Web Analytics Made Easy - Statcounter

برج فناوری و نوآوری شماره ۲ دانشگاه صنعتی امیرکبیر (ساختمان پرفسور حسابی) با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افتتاح شد.

بیشتر شرکت های مستقر در برج فناوری و نوآوری درحوزه هوشمندسازی و شهر هوشمند فعالیت می کنند.
براساس این گزارش، برج فناوری شماره ۲ دانشگاه صنعتی امیرکبیر ( ساختمان پرفسور حسابی) در ۹ طبقه و هر طبقه ۲۰۰ متر احداث شده است که متراژ کلی آن ۲ هزار و ۲۰۰ متر است و  ۱۵ شرکت فناور در آن مستقر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در حاشیه افتتاح برج فناوری و نوآوری شماره ۲ دانشگاه صنعتی امیرکبیر از شرکت های صبا زیست پلیمر، بهزی، شرکت آینده سازان هوشمند دادسان، پاترونت و دفتر ابر رایانه سیمرغ بازدید و با فناوران و نوآوران شاغل در این شرکت ها از نزدیک گفت و گو کرد.

دفتر ابر رایانه سیمرغ در فضایی به مساحت تقریبی ۲۵۰ متر مربع با قابلیت گسترش به ۴۰۰ متر مربع ساخته شده است.

ابررایانه ملی سیمرغ که قابلیت های متعددی چون تحلیل کلان داده، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و تحلیل داده های ژنتیک دارد اردیبهشت امسال افتتاح شد.

این ابررایانه ملی با ظرفیت ۴۲ رک (قابل گسترش ظرفیت ۸۴ رک) بر مبنای سطح سوم استاندارد TIA-۹۴۲ ساخته شده و می تواند توان پردازشی ۵ پتافلاپس (قابل گسترش به ۱۰ پتافلاپس در فاز بعدی) پشتیبانی کند.

این دفتر برای ارایه خدمات جدید برای استفاده از خدمات این بر رایانه به مساحت تقریبی ۱۸۰ متر مربع دانشگاه صنعتی امیرکبیر احداث شده است.افزایش امنیت داده ها از ویژگی های بارز ابر رایانه سیمرغ است.

افزایش امنیت  داده ها از ویژگی های بارز ابر رایانه ملی

بستر محاسباتی و مبنای فناوری ابر رایانه سیمرع مجازی سازی و رایانش ابری طراحی شده است، مجازی سازی باعث افزایش بهره وری از منابع موجود و انعطاف پذیری در ارایه خدمات متنوع شده و همچنین امنیت داده ها را دو چندان می‌کند، همچنین در بستر پردازشی این ابررایانه از آخرین فناوری های سخت افزاری و نرم افزاری موجود در دنیا استفاده شده است که باعث شده این ابررایانه تبدیل به به روزترین قدرتمندترین ابر رایانه کشور شود، استفاده از آخرین نسل است پردازنده های گرافیکی این امکان را می دهد تا بتوان کاربرد های تحلیل کلان داده و هوش مصنوعی را با سرعت بسیار زیاد و در مقیاس منطقی اجرا کرد.

آغاز به کار ابر رایانه سیمرغ با توان پردازشی ۵۰۰ ترا فلاپس

توان پردازشی فعلی این ابررایانه بیش از ۱ پتا فلاپس (یک میلیون میلیارد عملیات ممیز شناور ۶۴ بیتی درثانیه)  است که با ۵۰۰ ترا فلاپس در روز افتتاح کار خود را آغاز می کند و پس از ٢ ماه (در پایان فاز اول) با ظرفیت کامل به کاربران خدمات ارایه می کند.

ظرفیت پردازشی این ابررایانه تاپن۵ پتافلاپس با استفاده از زیرساخت فعلی (در مرحله دوم) و تا ۱۰ پتافلاپس در فازهای بعدی قابل اجرا خواهد بود که چند هزار برابر سریع تر از پرقدرت ترین رایانه های رومیزی خواهد بود، همچنین توان پردازشی فعلی ابررایانه در کاربردهای فوق سریع که نیاز به دقت محاسبات ۶۴ بیتی ندارند (مانند هوش مصنوعی و یادگیری عمر عمیق) تا انتهای فاز اول برابر با ۳۰پتافلاپس(۳۰ میلیون میلیارد عملیات ممیز شناور ۱۶ بیتی تنک در ثانیه) خواهد بود.

کاربردهای ابررایانه ملی

از ابر رایانه سیمرغ می توان در کاربردهای نوین نظیر هوش مصنوعی، تحلیل کلان داده، اینترنت اشیا، تصویر سازی، بازی سازی و پویانمایی، شبیه سازی های علمی، هواشناسی، تحلیل داده های ژنتیک و دیگر کاربردهای علمی که به توان پردازشی بسیار زیاد نیاز دارند، استفاده کرد.

تمامی پژوهشگران، مراکز پژوهشی دانشگاهی کشور، مهندسان در صنایع مختلف شرکت های دانش بنیان، استارتاپ ها و همچنین سازمان‌های دولتی و خصوصی از جمله بانک ها بیمارستان ها شهرداری ها و دیگر نهادها جامعه هدف این ابررایانه هستند که برای انجام تحقیقات توسعه خدمات و یا تحلیل داده ها در کاربردهای استراتژیک و مهم کشور نیاز به بستر پردازشی قدرتمند دارند.

