Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، بدنبال بارش‌های پاییزی روز جمعه ۱۴ آبان در شهر اصفهان، تصویری از سقف‌های سی و سه پل در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که برخی از دوستداران میراث فرهنگی نسبت به احتمال نم کشیدن رواق‌ها و دیوار‌های این پل تاریخی اظهار نگرانی کردند.

شهرام امیری مدیر امور فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: پایش طبقه‌های فوقانی پل تاریخی سی و سه پل پس از بارش‌های پاییزی ۲ روز اخیر توسط مرمتگران اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان انجام و مشخص شد که مقداری آثار نم از قدیم بر روی سقف‌ها باقی مانده (داغ آب) که بدلیل بارندگی اخیر، مرطوب شده و نِمود بیشتری پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به اینکه در این پایش، سقف‌ها و رواق‌های سی و سه پل بطور دقیق و متر به متر بررسی شد، اظهار داشت: پایش اخیر نشان داد که بارندگی مشکلی برای سقف‌ها و رواق‌های این پل تاریخی ایجاد نکرده است، اما در مجموع، بخش‌هایی از این پل نیاز به مرمت، استحکام‌بخشی و بَندکِشی دارد.

امیری با بیان اینکه آثار "داغ آب" از سال‌های گذشته بر روی سقف‌ها و رواق‌های سی و سه پل وجود داشته و مَنظر آن‌ها را مخدوش کرده است، اظهار داشت: لازم است که رفع آن‌ها تا جای ممکن در دستور کار قرار گیرد بطوریکه به پل آسیب وارد نشود.

وی با تاکید بر اینکه سی و سه پل بعنوان پل تاریخی ۲ طبقه و بدلیل عظمت و آجری بودن باید بطور دائم مورد پایش و محافظت قرار گیرد، تصریح کرد: همه بنا‌های تاریخی اصفهان در ابتدای فصل پاییز و قبل از آغاز بارندگی ها، مورد پایش قرار می‌گیرند و مواردی مانند ناودان، پشت بام‌ها و راه آب‌ها بررسی می‌شوند.

سی‌وسه پل یا پل ' الله وردی خان ' شاهکاری از آثار دوران صفوی و یکی از قدیمی و طولانی‌ترین پل‌های تاریخی زاینده‌رود در شهر اصفهان است که ۴۰۰ سال قبل بر بستر این رودخانه بنا شد.
این پل ۲۹۵ متر درازا و ۱۴ متر پهنا دارد و درازترین پل بر روی زاینده‌رود است که در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

استان اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت بعنوان قطب گردشگری جهان و ایران، بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی شناسایی شده دارد که از میان آن‌ها افزون بر یک‌هزار و ۹۰۰ اثر ثبت ملی شدند.
هفت اثر از آثار تاریخی اصفهان به نام‌های میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به ثبت جهانی رسیده است.


منبع:ایرنا

انتهی پیام

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی و گردشگری آثار تاریخی سی وسه پل پل تاریخی سی و سه پل رواق ها سقف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۱۵۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نصب تله‌های فرمونی جهت پایش آفات در شهرستان بن

سعید اسدی گفت: تله‌های فرمونی به منظور جلب آفات جهت تعیین زمان مناسب مبارزه با آفاتی مانند کرم سیب، سرشاخه خوار هلو، کرم آلو و کرم خراط گردو و همچنین ردیابی مگس مدیترانه‌ای توسط کارشناسان حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بن در سطح باغات شهرستان نصب شدند.

مدیر جهاد کشاورزی بن افزود: این اقدام منجر به صدور اطلاعیه‌های پیش آگاهی در خصوص کنترل آفات می‌گردد.

بیشتر بخوانید

نصب تله‌های فرمونی در باغات و مزارع شهرستان اردل

وی اضافه کرد: با توجه به سطح چشمگیر باغات شهرستان تعیین زمان دقیق مبارزه با آفات و اطلاع زسانی به بهره برداران یکی از رسالت‌های مهم جهاد کشاورزی می‌باشد.

اسدی ادامه داد: عملیات نصب و ردیابی هفتگی آفات در تله‌های مذکور بصورت مستمر صورت گرفته و اطلاعیه‌های پیش آگاهی نیز بصورت شهرستانی صادر و به اطلاع عموم بهره برداران می‌رسد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • نصب تله‌های فرمونی جهت پایش آفات در شهرستان بن
  • بررسی مسائل زیست محیطی اصفهان در جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست با حضور رئیس جمهور
  • به‌روزرسانی نقشه راه هوشمندسازی شهرداری اصفهان
  • برگزاری نمایشگاه نقاشی در حمام تاریخی شیخ سلماس
  • تعطیلی بناهای تاریخی استان در نیمه اردیبهشت
  • معرفی ریسباف محور طرح های سرمایه گذاری گردشگری اصفهان
  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • انتقاد از سریال «حشاشین» به رسانه‌های عرب‌ زبان رسید
  • وجه تسمیه شهر «نائین» چیست؟
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت