Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی حضور دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های ما همواره به عنوان یک نکته افتخارآمیز و مثبت بیان می‌شود و هرچه تعداد دانشجویان خارجی از کشورهای مختلف در دانشگاهی بیشتر باشد، بر اعتبار بین‌المللی آن دانشگاه افزوده خواهد شد.

اما دانشجویان خارجی، علی‌الخصوص دانشجویان افغانستانی که آمار بالایی از دانشجویان خارجی کشورمان را شامل می‌شوند مانند هردانشجوی دیگری مشکلات و انتظاراتی دارند که روشن شدن این موارد برای نهادهای تصمیم‌ساز و تاثیرگذار مفید بوده و می‌تواند در جذب دانشجویان بیشتر کمک کننده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین این امر باعث ارتقاء کیفیت و تصمیمات بهتر خواهد شد. در همین راستا، در ادامه این گزارش، گفت‌وگوی ایسنا با برخی از فعالان حوزه حمایت از محصلان و دانشجویان افغان را می‌خوانید. 

مشکلات اقتصادی مهمترین مشکل دانشجویان افغانستانی که در ایران تحصیل می‌کنند

هادی حسن‌زاده، نماینده دانشجویان افغانستان در دانشگاه فردوسی مشهد، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مهمترین مشکل دانشجویان افغانستانی که مقیم ایران هستند و در دانشگاه‌های ایران تحصیل می‌کنند اقتصادی است. طبق قوانین، دانشگاه‌ها باید ۷۵ درصد از شهریه دانشجویان شبانه را از دانشجویان اتباع روزانه دریافت کنند. درحالی که برخی از دانشجویان در ایران تحصیل کرده و به وسیله کنکور در دانشگاه پذیرش گرفته‌اند. البته برخی از دانشگاه‌ها در این زمینه تخفیفاتی قائل می‌شوند. برای مثال دانشگاه فردوسی مشهد از دانشجویان مقطع ارشد ۲۵ درصد از شهریه دانشجویان شبانه را دریافت می‌کند.

وی افزود: برخی از مشکلات دانشجویان در زمینه مباحث کنسولی است. دانشجویانی که در ایران بزرگ شده‌اند در ابتدا دارای کارت آمایش هستند و پس از قبولی در دانشگاه بایستی پاسپورت و ویزا تحصیلی دریافت کنند که پروسه بسیار طولانی دارد. دانشگاه‌ها می‌توانند این مشکل پروسه طولانی را با حضور یک نماینده از اداره گذرنامه در دانشگاه حل کنند. تعداد دانشجویان افغان در سال‌های اخیر به دلیل افزایش هزینه‌ها کاهش پیدا کرده است.

این دانشجوی ارشد ریاضی محض دانشگاه فردوسی مشهد، ادامه داد: در گذشته دانشجویان بین‌الملل شاهد خرج شدن شهریه‌هایشان در راستای رفاه خود بودند. اما از زمانی که مسئول اداره ملل دانشگاه فردوسی تغییر کرد دید تجاری به دانشجویان ملل خصوصا دانشجویان افغان ایجاد شد. در گذشته خدمات اداره ملل هزینه‌ای نداشت اما امروز هزینه تمام خدمات دریافت می‌شود و دانشگاه در مسیر تجاری کردن آموزش قدم برداشته است. در زمان مسئول قبلی با برگزاری جشن‌های ملل و مانند آن سرمایه گذاری بسیاری بر جذب دانشجو بین‌الملل می‌شد. اما با روش کنونی در آینده تعداد دانشجوی بین‌‎الملل کمتری خواهند داشت.

حسن‌زاده تشریح کرد: در دوره تحصیلی قبل از دانشگاه تبعیضاتی مانند عدم امکان شرکت در مسابقات و المپیادها وجود داشت. در این مسابقات پس از کسب مقام و در مرحله بعدی مسابقه که در سطح کشوری برگزار می‌شد، تازه متوجه می‌شدند که دانش‌آموزان افغان امکان شرکت در این مسابقات را ندارند. در بدو ورود به دانشگاه با داشتن پاسپورت می‌توانیم به عنوان دانشجوی خارجی تنها در مسابقات بین‌الملل ایران شرکت کنیم. افرادی که قصد ثبت اختراع دارند معمولا در ایران نمانده و خود را برای ورود به کشورهای دیگر بورس می‌کنند.

