Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با فارس، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را از گام‌های مثبت مجلس یازدهم دانست و گفت: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پس از گذشت حدود یک دهه از تصویب طرح تعالی جمعیت و خانواده در شورای عالی انقلاب فرهنگی در مجلس یازدهم به سرانجام رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روح الله نجابت در مورد روند تصویب این قانون اظهار داشت: مجلس طرح جمعیت و تعالی ‎خانواده را سه روز پس از تشکیل مجلس ‎یازدهم در ۱۱ خرداد سال گذشته اعلام وصول کرد تا اراده خود در راستای اجرای سیاست‌های جمعیتی را آشکار کند و طرحی که چندین سال بلاتکلیف بود، با استناد به اصل 85 قانون اساسی در ‎کمیسیون مشترک تدوین و تبدیل به ‎قانون شد.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون موانع رشد جمعیت در کشور، آن را دارای دیرینه‌ای چند دهه‌ای دانست و افزود: موضوع مانع برای رشد و ثبات جمعیت نسبت به جمهوری اسلامی شاید یک بعد سیاسی هم پیدا کرده است، قبل از انقلاب تلاش هایی به نام تنظیم جمعیت و ایجاد رفاه برای کشور را رقم زدند و حتی در دولت های وقت از کارشناسان غربی هم کمک گرفته بودند.

وی تاکید کرد: بعد از انقلاب اسلامی نیز پس از تغییر سیاستهای نظام در خصوص جمعیت از اوایل دهه هشتاد که خطر کاهش جمعیت بروز کرده بود متاسفانه دولت ها نسبت به تأمین منابع مالی و یا تقدیم لایحه در این خصوص اهتمام نداشتند و مفتخریم که این مهم در این برهه حساس از زمان اتفاق افتاد.

نجابت با بیان اینکه افزایش جمعیت جوان و پویا تنها قانون و مقرره حاصل نمی شود گفت: علاوه بر قانون، نوعی فرهنگ سازی و تغییر نگرش از سوی عموم مردم و مسئولین لازم است که می تواند اقدامی راهبردی تلقی گردد.

وی افزود: در سال‌های اخیر شاهد افت میزان آمار ازدواج بوده‌ایم و بر اساس بررسی کارشناسان این موضوع علاوه بر مسائل اقتصادی، ابعاد فرهنگی و اجتماعی خاصی هم دارد و به همین دلیل برای رفع بخشی از این موانع برای جوانان در آستانه ازدواج، در قانون جوانی جمعیت و خانواده خدماتی مثل کمک هزینه‌های اقتصادی، آموزشی و اداری و استخدامی در نظر گرفته‌ شده است.

جوانترین نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم توجه به مسائله ازدواج جوانان گفت: ما باید در کنار فرهنگسازی و مشاوره ازدواج، به موضوعات اقتصادی هم توجه ویژه‌ای داشته باشیم، مشکلات و مسائل اقتصادی تا حدود بسیاری در رشد طلاق‌ها نقش داشته به صورتی که درصدی از جدایی‌ها به مسائل اقتصادی باز می‌گردد که این موضوع در قانون جوانی جمعیت و تعالی خانواده دیده شده است؛ بی شک با اجرای این طرح شاهد حمایت مادی و معنوی از ازدواج جوانان و کاهش طلاق خواهیم بود.

وی افزود: در جامعه ما در مورد استحکام محور خانواده تاکید بسیار شده بر همین اساس رشد طلاق و کاهش ازدواج به مسائلی نظیر موضوعات اقتصادی و فرهنگی در جامعه باز می‌گردد که هر دو موضوع علاج و درمانی دارد و همچنین حل مسائل و مشکلات جوانان از ازدواج تا اشتغال در قالب کمک هزینه خرید مسکن جزو وعده‌ها و اولویت‌های دولت سیزدهم است.

نجابت ادامه داد: برای رشد جمعیت از طریق رفع مشکل ناباروری هم تسهیلات ویژه برای زوج‌های نابارور و همین طور حمایت از شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه درمان ناباروری در نظر گرفته شده که می‌تواند به رفع موانع برای حل مساله ناباروری برای زوجین کمک کند.

او در ادامه یادآور شد: بخش دیگری از مسائل در زمینه جوانی جمعیت و خانواده مربوط به مشکلاتی بود که مادران به ویژه زنان شاغل در زمان بارداری و سالهای ابتدایی تولد نوزاد داشتند که از طریق بخش حمایت‌های دوران بارداری و پس از تولد از مادران، در این قانون سعی شده است مسائل کاهش یابد.

این نماینده مجلس یازدهم تاکید کرد: در این قانون همچنین مشوق‌های ویژه‌ای برای فرزندآوری به ازای تولد فرزندان پیش بینی شده که می‌تواند هم به عنوان محرک فرزندآوری و هم به عنوان کمک به خانواده‌ها در ترغیب برای افزایش جمعیت خانواده در نظر گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه اجرای این قانون نویدبخش جوانی ایران عزیز و گذر از بحران سالمندی خواهد بود، تصریح کرد: با توجه به اینکه خطر پیری جمعیت یکی از مهمترین تهدیدهای پیش رو جامعه است، این قانون با لحاظ کردن مشوق‌های مختلف نوید آینده ای روشن و تقویت تضمین جوانی جمعیت را با خود دارد چرا که زمانی که تعداد سالمندان دریک کشور افزایش پیدا می‌کند آن کشور با پدیده سالمند سر راهی و تحمل هزینه‌های بالا روبرو می شود.

