Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، عبداله یوسفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: استان خراسان شمالی با سطح ۴هزار و ۲۰۰ هکتار و تولید ۲۰ تن رتبه سوم کشت و تولید این محصول با ارزش و صادراتی را به خود اختصاص داده است.

یوسفی افزود:میانگین کشوری عملکرد زعفران در واحد سطح ۳.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸ کیلوگرم در هکتار است در حالیکه میانگین عملکرد در واحد سطح استان ۵.۳ کیلو گرم می‌باشد.

بیشتر بخوانید

پیش بینی تولید بیش از ۲۰ تن نگین زعفران در خراسان شمالی

او عنوان کرد: طی دو دهه سال اخیر توسعه کشت و تولید زعفران سیر صعودی داشته است بطوری که از سطح ۳۴۳ هکتار  در سال ۱۳۸۶ به سطح ۴هزار و ۳۰۰ هکتار رسیده است.

ارزش اقتصادی محصول تولیدی استان حدود ۳هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌گردد. برداشت زعفران از اواخر مهر آغاز و تا پایان آبان ماه در نقاط مختلف استان ادامه دارد و میزان تولید آن در سال جاری ۱۸ تا ۲۰ تن برآورد می‌گردد.

یوسفی گفت: زعفران در هشت شهرستان استان کشت و کار می‌گردد و شهرستان فاروج با سطح ۲هزار و ۵۰۰ هکتار و تولید ۱۷ تن بیشترین سطح کشت و تولید را داراست و شهرستان شیروان و اسفراین در رتبه‌های دوم و سوم سطح و تولید قرار دارند. افزایش سطح کشت زعفران شرایط مناسب اقلیمی، سازگاری، نیاز آبی کم، عملکرد و درآمد اقتصادی مناسب، ارتقاء دانش فنی زعفران کاران، سهولت نگهداری از عوامل مهم توسعه این محصول صادراتی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اضافه کرد: کشت و تولید زعفران اشتغال خوبی ایجاد می‌کند بطوری که هر هکتار زعفران در مراحل کاشت، داشت و برداشت و فرآوری یک شغل مستقیم و حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ شغل غیر مستقیم و فصلی ایجاد می‌کند.

او گفت: نظارت و مشاوره و آموزش‌های لازم توسط کارشناسان پهنه در مراحل کاشت، داشت و برداشت و انتقال دانش فنی به بهره برداران، تجربه کشاورزی قراردادی بین زعفرانکاران و شرکت نوین زعفران جهت اجرای طرح توسعه زنجیر ارزش زعفران، تامین ادوات الگویی کشت و توسعه مکانیزاسیون مراحل کاشت و داشت، تامین تسهیلات ادوات کشاورزی ازقبیل تراکتور باغی، تیلر و ...، پیگیری امور خرید حمایتی زعفران، با پیگیری‌های مستمر و تامین تسهیلات بازارچه زعفران شهرستان فاروج توسط سازمان تعاون روستایی استان و شبکه تحت پوشش آن سازمان تکمیل و راه اندازی شده به طوری که روزانه ۵۰ تن گل خرید و فروش می‌گردد، تامین تسهیلات سرمایه در گردش خرید زعفران برای تشکل‌ها، تجار، صادرکنندگان و فرآوری کنندگان زعفران، توسعه برداشت مکانیزه یکی از اساسی‌ترین نیاز‌های مزارع زعفران است لازم است شرکت‌های دانش بنیان و صاحب ایده وارد عمل شوند که در این راستا دستگاه برداشت زعفران توسط زعفران کاران پیشرو و خلاق استان طراحی و ساخته شده است.

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: برداشت زعفران اشتغالزایی خراسان شمالی کشت و تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۱۴۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح پروژه‌های حوزه سلامت نقش مهمی در رفع محرومیت‌های خراسان شمالی دارد

ایسنا/خراسان شمالی استاندار خراسان شمالی گفت: افتتاح پروژه‌های حوزه سلامت، نقش مهمی در رفع محرومیت‌ها و رشد شاخص های توسعه استان دارد.

محمدرضا حسین نژاد در آیین آغاز عملیات عمرانی بیمارستان تخصصی مادر و کودک که با حضور دکتر کریمی معاون وزیر بهداشت در ۸ اردیبهشت ماه انجام شد، گفت: افتتاح پروژه های حوزه سلامت، نقش مهمی در رفع محرومیت ها و رشد شاخص های توسعه استان دارد.

وی با اشاره به آغاز کلنگ زنی و عملیات اجرایی بیمارستان مادر و کودک، افزود: هدفگذاری اجرای این پروژه و سایر پروژه های مورد نیاز در بخش های مختلف استان، رفع نیازهای درمانی و تکمیل مراکز د تجهیزات درمانی استان است.

حسین نژاد با بیان اینکه اسکلت بندی بیمارستان شهرستان راز و جرگلان که در زمره ی مصوبات سفر رئیس جمهور قرار گرفته نیز  به اتمام رسیده است، اظهار امیدواری کرد: با همدلی و هماهنگی مدیران، ساخت این بیمارستان نیز در سال جاری به پایان برسد.

وی تاکید کرد: یک حرکت جهادی برای رفع کمبودها نیاز است تا محرومیت های موجود در استان رفع شود.

استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه تمام پروژه های در حال انجام براساس نیازسنجی و بر حسب نیاز استان پیگیری و با هدف ارایه خدمات بهتر به شهروندان به ظرفیت درمانی استان افزوده شد، گفت: امیدواریم با همدلی و هم افزایی و پیگیری مدیران و حمایت نمایندگان در دولت سیزدهم شاهد اجرا و به نتیجه رسیدن پروژه های بزرگتر در حوزه های مختلف استان و شاهد ارتقای جایگاه خراسان شمالی در شاخص های توسعه باشیم.

حسین نژاد افزود: در بخش سلامت با پیگیری های خوبی که انجام شده، در حال حاضر ۱۰۰ هزار مترمربع پروژه در حال افتتاح و ۲۰۰ هزار مترمربع پروژه نیز در استان هدفگذاری و در حال اجراست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کشف ۱۰۵۰ بسته شکر بسته‌بندی غیراستاندارد
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • افتتاح پروژه‌های حوزه سلامت نقش مهمی در رفع محرومیت‌های خراسان شمالی دارد
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • پیش‌بینی برداشت ۲۸۰۰ jk گل محمدی در خراسان رضوی
  • توقیف ۱۰۵۰ بسته شکر بسته بندی غیر استاندارد در استان کرمانشاه
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید