ابعاد تاریک پشت پرده بلاگرها!
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۱۲۸۰۴
آفتابنیوز :
این روزها، فضای مجازی، آنچنان جایگاه خود را در میان مردم باز کرده است که برخی، با استفاده از زمان و یادگیری چگونگی نفوذ بر مردم، توانستند در مدت زمان کوتاهی، از آن به ثروت برسند و کسب و کارهای خود را راهاندازی کنند.
در این میان برخی نیز از فرصت استفاده کردند و با افزایش اشتراکگذاری مطالب و دنبال کننده، نام خود را بلاگر گذاشتهاند و با استفاده از این نام، برای خود، شهرتی دست و پا کردند،معروفیتی که برای این افراد درآمدهای میلیونی و یا چند صد میلیونی به صورت روزانه و ماهانه به همراه دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
موضوعی که بسیاری از کارشناسان معتقدند این است که این موارد به یک جنبه روحی و روانی ارتباط دارد که فرد میتواند خود را قانع کند که با افزایش ارتباط به واسطه فضای مجازی، میتواند شرایط مادی خود را بهبود بخشد.
*بلاگری و آسیب شناسی های آن
مجید غفاری روانشناس بالینی و استاد دانشگاه در گفت وگو با ایسنا در این زمینه، اظهار کرد: امروزه راه اندازی کسب و کارهای مجازی بخشی از عرف بازار شده و بسیاری از افراد بسیار مثبت و هوشمندانه کسب و کار خود را در فضای مجازی گسترش دادند که علاوه بر متناسب بودن با وضعیت امروز زندگی بشر تسهیل کننده نیز است و بسیاری از مشتریان هم از این فضا رضایت دارند.
وی تصریح کرد: مانند همه پدیده هایی که متناسب با شرایط اقتصادی و اجتماعی به وجود می آیند در فضای مجازی هم آسیب هایی وجود دارد و بعضی از افراد به جهت آسیب های فردی و اجتماعی در این زمینه سو رفتار و سواستفاده هایی می کنند و یکی از نقش هایی که به نظر می رسد بعضا در آن سو رفتار می بینیم نقش بلاگربودن در فضای مجازی است.
این روانشناس بالینی و استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: این آسیب ها را می توان از منظرهای مختلف روانشناسی اجتماعی و جامعه شناسی و علوم اجتماعی روانشناسی فردی و آسیب شناسی روانی و خانوادگی نگاه کرد.
غفاری با اشاره به اینکه از نظر آسیب شناسی روانی و خانواده چهار صفت مربوط به ابعاد تاریک شخصیت می شوند که عوارض فرایند آسیب شناختی تحول روانی و اجتماعی یک انسان می توانند باشند،گفت: این صفات شامل سادیسم (آزارگری و لذت بردن از آزار رساندن) خود شیفتگی (فردی که خیلی همدلی عاطفی ندارد و خودبرتر بین است و فقط حق خودش را می بیند و فقط خودش را مستحق یک سری حقوق می داند و به حقوق دیگران اعنتایی ندارد و خودخواه است) ماکیاولیسم (این فرد از هر طریقی دروغ، تظاهر ، ریا می خواهد به هدفش که می تواند ثروت، پست سیاسی یا اجتماعی و یا جایگاه مذهبی و علمی برسد) ضد اجتماعی (این افراد تا حد زیادی بی رحم هستند و احساس گناه ندارند و افرادی هستند که میل به کلاهبرداری و خلافکاری و رفتارهای غیرقانونی و ساختارشکنی نابهنجار در آن ها بسیار زیاد است و بعضا افراد بسیار فریبکار و پرخاشگر و بی رحم هستند.
وی ادامه داد: رفتار یک بلاگری که زندگی و شخصیتی را که وجود ندارد نمایش می دهد و به هرروشی می خواهد به موفقیتی دست پیدا کند یا مشهور شود و یا کالایی را بفروشد و یا طرفدار یا دنبال کننده جمع کند و با اهداف مختلفی که یک بلاگر صفحه اش را راه اندازی می کند می توانیم بگوییم که این انسان می تواند ترکیبی از صفات تاریک شخصیت همانند سادیسم یا خودشیفته و یا خصایص ماکیاولیسمی و یا ضداجتماعی داشته باشد.
این روانشناس بالینی و استاد دانشگاه افزود: این افراد غالبا در خانواده هایی بزرگ می شود که واحد خانواده ناکارآمد است و در حوزه های مختلف از لحاظ شناختی، عاطفی، اجتماعی و تحول فرآیند اجتماعی آن خوب شکل نمی گیرد و فرزندان دراین خانواده به تبع آسیب های روانشناختی و اجتماعی که پدر و مادر دارند آسیب های روانی و اجتماعی می بینند و حرمت نفس و اعتماد به نفس آن ها ناکافی است و به اختلالات شخصیتی مبتلا می شوند.
