Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-30@06:49:24 GMT

ساخت شهر جدید در سواحل مکران

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۱۵۰۲۷

ساخت شهر جدید در سواحل مکران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق مالواجرد معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به مهدی دوستی، استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه هرمزگان و حبیب الله طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، مصوبه شورا را با موضوع مکان‌یابی شهر جدید در شهرستان جاسک، ابلاغ کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در متن مصوبه آمده است:

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۲ مهر ۱۴۰۰ موضوع مکانیابی شهر جدید در غرب شهرستان جاسک (شرق روستای گاوبندی) به مساحت ۳۵۰۰ هکتار و جمیعت‌پذیری ۲۰۰ هزار نفر مصوبه مورخ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان هرمزگان را پیرو مباحث جلسه اول دی ۱۳۹۹ خود مورد بررسی قرار داد و با توجه به صورتجلسه مورخ ۲۸ آبان ۱۳۹۹ کمیته فنی شماره یک و نیز بازدید دبیر شورای‌عالی از منطقه، در راستای سیاست‌های کلان آمایشی کشور مبنی بر افزایش استقرار جمعیت در سواحل مکران و همسو با برنامه‌های مصوب استقرار صنایع عظیم انرژی‌بر در غرب جاسک، مکانیابی مصوب مرجع استانی مبنی بر احداث شهر جدید در شهرستان جاسک را که از میان ۷ گزینه در سطح شهرستان جاسک انتخاب شده است را واجد بیشترین نقاط قوت در محورهای محیطی و جغرافیایی- کالبدی- اقتصادی و اجتماعی- محیط دریایی و پدافند غیرعامل می‌داند.

بنابراین ضمن تأیید کلیات مکان‌یابی مذکور، مقرر می‌شود به جهت کاهش حداکثری تبعات احتمالی استقرار جمعیت در منطقه غرب جاسک، طرح جامع شهر جدید با رعایت ملاحظات زیر توسط شرکت عمران شهرهای جدید تهیه و پس از طی مراحل تصویب استانی به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ارسال شود.

۱- با عنایت به اینکه بخشی از اراضی پیشنهادی برای احداث شهر جدید در جنوب، با پهنه حفاظت طرح ICZM، عرصه خوریات تداخل دارد، مقرر می‌شود عرصه‌های مذکور از محدوده شهر حذف و در حریم شهر جدید تحت حفاظت مطلق قرار گرفته و هرگونه تغییر در بستر طبیعی آنها ممنوع اعلام شود. بدین‌ترتیب محدوده شهر جدید با حذف اراضی مذکور به حدود ۲۴۰۰ هکتار کاهش می‌یابد.

۲- طرح جامع شهر در دو فاز شامل فاز اول در مساحت ۱۵۰۰ هکتار در شرقی‌ترین قسمت برای جمعیت ۱۰۰ هزار نفر برای افق ۱۴۱۵ و فاز دوم در ۹۰۰ هکتار برای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت برای افق ۱۴۲۵ در مابقی اراضی تهیه و جهت تصویب به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ارسال شود. هرگونه اقدام اجرایی در فاز دوم منوط به تحقق برنامه‌های استقرار صنایع انرژی‌بر و جمعیت‌پذیری حداقل ۷۰ درصدی فاز اول و با تأیید معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی خواهد بود.

تبصره: تدقیق ظرفیت جمعیت‌پذیری شهر در خلال تهیه طرح جامع و بر اساس برنامه واقعی و محقق شده استقرار صنایع انرژی بر تعیین و به تصویب شورای‌عالی خواهد رسید.

۳- حد بستر و حریم مسیل‌های متداخل با اراضی خصوصاً در شمال‌شرقی و شرق مجدداً از وزارت نیرو (آب منطقه‌ای) استعلام شده و کلیه مسیل‌ها و حرایم آنها واقع در حد مرزی اراضی از محدوده خارج شود.

۴- با توجه به وجود شیب طبیعی زمین به طرف دریا، تهیه نقشه جامع نحوه مدیریت و هدایت آب‌های سطحی و روان آب‌های وارده به سایت در قالب اسناد طرح جامع، الزامی خواهد بود.

۵- ضمن رعایت کلیه مفاد نامه شماره ۱۰۶۴ س / ۹۹ مورخ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان، مقرر شد فاصله لازم از مزارع پرورش میگو مطابق ضوابط دستگاه مذکور ملحوظ شود.

