‌های ایستگاه فضایی، بررسی عملکرد و قابلیت دستگاه‌های داخل ایستگاه و آزمایش ابزارهای پشتیبانی برای زندگی و کار فضانوردان در پروازهای طولانی مدت را انجام دهند.



این در حالی است که فضانوردان ماموریت شنژو-۱۲ در طول ماموریت سه ماهه خود تنها ۲ پیاده روی فضایی انجام دادند.



نی هایشنگ(Nie Haisheng)، لیو بومینگ(Liu Boming) و تانگ هونگبو(Tang Hongbo) خدمه ماموریت شنژو-۱۲ بودند. "لیو" و "تانگ" به همراه فرمانده این ماموریت به نام "نی هایشنگ" در تاریخ ۱۷ ژوئن برای یک ماموریت سه‌ماهه به ایستگاه فضایی "تیانگونگ" رسیدند و ۱۷ سپتامبر نیز به زمین بازگشتند.

وانگ از اعضای ماموریت شنژو-۱۳ مادر یک دختر ۵ ساله و دومین زن فضانورد چینی است که در یک پرواز فضایی شرکت کرده است. وانگ یاپینگ که در خانواده‌ای روستایی به دنیا آمده است، به دلیل مصمم بودن در بین همکارانش معروف است. او پس از لیو یانگ که در سال ۲۰۱۲ به فضا رفت دومین فضانورد زن چینی است که موفق به رفتن به فضا شده است. او پیشتر در ماه ژوئن ۲۰۱۳ در ماموریت شنژو ایکس شرکت کرده است. در این ماموریت او به نخستین زن چینی که به ایستگاه فضایی چین رفته و پیاده‌روی فضایی انجام داده، تبدیل خواهد شد.



شنژو- ۱۳ آخرین ماموریت امسال برای ساخت ایستگاه فضایی است. ایستگاه فضایی چین حداقل ۱۰ سال در فضا خواهد ماند، در حالی که انتظار می‌رود ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۳۰ به فعالیت خود پایان دهد. چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به قدرت اصلی فضایی تبدیل شود تا با رقبای خود از جمله ایالات متحده، روسیه و آژانس فضایی اروپا همگام شود و پیشرفته‌ترین ایستگاه فضایی را که به دور زمین می‌چرخد، ​​ایجاد کند.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: آژانس فضایی پیاده روی فضایی ایستگاه فضایی چین پیاده روی فضایی ماموریت شنژو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۷۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسیب ریزسیارک ها به آزمایشگاه فضایی چین در مدار زمین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، پس از آنکه بخش برق ایستگاه فضایی تیانگونگ چین از بین رفت، این کشور فرایندهای مربوط به اجتناب از زباله های فضایی ها را برای فضانوردانش بیشتر می کند.

فضانوردان ماموریت شنژو۱۷ در زمستان و همچنین یکم مارس ۲ راهپیمایی خارج از ایستگاه تیانگونگ انجام دادند. در آن زمان رسانه های چینی اعلام کردند قطعی موقت برق به دلیل آسیب دیدن پنل های خورشیدی در نتیجه برخورد زباله بوده است. فضانوردان طی دو راهپیمایی فضایی آسیب های وارد شده را ترمیم کردند.

آژانس فضایی سرنشین دار چین اعلام کرد این راهپیمایی ها موفقیت آمیز بودند. همچنین این آژانس تصمیم دارد در آینده اقدامات بیشتری برای محافظت در برابر زباله های فضایی موجود در مدار زمین انجام دهد.

یکی از مقامات این آژانس به خبرگزاری شینهوا گفت: تیان هه که ماژول اصلی ایستگاه فضایی به حساب می آید، به دلیل برخورد زباله های فضایی با کابل های برق پنل های خورشیدی، با قطعی موقت برق روبرو شده است.

البته خبرگزاری شینهوا مشخص نکرده زباله های فضایی مربوط به یک ریزسیارک ها یا فعالیت های انسانی در فضا بوده است. هر دو نوع زباله تهدیدی برای تیانگونگ و ایستگاه فضایی بین المللی به حساب می آیند.

کد خبر 6088223 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • ایستگاه فضایی چین آسیب دیده است
  • فضانوردان چینی به ایستگاه فضایی رسیدند
  • آسیب ریزسیارک ها به آزمایشگاه فضایی چین در مدار زمین
  • فضانوردان چینی به اقامتگاهشان در فضا رسیدند
  • ۷ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • ۳ فضانورد چینی به سمت ایستگاه فضایی چین رفتند
  • ۳ فضانورد چینی به ایستگاه فضایی می‌روند
  • برای هفتمین سال تشرف کاروان پیاده «قافله عشق و انتظار» به مشهد انجام می‌شود
  • ۳ فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی شان می شوند
  • ۳ فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند