Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@23:47:34 GMT

قزوین به جمع شهرهای دارای اثر ثبت جهانی نزدیک شد

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۱۱۷۳۲

قزوین به جمع شهرهای دارای اثر ثبت جهانی نزدیک شد

به گزارش ایرنا، ثبت جهانی بناهای تاریخی علاوه بر اینکه به حفظ و صیانت این بناها که برگی ارزشمند از هویت، تاریخ و فرهنگ ملل مختلف هستند کمک می کند، در رونق گردشگری و اقتصاد شهرها و کشورها نیز بسیار مهم ارزیابی می شوند.بسیاری از گردشگران مقاصدی را انتخاب می کنند که دارای آثار تاریخی ثبت جهانی باشد.

قزوین با وجود تنوع بالا در برخورداری از آثار تاریخی برخلاف خیلی از کهن شهرهای ایران تاکنون اثر ثبت جهانی در یونسکو نداشته که شاید بتوان این موضوع را یک خلاء و پاشنه آشیل برای جذب گردشگر به ویژه گردشگران خارجی برای این شهر و استان دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود به نظر می رسد این خلاء به زودی از میان می رود و در آینده نه چندان دور سعدالسلطنه یکی از بناهای تاریخی باشکوه این استان به عنوان اولین اثر از قزوین، ثبت جهانی شود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) برای اطلاع شهروندان قزوینی از آخرین وضعیت پرونده ثبت جهانی کاروانسرای سعدالسلطنه، وضعیت احیای گراند هتل، حفاظت از باغستان سنتی، پروژه های مرمتی و طرح های نیمه کاره گردشگری با "علیرضا خزایلی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین" به گفت و گو پرداخت که ماحصل آن در ادامه آمده است.

ایرنا: در ماه گذشته کارشناس ارزیابان یونسکو از سعدالسلطنه بازدید کردند، از آخرین وضعیت پرونده ثبت جهانی این بنای تاریخی بگویید.

در این بازدید هیچ مغایرتی از سوی ارزیابان اعزامی نسبت به وضعیت مجموعه با پرونده ارسالی به یونسکو مشاهده و گزارش نشد و این بدان معناست که ثبت جهانی این مجموعه بنای تاریخی عظیم و باشکوه تقریبا قطعیت یافته است.

آنطور که اعلام شده در تیرماه سال ۱۴۰۱ یا ژوئیه ۲۰۲۲ این پرونده در یونسکو مورد طرح و بررسی قرار می گیرد و باید شاهد ثبت اولین اثر تاریخی قزوین در بین آثار جهانی باشیم.

با ثبت جهانی این مجموعه تاریخی امیدواریم در دوران پساکرونا بتوانیم سهم بیشتری را در جذب گردشگران خارجی از نقاط مختلف دنیا داشته و همچنین تعداد بیشتری از گردشگران هموطن را در شهر زیبا و تاریخی قزوین ببینیم.

ایرنا: ثبت جهانی سعدالسلطنه با عنوان کاروانسرای سعدالسلطنه انجام می شود یا بازار صنایع دستی سعدالسلطنه؟

این ۲ موضوع مجزا و متفاوت است که در رسانه ها گاها به شکل نادرست به آن پرداخته شده و می شود، ما در این خصوص ۲ ثبت جهانی داریم یکی شامل ثبت جهانی بنای کاروانسرای سعدالسلطنه است که در تیرماه سال آینده پس از بررسی ها از یونسکو اعلام خواهد شد و موضوع دیگر بازار جهانی صنایع دستی است که سعدالسلطنه نامزد این عنوان شده که این موضوع در شورای جهانی صنایع دستی که یکی از زیرمجموعه های یونسکو دنبال و پیگری می شود.

تاکنون در کشور شهرهای صنایع دستی مانند زنجان و سنندج را داشته ایم اما شهری از ایران دارای بازار جهانی صنایع دستی نبوده و قزوین می تواند این عنوان را از آن خود کند که مستندات و پرونده های لازم در این خصوص ارسال شده و در دست بررسی قرار دارند.

این اتفاق می تواند تحول زیادی در حوزه صنایع دستی قزوین و منطقه ایجاد کند و رونق قابل توجهی را به هنرهای دستی قزوین ببخشد و این استان را به قطب تولید و عرضه صنایع دستی در کشور تبدیل کند و به رونق گردشگری نیز کمک کند.

ایرنا: یکی از مهم ترین رسالت های میراث فرهنگی مرمت بناهای تاریخی است، اولویت های مرمت بناهای تاریخی و طرح های میراث فرهنگی استان قزوین را بفرمایید؟

مرمت بناهای تاریخی یک اقدام مستمر و پایان ناپذیر است بنا به وضعیت و اهمیت بناها اولویت ساماندهی و مرمت آنها را تعیین می کنیم.