تبعیضات، بیشتر مقرراتی هستند

وی در خصوص برابری فضای آموزشی قبل از کنکور، خاطرنشان کرد: در آموزش هیچ اختلافی نیست. البته دانش‌آموزانی که افغان هستند از بورسیه مد نظر برای ورود به مدارس نمونه، شاهد و آینده‌سازان منع می‌شوند. تصور می‌کنم که دلیل این موضوع نیز اقتصادی باشد. البته در سایر مدارس نیز ما هر ساله براساس ابلاغیه هزینه تحصیل خود را در مدارس دولتی پرداخت می‌کردیم. تبعیضات بیشتر مقرراتی هستند.

باوجود اینکه در ایران متولد شدیم، با سایر دانشجویان بین‌الملل تفاوتی نداریم

جمال‌الدین سجادی، دانشجوی ارشد روابط بین‌الملل، با اشاره به مشکلات دانشجویان افغان مقیم ایران، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: از سال ۱۳۶۴ در ایران متولد و زندگی کرده‌ام. با این وجود نسبت به سایر هم‌سن‌های خود همواره با مشکلات بیشتری مواجه بوده‌ام. در دوره کارشناسی در دانشکده خبر مشهد به دلیل افغانستانی بودن مدرک تحصیلی نمی‌دادند. در دوره ارشد به صورت آزاد ثبت‌نام کردم و در هر ترم حدود ۹ میلیون تومان شهریه پرداخت می‌کنم. این شهریه حتی در چهار ترم اخیر که کلاس‌های دانشگاهی به صورت مجازی برگزار می‌شدند کاهش نیافت. باوجود اینکه تمام عمر خود را در ایران گذراندیم تفاوتی با دانشجویان بین‌الملل که از کشورهای دیگر می‌آیند نداریم.

به متولدین و ساکنان ایران نمی‌توان صفت «مهاجر» را اطلاق کرد

وی افزود: بسیاری از دانشجویان افغانستانی که در دانشگاه‌های ایران تحصیل می‌کنند زاده این کشور هستند و حتی به آن‌ها نمی‌توان مهاجر اطلاق کرد. تجربه رفتارهای زشت برخی افراد در دانشگاه که یک محیط آکادمیک هست برای ما بغرنج است. بخش عمده‌ای از مشکلات دانشجویان افغان در ایران وجود یک نگاه تبعیض آمیز و بالا به پایین به آن‌ها است. برای هر کاری که به ادارات مراجعه می‌کنیم پس از دیدن مدرک افغانستان برخورد اشخاص تغییر می‌کند. از سال ۸۹ تا به امروز در زمینه خبرنگاری فعالیت می‌کنم و در طی این ۱۰سال به واسطه مهاجر بودن دیده نشده و یک خبرنگار غیر رسمی بوده‌ام. این مسئله بسیار ناراحت کننده است که ما در جمهوری اسلامی پای تمام سختی‌ها، غم‌ها و شادی‌های آن بودیم گاهی مورد تحقیر و توهین قرار بگیریم.

بورسیه‌های تحصیلی به افراد واجد شرایط تعلق نمی‌گیرد

این دانشجوی ارشد روابط بین‌الملل دانشگاه فردوسی مدعی شد: بسیاری از دانشجویان افغان شرایط را تحمل کرده و به واسطه نگرانی از تبعات آن  اعتراض نمی‌کنند. برای مثال وزارت علوم قول بورسیه کردن دانشجویان افغان دارای رتبه تک رقمی را داده است. سالانه بیش از هزار بورسیه از دانشگاه‌های مختلف ایران برای مردم افغانستان صادر می‌شود. اما این بورسیه‌ها اکثرا یا خرج نزدیکان احزاب سیاسی در افغانستان شده یا در کابل فروخته می‌شود. درحالی که حداقل ۳ میلیون دانشجوی افغان مستعد دریافت این بورسیه‌ها در ایران حضور دارند و هر ساله رتبه‌های تک رقمی را کسب می‌کنند. همچنین در مقطع ارشد دانشگاه فردوسی به دانشجویان نمره الف قول تخفیف ۵۰ درصدی در شهریه را داده است. اما با وجود الف شدن بنده برای دریافت این تخفیف شهریه اطلاع پیدا کردم این تخفیف به دانشجویان افغان تعلق نمی‌گیرد.

سجادی با تاکید بر اینکه محدودیت‌های موجود به روابط میان دو کشور آسیب می‌زند، بیان کرد: قواعد و دستورالعمل‌های این چنینی بسیار اشتباه است. میان دانشجویان ایرانی و دانشجویان افغانی که در ایران بدنیا آمده و بزرگ شدند چه تفاوتی وجود دارد؟ زمانی که دانشجویان مهاجر مورد آزار و اذیت در نظام آموزشی قرار می‌گیرند، انگیزه لازم برای خدمت به نظام را از دست می‌دهند. یکی از دلایل وجود مقاومت در دانشجویان افغان نسبت به ایران وجود همین مشکلات است. وجود این تبعیضات در برخورد با اساتید ایرانی  و دانشجویان بسیار کم است. ذهن این افراد کاملا مخالف این تبعیضات بوده و در راستای رسیدن به مساوات بسیار قدم برمی‌دارند. ادوات دانشجویی زیادی هستند که در راستای معرفی چهره واقعی مهاجرین قدم برمی‌دارند. مشکلات ساختاری بسیار زیاد است که باید برای حل آن‌ها تلاش کرد.

نسل سوم مهاجران تحصیل کرده هستند، اما نگاه همان نگاه به نسل اول جنگ زده باقی ماند

وی با اشاره به اینکه دانشجوی خارجی برای تمام دانشگاه‌ها یک فرصت اقتصادی محسوب می‌شود، تشریح کرد: در سال‌های اخیر تلاش برای جذب دانشجوی بین‌الملل افزایش یافته است. ایران در زمینه جذب دانشجوی خارجی نسبت به کشورهای همسایه خود درحال عقب افتادن است. جذب تعداد زیاد دانشجوی خارجی می‌تواند در روابط بین‌الملل ایران بسیار موثر باشد. بایستی بازبینی در سیاست‌های جذب دانشجوی خارجی انجام شده و این سیاست‌ها را هدفمند کنیم. موج اول مهاجران از جنگ فرار کرده، اکثرا کشاورز بودند و تعداد افراد تحصیل کرده آن‌ها بسیار کم بود. خروجی موج اول مهاجرانی که به ایران آمدند نسل ما است. این نسل سوم اکثرا تحصیل کرده هستند و در مدارس ایران تحصیل کردند. اما متاسفانه نگاهی که در ساختار آموزشب وجود دارد هنوز همان نگاهی است که به نسل اول بود. در نسل سوم اثری از بی‌سوادی و سطح پایین فرهنگ وجود ندارد. اما متاسفانه نگاه ساختار به ما هنوز همان نگاه به نسل اول که از جنگ فرار کرده بودند است.

این دانشجوی ارشد روابط بین‌الملل بیان کرد: اگر درحال حاضر در افغانستان افتخاری آفریده می‌شود اکثرا کسانی هستند که در ایران آموزش دیده‌اند. این جوانان سرمایه‌های بزرگی هستند، باید تلاش کنیم تا زمینه لازم برای فعالیت این افراد در ایران را فراهم کنیم. با تمام انتقادات وارده مهاجرت را یک فرصت پیشرفت برای جامعه افغانستانی می‌دانم. قوانین دشوار در سر راه ثبت اختراع برای دانشجویان افغان به سیستم آموزشی ایران آسیب می‌زند. یکی از دانشجویان دانشگاه فردوسی که به اختراع و تولید «سانتریفیوژ» پرداخته بود برای ثبت این اختراع به دلیل ملیت افغانستانی که داشت به مشکل برخورد. این دانشجو به همراه اختراع خود از ایران رفت و در کانادا اختراع خود را ثبت کرد. برای این دانشجو در ایران تلاش‌های بسیاری انجام شد اما در نهایت افتخار ثبت اختراع وی را کانادا کسب کرد. دولت ایران برای پرورش این افراد هزینه‌های بسیاری کرده است اما زمانی که فرد به مرحله میوه دادن رسیده است از او پشتیبانی نمی‌کند. این مسائل بسیار آسیب زننده است که بایستی جلوی آن گرفته شود.