وی تصریح کرد:همچنین این افراد هویت یک پارچه ای را به دست نمی آورند و به همین ترتیب متناسب با بسترهای جدید که در جامعه پدید می آید در آن بسترها دچار سو رفتار می شوند و به جای استفاده درست می توانند هم به خودشان وهم به مخاطبان آسیب بزنند.
غفاری یادآورشد: بسیاری از بلاگرهایی که شوآف می کنند و به دروغ شرایطی را از لحاظ شخصیتی ، اقتصادی خودشان نشان می دهند که وجود ندارد به احتمال بسیار زیاداین افراد دارای اختلال شخصیت و ابعاد و صفات تاریک هستند و در خانواده هایی رشد پیدا کردند که آسیب های اجتماعی و روانی در آن خانواده زیاد بوده است.
منبع: خبرگزاری ایسنامنبع: آفتاب
کلیدواژه: بلاگر بلاگری فضای مجازی اینستاگرام فضای مجازی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۱۲۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برای تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور چه باید کرد؟
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، یکی از مهمترین موضوعات سیاست های رفاهی در جامعه احساس عدالت اجتماعی بین افراد است. عدالت از مهمترین واژهها در تمدن بشر محسوب میشود و رعایت آن از دیدگاه هر انسان از ضروریترین امور به شمار میآید.
رضا صفری شالی (دانشیار جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی) در مقالهای با عنوان «ضرورت بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی» به این موضوع اشاره میکند که عدالت اجتماعی یکی از دلالتهای مفهوم عدالت است که منظور از آن تقسیم منصفانه منابع بین افراد در یک جامعه است، در این راستا قانون به سطح قابل قبولی از عدالت واقعی باید برسد.
* سه لایه از عدالت با توجه به عدالت اجتماعی
در این مقاله آمده است که لایههای عدالت با توجه به عدالت اجتماعی شامل موارد زیر است:
دسترسی برابر به منابع و فرصتها به لحاظ برقراری زمینه، گستره و دامنۀ آن توجه به اصل استحقاق و ضرورتها توجه به عدالت بازتوزیعی و گسترش چتر حمایتی دولت درخصوص توجه به انواع گروههای هدف، اقشار آسیبپذیر و معلولان (اجتماعی، جسمی و روانی) وجود دارد.* آسیبشناسی عدالت اجتماعی در ایران
به زعم این پژوهشگراز جهت تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور چند نکته زیر را میتوان به عنوان آسیبشناسی عدالت اجتماعی در ایران امروز ذکر کرد:
1 -عدم تعمیق مفهوم عدالت اجتماعی که عبارت است از: عدم ایضاح مفهومی عدالت اجتماعی و تقلیل آن به مصادیق عملی، عدم ارائه تعریف بومی از عدالت اجتماعی، نگرش سطحی، تکسویه و نگاه عامیانه که مفهوم وسیع و همهجانبه را به ابعادی زودگذر و کم اهمیت فرو کاسته است
2 -عدم تبیین و بررسی ارتباط مفهوم عدالت اجتماعی با مفاهیم مرتبط مانند آزادی، حق قانون، امنیت و...
3 -برقراری، گسست و عدم تداوم عدالت اجتماعی در گفتمانهای محافل علمی و دانشگاهی کشور.
او در ادامه مینویسد بررسی گفتمانها حاکی از گسست بینگفتمانی و عدم تداوم گفتمانهای پیشین بوده است، به طوریکه هر یک از گفتمانها برای تکمیل نقایص همدیگر و به صورت مقطعی تثبیت شدهاند، چون صرفاً به یک بُعد از ابعاد عدالت اجتماعی پرداختند و دیگر ابعاد آن را هم در سطح نظریهپردازی و هم در سطح عملی نادیده گرفتند.
