Web Analytics Made Easy - Statcounter

طالبان روز شنبه شش نوامبر، قتل چهار زن افغان از جمله یک فعال حقوق زنان را تایید کردند. طبق گفته این گروه، دو مظنون پس از پیدا شدن اجساد در خانه‌ای در شهر مزارشریف بازداشت شدند.

به گزارش یورونیوز؛ یک کنشگر فمینیست از مزارشریف به خبرگزاری فرانسه گفت که یکی از قربانیان یعنی فروزان صافی از فعالان مشهور حقوق زنان را می‌شناخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فروزان صافی، ۲۹ ساله و مدرس اقتصاد بود. جسد وی پس از ناپدید شدن در تاریخ ۲۰ اکتبر در سردخانه شهر مزارشریف شناسایی شد.

گاردین به نقل از ریتا خواهر فروزان گفت که خواهرش را از روی لباسش شناختند چراکه گلوله‌ها صورت او را از بین برده بودند.

وی که پزشک است افزود که در سر، قلب، قفسه سینه، کلیه‌ها و پاهای او زخم‌های گلوله وجود داشت. وی تصریح کرد که حلقه نامزدی و کیف او دزدیده شده بود.

قاری سعید خوستی، سخنگوی وزارت امور داخله طالبان در ویدئویی گفت که دو مظنون پس از کشف چهار جسد در یک خانه بازداشت شدند.

وی بدون اشاره به هویت قربانیان گفت: «مردان دستگیر شده در بازجویی اعتراف کردند که این زنان را به داخل خانه برده بودند.»

کنشگری که با خبرگزاری فرانسه صحبت کرد گفت که شنیده است قربانیان فکر می‌کردند با شخصی در تماس هستند که به آن‌ها کمک می‌کند تا از کشور خارج شوند. سپس سوار خودرویی شدند که قرار بود آن‌ها را به فرودگاه ببرد. دو روز بعد اجساد آن‌ها پیدا شد.

وی در حالیکه اشک می‌ریخت گفت: «وقتی خبر [قتل] را شنیدم، ترسیدم. این روزها عقلم درست کار نمی‌کند. همیشه از این می‌ترسم که یک نفر به در خانه‌ام بیاید و مرا به جایی ببرد و بکشد.»

این فرد اضافه کرد که سه هفته پیش تماس مشابهی دریافت کرده بود. این فعال سیاسی در ادامه به مشکوک بودن ماجرا اشاره و گفت: «مردی که با من تماس گرفت همه چیز را درباره‌ام می‌دانست. از من خواست مدارکم را بفرستم و پرسشنامه‌ای را پرکنم.»

وی گفت که فرد مشکوک مدعی شده بود که اطلاعات من، به آمریکایی‌‌ها برای خروجم از کشور داده شده است.

گاردین نیز به نقل از ریتا خواهر فروزان نوشت که خواهرش فکر می‌کرد درخواست پناهندگی‌ او در آلمان در حال انجام است. وی افزود که فروزان برخی از مدارک از جمله مدرک دانشگاه خود را داخل یک کیف گذاشت و یک روسری سیاه و سفید بر سر کرد و از خانه خارج شد.

خواهر فروزان در حالی این اطلاعات را ارائه کرد که منبع دیگری در مزارشریف به خبرگزاری فرانسه گفت که دست کم یکی از قربانیان یک فعال حقوق زنان است که خانواده‌اش مایل به گفت‌وگو با رسانه‌ها نیستند.

منبع سوم همچنین اشاره کرد که قربانیان تماسی دریافت کرده بودند و معتقد بودند که برای خروج از کشور به آن‌ها پیغام داده شده بود.

سه زنی که خبرگزاری فرانسه با آن‌ها تماس گرفت به دلایل امنیتی خواستند نامشان فاش نشود.

از زمانیکه طالبان در اواسط ماه اوت قدرت را در دست گرفتند ترس به‌ویژه در میان زنان گسترش یافت و بسیاری از فعالان از افغانستان گریختند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: خبرگزاری فرانسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۱۰۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در شرق کشور

۶ مرزبان بازداشت شده در شرق کشور در پی انجام اقدامات لازم از سوی جمهوری اسلامی ایران آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه خبری پلیس، در پی اقدامات لازم از سوی ایران ۶ نیروی مرزبان که ساعتی قبل در جنوب شرق کشور توسط نیروهای طالبان بازداشت شده بودند، آزاد شدند.

عصر روز گذشته _پنجشنبه، ششم اردیبهشت_ نیروهای طالبان، ۶ مرزبان ایرانی را به بهانه ورود غیرقانونی به خاک افغانستان بازداشت کردند.

بنابر اعلام مرزبانی کشور، بعدازظهر پنجشنبه، ششم اردیبهشت تعداد ۶ نفر از کارکنان گروهان احتیاط مرزی استان خراسان جنوبی که برای رصد و پایش نوار مرز در نقطه صفر مرزی حضور یافتند، با نیروهای طالبان مواجه می‌شوند.

این افراد به دلیل جلوگیری از بروز هرگونه تنش مرزی و انجام درخواست نیروهای طالبان مبنی بر رفع سوءتفاهم پیش آمده، به مذاکره می‌پردازند.

براساس این اطلاعیه، پس از چند ساعت با ورود مرزبان درجه ۲ و انجام ملاقات مرزی با همتای کشور مقابل موضوع خاتمه یافت و کارکنان مرزبانی با کمال احترام و در صحت و سلامت کامل به خاک مقدس کشور عزیزمان بازگردانده شدند.

استان خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر در چهار شهرستان سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه با کشور افغانستان مرز مشترک دارد.

کد خبر 748024

دیگر خبرها

  • تصاویری قدیمی از پوشش متفاوت زنان افغانستانی قبل از طالبان
  • ۶ مرزبان ایرانی بازداشتی ازسوی طالبان آزاد شدند
  • آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در شرق کشور
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل
  • آزادی ۶ مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان
  • طالبان ۶ مرزبان ایرانی را بازداشت و آزاد کرد!
  • آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟
  • ۶ مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان آزاد شدند
  • کمک های بشر دوستانه قزاقستان به کابل رسید