Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرتضی شهیدی کارشناس حقوقی بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  در رابطه با میزان بازدارندگی قوانین موجود از جرائم و تخلفات بورسی بیان کرد: قوانین فعلی بازدارندگی بسیار کمی دارند. فصل ۶ قانون بازار اوراق بهادار در خصوص جرائم و مجازات‌ها مربوط به بازار سرمایه است اما به دلیل سختگیری در اثبات جرم نزد مراجع قضایی، تاکنون خیلی اثرگذار نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این یعنی متاسفانه خیال متخلف از این بابت راحت است که به راحتی جرم رخ داده را نمی‌توان اثبات کرد و احتمال این عدم اثبات، خودش باعث آسودگی خیال مجرم می‌شود.

این کارشناس حقوقی بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: مجازات‌ها باید به شکلی باشد که هر شخص یقین داشته باشد که اگر ذره‌ای تخلف کند فورا کشف و با آن برخورد و مجازات می‌شود، اما متاسفانه کشف جرائم ضعیف است و رسیدگی نیز به جرائم به کندی صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید

وضعیت سبد سهام عدالت در ۲۴ مرداد ماه

شهیدی در ادامه گفت: بنابراین نیاز به، به روز رسانی قوانین به شدت احساس می‌شود. البته نه تنها به روز رسانی قوانین بلکه به به روز رسانی ابزار‌های نظارتی هم نیازمند هستیم و باید در این حوزه نیز کار بیشتری صورت گیرد.

این کارشناس حقوقی بازار سرمایه در ادامه در رابطه با جرم و تخلف در بازار سرمایه و تفاوت این دو با یکدیگر اظهار کرد: جرم و تخلف تفاوت مبنایی با یکدیگر دارند. جرم فعل یا ترک فعلی است که قانون آن را منع کرده و برای آن مجازات کیفری پیش بینی کرده و مرجع رسیدگی آن قوه قضایه و دادگاه است. به طور مثال از مصادیق جرم در بازار سرمایه می‌توان به دستکاری قیمت‌ها و معاملات متکی بر اطلاعات نهانی نام برد.

شهیدی در ادامه گفت: اما تخلف، فعل و ترک فعلی است که در داخل یک صنف و یک حوزه منع شده است و مرجع رسیدگی آن نیز هئیت‌های تخلف داخل همان صنف و حرفه است و نیاز به مراجعه به دادگاه نیست که مجازات آن نیز با جرم متفاوت است. در رابطه با تخلفات مربوط به بازار سرمایه می‌توان به تخلفات صنف کارگزاران و یا نهاد‌های مالی اشاره کرد. به طور مثال اگر یک کارگزار سفارش مشتری خود را اعمال نکند و یا حداقل‌های که سازمان بورس برای کفایت سرمایه گذاشته است و یا برای معاملات اعتباری یک ملزوماتی وجود دارد را نقض کند تخلف رخ داده است و سازمان بورس به عنوان مرجع رسیدگی به تخلفات ورود می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس ایران بازار سرمایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۹۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ سال محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف در کنکور

رییس سازمان سنجش کشور گفت: بسته به میزان تخلف داوطلبان بین یک تا ۱۰ سال از تحصیل محروم خواهند شد و کسانی که داوطلب نیستند، علاوه بر جریمه نقدی از سوی مقامات قضایی بین ۱ تا ۵ سال زندان مواجه خواهند شد.

به گزارش ایسنا، عبدالرسول پورعباس، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش کشور، با اشاره به تخلفات آزمون سراسری اظهار کرد: امسال ۴ مورد تخلف در آزمون سراسری از سوی داوطلبان گزارش شده، سال گذشته این رقم حدود ۱۰۰۰ مورد بود، امسال با استفاده از تجهیزات ضریب تخلفات کاهش داشته است.

معاون وزیر علوم بیان کرد: بسته به میزان تخلف داوطلبان بین یک تا ۱۰ سال از تحصیل محروم خواهند شد و کسانی که داوطلب نیستند، علاوه بر جریمه نقدی از سوی مقامات قضایی بین ۱ تا ۵ سال زندان مواجه خواهند شد.

دیگر خبرها

  • حجاب مسأله مهم کشور است/ باید برخورد بازدارنده‌ای در قبال متعرضان به جان و مال مردم داشت
  • محسنی اژه‌ای: باید برخورد بازدارنده‌ای در قبال متعرضین به جان و مال مردم داشت
  • باید برخورد بازدارنده‌ای در قبال متعرضان به جان و مال مردم داشت
  • درباره کلاهبرداری به روش اسکیمر چه می‌دانید؟
  • محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف
  • محرومیت یک تا ۱۰ سال از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف کنکور
  • ۱۰ سال محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف در کنکور
  • ۱۰ سال محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف در آزمون سراسری
  • دلیل عرضه طلای تقلبی در بازار چیست؟
  • ماده‌ای سمی که به راحتی می‌توان از تولیدش جلوگیری کرد