براین اساس در قزوین دولتخانه صفوی، مسجد جامع عتیق و بقعه امامزاده حسین (ع)، در منطقه الموت قلعه حسن صباح و در طارم سفلی دژ شمیران و در کوهین کاروانسرای خرزان، ساماندهی محوطه های پیش از تاریخ سگزآباد و خله کوه به ترتیب در بویین زهرا و تاکستان و مرمت برج های دوقلوی خرقان در آوج از اولویت های ساماندهی و مرمت بناهای تاریخی و طرح های میراث فرهنگی استان قزوین هستند.

البته کار مرمتی بر روی خیلی از این بناها در سال های گذشته و امسال انجام شده اما به دلیل شرایط آنها و حجم بناها نیاز است تا اقدامات ساماندهی و مرمتی جدید و یا مرحله جدید مرمت آنها انجام شود.

لازم به ذکر است که در نیمه نخست امسال ۲۰ پروژه مرمتی با اعتبارات اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان قزوین انجام شده است.

ایرنا: باغستان سنتی قزوین در فهرست آثار ملی ثبت شده ، برای حفاظت از این گنجینه سبز و پیشگیری از تعرضات به این مجموعه چه اقداماتی انجام داده اید؟

در سال های اخیر اقدامات خوبی برای صیانت از باغستان سنتی قزوین رقم خورده و حساسیت ها برای حفظ این مجموعه بیشتر شده و با همکاری و هماهنگی دستگاه ها، هیچ گونه مجوزی برای تغییر کاربری در این فضا تحت هیچ عنوانی داده نشده است.

باغستان سنتی قزوین یک مجموعه چندصدهکتاری است و صیانت از این مجموعه نیازمند یک کار فرادستگاهی است، در حوزه صیانت از باغستان تعرضات شناسایی شده برای شناسایی و تعقیب به مراجع قضایی معرفی می شوند.

علاوه بر میراث فرهنگی، سازمان جهاد کشاورزی نیز به طور جدی پای کار است تا تعرض و تخریبی در این مجموعه صورت نگیرد و یا به سرعت شناسایی و از آن جلوگیری شود.

لازم است از باغداران این مجموعه قدردانی کنم که در صیانت و حراست از این گنجینه سبز تاریخی اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین را بسیار یاری کرده اند و با گزارشات خود کمک کار ما برای حفاظت و پیشگیری از تخریب باغستان هستند.

ایرنا: بخشی از پل غیرهمسطح امام رضا که از باغستان سنتی قزوین عبور می کرد متوقف شده و تغییر پیدا کرده، موضع میراث فرهنگی قزوین در این خصوص چیست؟

موضع ما مشخص است و آن حفاظت و حراست از باغستان سنتی قزوین است.

مساله ای که اشاره کردید در شورای عالی معماری و شهرسازی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در آن دارای نماینده است دنبال و مصوب شده و ما تابع تصمیمات این شورا هستیم که دستورات و مصوبات آن لازم الاجراست.

در این شورا مستندات و مدارک طرح ها مورد بررسی قرار می گیرند و پس از نظرات کارشناسی در خصوص آنها تصمیم گیری می شود که دستگاه های ملی و استانی باید آنرا اجرایی کنند.

ایرنا: ادامه مرمت و احیای گراند هتل قزوین ، قدیمی ترین گراند هتل ایران متوقف شده و قرار بود سرمایه گذار جدید برای این بنا معرفی شود، این اقدام به کجا رسیده است؟

پس از اقاله قرارداد به دلیل مشکلاتی که برای سرمایه گذار این طرح به وجود آمد ادامه احیا و مرمت این بنای تاریخی متوقف شد اما صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی به زودی و طی سال جاری فراخوان جذب سرمایه گذار را انجام می دهد.

احیای این هتل به عنوان مکانی تاریخی می تواند حس نوستالژیک خوبی را در ذهن گردشگران ایجاد کند و در رونق گردشگری قزوین موثر واقع شود.

ایرنا: چند طرح گردشگری در استان قزوین در دست اجرا قرار دارد و پیشرفت آنها در چه مرحله ای قرار دارد؟

نزدیک به ۷۰ طرح گردشگری در دست اجرا در استان قزوین وجود دارد که اعم از مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی، هتل و میهمان پذیر و اقامتگاه بوم گردی و مجتمع های گردشگری هستند که هرکدام پیشرفت فیزیکی متفاوتی دارند.

