Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-04@14:24:57 GMT

در چه صورتی دلار ۴۲۰۰ تومانی حذف می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۱۳۳۶۷

در چه صورتی دلار ۴۲۰۰ تومانی حذف می‌شود؟

درصورتی که دولت اراده جدی برای حذف ارز ترجیحی داشته باشد ارز ۴۲۰۰تومانی که منجر به تشدید تورم و همینطور توزیع رانت شده است تا پایان سال حذف می‌شود. اخیراً بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات کالا‌های اساسی در محافل مختلف شنیده شده است، این موضوع بعد از مصاحبه‌های وزیر اقتصاد و رئیس جمهور ضریب بیشتری گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته رئیس جمهور در مصاحبه تلویزیونی خود نیز اعلام کرده بود که حذف ارز ترجیحی بدون اعلام قبلی، و زمینه‌سازی لازم انجام نخواهد شد و در این مورد به‌صورت غافلگیرانه عمل نخواهد شد.

مدتی قبل نیز احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با بیان اینکه مدت‌هاست موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح است، اما اجرایی نمی‌شود و این روند باید تغییر کند، تصریح کرد: ستاد اقتصادی دولت نیز موافق حذف ارز ترجیحی است.

بعد از این موضع‌گیری‌ها، گمانه‌زنی‌هایی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در آبان‌ماه امسال در فضای مجازی مطرح شده بود، این موضوع باعث سوءاستفاده‌هایی در فضای اقتصادی کشور و رشد قیمت برخی اقلام و همچنین افزایش نوسانات در بازار ارز شد. این خبرسازی‌ها تا جایی پیش رفته بود که حتی جزئیاتی مثل حذف ارز دولتی واردات ۵ قلم کالای اساسی و ابقای ارز ترجیحی گندم و دارو در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد.

در همین راستا پیگیری ها از دولت نشان می‌دهد، فعلاً موضوع حذف ارز دولتی در دستور کار نیست و به‌طور حتم روند فعلی تخصیص ارز به کالا‌های اساسی در آبان‌ماه تغییری نخواهد کرد، به این ترتیب اگر تصمیم نهایی برای حذف ارز ترجیحی اتخاذ شود این موضوع با اعلام قبلی و زمینه‌سازی‌های لازم کارشناسی و رسانه‌ای تصمیم‌گیری و اجرایی خواهد شد.

گفتنی است، ارز ۴۲۰۰ تومانی تنها برای واردات کالا‌های اساسی (دانه‌های روغنی، کنجاله، روغن، ذرت، جو، گندم) و دارو اختصاص می‌یابد. در سال جاری حدود ۱۰ میلیارد دلار ارز با قیمت ۴۲۰۰ تومان، برای واردات کالا‌های اساسی و واکسن تخصیص داده شده است.   بیشتر بخوانید: ۳۰ دلار گرانی طلا در یک شب
در همین رابطه هادی حق شناس کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز گفت: در سال ۹۷، دولت وقت تصمیم داشت کالای اساسی و ضروری را با قیمت ارزان‌تر به دست مردم برساند که برهمین اساس تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی را آغاز کرد، اما نتیجه بخش نبود و حرکت اشتباهی را رقم زد.

وی افزود: اگر دلار ۴۲۰۰ تومانی را اینگونه بخواهیم حذف کنیم، حرکت اشتباه بعدی را در این باره خواهیم داشت و در آن زمان هم این پرسش مطرح بود که چه تضمینی وجود دارد ارز ۴۲۰۰ تومانی ادامه پیداکند و دچار فساد نشود؟ یعنی مانند اتفاقی که رخ داد عده‌ای ارز ارزان را بگیرند و کالایی وارد نکنند یا وارد کنند و با ارز آزاد بفروشند یا اینکه کالایی جز کالای ضروری و اساسی با آن وارد کنند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه مطرح کرد: در آن سال‌ها اعلام شد نظارت و کنترل کافی و لازم وجود دارد، اما شاهد رانت‌ها و فساد‌هایی در این باره بودیم به نحوی که ذخائر ارزی به حراج گذاشته شد. بعد از مدتی زمزمه‌هایی به گوش رسید که، چون نتوانستیم در اهداف مشخص شده به خوبی عمل کنیم و مدیریت خوبی داشته باشیم بنابراین این ارز ترجیحی باید حذف شود.

وی ابراز کرد: حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی به چه معناست؟ یعنی کالای اساسی با نرخ ارز آزاد وارد خواهیم کرد؟ یعنی نرخ ارز یکسان‌سازی خواهد شد؟ اساسا درباره جایگزینی آن هم هنوز صحبت دقیق و شفافی نشده است و فقط می‌خواهیم ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنیم. این در حالی است که وارد شدن کالا‌ها با نرخ آزاد، قطعا قیمت کالا‌ها در بازار را افزایش می‌دهد چرا که به هر حال گوشه‌ای از ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد سفره مردم می‌شد.

