Web Analytics Made Easy - Statcounter

میزان آلاینده دی‌اکسید گوگرد در اول آبان ماه سال جاری به مقدار قابل توجهی افزایش یافته و این امر موجب شده تا زنگ خطر آلاینده دی‌اکسید گوگرد در هوای تهران به صدا در آید.

خبرگزاری میزان _ روزنامه حمایت نوشت: همزمان با آغاز دومین ماه فصل پاییز آلاینده دی‌اکسید گوگرد به‌میزان قابل توجهی در تهران افزایش یافت، روندی صعودی که بسیاری از کارشناسان از آن به عنوان زنگ خطری جدی برای هوای پایتخت یاد کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هشداری که تجربه چندسال اخیر نشان داده است، اگر چندان جدی گرفته نشود، باید منتظر روز‌های بود که آسمان این شهر کلانشهر خاکستری رنگ می‌شود. این در حالی بوده که به گفته محسن روشنی، مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در روز اول آبان امسال نیز میزان آلاینده دی‌اکسید گوگرد به مقدار قابل توجهی افزایش یافت و با غلظتی برابر با ۸۴ به عنوان آلاینده شاخص هوا معرفی شد. این در حالی است که هر چند در این روز میزان شاخص فراتر از حد مجاز نبود، ولی افزایش این عدد در کنار کاهش تعداد روز‌های پاک و افزایش تعداد روز‌های قابل قبول به لحاظ این آلاینده در مدت مورد بررسی حائز اهمیت است.

مازوت و گازوییل متهمان ردیف اول.

اما اینکه چرا چند سالی است میزان این آلاینده در پایتخت در فصول سرد سال افزایش می‌یابد، موضوعی است که درباره آن باید عنوان کرد، مصرف مازوت و گازوییل در نیروگاه‌ها و صنایع اطراف تهران علتی بوده که برای بروز چنین شرایطی در سال‌های اخیر از آن یاد می‌شود. دلیلی که چندان توجهی به رفع آن نشده است. به طور مثال حدود یک سال قبل، سید آرش حسینی میلانی، رییس کمیته محیط زیست شورای پنجم شهر تهران در این باره بیان کرده بود؛ با توجه به سابقه مصرف مازوت و گازوییل در نیروگاه‌ها و صنایع اطراف تهران در سال‌های گذشته به اداره کل محیط زیست استان تهران تذکر داده شده تا نسبت به اعلام اطلاعات پایش آنلاین یا اندازه‌گیری‌های موردی از صنایع بزرگ و پالایشگاه‌های واقع در حریم شهر تهران اقدام و درباره وضعیت نوع سوخت مصرفی گزارش جامعی را ارسال کند.

هشدار استفاده از سوخت‌های بی‌کیفیت

با این وجود، اما به نظر می‌رسد تذکرات داده شده اثربخش نبوده و امسال نیز دچار شرایط مشابه‌ای شده‌ایم که روشنی آن را زنگ خطری برای مطرح شدن گاز دی‌اکسید گوگرد به عنوان یکی از آلاینده‌های مهم شهر تهران می‌داند. ضمنی اینکه مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، پیش‌بینی کرده است در روز‌های سردتر و در صورت استفاده از سوخت‌های بی‌کیفیت و حاوی سولفور بالا در مراکز صنعتی و نیروگاهی بزرگ، میزان این آلاینده در هوای تهران افزایش خواهد یافت.

تایید مازوت‌سوزی در برخی کلانشهر‌ها

در این میان اشاره به این موضوع ضرورت دارد که از آغاز پاییز امسال تا به امروز ساکنان کلانشهر تهران ۱۲روز ناسالم برای گروه‌های حساس را پشت سر گذاشتند، البته ۳۳روز نیز شرایط در حد قابل قبول بوده است. این در حالی بوده که در مدت زمان مشابه سال اخیر به عبارتی در نیمه نخست پاییز سال ۱۳۹۹، ۲۷ روز شرایط قابل قبول و ۱۸ روز شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس در شهر تهران ثبت شده است. براین اساس می‌توان عنوان کرد در مجموع نیمه نخست پاییز سال جاری شرایط مطلوب‌تری نسبت به سال گذشته داشته است. با این وجود، اما نباید از یاد برد این به آن معنی نیست که وضعیت آلودگی در هوای تهران بهبود یافته و مردم هوای سالم‌تری را تنفس می‌کنند، زیرا که همچنان مشکل اصلی پابرجاست. ضمن اینکه باید عنوان کرد به نظر می‌رسد این روز‌ها مصرف دوباره مازوت در برخی کلانشهر‌های کشور زنگ خطر تشدید آلودگی هوا به صدا آورده است. موضوعی که داریوش گل‌علیزاده، معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست نیز به آن پرداخته و مازوت‌سوزی در شهر‌های تبریز، مشهد و همدان را تایید کرده است. آن هم در شرایطی که طبق اظهارات وی استفاده از این سوخت در شهر‌های تهران، اصفهان و کرج ممنوع است. در این میان، اما نکته جالب این است که به اعتقاد وی در سال‌های اخیر آلودگی هوا در تهران و اصفهان به علت مصرف مازوت نبوده است و منابع این آلودگی خودروها، صنایع و منازل شخصی بوده‌اند.

با این وجود، اما شواهد آماری نشان می‌دهد مازوت و گازوییل با افزایش سهم دو تا سه برابری در سبد سوخت نیروگاه‌ها، به‌عنوان عامل اصلی آلودگی‌های گوگردی در تهران و کلان‌شهر‌ها در زمستان سال گذشته شناسایی شده است. از سوی دیگر سال گذشته سیدمهدی میرزایی‌قمی، رییس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اگرچه در سال ۱۳۹۹ عنوان کرده بود بحثی که در رابطه با نیروگاه‌های اطراف شهر تهران وجود دارد، این است که مازوت‌سوزی صورت نمی‌گیرد، اما این را هم گفته بود که متأسفانه براساس پایش سوختی که انجام دادیم، سولفورِ گازوییل بالاست و اکنون در بخشی از نیروگاه‌های اطراف شهر تهران، نفتِ گاز استفاده می‌شود که این سوخت، استاندارد نیست. آنچه که گوشزد می‌کند به زودی آسمان شهر تهران باز هم خاکستری خواهد شد، زیرا که هنوز برای برون رفت از این بحران چاره‌اندیشی نشده است.

بیشتر بخوانید: چرا بدون بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها هوای تهران هر روز آلوده‌تر می‌شود؟

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: آلودگی هوای تهران آلودگی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: آلودگی هوای تهران آلودگی آلاینده دی اکسید گوگرد مازوت و گازوییل نیروگاه ها هوای تهران محیط زیست شهر تهران روز ها شهر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۱۴۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جولان خسارت‌های سیل در محور‌های خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار امروز در برنامه زنده پرسمان شبکه خاوران گفت: طی دو سه سال اخیر، روز‌های بهاری متفاوتی را در خراسان جنوبی تجربه می‌کنیم و بارش‌های مناسبی هم امسال داشتیم.


عباس زاده با بیان اینکه این بارش‌ها برای خراسان جنوبی که چندین سال از خشکسالی رنج می‌برد، بسیار نوید بخش است، افزود: سال زراعی از مهر هر سال تا پایان شهریور سال آینده است که از ابتدای سال زراعی جاری، متوسط بارش استان ۱۰۱ و نیم میلی متر است که به دنبال همین بارش‌های اخیر (اسفندماه و فروردین ماه) حاصل شده است.


وی گفت: متوسط میزان بارش‌ها در مدت مشابه سال گذشته ۹۴.۷ دهم میلی متر بوده که امسال تا این لحظه حدود ۱۰ درصد افزایش بارندگی داشته ایم، اما هنوز به متوسط بارش‌ها در بلند مدت نرسیده ایم و باید به ۱۱۷.۶ دهم میلی متر برسیم.


معاون استاندار با بیان اینکه نسبت به دوره بلند مدت مشابه ۱۴ درصد کاهش بارندگی داریم، افزود: بیشترین بارش‌ها مربوط به حاجی آباد زیرکوه با ۶۷.۲ دهم میلیمتر بود که پیش بینی‌های هواشناسی و دو مرحله هشدار سطح نارنجی مبنی بر بارش شدید و سیلاب از قبل اطلاع رسانی شده بود.


عباس زاده با اشاره به حرف مردم در زیرکوه که چنین بارشی را در ۶۰ سال گذشته بی سابقه خوانده بودند، گفت: بارش شدید از ساعت ۱:۲۰ تا پنج صبح در زیرکوه، سیلاب را جاری کرد که البته با توجه به هشدار‌های هواشناسی برای پنج شهرستان، همه در آماده باش کامل بودیم و به محض اینکه تمرکز بارش‌ها در زیرکوه اتفاق افتاد، امکانات برای رفع مشکلات بسیج شد.