امیدواریم با بهبود شرایط و مهار کرونا و بازگشت به شرایط عادی، شاهد رونق گردشگری و همچنین رونق اجرای طرح های سرمایه گذاری مربوط به این حوزه باشیم.

ایرنا: اجرای برخی طرح های گردشگری با کندی زیادی روبرو است و چند سالی است که در حالت رکود قرار دارد، چه اقدامی برای تسریع در پیشرفت این طرح ها انجام شده است؟

ما خود را ملزم به حمایت از سرمایه گذاران بخش گردشگری می دانیم و تا جایی که قانون به ما اجازه داده برای تسهیل در فعالیت گردشگران تلاش می کنیم اما کندی و تاخیر و یا توقف در عملیات بعضی طرح های گردشگری ناشی از مسایل حقوقی و قضایی است و باید پرونده های مربوطه در مراجع ذیصلاح قانونی تعیین و تکلیف شوند.

برخی پروژه ها نیز به دلیل مسایل مالی و کمبود اعتبار دچار کندی و وقفه شده اند که در این خصوص با مسوولان بالادستی و بانک ها برای تخصیص تسهیلات رایزنی کرده ایم اما در این حوزه نیازمند هستیم که در سطوح ملی و بالادستی تخصیص اعتبارات بیشتری را برای حمایت از سرمایه گذاران بخش گردشگری شاهد باشیم.

این موارد در خصوص طرح های گردشگری نیمه تمام و دچار وقفه بود و در سطح استان طی سال های اخیر خیلی از طرح های گردشگری نیز با سرعت خوبی اجرا شده و به بهره برداری رسیده اند و یا در دست اجرا هستند.

برچسب‌ها گردشگری استان قزوین دفتر امور پایگاه های ثبت جهانی سازمان میراث فرهنگی کشور میراث فرهنگی یونسکو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری استان قزوین گردشگری استان قزوین میراث فرهنگی یونسکو مرمت بناهای تاریخی باغستان سنتی قزوین طرح های گردشگری باغستان سنتی رونق گردشگری میراث فرهنگی استان قزوین صنایع دستی ثبت جهانی طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۱۱۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ رویداد گردشگری قزوین ثبت ملی شد

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری قزوین گفت: با ثبت سه رویداد دیگر حوزه گردشگری قزوین شامل مراسم آیینی سوم امام( زنان طایفه بنی‌اسد)،سوگواری زنانه در حسینیه آقا سیدجمال و سمنوپزان تا کنون ۶ رویداد در تقویم رویدادهای ملی به‌ثبت رسیده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، نادر محمدی معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری قزوین با اعلام این خبر گفت: با توجه به نقش و تاثیر رویدادها در رونق گردشگری استان، یازده پرونده شامل آیین‌های سمنوپزان، پنجاه‌بدر، تعزیه‌خوانی، سوم امام، سوگواری زنانه حسینیه آقا سیدجمال، آیین تشت‌گذاری الوند، آیین مافی زیاران، جشن فندق، شور زرآباد، جشن سماق منطقه الموت و هفته خوشنویسی قزوین تهیه و اطلاعات آنها در سامانه مربوطه بارگذاری شد.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری قزوین افزود: پیش از این سه رویداد شامل جشن فندق، جشن سماق و مراسم شور زرآباد منطقه الموت در این تقویم به ثبت رسیده بود و سه پرونده دیگر شامل مراسم سوم امام( طایفه بنی‌اسد)، سوگواری زنانه در حسینیه آقا سیدجمال و آیین سمنوپزان قزوین موفق به دریافت گواهی ثبت رویداد شدند و باقی پرونده‌ها نیز دردست بررسی هستند.

محمدی ادامه داد: از دیگر رویدادهای شناسایی شده می‌توان به جشن انگور تاکستان، جشن زیتون و انار منطقه طارم‌سفلی، جشن پسته و گل محمدی بویین‌زهرا، جشن گیلاس و زغال‌اخته منطقه رودبار الموت اشاره کرد که با همکاری دستگاه‌های ذیربط قابل معرفی و ثبت هستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • ظرفیت شهرهای خواهرخوانده در گسترش دیپلماسی فرهنگی در اصفهان
  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز
  • روستای فهرج یزد در مسیر جهانی شدن + فیلم بنای ناشناخته پیش از اسلام
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد/ ورودی مخازن همچنان دارای ۸ درصد
  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر
  • نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم فردا برگزار می‌شود
  • مراکز تفریحی و گردشگری لرستان برای خانواده‌های دارای سه فرزند رایگان شد
  • ۳ رویداد گردشگری قزوین ثبت ملی شد
  • آبراه خلیج فارس جای بیگانگان نیست