 نجابت گفت: در این طرح تمام گذرگاه‌های برون رفت از معضلات جمعیتی دیده شده است و در صورت اجرای صحیح، نگرانی‌ها در خصوص پیری جمعیت را تا حد زیادی رفع خواهد کرد.

وی بیان داشت: از ویژگی‌های دیگر این قانون پیش بینی ضمانت اجرایی است که استنکاف‌کنندگانی که مانع اجرا باشند به حبس و یا جزای نقدی محکوم خواهند شد.

نجابت تاکید کرد: ‏تصویب قانون ‎حمایت از خانواده و ‎جوانی جمعیت به اذعان بسیاری از همکارانم در مجلس، یکی از شاه بیت های کارنامه مجلس یازدهم است و با این قانون، خانواده در حوزه‌ ناباروری، تسهیلات، بیمه سلامت، اقتصاد، مسکن، خودرو و.. تحت حمایت قرار گرفت و نظارت بر حسن اجرای آن را به جد دنبال خواهیم کرد ولی این قانون نیز در کنار دیگر پیگیری‌ها جوابگو و گره‌گشا خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم ابلاغ و اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در کوتاهترین زمان ممکن اجرایی شود تا بتوانیم هر چه سریع‌تر شاهد نتایج موثر آن باشیم.

انتهای پیام/د

منبع: فارس

کلیدواژه: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت روح الله نجابت تسهیلات مسکن ازدواج جوانان ناباروری معضلات جمعیتی حمایت از خانواده جوانی جمعیت مجلس یازدهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۱۶۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین جایزه جوانی جمعیت استان بوشهر برگزار می شود

به گزارش خبرنگار مهر، رقیه زنگنه نژاد صبح پنجشنبه در جمع خبرنگاران از برگزاری دومین رویداد جایزه جوانی جمعیت در دو سطح ملی و استانی در هفت محور خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی، مدیران و نخبگان خبر داد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر با اشاره به اجرای ماده ۱۹ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: اعطای جایزه ویژه جوانی جمعیت در محورهای تأثیرگذار و با دو حالت تقاضامحور و کشف محور در راستای تحقق اهداف قانون و اثر بخشی بر رشد ازدواج و فرزند آوری در جامعه در سطح ملی توسط ستاد ملی جمعیت و در سطح استانی توسط ستاد جوانی جمعیت استان انجام خواهد شد.

زنگنه نژاد خاطر نشان کرد: از جمله اهداف اهدای جایزه جوانی جمعیت، معرفی دستاوردها و ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی و گروه‌های مردمی، بسترسازی مناسب برای هم افزایی و تبادل اندیشه در میان جامعه نخبگانی و برنامه ریزی برای ظرفیت‌های موجود و خلق فرصت‌های جدید برای رسیدن به موالید و ازدواج مطلوب در جامعه است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر با تاکید بر اهمیت نقش مؤثر رسانه‌ها در آفرینش تولیدات رسانه‌ای و هنری افزود: در رویداد استانی جایزه جوانی جمعیت در بخش رسانه، اولویت معرفی رسانه‌های بومی و محلی فعال در عرصه جوانی جمعیت است.

زنگنه نژاد با اشاره به امکان شرکت همزمان متقاضیان در هر ۲ سطح استانی و ملی یادآور شد: مهلت ثبت‌نام در سطح ملی تا ۱۵ اردیبهشت ماه تمدید شده و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق وبگاه رویداد به نشانی اعلام شده در این رویداد شرکت کنند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری و دبیر ستاد جوانی جمعیت مهلت شرکت در رویداد جایزه جوانی جمعیت در سطح استانی را تا تاریخ ۲۰ اردیبهشت اعلام کرد و افزود: متقاضیان عرصه‌های مختلف از طریق پیام رسان و با مراجعه یا تماس با دبیرخانه استانی می‌توانند در رویداد استانی شرکت کنند.

کد خبر 6094798

دیگر خبرها

  • شناسایی ۳۳ مورد سه قلوزایی در لرستان
  • قانون مدیریت یکپارچه شهری توسط مجلس پیگیری شود
  • تمایل به ساخت فیلم در عرصه جوانی جمعیت دارم
  • باید الگوی یک خانواده کامل را ترسیم کنیم
  • دومین جایزه جوانی جمعیت استان بوشهر برگزار می شود
  • عباسی: تضارب آرا در مجلس، طبیعی و لازم برای قانون‌گذاری بهتر است / وحدت در حل مشکلات و اقتدار نظام اولویت اصلی + فیلم
  • عباسی: : تضارب آرا در مجلس امری طبیعی و لازم برای قانون‌گذاری بهتر است/ وحدت در حل مشکلات مردم و اقتدار نظام اولویت اصلی مجلس است + فیلم
  • تسریع در اجرای قانون جوانی جمعیت نیازمند همراهی جدی دستگاه‌هاست
  • اهتمام بیشتری برای ایجاد فرصت عرضه تولیدات داخلی به کار گرفته شود
  • با کاندیداهای راه‌یافته به دور دوم انتخابات مجلس دو حوزه انتخابیه فارس آشنا شوید