Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: از ۷۰۰ رقم انار موجود در سطح کشور ۳۰ تا ۴۰ رقم آن در خراسان رضوی تولید می‌شود که ۶ نوع آن مرغوب و صادراتی است. پیش‌بینی می‌شود که امسال ۷۰ هزار تن محصول انار در خراسان رضوی تولید و به کشورهای مختلف دنیا صادر شود.

 غلامحسین ساربان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه خراسان رضوی از نظر سطح باغات انار مقام دوم کشور را دارد و انار یکی محصولات شاخص این استان است، افزود: در سطح خراسان رضوی ۸۴۰۰ هکتار باغ انار وجود دارد که ۸۲۰۰ هکتار آن بارور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به وجود ۶ رقم تجاری بسیار مرغوب از جمله اردستانی، بجستانی، خزر؛ رباب و شیشه گپ در خراسان  رضوی اشاره کرد و افزود: خوشبختانه تاکنون اتفاقات خوبی در احداث سایبان‌ها، صادرات انار، بسته‌بندی و احداث سردخانه‌های انار رقم خورده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود که امسال ۷۰ هزار تن محصول انار در خراسان رضوی تولید و به کشورهای مختلف دنیا صادر شود.

وی از ژاپن و کره جنوبی به عنوان یکی از بازارهای هدف انار ایران در گذشته نام برد و گفت: طی سال‌های اخیر انار ایران به کشورهای روسیه، امارات و کشورهای عربی صادر می‌شود و خوشبختانه انار ایران جایگاه بسیار خوبی در دنیا پیدا کرده است.

ساربان عنوان کرد: چون باغات انار در حاشیه کویر واقع شده، آب بسیار کمی مصرف  کرده و مورد توجه کشاورزان خرده‌مالک قرار گرفته است. باید با برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌ها به افزایش کیفیت این محصول و حفظ بازار صادراتی در سال‌های آینده کمک کنیم.

وی بیان کرد: به رغم اینکه عملکرد محصول انار در هکتار ۱۵ تن است اما به خاطر شرایط بسیار سخت اقلیمی سال گذشته، کاهش بارندگی، وجود سرما، خاموشی چاه‌ها، قطع برق و خشکسالی شدید عملکرد امسال این محصول در هکتار به ۹ تن کاهش یافته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: امیدواریم با پروژه‌ها و برنامه‌هایی که در حوزه احداث سایبان‌ها، آبیاری میکرو و آبیاری زیرسطحی در باغات انار داریم بتوانیم عملکرد محصول را افزایش داده و تولیدات یکدستی در باعات انار ایجاد کنیم.

وی از انار به عنوان تنها محصولی که نیاز به سم‌پاشی ندارد نام برد و اظهار کرد: این محصول فقط یک آفت دارد که آن هم نیاز به سم‌پاشی ندارد و همچنین حداقل کود را مصرف می‌کند.

ساربان گفت: هرچند سال‌های گذشته تولید انار بسیار بیشتر بود اما به دلیل سرمای سال ۸۶ و همچنین تکرار آن در سال‌های ۹۲ و ۹۵ سطح باغات و عملکرد کاهش یافته ولی قیمت‌ها بهتر شده است.

تاکنون در حوزه برندینگ کار خاصی انجام نشده است

وی در ادامه به وضعیت صنایع تبدیلی محصول انار اشاره کرد و افزود: در خراسان کارخانجات خوبی در تولید رب انار، تولید کنستانتره و سردخانه داریم همچنین شرایط برای بسته‌بندی و صادرات انار نیز در استان فراهم است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی همچنین در خصوص برند سازی این محصول گفت: متأسفانه در حوزه برندینگ تاکنون کار خاصی انجام نشده ولی چون در دنیا مقام اول را داریم انار به نام کشور ایران با اسامی مختلف صادر می‌شود.

وی مطرح کرد: با توجه به اینکه در آینده نیاز به آب و به تبع مشکلات این حوزه جدی‌تر خواهد شد قطعاً اجرای روش‌های آبیاری زیرسطحی در باغات انار بسیار می‌تواند شرایط مناسبی را برای تولید بهتر این محصول ایجاد کند در همین خصوص از کشاورزان تقاضا داریم با اعتباراتی که در اختیار داریم به سمت توسعه آبیاری زیرسطحی در داخل باغات انار حرکت کنند.

ساربان از مه‌ولات، بجستان، بردسکن، کاشمر و خلیل‌آباد به عنوان شهرستان‌های خوب استان در تولید انار نام برد و افزود: در حال حاضر ۳۳۷ هزار بهره‌بردار در خراسان رضوی داریم که ۳۰ هزار بهره‌بردار در حوزه تولید انار فعال هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی جهاد كشاورزي انار خراسان رضوی باغات انار محصول انار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۱۳۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار دومین فراخوان حمایت از تولید فیلم ۱۰۰

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، باشگاه فیلم رویش حوزه هنری خراسان رضوی با همکاری مرکز فیلم جوان سازمان سینمایی سوره و معاونت امور استان‌های حوزه هنری، آمادگی خود را برای حمایت از تولید طرح و فیلمنامه‌های تولیدی هنرمندان استان خراسان رضوی اعلام کرد.    روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گزارش داد: در متن فراخوان حمایت از تولید فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای آمده است، با توجه به اهمیت پرداخت به نهاد خانواده و مغفول ماندن آن در آثار سینمایی، هر یک از ایده‌های ارسالی که در این محور محتوایی شکل گرفته است، امتیاز ویژه‌ای را در مرحله انتخاب دارا خواهد بود.    همچنین در صورت انتخاب موضوعی خارج از محور‌ها و موضوع‌های مطرح شده در فراخوان، محوریت بازنمایی خانواده ایرانی متناسب با زیست بوم استان خراسان رضوی از امتیاز خاص تری برخوردار خواهد بود.   هنرمندان و جوانان علاقه‌مند به هنر سینما و فیلمسازی در خراسان رضوی، می‌توانند طرح یا فیلمنامه خود را از طریق پیام رسان‌ها در فضای مجازی به شماره ۰۹۰۰۱۰۸۳۸۶۸ ارسال کنند.   مهلت ارسال آثار از ۸ اردیبهشت تا ۱۵ خرداد تعیین شده است و اعلام نتایج بررسی و انتخاب آثار در بازه زمانی یک ماه بعد از پایان مهلت فراخوان خواهد بود.

دیگر خبرها

  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • خشکسالی، کشت گل محمدی در خراسان رضوی را ۱۰ درصد کاهش داد
  • پیش بینی قیمت الکترود در سال ۱۴۰۳
  • پیش‌بینی برداشت ۲۸۰۰ تُن گل محمدی در خراسان رضوی
  • تولید مرغ در داورزن خراسان رضوی ۵۰ درصد افزایش یافت
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب خراسان رضوی را تهدید می‌کند
  • کشت آزمایشی جو قصیل در قم به برداشت رسید
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • انتشار دومین فراخوان حمایت از تولید فیلم ۱۰۰
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه