Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

یک منبع عالی رتبه و مطلع از آخرین تحولات در مورد گفتگو‌های راهبردی ایران و عربستان با میانجی‌گری بغداد به روزنامه "العراق الیوم" خبر داده که این گفتگو‌ها در چهار دور با موفقیت انجام شد اما اکنون با مانع و بن بست مواجه شده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این مقام آگاه عراقی به "العراق الیوم" می‌گوید: گفتگو‌ها پیشرفت خوبی داشته است، اما اختلاف نظر اصلی دو طرف روی پرونده یمن بوده و مذاکرات در این نقطه متوقف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پادشاهی سعودی می‌خواهد در این مورد گفتگو کند، این در حالیست که جمهوری اسلامی ایران این خواسته را مردود می‌داند و تمایلی به گفتگو پیرامون آن ندارد. طرف عراقی، اما کماکان در تلاش است تا مذاکرات مشترک را پیش ببرد".

این منبع در پاسخ به این پرسش که عراق از چنین گفتگو‌هایی چه به دست خواهد آورد می‌گوید: "عراق اولین بازیگری خواهد بود که منتفع خواهد شد تا نقش منطقه‌ای خود را به عنوان یک میانجی قوی و قابل قبول به نمایش بگذارد. این گفتگو‌ها در صورت موفقیت بر هماهنگی امور در خاورمیانه و توقف روند جنگ و درگیری تاثیر می‌گذارد که آثار مخربی بر خاورمیانه گذاشته است".

آیا بحران میان بیروت و ریاض بر مذاکرات ایران با عربستان تاثیرگذار خواهد بود؟

همچنین بحران دیپلماتیک ایجاد شده میان لبنان و عربستان به دنبال اظهارات "جورج قرداحی" وزیر اطلاع رسانی لبنان درباره جنگ یمن نشان دهنده گستردگی دامنه درگیری و ناسازگاری میان تهران و ریاض است، علیرغم آنکه دو طرف در اظهارنظر‌های رسمی در مورد مثبت بودن دیدار‌های دو جانبه سخن می‌گویند.

نشریه "الخلیج آنلاین" با اشاره به احتمال تاثیرگذاری وخامت در رابطه لبنان و عربستان بر مذاکرات تهران و ریاض برای از سرگیری روابط دیپلماتیک و بهبود روابط می‌نویسد: دو قدرت منطقه‌ای ایران و عربستان برای دهه‌ها از نیرو‌های سیاسی محلی رقیب حمایت کرده‌اند؛ به خصوص در لبنان. با این وجود، حمایت ریاض، متحد سنتی لبنان طی سالیان گذشته از آن کشور به تدریج کاهش یافته و در مقابل، نقش حزب‌الله لبنان نیروی مورد حمایت ایران از نظر سیاسی و نظامی افزایش یافته است.

روابط دیپلماتیک لبنان و عربستان سالهاست که شاهد سردی آشکاری بوده است. عربستان، حزب الله لبنان را سازمانی تروریستی و مجری سیاست‌های تهران می‌داند. تشدید تنش عربستان با لبنان در حالی صورت می‌گیرد که ریاض و تهران ماه‌هاست که گفتگو با یکدیگر با هدف عادی‌سازی رابطه را آغاز کرده‌اند.

اظهارات قرداحی، وزیر لبنانی در برنامه‌ای تلویزیونی که جنگ یمن را پوچ خوانده بود و از دفاع انصارالله در برابر تجاوز خارجی حمایت کرده بود، ریاض را عصبانی ساخته است.

روابط لبنان با عربستان و کشور‌های حاشیه خلیج فارس در حالی بدتر می‌شود که آن کشور به حمایت مالی دولت‌های عربی برای احیای اقتصاد خود به شدت نیاز دارد. اظهارات مقام‌های ایرانی از جمله سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز نشان می‌دهد که از دید تهران، عربستان تمایل زیادی برای احیای روابط با ایران ندارد.

"حسین امیرعبداللهیان" وزیر خارجه ایران نیز می‌گوید که عربستان در مذاکرات با ایران آهسته پیش می‌رود".

احمد زیدان" نویسنده و تحلیلگر سیاسی می‌گوید بسیار منطقی است که بحران عربستان و لبنان بر مذاکرات ریاض و تهران تاثیرگذار باشد. او اختلافات میان ایران و عربستان را فراتر از لبنان و یمن می‌داند و معتقد است ایران مشکل وجودی و ماهیتی با عربستان دارد.

او به "الخلیج آنلاین" می‌گوید:"ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ میلادی به دلیل نگاه خاص نسبت به دربار سعودی، روابط سردی با ریاض داشته است. به نظر می‌رسد پادشاهی چاره‌ای جز تقویت جبهه داخلی و گشودن جبهه تازه در در سوریه، یمن، لبنان و عراق ندارد".

منبع: آفتاب

کلیدواژه: مذاکره ایران و عربستان عراق جنگ یمن لبنان ایران و عربستان گفتگو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۱۷۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا چین می‌تواند؟

فرارو- یک کارشناس روابط بین المل می گوید: «از زاویه بین المللی، چین بهترین گزینه برای ورود به مذاکرات آتش بس محسوب می‌شود. شاید تا به امروز، این قطر و عمان بودند که به عنوان یکی از گزینه‌های بسیار مفید در مذاکرات میانجی گری، شناخته می‌شدند، اما حالا چین گزینه برتر است.»

چین و آمریکا تمایلی به ادامه درگیری‌های خاورمیانه ندارند

جلال ساداتیان به فرارو گفت: «با توجه به تجربه‌ای که در مسئله عربستان از چین دیدیم و چین به لحاظ مراوداتی که با کشور‌های منطقه پیدا کرده، در تلاش است که به سمت تنش زدایی، حرکت کند. این تنش زدایی، کاملا در راستای اهداف منطقه‌ای چین است. چین در تلاش است که از آسیب رسیدن به به سرمایه گذاری‌ها در جهت اجرای پروژه‌های خود پیشگیری کند. مناسبات ایالات متحده با چین در شرق آسیا و مسائل دو کشور درباره تایوان، هنگ گنگ، تبت و ... نیز مورد توجه سران چین است. چین مدت هاست تلاش می‌کند همه بازار‌های منطقه‌ای را از چنگ آمریکا خارج کند. طی ۲ تا ۳ دهه گذشته، چینی‌ها موفق شده اند تکنولوژی‌های لازم را از آمریکا ربوده و در این حوزه تبدیل به یک قدرت شوند. با توجه به این که هزینه تولید محصولات چینی نسبت به ایالات متحده ارزان‌تر تمام می‌شود، میبینیم که با استقبال گسترده‌ای نیز مواجه می‌شود. درواقع رقابت چین و ایالات متحده کاملا به قوت خود باقیست، فراموش نکنیم که حدود ۲ سال پیش نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده چگونه به تایوان رفت، آن هم در شرایطی که چینی‌ها گفته بودند در صورت ورود آمریکایی‌ها به تایوان واکنش نشان خواهند داد.»

وی افزود: «این پیشینه نشان می‌دهد چین هم اکنون علاقه‌ای به برخورد با ایالات متحده را ندارد. برخوردی که ممکن است یک روز اتفاق بیفتد. اما زمان آن نامشخص است. در نتیجه ایالات متحده نیز از تنش استقبال نمی‌کند چرا که ترجیح می‌دهد در چند جبهه درگیری نداشته باشد. ایالات متحده در حال حاضر به اندازه کافی در اوکراین درگیر است و خاورمیانه برای آمریکا دردسر بزرگی است. به خاطر همه این دلایل است که ایالات متحده مایل است در سال انتخابات، بحران‌ها را مدیریت کند. افزون بر این ها، حزب دموکرات و دولت بایدن با یک بحران جدی رو به رو است و در نتیجه، از هر نوع مداخله چین که به کاهش تنش منتهی شود استقبال می‌کنند. ایالات متحده به نفوذ و خط مشی چین در منطقه آگاه است و کاملا تمایل دارد که از لابی چین در حل مناقشات به نفع خود بهره برداری کند.»

چین بهترین گزینه برای میانجیگری است

دیپلمات پیشین ایران در انگلستان گفت: «چین با کشور‌های عرب منطقه از عربستان تا اردن روابط بسیار دوستانه‌ای دارد و داد و ستد تجاری انجام می‌دهد. می‌دانیم که عربستان در حوزه تکنولوژی‌های زیرساختی خود با چینی‌ها در حال همکاری است و مسیر یک کمربند یک جاده چین نیز کاملا کشور‌های عرب را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. همانطور که اشاره کردم، چین، پیشتر نیز در تنش زدایی بین ایران و عربستان سربلند شد و عربستان حتی از یمن نیز تا حدودی عقب نشینی کرد. اگرچه روابط ایران و عربستان به شکل دفاکتو شکل گرفت، اما در همین حد نیز بسیار قابل توجه بود. می‌توان اینگونه استنباط کرد که رایزنی‌های چینی‌ها با کشور‌های عرب منطقه موثر واقع شود و مذاکرات آتش بس نیز به مرحله‌ای برسد که در ۷ ماه گذشته نرسیده است.»

وی افزود: «از زاویه بین المللی، چین بهترین گزینه برای ورود به مذاکرات آتش بس محسوب می‌شود. شاید تا به امروز، این قطر و عمان بودند که به عنوان یکی از گزینه‌های بسیار مفید در مذاکرات میانجی گری، شناخته می‌شدند، اما حالا چین گزینه برتر است. از طرف دیگر مصر نیز به علت مسئله رفح و احتمال کوچانده شدن فلسطینیان به صحرای سینا، اساسا به عنوان یکی از طرفین متضرر درگیری شناخته می‌شود، حتی اردن نیز که در خنثی سازی پهپاد‌های ایرانی همکاری کرد، اکنون در مذاکرات آتش بس چندان جایگاهی ندارد. از زاویه دید طرفین درگیر در جنگ غزه نیز می‌توان گفت که حماس به علت ضربات انسانی و مادی که متحمل شده و کشتار بی رحمانه اسرائیل و نسل کشی اهالی غزه، چاره‌ای ندارد به جز این که واقع بینانه‌تر به شرایط نگاه کند و گزینه میانجیگری چین، یک گزینه ایده آل برای تحقق آتش بس خواهد بود. متاسفانه در حوزه طرف مقابل یعنی اسرائیل، شرایط کمی پیچیده‌تر است، نتانیاهو در ۷ ماه اخیر ثابت کرد افزون بر تندروی و بی رحمی، غیرقابل پیش بینی است. شاید روی کاغذ اکنون زمان مناسبی باشد که طرفین درگیری به یک آرامش برسند، اما این موضوعی نیست که نتانیاهو به راحتی بپذیرد.»

مدیر کل پیشین شرق آسیای وزارت خارجه گفت: «نتانیاهو شرایط عادی ندارد، از یک سو بی توجهی اسرائیل به رای دادگاه لاهه و نقض آشکار حقوق بشر از سوی وی حتی باعث شده متحدان غربی نتانیاهو از وی شکایت داشته باشند، از سوی دیگر، اعتراضات دانشجویان در ایالات متحده و دیگر نقاط جهان نسبت به اقدامات وحشیانه اسرائیل نیز جهت افکار عمومی را تا حد زیادی، علیه وی چرخانده است. حتی مقام‌های آمریکایی نیز به خاطر همراهی با اسرائیل تحت فشار قرار دارند. تا پیش از حمله ایران به اسرائیل، آمریکایی‌ها مدام می‌گفتند که ما پشت اسرائیل ایستاده ایم، اما بعد از آن که اسرائیل تصمیم به تلافی گرفت، اعلام کردند ما پشت حمله اسرائیل نخواهیم بود. علت نیز مشخص است و اگر ایالات متحده از یک حد مشخص بیشتر درگیر مناقشات منطقه‌ای و به ویژه مناقشات ایران و اسرائیل شود، به شدت آسیب خواهد دید.»

دیگر خبرها

  • ماموریت بلینکن در عربستان چیست؟
  • دیدار نمایندگان فتح و حماس در چین/ پیشرفت مذاکرات مثبت بود
  • تولید میدان گازی بزرگ عراق پس از حمله پهپادی متوقف شد
  • تاکید وزیر خارجه عربستان بر لزوم برقراری آتش‌بس در غزه
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • با وجود اختلاف با کلوپ؛ محمد صلاح در لیورپول می‌ماند
  • اختلاف ها حل نشد اما واشنگتن و پکن مسیر گفت و گو را انتخاب کردند
  • نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • آیا چین می‌تواند؟