۶- حریم شهر در انطباق با دستورالعمل مصوب شورای‌عالی و با رعایت ملاحظات زیر تهیه شود:

-کلیه عرصه‌های احتمالی مرتبط با فعالیت‌های نظامی با اعلام‌نظر وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از حریم شهر مجزا شود.

-عرصه‌های شمالی محدوده شهر جدید حداکثر تا جاده ترانزیتی موجود (جاده ۹۱) در صورت وقوع در حریم، تحت پهنه حفاظت آبخیزداری و توسعه جنگل‌کاری در حریم تثبیت شود.

-پهنه‌های جنوب محدوده شهر جدید تا نوار ساحلی (مطابق مفاد بند یک) در حریم شهر و تحت پهنه حفاظت صرف با حفظ بستر طبیعی تثبیت شوند.

-مسیر تدقیق شده راه‌آهن سراسری چابهار-بندرعباس-خوزستان و ایستگاه‌های لازم مطابق اعلام‌نظر اداره کل راه و شهرسازی استان حریم منعکس شود.

۷- سناریوهای مختلف اتصال شهر جدید به شبکه بزرگراهی موجود در شمال شهر به تأیید معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی برسد.

۸- به جهت عدم اخلال در توسعه آتی و درازمدت شهر جدید و حصول اطمینان از وجود فاصله کافی بین مراکز استقرار صنایع در آتی با شهر جدید، با بررسی و کنترل دقیق استانداری هرمزگان و با هماهنگی دبیرخانه ستاد توسعه سواحل مکران ضمن مرور کلیه مجوزات صادره واگذاری‌های احتمالی امکان جابه‌جایی پهنه موسوم به صنایع آب‌بر و انرژی‌بر (۱۸ ا)- با پهنه موسوم به ناحیه عملکردی تجاری (TFZ) - ظرف مدت یکماه بررسی و در صورت تأیید توسط استانداری هرمزگان، اسناد طرح ویژه مکران در این بخش توسط دبیرخانه شورای‌عالی اصلاح و مجدداً ابلاغ شود.

۹- کلیه ملاحظات پدافند غیرعامل معطوف به استقرار فعلی جمعیت در شهر جدید و توسعه آتی آن، طی جلسه‌ای با حضور مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، نماینده سازمان پدافند غیرعامل در شورای‌عالی و استانداری هرمزگان و دبیر شورای‌عالی بررسی و مصوبات جلسه به عنوان نظر شورای‌عالی در تهیه طرح جامع شهر مدنظر قرار گیرد.

۱۰- فرآیند قانونی لازم مربوط به انتخاب نام شهر جدید با هماهنگی وزارت کشور توسط شرکت عمران شهرهای جدید طی شود.

کد خبر 636278 برچسب‌ها بندر جاسک استان هرمزگان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: بندر جاسک استان هرمزگان شورای عالی شهرسازی و معماری ایران شرکت عمران شهرهای جدید وزارت راه و شهرسازی استقرار صنایع شهرستان جاسک شهر جدید محدوده شهر طرح جامع حریم شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۱۵۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰ هزار خانواده فاقد مسکن در لرستان شناسایی شده است

 ارسلان مالکی  در جلسه شورای مسکن در استانداری لرستان اظهار داشت: نمی‌توان برای این ۱۰۰ هزار خانواده بدون مسکن برنامه نداشته باشیم، بلکه باید این موضوع رسیدگی و حل آن نیازمند یک هم افزایی و همدلی بین دستگاهی است.

وی افزود: با مطالعه و بررسی‌های انجام شده ظرفیت‌های استان لرستان شناسایی شده است که نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها هستیم و در این بین سازمان جهاد کشاورزی نقش موثرتری دارد تا مساله تامین زمین حل شود.

رییس سازمان ملی زمین و مسکن یادآور شد: برای حل مشکل زمین می‌توان از زمین‌های دستگاه‌های مختلف بهره گرفت که اجازه قانونی وجود دارد.

مالکی با تاکید بر اینکه مساله تامین زمین مسکن را باید بعنوان یک مساله جدی در لرستان مورد توجه باشد، گفت: لرستان در ارزیابی‌های مسکن ملی آخرین استان است که باید با همدلی و همکاری از مرحله تامین زمین عبور کمیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در سفر‌های استانی سایر استان‌ها از مرحله تامین زمین گذشته اند و ملاک ارزیابی‌ها تعداد وحد‌های تحویل داده شده است در لرستان، اما متاسفانه پس از گذشت سه سال از دولت همچنان در مرحله تامین زمین باقی مانده است.

لرستان و ظرفیت ساخت دهکده شهری

روح اله اکبری، مشاور وزیر راه و شهرسازی نیز در جلسه شورای مسکن با تاکید بر اینکه لرستان از ظرفیت خوبی برای ساخت دهکده شهری برخوردار است، گفت: دهکده شهری چیزی بین شهر و روستا است که در کشاورزی باغات حفظ می‌شود.

وی افزود: با توجه به امکاناتی اعم از آب و برق و سایر خدمات رفاهی که در روستا‌ها فراهم شده است بنوعی زیرساخت لازم برای دهکده‌های شهری فراهم است و فرایند تصویب ساخت آن در داخل استان قابل حل و فصل است.

اکبری با انتقاد از اینکه برخی دستگاه‌ها در اجرای مسکن ملی موضع سلبی دارند گفت: این طرح یک فعالیت بین بخشی است و نیاز به همکاری سایر دستگاه‌ها وجود دارد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: استان لرستان به لحاظ توپوگرافی خشنی که دارد از نظر تامین زمین مورد نیاز شرایط سخت تری دارد، اما در بخش‌هایی از جمله بافت فرسوده سهم استان پررنگ‌تر در نظر گرفته شده است.

مهلت یک هفته‌ای استاندار لرستان برای تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن

استاندار لرستان هم در این جلسه ضمن تعیین مهلت یک هفته‌ای برای تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن، خواستار همکاری جدی دستگاه‌های مسئول در تامین زمین مورد نیاز ۱۱۶ هزار واحد مسکونی سهم لرستان شد.

ابوطالب شفقت با اعلام مهلت یک هفته‌ای به معاونت امور عمرانی استانداری، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، مسکن و شهرسازی و سایر اعضا آنها را موظف به ارائه آمار کسری زمین در روستا و شهر، شناسایی و تامین زمین مورد نیاز کرد.

وی با اشاره به اینکه مالکیت زمین در کشور از سه حالت خارج نیست، افزود: زمین‌های شهری متعلق به مسکن و شهرسازی است که باید آنرا بر اساس قانون و مجوز لازم در اختیار دولت برای ساخت و ساز قرار دهد، یا در بخش روستایی دولت گسترش داده که بخشی از زمین‌های زارعی خود مالکی در طرح هادی روستا قرار گرفته اند که بنیاد مسکن اجازه ساخت را صادر نماید و بخشی منابع طبیعی که آنهم می‌شود سهم دولت بنیاد مسکن و منابع طبیعی کمک کنند واگذار شود.

وی اضافه کرد: بافت‌های فرسوده و زمین‌های متعلق به شهرداری که با رابطه مناسب دولت و شهرداری باید آنها هم به ظرفیت زمین‌های طرح ملی اضافه شود.

استاندار لرستان با تاکید بر تدوین جدول شهر‌ها و روستا‌های بلاتکلیف در تامین زمین افزود: پس از عبور از این سه راه حل مسکن و شهرسازی و منابع طبیعی موظفند کسری زمین را تامین کنند.

شفقت افزود: اگر شرایط لازم در استان مهیا و قوانین کشوری اجازه واگذاری نداد از طریق هیئت دولت و وزرای محترم موضوع را پیگیری و به نتیجه خواهیم رساند.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • آمریکا تصاویر اولیه از اسکله موقت در سواحل غزه را منتشر کرد
  • ۱۰۰ هزار خانواده فاقد مسکن در لرستان شناسایی شده است
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • تقاضای بررسی لایحه توسعه سواحل مکران اعلام وصول شد
  • ۱۲۷ هزار نفر عضو شورا در کشور وجود دارد
  • استقرار شناور یدک‌کش بُرنا در حوضچه بندر جاسک
  • تمایل عجیب و تمام نشدنی زمین خواران به محدوده جنوبی تهران | مبارزه با ساخت و ساز غیرمجاز ادامه دارد
  • وزیر ارشاد: اگر ساخت و ساز حریم تئاتر شهر خوابید به من خبر دهید!
  • اگر ساخت و ساز حریم تئاتر شهر خوابید به من خبر دهید!
  • ۱۰ کیلومتر از محور رامشیر - ماهشهر تا پایان سال چهارخطه می شود