وی با بیان اینکه مهمترین خسارت سیل به محور‌های مواصلاتی بوده، گفت: حجم سیلاب بالا بود لذا برخی راه‌ها بسته شد البته پلیس راه و راهداری تا آخر شب همه‌ی محور‌ها را بازگشایی کردند، اما شانه‌ی جاده‌ها شسته شده و زیر آسفالت جاده‌ها خالی و ناایمن شده است و قطعاً ترمیم آن زمان بر است.


معاون استاندار از همراهی همه دستگاه‌ها با وجود فاصله زیاد زیرکوه تا مرکز استان قدردانی کرد و افزود: به درخواست فرماندار زیرکوه، جلسه مدیریت بحران در استان برگزار و امکانات و دستگاه‌ها برای کمک رسانی بسیج شدند.


عباس زاده با بیان اینکه یک اقدام و همکاری خوب در شرایط بحران را تجربه کردیم، گفت: معادن اطراف حاجی آباد، فرمانداری قاین، راهداری، بنیاد مسکن، هلال احمر، بسیج سازندگی، قرارگاه شهید ناصری و ارتش پای کار آمدند و تا ظهر عمده دغدغه‌ها رفع شده بود.


وی با ذکر اینکه روستا‌های در مسیر سیل بازدید شده، افزود: خسارت به واحد‌های مسکونی و محل‌های نگهداری دام‌ها و بخش کشاورزی در سطح روستا‌ها زیاد بود.


معاون استاندار گفت: تیم‌های ارزیاب از روز گذشته در محل حاضر شده اند و خسارت‌ها بعد از برآورد در روز‌های آینده جمع بندی و اعلام خواهند شد.


عباس زاده با اشاره به دغدغه بازماندگان کنکور در سیل زیرکوه، افزود: از ساعت ۵ صبح دغدغه حضور بموقع دانش آموزان در کنکور را داشتیم و تمهیداتی هم در این زمینه اندیشیده شد، اما تعدادی دانش آموز گرفتار سیلاب شده بودند، هلیکوپتر هم جوابگوی حجم دانش آموزان نبود و به زمان کنکور هم نمی‌رسیدیم.


وی با تأکید بر اینکه بلافاصه گزارش بازماندگان کنکور اطلاع رسانی شد، گفت: استاندار با رئیس سازمان سنجش صحبت کرد و اعلام شد که ظرف یکی دو هفته آینده آزمون مجدد برای بازماندگان کنکور برگزار خواهد شد و برگزاری مجدد آزمون کنکور در سطح ملی بی سابقه است و خوشحالیم که مشکل بازماندگان کنکور استان حل شد.


عباس زاده با بیان اینکه بر اساس گزارش‌های رسمی و رصد‌های علمی در کنار تغییر اقلیم، نوع بارش باران در کشور تغییر کرده و بارش‌ها مقطعی و سیلاب آسا شده است، گفت: در اکثر نقاط کشور ما شاهد این بارش‌ها هستیم، در سیستان و بلوچستان و یا ۱۵ استان جنوبی کشور سال گذشته این مهم اتفاق افتاده است.


وی افزود: خراسان جنوبی پهناور و حوزه آبریز استان وسیع است و برای مدیریت آن، نیاز به تدابیر ویژه دارد، البته سد‌ها و بند‌های خاکی و سازه‌های آبخیزداری برای مدیریت سیلاب و تأمین آب در حال انجام است.


عباس زاده با تأکید بر ضرورت بیمه شدن واحد‌های مسکونی و کارگاهی و مزارع کشاورزی، گفت: در همان ظهر روز حادثه سیلاب، مدیران بیمه کارآفرین که دو هزار بیمه گذار در شهر حاجی آباد دارند، در منطقه حضور پیدا کردند و مقرر شد امروز شنبه غرامت خسارت دیدگان را واریز کنند.

دیگر خبرها

  • ایلان ماسک راه جولان خودروهایش در چین را باز کرد
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • کیفیت هوای سلماس ناسالم برای گروه‌های حساس 
  • حضور اکسید در نمایشگاه خودروی پکن
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • جولان خسارت‌های سیل در محور‌های خراسان جنوبی
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • لزوم یادآوری اهمیت صنعت بازیافت از طریق آموزش/ سوخت‌ مازوت برای کره زمین سمّ است
  • کیفیت هوای تهران قابل قبول است
  • غبار روی کوه‌های تهران مه است یا آلودگی هوا؟