Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک نویسنده کتاب گفت: مسئولان فرهنگی با شیوع کرونا از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به صورت فیزیکی امتناع کردند از سوی دیگر، چون پدافند زیستی دیر به فعالیت پرداخت و این بیماری در زمان کوتاهی فراگیر شد لذا نمایشگاه کتاب تهران به صورت فیزیکی برگزار نشد و هنوز مشخص تیست چه زمانی می‌توان نمایشگاه کتاب تهران را به شکل فیزیکی برگزار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد حسین علیجان‌زاده روشن در گفت‌وگو با میزان پیرامون اهمیت برگزاری نمایشگاه کتاب تهران گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به عنوان راهبردی در جهت توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی از جمله سیاست‌های هر دولت و به عنوان برنامه‌های راهبردی و توسعه‌دهنده محسوب شده لذا همه ساله برگزار می‌گردد.

وی اهمیت نمایشگاه کتاب تهران را مورد بررسی قرار داد و افزود: نمایشگاه کتاب تهران با هدف گسترش دانایی و افزایش علم و فرهنگ در سطح جامعه درنظر گرفته شده و برگزار می‌شود این نمایشگاه علاوه بر ترویج کتاب و کتابخوانی حمایت از صنایع نشر و گردش اقتصاد این حوزه را نیز دربرمی‌گیرد به عبارت دیگر برگزاری نمایشگاه‌های کتاب علاوه بر ارزش فرهنگی، اهمیت اقتصادی ویژه‌ای را در حوزه صنعت نشر برعهده دارد.

*** چه زمانی می‌توان نمایشگاه کتاب تهران را به شکل فیزیکی برگزار کرد؟

علیجان زاده به علل برگزار نشدن نمایشگاه فیزیکی کتاب اشاره و بیان کرد: از آنجا که بیماری کرونا به شکل یک اپیدمی گسترده در سطح جامعه گسترش یافت ضرر‌های فراوانی را با خود به همراه آورد، مسئولان از برگزاری این نمایشگاه به صورت فیزیکی امتناع کردند از سوی دیگر، چون پدافند زیستی دیر به فعالیت پرداخت و این بیماری در زمان کوتاهی فراگیر شد لذا نمایشگاه کتاب تهران به صورت فیزیکی برگزار نشد و هنوز مشخص تیست چه زمانی می‌توان نمایشگاه کتاب تهران را به شکل فیزیکی برگزار کرد.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

وی به نمایشگاه مجازی کتاب اشاره و بیان کرد: مسئولان با کمی تأخیر به برگزاری نمایشگاه مجازی پرداختند که البته در نوع خود حرکتی جدید بود و مطابق با سبک زندگی جدید کرونایی تنظیم شده بود در این نمایشگاه انتشاراتی‌های مختلفی حضور پیدا کردند و توانستند تا حدودی بخشی از ضرر‌های خود را جبران کنند.

نویسنده کتاب «فاتح قدس» تاثیر فضای مجازی بر نوع تبلیغ کتاب‌ها را مورد بررسی قرار داد و افزود: با گسترش بیماری کرونا به صورت گسترده در جامعه تلاش کردند تا از طریق فضای مجازی به تبلیغ و معرفی تولیدات و آثار چاپ شده بپردازند که البته در این زمینه و در ابتدای کار بسیار موفق بودند، اما متاسفانه در چند ماه اخیر این نوع از تبلیغات نیز اهمیت خود را از دست داده و البته دلیلش را باید در افزایش میزان تورم دانست.

علیجان زاده پیرامون نمایشگاه کتاب بیان کرد: ذات نمایشگاه‌ها عموماً حضور فیزیکی را طلب می‌کند این از ویژگی‌ها و خصایص نمایشگاه‌ها است، اما چون بیماری کرونا و محدودیت‌های بهداشتی باید رعایت شود لذا مجبور هستند تا نمایشگاه‌ها را به صورت مجازی برگزار کنند.

***محفلی برای فعالین نشر 

وی فواید و اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های کتاب را به صورت فیزیکی برشمرد و تاکید کرد: نمایشگاه فیزیکی کتاب مکان و محلی برای حضور شبکه فعالین، مولفان، ناشران و همه کسانی که در زنجیره تولید کتاب حضور دارند در کنار مخاطبان و دوستداران کتاب بوده لذا مراودات بسیاری در همین فضای فیزیکی شکل می‌گیرد و رویداد‌های فرهنگی نمایشگاه نیز در همین مکان‌ها اجرا می‌شود بسیاری از ناشران تیراژ‌های سالیانه خود را به نمایشگاهی فیزیکی آورده و در آنجا به فروش می‌رسانند این فضای مناسب هم برای مخاطبان و هم برای زنجیره نشر بسیار ارزنده و ارزشمند است، زیرا مخاطبین هم با کتاب‌های جدید آشنا شده و هم از نزدیک آن‌ها را می‌بینند و در عین حال از تخفیفات جالب و جذاب نیز برخوردار می‌شوند نکته قابل تامل‌تر اینکه برخی از ناشران؛ کتاب‌های سایر انتشاراتی‌ها را نیز که از فروش‌های بالایی برخوردار هستند در ویترین خود قرار داده و به مخاطب عرضه می‌کنند بدین ترتیب مخاطب می‌تواند دسترسی فراوانی به همه کتاب‌ها داشته باشد و این برای مخاطب و ناشر بسیار مطلوب است.

نویسنده کتاب «تا ثریا راهی نیست» در مورد برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب بیان کرد: نمایشگاه مجازی کتاب نیز با خود فرصت‌هایی را برای مخاطبان به همراه دارد اگرچه تهدید‌های نیز برای این نمایشگاه وجود داشت. در سال گذشته چالش‌های همانند ارسال مرسولات پستی نمایشگاه مجازی و خطر از بین رفتن جلد و یا برخی از این کتاب‌ها وجود داشت حتی مشکلاتی که عموماً در درگاه خرید اینترنتی رخ می‌داد مخاطبان را ناراحت و در برخی موارد دلسرد می‌کرد، اما با این همه توانست گامی جدید و تنظیم شده با سبک زندگی کرونایی باشد.

***محلی برای عرضه محصولات انتشاراتی ها 

علیجان زاده به فرصت‌های نمایشگاه مجازی اشاره و ابراز کرد: مخاطب با وارد شدن به هر درگاه فروش اینترنی کتاب‌ها مخاطب می‌توانست به گزینه‌ها و کتاب‌هایی که مطلوب او بود دسترسی داشته باشد همین باعث می‌شد تا به راحتی بتواند خرید کند و درگیر سایر ناشران و کتاب‌ها نشود در عین حال ناشر محصولات خود و حتی سایر محصولات دیگر را نیز در همان صفحه به خریداران عرضه می‌کرده و مخاطب می‌توانست سایر محصولات این ناشر نیز آشنا شود و خرید لازم را انجام دهد.

وی تصریح کرد: نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران همیشه حواشی داشته و منافع بسیاری را با خود برای خریدار و فروشنده به همراه داشته و همیشه محفلی برای خانواده‌ها بوده، زیرا فروشگاه کودک و نوجوان در آن در نظر گرفته شده بود و به عنوان یک گردش علمی برای خانواده‌ها محسوب می‌شد، اما در شرایط امروز به خاطر بیماری کرونا برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی انتخاب می‌شود.

***تاثیر تورم بر خرید کتاب 

علیجان زاده به فروش‌های اینترنتی اشاره و خاطرنشان کرد: هم اکنون حدود ۶۰ درصد از فروش ناشران در فضای مجازی انجام می‌شود اگرچه در طی دو ماه اخیر شاهد رکود در این حوزه نیز هستیم و این امر به دلیل تورم است که سبب شده خانواده‌ها برخی از کالا‌های مثل کتاب را غیر ضروری دانشته و آن را حذف کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبارادبیات بازار نشر

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا بازار نشر نمایشگاه کتاب تهران برگزاری نمایشگاه نمایشگاه مجازی صورت فیزیکی بیماری کرونا نمایشگاه ها علیجان زاده کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۱۲۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟

بر اساس بیانیه اخیر دولت هند مبنی بر منع مسافرت شهروندان هندی به ایران و اسرائیل شنیده‌ها حاکی از عدم حضور هند به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ کمتر از 11 روز مانده به برگزاری نمایشگاه کتاب تهران،‌ حضور هندی‌ها به عنوان مهمان ویژه این رویداد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

پیگیری‌های خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد که پس از صدور بیانیه دولت هند در روز 24 فروردین که در آن  به شهروندانش توصیه کرد که با توجه «به شرایط حاکم بر منطقه» تا اطلاع ثانوی از سفر به ایران و اسرائیل خودداری کنند. بعید است که ناشران هندی بتوانند خود را به نمایشگاه کتاب تهران برسانند. پیگیری‌های دوطرف تا این لحظه به نتیجه‌ای ختم نشده است.

نگاهی به سالن رایت نمایشگاه کتاب دهلی/ رایت سنتر دهلی چه قابلیت هایی برای نشر ایران دارد؟

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مذاکره با وزارت فرهنگ هند پیگیر حضور ناشران این کشور در نمایشگاه کتاب تهران است،‌  یاسر احمدوند رئیس نمایشگاه کتاب تهران و معاون فرهنگی وزرات ارشاد در گفت‌وگو با تسنیم ضمن تایید این پیگیری‌ها گفت: نتیجه این پیگیری‌ها به زودی اعلام می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب
  • نشر آموت با ۱۸۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران است
  • نخستین مسابقه «روایت‌نویسی نمایشگاه کتاب» برگزار می‌شود
  • «یمن» به جای «هند» مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • یمن مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • یمن میهمان ویژه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • یمن مهمان ویژه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواهد بود
  • هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟
  • تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات چه زمانی شروع می‌شود؟