Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از آی‌اف‌ال ساینس، بر اساس بیانیه انتقال انرژی از زغال سنگ به انرژی پاک به رهبری بریتانیا که قرار است در روز پنجشنبه در COP26 اعلام شود، در مجموع 190 کشور و سازمان را به توافق می‌رساند که استفاده از این سوخت فسیلی به تدریج کنار گذاشته شود و از ساخت یا سرمایه‌گذاری در نیروگاه زغال‌سنگ جدید خودداری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این تعهد کشورهای دارای اقتصادهای قوی‌تر باید استفاده از زغال سنگ برای تولید برق را در دهه 2030 متوقف کنند و کشورهای دارای اقتصادهای ضعیف‌تر باید این کار را در دهه 2040 انجام دهند.

با این حال، تلاش برای «پیوستن زغال سنگ به تاریخ» شروعی دشوار داشت. برخی از کشورهای وابسته به زغال‌سنگ جهان، از جمله استرالیا، هند، چین و ایالات‌متحده این تعهد را امضا نکرده‌اند. اما از سوی دیگر، امضای تعدادی از کشورهای تشنه زغال‌سنگ مانند اندونزی، کره جنوبی، لهستان، ویتنام و شیلی را جلب کرد.

زغال‌سنگ بزرگ‌ترین عامل تغییر آب و هوای انسان محور است و سوزاندن زغال‌سنگ عامل حدود 46 درصد از انتشار دی‌اکسید کربن یکی از مهم‌ترین گازهای گلخانه‌ای در سطح جهان است. علاوه بر این، زغال‌سنگ یکی از اصلی‌ترین عوامل آلودگی هوا به شمار می‌رود.

در اقدامی جداگانه، اتحاد گذر از سوخت زغال سنگ - ائتلاف بین‌المللی از کشورها، مناطق و سازمان‌هایی با هدف حذف تدریجی سوخت زغال‌سنگ- در 4 نوامبر/ 13 آبان اعلام کرد که 28 عضو جدید از جمله اوکراین، شیلی، سنگاپور، موریس، آذربایجان، اسلوونی و استونی به این ائتلاف پیوسته‌اند.

زغال‌سنگ در حال حاضر در بسیاری از نقاط کره زمین در حال کنار گذاشته شدن است. جهان طی 6 سال گذشته شاهد کاهش 76 درصدی تعداد نیروگاه‌های زغال‌سنگ جدید بوده است. با این حال، این تعهد جدید به‌عنوان یک میخ مهم دیگر به تابوت سوخت زغال‌سنگ به شمار می‌رود که از سوی برخی کشورها، به‌ویژه دولت بریتانیا که مایل بود حذف تدریجی زغال‌سنگ را به نشان افتخاری برای ریاست‌ کوپ این دوره تبدیل کند، اعلام شده است.

کواسی کوارتنگ، وزیر بازرگانی و انرژی بریتانیا، گفت: «امروز نقطه عطفی در تلاش‌های جهانی ما برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی است، زیرا ملت‌ها از همه گوشه‌های جهان در گلاسکو متحد می‌شوند تا اعلام کنند که زغال‌سنگ نقشی در تولید برق آینده ما ندارد.» وی افزود: «جهان در مسیر درستی حرکت می‌کند و آماده است تا سرنوشت زغال سنگ را مهر و موم کند و از مزایای زیست‌محیطی و اقتصادی ساختن آینده‌ای با انرژی پاک بهره‌مند شود.»

با این حال، عده زیادی همچنان چندان متقاعد نشده بودند. برخی از سیاستمداران بریتانیا از این تعهد انتقاد کردند که به اندازه کافی انگیزشی نیست و از طرف دیگر مبهم و پر از خلأهای احتمالی است.

سازمان غیردواتی صلح سبز نیز از این تعهدات انتقاد کرد. به نقل از اسکای نیوز، خوان پابلو اوسورنیو، رئیس هیئت صلح سبز در کوپ26، گفت: «به طور کلی این بیانیه هنوز به خوبی از هدف‌مندی مورد نیاز در مورد سوخت‌های فسیلی در این دهه حساس فاصله دارد.» وی افزود: «به‌نظر می‌رسد که بر خلاف تیتر درخشان این بیانیه، قرار است به کشورها آزادی عمل زیادی داده شود تا تاریخ خروج خود را از مصرف این سوخت مشخص کنند.»

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: کوپ 26 گلاسکو اجلاس سازمان ملل گرمایش زمین حذف زغال سنگ زغال سنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۱۴۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا افزایش یافت

آفتاب‌‌نیوز :

بهای هر اونس طلا ۰.۳ درصد افزایش یافت و پس از افزایش بیش از یک درصدی جلسه قبل به ۲۳۲۳ دلار و ۶۶ سنت رسید. هر اونس طلای آمریکا با یک درصد افزایش به ۲۳۳۳ دلار و ۳۰ سنت رسید.

سرمایه‌گذاران منتظر گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات‌متحده هستند که در روز جمعه منتشر می‌شود. گزارش اشتغال روز چهارشنبه نشان داد که حقوق و دستمزد خصوصی ایالات‌متحده در آوریل بیش از حد انتظار افزایش یافته است. گزارشی از وزارت کار ایالات متحده نشان داد که فرصت‌های شغلی ایالات‌متحده در ماه مارس به کمترین میزان در سه سال گذشته رسیده است، در حالی که تعداد افرادی که شغل خود را ترک می‌کنند کاهش یافته است.

طبق گزارش شورای جهانی طلا، تقاضای جهانی طلا انعطاف‌پذیری را نشان داد و سالانه سه درصد رشد کرد و به ۱۲۳۸ تن در سه ماهه اول رسید که قوی‌ترین شروع یک سال از سال ۲۰۱۶ را نشان می‌دهد. بر اساس گزارش شورای جهانی طلا علیرغم افزایش هشت درصدی تقاضای طلا در هند در سه ماهه مارس، افزایش قیمت‌های اخیر چالشی را ایجاد می‌کند که به طور بالقوه منجر به پایین‌ترین مصرف سالانه در چهار سال گذشته می‌شود.

طبق گزارش رویترز، نقره با ۰.۶ درصد افزایش به ۲۶.۷۹ دلار در هر اونس رسید، پلاتین با حدود یک درصد افزایش به ۹۵۸.۹۵ دلار و پالادیوم ۰.۸ درصد افزایش یافت و به ۹۵۶.۳۱ دلار رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • آستین: نیرو‌های روسیه در نیجر به نیرو‌های آمریکایی دسترسی ندارند
  • فیفا در آستانه تغییر یک قانون مهم؛ لغو ممنوعیت برگزاری لیگ‌های داخلی در خارج از کشور
  • خیزش دانشجویان جهان مهر تأییدی بر متخاصم بودن صهیونیست ها است
  • کاوشگر ماه چین به سمت پنهان قمر می‌رود
  • پشت پرده تصمیم رئیس جمهور چین برای ملاقات با وزیر خارجه آمریکا / توسعه و تقویت اقتصادی، راهکار چین برای مقابله با تحریکات آمریکا / چین بر جذب سرمایه گذاری خصوصی از آمریکا متمرکز است
  • قیمت طلا افزایش یافت
  • ادعای کاخ سفید مبنی بر اعطای پناهندگی به برخی آوارگان فلسطینی
  • تعطیلی آخرین نیروگاه زغال‌سنگ بریتانیا برای پیشبرد هدف کربن‌صفر
  • هدف آمریکا از خرید ۸۱ فروند جنگنده روسی از قزاقستان چیست؟
  • توافق گروه ۷ برای تعطیلی نیروگاه‌های زغال سوز تا ۲۰۳۵