عکس از آرشیو

شرایط فرصت مطالعاتی برای دانشجویان افغان میسر نیست

عبدالقدوس ابراهیمی، استاد دانشگاه هرات و دکتری مدیریت از دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، در ادامه این گزارش با اشاره به مشکلات دانشجویان افغان اظهار کرد: در این زمینه می‌توان به هزینه‌های دلاری برخی از دانشگاه‌ها بابت شهریه اشاره کرد که پرداخت آن واقعاً برای دانشجویان بسیار مشکل است. مسئله دیگر، جداسازی صنوف افغانستانی‌ها با دانشجویان داخلی است که در برخی از دانشگاه‌ها به صورت هدفمند اتفاق می‌افتد. دانشجویان ما از کیفیت لازم برای ارتقای تحصیلی برخوردار نمی‌شوند یا اگر بهتر بخواهیم بگویم انتقال دانش به صورت موثر اتفاق نمی‌افتد.

وی افزود: برخورد دوگانه در امور دانشجویی و امور اداری امری است که من بارها آن را احساس کرده‌ام البته این برخورد دوگانه هدفمند نیست و جزء سیاست کشور ایران در مورد برخورد با افغان‌ها نیست. مشکلات اداری مثل تمدید روادید، خروج و مراجعت، فرآیند بسیار طولانی و طاقت فرسایی دارد. تا زمانی که مهر بازگشت به افغانستان به پاسپورت نخورد مراحل فارغ‌التحصیلی طی نمی‌شود. در خیلی موارد دیده‌ام که دانشجو مجبور شده طی این فاصله یعنی دفاع پایان‌نامه و اخذ دانشنامه کشور را ترک کند و بعد به وسیله ویزای سیاحتی دوباره وارد شود که زمان و هزینه زیادی را از دانشجو می‌گیرد.

این استاد دانشگاه هرات ادامه داد: عدم پذیرش دانشجویان افغان در رشته‌های علوم پایه مورد نیاز مانند شیمی، فیزیک، ریاضی و پزشکی می‌تواند یکی دیگر از مشکلاتی عمده‌ای باشد که دانشجویان افغان با آن روبه‌رو هستند. در سال‌هایی که من دانشجوی دانشگاه تهران بودم یعنی بین سال‌های ۲۰۱۴ الی ۲۰۱۸، آماری ارائه شد که گویا بیش از ۳۰ هزار دانشجوی افغان در حوزه‌های علمی و مذهبی مشغول به تحصیل هستند. این درحالی بود که در بین این سال‌ها در مقطع تحصیلات تکمیلی ما کمتر از ۳۰ دانشجو در رشته‌های ذکر شده مثل ریاضی، فیزیک یا شیمی داشتیم. این روند در پیشرفت کشور ما در آینده موثر واقع نمی‌شود و برعکس ممکن است مشکلات مدیریتی فراوانی را به همراه داشته باشد.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: اسکان دانشجویان و شرایط خوابگاه‌ها از مشکلات دیگر دانشجویان است. به‌خصوص اسکان دانشجویان متاهل، خوابگاه‌های خانواده، الحاق خانواده دانشجو و بروکراسی بسیار طولانی و مشکلات اداری فراوان از مسایل دیگر دانشجویان افغان در ایران است که باید به صورت جدی به آن توجه شود. شرایط کار موقت برای دانشجویانی که توانایی پرداخت شهریه خویش را ندارند از مسایل و مباحث دیگری است که دانشجویان با آن روبه‌رو هستند. این دانشجویان که اجازه کار ندارند یا باید به صورت غیر قانونی دست به کارهای سخت بزنند یا با گرفتن دستمزدهای پایین در کارگاه‌ها کار کنند. بهتر است مسئولان به شرایط کار دانشجویان و صدور مجوزهای کاری آنان نیز توجه می‌کردند.