حق شناس خاطر نشان کرد: پیشنهاد می‌شود دولت همچنان کالا‌های اساسی و ضروری و دارو را با دلار ۴۲۰۰ تومانی توسط افراد امین در بخش تجارت وارد کند و به دست مصرف کننده واقعی برساند. در واقع دولت این امر را برعهده بگیرد و افرادی را مشخص کند و ارز را فقط به آن‌ها تخصیص دهد. ما باید این طرح را به درستی اجرا کنیم نه اینکه، چون در اجرای آن موفق نبودیم و به اهداف مشخص شده نرسیدیم، درصدد حذف ارز ترجیحی در اقتصاد برآییم. نباید کاری کنیم همان افرادی که در این مدت از دلار ۴۲۰۰ تومانی سود بردند، دوباره از این موضوع سواستفاده کنند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: ارز 4200 تومانی ارز دولتی بانک مرکزی اقتصاد ایران شبکه بانکی دلار ۴۲۰۰ تومانی ارز ۴۲۰۰ تومانی کالا های اساسی حذف ارز ترجیحی کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۱۳۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای رفع مشکلات نیازمند اتحاد و وحدت میان دستگاه‌های مختلف هستیم

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در صورتی که مقصود مرتفع شدن مشکلات شهر و مناطق باشد، نیازمند وحدت و اتحاد بین دستگاه‌های اجرایی و خدماتی هستیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدرضا فلاح امروز _چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در نشست صمیمانه فرماندار با شهرداران منطقه هفت، ۱۰ و ۱۴، ضمن تبریک روز کارگر و بزرگداشت معلم اظهار کرد: قدردان حضور تمام شهروندان از مناطق هفت، ۱۰ و ۱۴ در این جلسه هستیم و در صورتی که شهروندان و معتمدان در این جلسه حضور نداشته باشند، به این جلسه قوام و زیبایی داده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه فرماندار اصفهان نماینده دولت در اصفهان است، افزود: معتمدان و افراد حاضر در این جلسه نیز نمایندگان دیگر شهروندان هستند تا مشکلات را به مسئولان منتقل کنند و این موضوع، توفیقی برای آنها است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در صورتی که مقصود مرتفع شدن مشکلات شهر و مناطق باشد، نیازمند وحدت و اتحاد بین دستگاه‌های اجرایی و خدماتی هستیم، شهرداران تلاش می‌کنند خدمتی به مردم ارائه کنند و در صورتی که همراهی از سمت یک دستگاه صورت نگیرد، نه تنها خدمتی به مردم ارائه نمی‌شود، بلکه ایجاد بی‌انگیزگی می‌کند.

فلاح با تاکید بر لزوم همراهی و وحدت میان دستگاه‌های مختلف ادامه داد: به عنوان مثال هنگامی که یک کوچه و معبر آسفالت می‌شود، دستگاه‌های دیگر قصد انجام اقدامی ندارند، اما پس از اجرای آسفالت، نامه‌ای مبنی بر حفاری ارسال می‌شود و این موضوع با توجه به بیت‌المال، ایجاد بدبینی و ناراحتی نسبت به مسئولان می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که مسئولان دستگاه‌های مختلف با جلساتی با یکدیگر برگزار کنند و در این جلسات مشکلات مطرح و رفع شود، بسیاری از دغدغه‌ها مرتفع خواهد شد.

محمد صیرفی‌نژاد، مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان نیز در این جلسه با بیان اینکه امید است با توفیق خداوند خدمتگزار خوبی برای مردم باشیم، اظهار کرد: با توجه به بازدیدهایی که استانداری و فرمانداری از مناطق مختلف استان انجام می‌دهند، امروز در این جلسه حاضر هستیم و فرماندار و معاونان ایشان پذیرای صحبت‌های معتمدان محلات هستند.

وی افزود: امید است مطرح کردن مشکلات و دغدغه‌ها، با یاری خداوند و هم افزایی دستگاه‌های مختلف اجرایی در کنار مدیریت شهری و با هماهنگی شهرداری‌ها و فرمانداری منجر به حاصل شدن نتایج مثبتی شود.

به گزارش ایمنا، در این جلسه برخی معتمدان مناطق ۷، ۱۰و۱۴ شهرداری اصفهان به بیان دغدغه‌ها و مشکلات خود پرداختند.

کد خبر 749826

دیگر خبرها

  • تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند
  • پلنگ صورتی عضله‌ای: این شخصیت دیگر خنده دار نیست! (عکس)
  • تجارت خارجی ۴۱۴ میلیون دلاری از گمرکات کردستان
  • صفرشدن تعرفه تجارت کالا‌ها بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • رنگارنگ‌ترین محله‌های شهری جهان
  • قیمت دلار در بازار باز هم پایین تر می آید؟
  • روند کاهشی نرخ ارز ادامه دارد؟
  • رشد ۲۸ درصدی مبادلات تجاری از گمرکات کردستان در فروردین سال جاری
  • لیست کالا‌های اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی اعلام شد
  • برای رفع مشکلات نیازمند اتحاد و وحدت میان دستگاه‌های مختلف هستیم