* ملاحظات آموزشی و پژوهشی عدالت اجتماعی
صفری شالی در ادامه مینویسد با توجه به موارد بیان شده، مراحل زیر به عنوان ملاحظات آموزشی و پژوهشی عدالت اجتماعی در آینده با درنظرگرفتن چارچوبها و مفاهیم پایۀ عدالت پیشنهاد میشود:
درخصوص معنابخشی دائمی بر تمامی نشانههای عدالت اجتماعی باید به ابعاد عینی و ذهنی عدالت و ابعاد جمعی و فردی عدالت نیز توجه کرد انتخاب حوزه تحقیق عدالت مانند کمّیت یا کیفیت منابع، تخصیص منابع و... باتوجه به کثرتگرایی در حوزههای عدالت انتخاب یکی از وجوه یا شکلهای عدالت براساس نوع منبع انتخاب مقیاس مکانی مورد مطالعه مانند محلی و بومی، منطقهای، استانی، ملی و بینالمللی انتخاب مقیاس زمانی مطالعه و توجه به عدالت بیننسلی انتخاب رشتە مورد بررسی براساس گزینههای قبلی و استفاده از مفاهیم مرتبط با آن در مطالعه مانند مطالعات اخلاقی در بررسی عدالت روانشناسی یا بررسی ساختاری و سیاسی جامعه در عدالت جامعهشناختی و... در نظرگرفتن فرهنگ غالب و مقتضیات اجتماعی و اقتصادی جامعه.* ابعاد عدالت اجتماعی
این پژوهشگر در ادامه بیان میکند که در معنابخشی دائمی بر تمامی نشانههای عدالت اجتماعی باید به ابعاد عینی و ذهنی عدالت و ابعاد جمعی و فردی عدالت نیز توجه کرد. پس ما نمیتوانیم دو قطب حداکثری و یا حداقلی را برای عدالت در نظر داشته باشیم بلکه باید هر دو را به صورت توأمان مدنظر داشته باشیم و در ضمن نمیتوان در عین پرداختن به عدالت اقتصادی از عدالت فرهنگی غافل ماند و یا در عین پرداختن به منافع و مطلوبیتهای اکثریت افراد جامعه، از منافع و خواستههای اقلیت غافل ماند.
اصل نابرابری و در نهایت در اصل بازتوزیع قاعده چتر ایمنی و حمایتی هدف نوعی نگاه دولت رفاهی با سیاستگذاری حداکثری به مکانیزمهای جبرانی میباشدبه زعم صفری شالی درقاعده برابری دسترسی به منابع و فرصتها به فراهم آوردن شرایط برابر و مساوی برای همه تأکید میشود ولی در اصل استحقاق به فراهمآوردن شرایط نابرابر با توجه به شایستگیها و زحمات افراد توجه میشود.
* اصل بازتوزیع قاعده چتر ایمنی و حمایتی
این استاد دانشگاه مینویسد اصل نابرابری و در نهایت در اصل بازتوزیع قاعده چتر ایمنی و حمایتی هدف نوعی نگاه دولت رفاهی با سیاستگذاری حداکثری به مکانیزمهای جبرانی میباشد، بطوریکه در این حالت دولتمردان چتر حمایتی خود را گسترده سازند و افرادی که نتوانستهاند همگام با سایر افراد جامعه حرکت کنند را مورد حمایت قرار دهند. ازاینرو، اقدامات حمایتی دولت در قالب فعالیتهای حمایتی و توانبخشی شامل گروههای مختلف مددجویان و... میشود.
او در این پژوهش مینویسد دولت اقشار آسیبپذیر جامعه را که به دلیل ناتوانی در کسب درآمد مشمول نظام بیمهای نیستند را مورد حمایت خود قرار دهد. لذا، دولت باید با اتخاذ سیاست اجتماعی مناسب با شرایط جامعه، علاوه بر منافع نسل حاضر به منافع نسل آینده هم توجه داشته باشد؛ یعنی در تحقق عدالت، علاوه بر آن که به عدالت جغرافیایی و قشری نسل حاضر پرداخته میشود یعنی به منافع نسل آینده نیز باید توجه شود و ازاینرو دولتمردان در کنار تحقق عدالت برای نسل حاضر، باید نسل آینده را نیز در نظر بگیرند و در چنین شرایطی است که گفتمان عدالت اجتماعی معنای واقعی خود را پیدا میکند.
* سنجش عدالت اجتماعی
بدین ترتیب نتایج پژوهش حاضر درخصوص سنجش عدالت اجتماعی این است که عدالت در ارتباط با مفاهیمی مانند مقایسۀ اجتماعی و احساس محرومیت اجتماعی نمود پیدا میکند، ازاینرو نیاز به روشهای ترکیبی (کیفی و کمّی بصورت توأمان) جهت شناخت ادارک/ احساس و برخورداری از عدالت اجتماعی در جامعه وجود دارد.
حرف آخر اینکه در این راستا روشهای کیفی عمیق پدیدارشناسی معمولا راهی به ذهنیت مخاطبان پیدا میکنند و تجارب زیستۀ افراد و مقتضیات زمانی و مکانی را در نظر میگیرند و میتوانند شاخصهای قابلتوجهی جهت سنجش برای تحقیقات پهن دامنۀ پیمایشی ایجاد کنند و با تلفیق رویکردهای کمّی و کیفی میتوان به شناخت عمیق و جدی از مخاطبان درخصوص عدالت اجتماعی رسید.
انتهای پیام/