وی تشریح کرد: شرایط فرصت مطالعاتی برای دانشجویان فارغ‌التحصیل یا در حین تحصیل که برای دانشجویان ایرانی میسر است برای دانشجویان افغان میسر نیست. برخورد دوگانه مسئولان در این خصوص یکی از مهمترین موضوعات مرتبط به روند پیشرفت دانشجویان افغان در ایران محسوب می‌شود که باید این معضل برطرف و برخوردها یکسان‌سازی شود. به نظر من مشکلات فرهنگی خیلی حاد نیست زیرا دانشجویان در دانشگاه با اهل دانش، علم و تحصیل مواجه هستند. در بیرون از دانشگاه طبیعی است که دانشجویان با فرهنگ عام مردم مواجه می‌شوند که البته این روند هم به سطح و نوع برخورد دانشجو بستگی دارد. در صورتی که با مشکل جدی در بیرون از دانشگاه برخورد کنند حتما نهادهای امنیتی و مسئولان حوزه‌ها از حقوق افراد مطابق با قانون حمایت خواهند نمود.

جذب دانشجویان افغان، سرمایه‌ای برای جامعه بشری است

احمد شاه فرهت، رئیس بنیاد حمایت از محصلان افغان، در راستای تکمیل این گزارش اظهار کرد: اکثر مشکلات دانشجویان افغان در زمان مدرسه نیز وجود دارد. در زمینه مشکلات والدین دانشجویان افغان، می‌توان به نداشتن شغل مناسب، مجوز کار، حق رانندگی، حق مسافرت به صورت مستقیم، بیمه درمانی و زندگی در مناطق پایین شهر اشاره کرد. با وجود این مشکلات اکثریت این افراد توانایی رفتن به کلاس‌های کنکور و گرفتن معلم خصوصی را نداشته و در نتیجه توانایی رقابت با همتایان ایرانی خود را ندارند.

وی افزود: پس از ورود به دانشگاه با پرداخت شهریه‌های مبتنی بر یورو و دلار این مشکلات اقتصادی چند برابر شده و موجب ترک تحصیل اکثر این افراد می‌شود. دولت ایران به افرادی که در ایران اقامت داشته و مدرک معتبری دارند، اجازه ورود به دانشگاه می‌دهد. باتوجه به مشکلات اقتصادی و اجتماعی، جوانان افغان با مشکلات عدیده‌ای روبرو خواهند شد. پس از پایان دوره تحصیلی فارغ‌التحصیلان افغانستانی توسط ارگان‌های دولتی استخدام نشده و حتی ارگان‌های خصوصی نیز از استخدام آن‌ها سرباز می‌زنند.

رئیس بنیاد حمایت از محصلان افغان با تاکید بر اینکه باتوجه به مسائلی که امروزه در افغانستان رخ می‌دهد، اکثریت مردم تصمیم به مهاجرت گرفته‌اند، ادامه داد: شرایط زندگی امروزه برای دختران در افغانستان بسیار دشوارتر از پسران است، زیرا اجازه کار و تحصیل به بانوان افغانستانی داده نمی‌شود. اکثر این افراد تحصیل کرده دانشگاهی با داشتن ریز نمرات دانشگاهی خود برای ادامه تحصیل به ایران می‌آیند، اما به دلیل به رسمیت شناخته نشدن دولت افغانستان توسط ایران مدارک تحصیلی دانشجویان توسط وزارت خارجه تایید نمی‌شود. بسیاری از دانشجویان انتقالی از افغانستان در بدو ورود به ایران با پرداخت شهریه‌های سنگین با مشکلات اقتصادی چند برابری مواجه می‌شوند. امیدوارم دانشگاه‌های ایران باتوجه به شرایطی که در افغانستان حاکم است تخفیفاتی در شهریه دانشجویان افغان قرار دهد تا با پایان رساندن تحصیل خود بتوانند به جامعه اسلامی خدمت کنند.

فرهت در خصوص مشکلات دانشجویان افغان برای انتقال به دانشگاه‌های ایران، تشریح کرد: برخی از این دانشجویان دارای شناسنامه الکترونیک نبوده و توانایی گرفتن پاسپورت را ندارند. کسانی که پاسپورت دارند نیز برای گرفتن ویزا، خصوصا ویزای جمهوری اسلامی ایران با صف‌های طولانی روبرو هستند. مشکلات این افراد حتی با گرفتن ویزا تمامی ندارد و مجددا به شکل تهیه مسکن و کار ظهور پیدا می‌کند. دانشجویان افغان درحال تحصیل در رشته پزشکی سالیانه ۷۰۰۰ دلار پرداخت می‌کنند که هزینه‌ بسیار سنگینی برای آن‌ها است. دولت جمهوری اسلامی ایران با ایجاد سهولت در گرفتن ویزا می‌تواند از فرصت جذب این نیروها بهره خوبی ببرد. این کار سرمایه‌ای برای جامعه بشری خواهد بود.

