Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@02:28:28 GMT

حالا که اسرار خیابان‌های کرمان برملا شد

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۱۳۷۶۷

حالا که اسرار خیابان‌های کرمان برملا شد

این را بگذارید در کنار مشکلات ساختاری و هندسی بسیاری از معابر که هر سال با هر بارشی هرچند اندک، دچار آبگرفتگی می‌شوند و خبرهایش هم همواره خبرساز بوده است؛ در واقع باید بگوییم بارش باران، دیگربار اسرار خیابان‌های کرمان را برملا کرد.

موضوع آبگرفتگی منحصر به معابر قدیمی شهر کرمان هم نیست؛ مشاهده شده در برخی معابر و شهرک‌های تازه تاسیس هم این مشکل با بارش مقطعی و اندک خودش را نشان داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تخریب آسفالت کوچه‌ها و خیابان‌ها، ترمیم نشدن بموقع آنها و مشکلاتی که در نتیجه انجام عملیات عمرانی در جای جای خیابان‌ها و معابر طی سال‌های گذشته باقی مانده‌اند، همه و همه هنگام بارش باران بیشتر جلوه می‌نمایند و ضرورت‌ها را نیز برای توجه بیشتر و کیفی‌تر به این مشکلات مدیریت شهری نمایان‌تر می‌کنند. 

طی ۲ روز گذشته شاهد بارش مقطعی باران در شهر کرمان با ثبت ۱۵ میلیمتر همزمان با دیگر نقاط استان و کشور بوده‌ایم و اهالی شهر کرمان می‌گویند با بارش‌های کمتر از بارش‌های اخیر هم شاهد آبگرفتگی در بسیاری از معابر بوده‌اند؛ این مشکل را بگذارید در کنار تبعات ناشی از آبگرفتگی و خطرات آن و دیگر گرفتاری ها مثل کمبود چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در چهارراه ها یا دیگر ملزومات حوزه های ترافیکی و شهری که می تواند سبب بروز خطرات و سوانح بیشتری نیز شود.

مشاهده عکس‌های خبرگزاری‌ها هنگام بارش باران در شهر کرمان در گذشته که سبب بروز آبگرفتگی های متعدد می شود خود بتنهایی گویای مشکلات و ضرورت توجه و برنامه ریزی بیش از پیش مدیران شهری در این زمینه است.

این وضعیت البته حاوی پیام‌های مهمی است؛ هم از کم‌کاری در طراحی و اجرا و هم پای لنگ نظارت‌ها؛ اما ضرورت‌ها برای حل این مشکلات زمانی پررنگ‌تر مطالبه می‌شوند که مدیریت شهری دوره ششم بتازگی کار خود را با موضوع شفافیت و تحول مدیریت شهری آغاز کرده است و اعضای شورای اسلامی شهر و نیز شهردار کلانشهر کرمان همگی تازه‌نفس و عمدتا جوان و باانگیزه، امور را با اشتیاق و امیدبسیار به اصلاح، به دست گرفته‌اند و عزمی جدی نیز برای حل مشکلات شهری این شهر از خود به تصویر کشیده‌اند.

واقعیت اینکه شهر کرمان در کنار همه داشته‌ها و زیبایی‌ها، در بحث مبلمان شهری و انواع زیرساخت‌های موردنیاز، هنوز جای کار بسیاری دارد؛ هم از نظر زیباسازی و هم بحث اصلاح هندسی معابر و دیگر نیازها بویژه خدمات شهری؛ شهری که در بسیاری از کوچه ها و خیابان هایش آسفالت‌ها نیازمند ترمیم هستند و چاله چوله هایش هم زیاد است.

حجم مشکلات معابر، تخریب آسفالت آنها و دست‌اندازهای کوچه ها و خیابان ها که طی سال ها ایجاد شده‌اند آنقدر زیاد است که باتوجه به وسعت شهر، اگر بخواهیم این مشکلات به طور کامل حل شود باید پیشنهاد بدهیم همانند کاری که محمدباقر قالیباف شهردار وقت کلانشهر تهران در ابتدای شروع به مسئولیتش که ۱۲ سال هم طول کشید و انجام داد، نهضت آسفالت در همه خیابان ها و کوچه های کرمان اجرایی شود؛ اقدامی که اعتبار بسیار زیادی می طلبد و معلوم نیست چقدر در شهر کرمان و برای شهرداری این شهر اجرایی باشد.

اگر طی سال های گذشته به اصول هندسی معابرکشی آنچنان که باید توجه می شد، آسفالت و زیرسازی کوچه ها و خیابان ها به شکل کاملا کارشناسی و با کیفیت انجام می گرفت که سرعت و روند تخریب آنها سریع و زیاد نباشد و هماهنگی بین دستگاه های خدمات رسان در شهر به منظور ترمیم بموقع و باکیفیت تخریب ها کامل می بود شاید امروز وضعیت معابر شهر کرمان بسیار باکیفیت تر از وضع کنونی بود اما امروز مدیریت شهری دوره ششم آنچه تحویل گرفته با این اگرها و انتظارها فاصله دارد.

اگرچه انتظار بجایی نیست که مطالبه شود در یک زمان کوتاه و سریع همه معابر شهر کرمان یکجا ترمیم و اصلاح شوند، اما می توان مطالبه داشت که مدیریت شهری کرمان یک اولویت بندی کارشناسی شده برحسب عمق مشکلات این حوزه داشته باشد و در بازه زمانی مشخص چندساله و با تعریف افق های مشخص و قابل تحقق، برنامه های اجرایی را در این زمینه در همه مناطق شهری طرح ریزی و عملیاتی کند تا در یک برنامه و افق مشخص، مردم شهر کرمان شاهد حل مشکلات ناشی از این حوزه در عمل باشند.

البته اینجا یک نکته که حائز اهمیت می شود، نظارت بر نحوه انجام کارهای اجرایی در اصلاح معابر است که با کیفیت کارشناسی و به شکل اصولی انجام شود و خود همین عملیات عمرانی بی کیفیت و مانند فعالیت های عمرانی قبلی نباشد که عمر و کیفیتشان بادوام نبوده است.

مشکلی که معمولا طی سال های گذشته در بیشتر نقاط کشور وجود داشته و منشا آن نیز به فساد و زیاده‌خواهی برخی افراد زیاده طلب بر می‌گردد، دزدیدن از کیفیت کارها و استانداردها با هدف کسب سودبیشتر در خلال انجام امور بویژه امور عمرانی و بدتر از آن مجوزهایی است که برای بهره برداری از آنها داده شده است.

حالا که هم در کشور، دولتی مردمی همه ظرفیت‌ها را برای مقابله با فساد از هر نوع و در هر بخشی به کار گرفته تا ریشه فساد را در گلوگاه‌های نخست شکل‌گیری بخشکاند و مدیران شهری نیز تاکید دارند با رویکرد فسادستیزی، شفافیت و تحول گرایی امور را در بیشتر شهرها از جمله کرمان به دست گرفته‌اند، انتظار می‌رود مردم بخشی از مظاهر این رویکرد را حین انجام پروژه های عمرانی بیشتر از گذشته مشاهده کنند و در عمل برایشان قابل لمس باشد.

لذا انتظار است نظارت بر نحوه اجرای پروژه ها در مدیریت شهری کرمان به گونه‌ای باشد که اجازه ندهد کارهای عمرانی با کیفیتی کمتر از حد استاندارد به مرحله بهره‌برداری برسد.

امید که کرمان زیبا که از زیبایی و داشته های فرهنگی، اجتماعی و تاریخی آن هرچه گفته شود اندک است، روز به روز، بیش از گذشته در مسیر تعالی مدیریت شهری قرار گیرد و این شهر آنچنان که زیبنده نام آن و شایسته پایتختی جبهه مقاومت است، ساخته شود چون واقعیت امر این است که به واسطه بارگاه شهید حاج قاسم سلیمانی، شمار گردشگران و زائرانی که به این شهر می آیند طی یکی دو سال اخیر بسیار زیاد شده است و انتظار می رود با کاهش شعاع همه‌گیری کرونا، ورود شهروندان و گردشگران ایرانی و خارجی به کرمان بیش از گذشته شود و زیبنده نیست مبلمان شهری و معابر این شهر به همین شکل موجود باقی بمانند.

ضمن اینکه شهر کرمان مرکز استانی است که با هشت اثر، بیشترین آثار ثبت جهانی را در حوزه های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی داراست و همین ظرفیت نیز در افزایش ورودگردشگران به استان و مرکز استان بسیار موثر است.

ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کند میمند با چندهزارسال قدمت، باغ زیبای شازده با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت در منطقه شهداد کرمان که قدیمی ترین درفش جهان از آنجا به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم به ثبت جهانی رسیده است. همچنین روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی پیچ و دهکده جهانی گلیم به ثبت جهانی رسیده است.

برچسب‌ها مناسب سازی معابر کرمان آب گرفتگی مدیریت شهری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مناسب سازی معابر کرمان آب گرفتگی مناسب سازی معابر کرمان آب گرفتگی مدیریت شهری کوچه ها و خیابان ها مدیریت شهری شهر کرمان طی سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۱۳۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای بیش از ۵ هزار تن آسفالت در معابر منطقه ۷ اصفهان

مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان گفت: عملیات روکش آسفالت خیابان‌های اصلی در سطح این منطقه در سال جاری با تناژ کلی ۵۵۰۰ تن در حال انجام است.

مهدی سلطان‌آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اجرای پروژه‌های آسفالت معابر منطقه ۷ شهرداری اصفهان اظهار کرد: عملیات روکش آسفالت خیابان‌های اصلی در سطح منطقه ۷ پیرو درخواست‌های مردمی با سرعت بالا و با تناژ کلی ۵۵۰۰ تن در حال اجراست.

وی افزود: آسفالت ضلع غربی خیابان آل بویه حد فاصل میدان آل بویه تا چهارراه ابوریحان به انضمام چهارراه‌های ایمان و ابوریحان با متراژ ۷۰۰۰ متر مربع و تناژ آسفالت ۸۲۰ تن انجام شده است.

مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان تصریح کرد: آسفالت ضلع شمالی و جنوبی و تقاطع‌های خیابان ابوریحان حد فاصل خیابان آل محمد تا خیابان آل بویه به متراژ ۱۹۲۰۰ مترمربع و تناژ ۲۲۶۳ تن از دیگر اقدامات انجام شده به‌شمار می‌رود.

سلطان‌آقایی با بیان اینکه آسفالت میدان کویتی حد فاصل خیابان ضابط‌زاده تا خیابان پوریای ولی در دست اقدام است و تا پایان شهریور ماه به اتمام می‌رسد، گفت: در خیابان پوریای ولی حد فاصل میدان کویتی تا سه راه اشراق جنوبی نیز عملیات آسفالت معابر با پیشرفت ۶۵ درصد در حال انجام است و تا ۱۰ روز آینده تکمیل می‌شود.

وی ادامه داد: خیابان ۱۵ خرداد حد فاصل چهارراه اشراق جنوبی تا خیابان کاوه با توجه به اینکه مکان مذکور در حال پیاده‌روسازی است و به همین دلیل امکان انجام روکش آسفالت وجود ندارد، اما پس از انجام عملیات پیاده‌روسازی نسبت به انجام روکش آسفالت آن اقدام می‌شود.

مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: اجرای آسفالت تراشی و اجرای آسفالت جایگزین معابر اصلی این منطقه در سال جاری به متراژ ۱۹ هزار مترمربع و تناژ ۳۹۰۰ تن با هزینه بالغ بر ۷۵ میلیارد ریال به صورت پراکنده در حال انجام است و تا پایان شهریور به اتمام می‌رسد.

او افزود: آسفالت تراشی در محور خیابان‌های تربیت معلم، غرضی، آل محمد، فرزانگان، میدان شهید کویتی پور، اشراق و چهارراه ابوریحان در حال انجام است.

کد خبر 749774

دیگر خبرها

  • آبگرفتگی معابر در خوی
  • آبگرفتگی معابر و خیابان‌های شهر کرمانشاه به دنبال بارش باران
  • ضرورت توجه به روان‌سازی ترافیک معابر در مراغه
  • وضعیت سیلابی خیابان‌ها و معابر شهر روانسر
  • تخلیه ناشی از آبگرفتگی‌ منازل و معابر شهری اصفهان با ۱۰۰ تیم عملیاتی
  • خیابان‌های بوکان به پارکبانان سپرده می‌شوند
  • قانون مدیریت یکپارچه شهری توسط مجلس پیگیری شود
  • خیابان های بوکان به پارکبانان سپرده می شوند
  • اجرای بیش از ۵ هزار تن آسفالت در معابر منطقه ۷ اصفهان
  • چهار هزار میلیارد ریال صرف احداث طرح های جمع آوری آبهای سطحی و ساماندهی آبگرفتگی معابر کرج شده است.