Web Analytics Made Easy - Statcounter

امیر حسین نظری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: این میزان صادرات به لحاظ وزنی ۲۲ درصد و به لحاظ ارزشی ۱۰۲ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی ۳۶۸ دلار بوده است افزود: صادرات به کشور عراق در این مدت به ارزش ۶۳۰ میلیون دلار معادل ۲۵ درصد کل صادرات بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نظری ادامه داد: مرزهای شلمچه، بندر امام خمینی(ره) و چذابه در این مدت به ترتیب بیشترین صادرات کالاهای غیرنفتی از خوزستان را به خود اختصاص دادند.

رییس سازمان صمت خوزستان بیان کرد: صادرات به کشور عراق از مرز شلمچه بیش از سه برابر صادرات به این کشور از مرز چذابه بوده است که باید نسبت به ساماندهی و فراهم کردن بستر صادرات در مرز چذابه اقدام لازم انجام شود.

نظری ادامه داد: صادرات محصولات پتروشیمی از منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر نیز به تنهایی ۵۵ درصد کل صادرات خوزستان را شامل می شود.

وی گفت: صادرات از بندر آبادان با توجه به سرمایه گذاری انجام شده در این بندر رقم بسیار پایین ۱۳ میلیون دلار است؛ آمار پایین صادرات از این بندر به دلایل متعددی از قبیل محدودیت وضع شده در تجارت با کشور کویت و انتقال عمده فعالیت های اقتصادی این بندر به بوشهر است.

وی بیان کرد: مصالح ساختمانی ، محصولات کشاورزی، فلزی، شیمیایی از جمله مهمترین اقلام صادراتی از خوزستان به کشورهای هدف از جمله عراق، و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس هستند.

مرزهای تجاری و مسافری چذابه و شلمچه و مرز دریایی خرمشهر از جمله مرزهای تجاری خوزستان هستند که از تیر ۱۳۸۲ پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق برای صادرات کالا بازگشایی شدند.  

مجتمع بندری امام خمینی (ره) نیز از دیگر درگاه‌های صادراتی خوزستان و یکی از بنادر مهم کشور است.

این بندر با ۳۸ اسکله فعال به طول هفت کیلومتر بزرگترین بندر فعال ایران است. اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در بندر امام خمینی (ره) مستقر است.

بندرامام خمینی (ره) اکنون از مهم ترین قطب‌های حمل و نقل منطقه‌ای به ایفای نقش می پردازد، این بندر در سال ۱۳۹۰ پس از تغییر رژیم حقوقی خود از یک بندر عادی به منطقه ویژه اقتصادی و الحاق زمین‌های مجاور، هم اکنون با ۱۱ هزار هکتار مساحت، بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

ظرفیت روزانه صادرات و حمل و نقل کالا به میزان یک هزار و ۵۰۰ کامیون از مرز شلمچه و ۸۰۰ کامیون از مرز چذابه است.

برچسب‌ها توسعه صادرات خوزستان صادرات غیر نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: توسعه صادرات خوزستان صادرات غیر نفتی توسعه صادرات خوزستان صادرات غیر نفتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۱۵۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه ریزی برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، حمیدرضا فلاح در حاشیه نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی بیان کرد: خوزستان برخلاف دیگر نقاط کشور سه اتاق بازرگانی مستقل دارد و ظرفیت بسیار خوبی در حوزه صادراتی ایجاد کرده است که امیدواریم این هم‌افزایی موجب تحقق شعار و اهداف برنامه‌ریزی دولت شود.

وی به ارتباطات خوب در حوزه اصناف خوزستان اشاره و اظهارکرد: استان خوزستان با حدود ۶ میلیارد دلار، رتبه دوم کشور در حوزه صادرات را کسب کرد.

فلاح بیان کرد: برنامه‌ریزی وزارت صمت برای خوزستان رسیدن به هفت میلیارد دلار صادرات است ولی هدف صنعت، معدن و تجارت خوزستان رسیدن به ۷.۵ میلیارد دلار صادرات است که امیدواریم تحقق یابد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خوزستان بر ضرورت تمرکز مبتنی بر صادرات تاکید کرد و گفت: میزان صادرات خوزستان از محل تولیدات صمت ۲.۵ میلیارد دلار بوده که یکی از اقدامات خوب بود؛ مابقی آن نیز تولیدات صادراتی است که توسط بازرگانان انجام شده است.

وی تصریح کرد: میزان صادرات تولیدات محصولات درون استان بیش از پنج میلیارد دلار بوده که صادرات به کشور‌های همسایه هدفگذاری شده است.

فلاح بیان کرد: صادرات محصولات خوزستان به اوراسیا و روسیه یکی دیگر از اهداف است که تلاش می‌شود در چارچوب سیاست‌های دولت سیزدهم اجرا شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خوزستان اظهارکرد: خوزستان ۵۰ رایزن اقتصادی را برای اولین بار در سراسر کشور توزیع و ماموریت جدید محول می‌کند؛ سه نفر از همکاران در صمت خوزستان به عنوان رایزنان اقتصادی انتخاب شدند که می‌توانند ظرفیت خوبی برای توسعه مبادلات تجاری استان ایجاد کنند.

خوزستان با حدود ۱۷۰ هزار واحد صنفی رتبه سوم کشور را در این حوزه دارد که موجب اشتغالزایی برای حدود ۵۰۰ هزار نفر شده است.

دیگر خبرها

  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور انجام شد
  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • تامین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی
  • تامین ۴.۲ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی، صنایع و خدمات
  • آغاز ساخت پایانه مکانیزه مواد معدنی در مجتمع بندری امام خمینی
  • برنامه ریزی برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟
  • هدف‌گذاری برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • افزایش ۴۶ درصدی ارزش دلاری صادارت غیرنفتی از گمرکات استان گلستان