اگر تبعیض احساس می‌شود، به قوانین باز می‌گردد

وی در خصوص محدودیت‌های موجود برای دانشجویان افغان در انتخاب دانشگاه‌هایی خاص در ایران، بیان کرد: دولت ایران بنا به مسائل امنیتی موجود صلاح دانشجویان افغان را آن دانسته است که در دانشگاه‌های نزدیک مرز مانند تایباد و زابل ثبت‌نام نکنند. انتقادی به این مسئله وارد نیست زیرا دانشگاه‌هایی مانند تهران و مشهد جایگزین دیگر دانشگاه‌های نزدیک به مرز شده‌اند. مردم ایران با سعه صدری که دارند قشر تحصیل کرده دانشجویان را می‌پذیرند. به نظر بنده اگر تبعیضی وجود داشته باشد به قوانین موجود باز می‌گردد. مسئولان در راس کار در دانشگاه‌ها و شورای انقلاب فرهنگی، بایستی به اصلاح قوانین بپردازند.

رئیس بنیاد حمایت از محصلان افغان در خصوص معضلات اجتماعی خانواده‌های افغانستانی در ایران، تصریح کرد: فضای آموزشی قبل از کنکور میان دانش‌آموزان افغان و ایرانی قابل مقایسه نیست. خانواده افغانستانی به دلیل نداشتن کارت ملی دارای محدودیت‌های اجتماعی هستند. یک خانواده افغانستانی اگر برای تفریح قصد سفر به چناران را داشته باشد بایستی مجوز قانونی بگیرد. خانواده‌های افغان معمولا کارفرما نبوده و کارگر هستند که این موضوع به مشکلات اقتصادی بسیاری دامن می‌زند.

اصلاح قوانین به نفع ایران و مهاجران افغان است

فرهت در خصوص مشکلات مرتبط با کسب مقام، رتبه و ثبت اختراع، گفت: در این زمینه مشکلات و شکایت‌های متعددی شده است. دانش‌آموزی در مدرسه در تیم فوتبال قبول شده اما در زمان رقابت در ناحیه، به دلیل افغانستانی بودن به او اجازه رقابت داده نمی‌شود. همچنین شرکت در المپیاد و مدارس تیزهوشان برای دانش‌آموزان افغانستانی ممکن نیست. حتی اگر اجازه شرکت در المپیاد به دانش‌آموز داده شود، اجازه شرکت در سطح بین‌الملل را نخواهد داشت. توانایی اصلاح قوانین تبعیض‌آمیز را داریم. از نظر انسانی برای رقابت در میان دو فرد نباید در خصوص نژاد و منطقه زندگی تبعیض قائل شد. فردی که توانمندی دارد در رقابت شرکت کند، می‌تواند. اصلاح این قوانین به نفع مهاجران افغانستانی و ملت ایران است. کسب رتبه برتر توسط یک دانشجوی مهاجر افغان، برای ایران نیز همراه با افتخار است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی دانشجویان افغان دانشجویان افغانستانی دانشجویان افغان در ایران مشکلات دانشجویان افغان دانشجویان افغانستانی برای دانشجویان افغان دانشجویان افغانستان دانشجویان افغان دانشگاه های ایران حمایت از محصلان روابط بین الملل دانشگاه فردوسی مشکلات اقتصادی دانشجوی خارجی دانشگاه ها دانشگاه ها دانشجوی ارشد جذب دانشجوی ایران تحصیل ثبت اختراع تحصیل کرده جذب دانشجو برای دانش سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۱۳۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرکوب دانشجویان ضد صهیونیستی برگ دیگری از دموکراسی دروغین آمریکا را رقم زد

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دانشجویان آمریکایی و اروپایی اعتراض خود به جنایات غزه را به‌صورت مسالمت‌آمیز مطرح کردند؛ اما متأسفانه پلیس با برخوردهای بسیار بدی که داشت جو را متشنج کرد تا برگ دیگری از دموکراسی دروغین در کشورهای غربی و مخصوصاً آمریکا رقم بخورد.

مهدی ابراهیمی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایسنا،‌ با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اظهار کرد: بعد از قضیه ۷ اکتبر، رژیم جعلی و کودک کش اسرائیل حملات وحشیانه‌ای را علیه مردم فلسطین شروع کرده و متأسفانه تا به امروز هم به‌طور وحشتناکی ادامه دارد. برای این رژیم، نیروی نظامی با مردم عادی و حتی زنان و کودکان فرقی ندارد.

وی افزود: علی‌رغم داشتن دستورالعمل‌های بین‌المللی، بیمارستان‌ها و نقاطی که توسط سازمان ملل حفاظت می‌شود در جریان حملات این رژیم جعلی تخریب‌ شده است. این چند روز هم اخبار پیدا شدن گورهای دسته‌جمعی از افراد با دست‌های بسته هم دل هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: این حجم جنایت‌ها، از چشم دانشجویان آمریکایی پنهان نماند و برای همدردی با این مردم مظلوم اعتراضات خود را در فضای دانشگاهی آغاز کردند، در شروع اعتراضات، قطع همکاری‌های علمی بین دانشگاه‌های آمریکایی و دانشگاه‌های اسرائیلی را مطرح کردند. متأسفانه با حضور پلیس در چند روز گذشته این تظاهرات به خشونت کشیده شده و حتی اساتید مطرح از بعضی دانشگاه‌های مطرح آمریکا هم به طرز وحشتناکی بازداشت‌شده و با دستبند به خارج از دانشگاه انتقال داده شدند. اساتیدی بعضاً ممتاز با شاخص‌های علمی بسیار درخشان و یا جایگاه‌های مهمی مثل مدیر گروه نیز بازداشت شدند.

وی با اشاره به سانسور اخبار در رسانه‌های آمریکایی عنوان کرد: خیلی از شبکه‌های معروف آمریکا به سانسور جدی اخبار این روزهای دانشگاه آمریکا روی آوردند و فیلم‌هایی هم که پخش می‌شود، اکثراً از مسیر شبکه اجتماعی تیک‌تاک که خارج از کنترل دولت آمریکا است، منتشر شدند.

ابراهیمی با بیان اینکه حضور دانشجویان و اساتید یهودی در بین معترضان دانشگاهی از نکات مهم این تجمعات است، اظهار کرد: اگر فعالین دانشجویی ما به‌طورجدی به این موضوع ورود کنند، به ابعاد، نکات و آمارهای بسیار جالبی از این موضوع خواهیم رسید. بنده به‌عنوان معاون فرهنگی علوم پزشکی تهران از دانشجویان دعوت می‌کنم که زبان علمی و فرهنگی مظلومیت مردم فلسطین باشند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دانشجویان آمریکایی اعتراض خود را به‌صورت مسالمت‌آمیز مطرح کردند و در قطع همکاری‌های علمی با دانشگاه‌های و پژوهشگاه‌های اسرائیلی را داشتند؛ اما متأسفانه پلیس با برخوردهای بسیار بدی که داشت جو را متشنج کرد تا برگ دیگری از دموکراسی دروغین در کشورهای غربی و مخصوصاً آمریکا رقم بخورد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کنسرت‌های موسیقی در بوشهر هیچ مشکلی برای مجوز ندارند
  • اختتامیه جشنواره قرآنی، فرهنگی و هنری شهید آوینی برگزار می شود
  • سرکوب دانشجویان ضد صهیونیستی برگ دیگری از دموکراسی دروغین آمریکا را رقم زد
  • تاسیس ۳۱ دانشگاه فرهنگیان مجزا با چه تدبیری انجام می‌شود!
  • اجرای طرح تدریس با جهت‌گیری الهی برای هدایت دانشجویان
  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران
  • معلمان آغازگر بزرگترین تحولات فرهنگی و تربیتی در جامعه هستند
  • جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست
  • مشکلات مالی، دانشگاه انگلیسی را به مرز نابودی رساند
  • مهم‌ترین چالش‌ و مشکلات تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است