جایگاه ابررایانه ملی سیمرغ در بین ابررایانه های برتر دنیا

با ظرفیت پردازشی راه اندازی شده در فاز فعلی ایران جز ۳۰ کشوری خواهد بود که دارای ابررایانه هایی با ظرفیت پتافلاپس هستند، البته کشورهایی که دانش فنی طراحی و ساخت ابر رایانه در مقیاس پتافلاپس را دارند بسیار کمتر از این تعداد هستند و این افتخار بزرگی برای جامعه علمی و فناوری کشور است.

در حال حاضر تمامی ۵۰۰ ابر رایانه برتر دنیا ظرفیت پردازشی نامی بالاتر از ۲، ۵ پتافلاپس دارند، با توجه به این که زیرساخت ایجاد شده در دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم اکنون قابلیت پشتیبانی از توان پردازشی ۵ پتافلاپس را دارند، انتظار می رود با بروزرسانی بستر پردازشی افزایش توان پردازشی تا ۵پتافلاپس در فاز آتی ابررایانه سیمرغ در جایگاهی به ۱۵۰ تا ۲۰۰ ابررایانه برتر دنیا قرار گیرد.

برای طراحی و راه اندازی این ابررایانه، حدود  ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است که از جمله آنها وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از طریق پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ۵۰ میلیاردتومان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ۲۰ میلیارد تومان، وزارت علوم تحقیقات و فناوری ۱۳ میلیارد تومان و دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیش از ۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و حمایت کرده اند.

دکتر علی نیک بخت رییس پارک فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حاشیه افتتاح این برج فناوری و نوآوری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این برج در ۹ طبقه در اختیار بخش فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ۲ طبقه از این برج  فناوری و نوآوری در اختیار شرکت‌های دانش بنیان حوزه هوشمندسازی و شهر هوشمند قرار گرفته است.

رییس پارک فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر توضیح داد: ستاد علم و فناوری و صندوق پژوهش  و فناوری دانشگاه نیز در این برج مستقر خواهند شد.

نیک بخت اضافه کرد: علاوه بر این ستاد ابر رایانه دانشگاه صنعتی شریف نیز در این برج مستقر خواهد شد.

در این مراسم  سیدحسن قدسی پور سرپرست  و سیدرضا غفاریان معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر حضور داشتند./ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: دانشگاه صنعتی امیرکبیر برج فناوری و نوآوری ابر رایانه سیمرغ شماره ۲ دانشگاه فناوری دانشگاه میلیارد تومان ابررایانه ملی علمی و فناوری توان پردازشی رایانه ملی هوش مصنوعی داده ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۱۷۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی پارک علم و فناوری در عراق با استفاده از ظرفیت‌های پارک فناوری تهران

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان این‌که پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، تجربه راه‌اندازی پارک علم و فناوری در کشور را دارد، گفت: می‌توانیم تجارب و ظرفیت پارک علم و فناوری را برای راه‌اندازی پارک علم و فناوری در عراق به اشتراک بگذاریم و ضروری است که برای عملیاتی کردن این موضوع، اجرای اقدامات پایه‌ای را مورد توجه قرار دهیم.

به گزارش ایسنا، دکتر علی اسدی در جلسه دیدار و گفت‌وگو با دکتر لبنا خمیس مهدی، معاون پژوهش و توسعه وزیر علوم عراق و هیأت همراه با رئیس و هیأت رئیسه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، از راه‌اندازی پردیس بین‌المللی دانشگاه تهران در نجف‌ اشرف در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در همین راستا می‌توانیم شعبه‌ای از پارک علم و فناوری را که تمام زنجیره ارزشی و فعالیت‌های پارک را پوشش می‌دهد، در این پردیس بین‌المللی ایجاد کنیم.

وی با تأکید بر ضرورت انتقال تجربه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به کشور عراق، ادامه داد: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران می‌تواند در قالب کارگاه‌های یک روزه، همه فرآیندها، فعالیت‌ها، برنامه‌ها و خدمات دانش‌بنیان را به معاونان پژوهشی دانشگاه‌های عراق ارائه دهد.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به حضور و تحصیل دانشجویان عراقی در ایران و به‌ویژه دانشگاه تهران، تصریح کرد: این موضوع فرصت مناسبی است تا از ظرفیت این دانشجویان در جهت همکاری و اجرای برنامه‌های مشترک میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق استفاده کنیم.

اسدی با اعلام عضویت و استقرار بیش از ۳۰۰ هسته فناور، واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان در این پارک، گفت: فراوانی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های فنی و مهندسی بیش از حوزه‌های دیگر است.

وی ادامه داد: طی چند سال اخیر کوشیده‌ایم برنامه‌های حمایتی را در زمینه فناوری‌های نرم، علوم انسانی و بین رشته‌ای گسترش دهیم.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان این‌که دستاوردهای فناوران و متخصصان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران توانسته نیازهای فناورانه و نوآورانه کشور را به‌ویژه در زمان تحریم تأمین کند، افزود: نواحی نوآوری، نسل آینده پارک های علم و فناوری محسوب می‌شوند و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز با ایجاد ناحیه نوآوری تهران، حوزه فعالیت‌های خود را به فراتر از مرزهای فیزیکی پارک گسترش داده است.

اسدی، فعالیت‌های نوآورانه، فناورانه و پارک‌های علم و فناوری را جزء لاینفک نظام آموزشی دانشگاهی دانست و خاطرنشان کرد: زنجیره ارزشی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان محدود نمی‌شود، بلکه مرکز نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فناوری و شعب آن در ۱۹ دانشکده دانشگاه تهران در تلاش است تا دانشجویان حین تحصیل با مباحث فناوری، نوآوری و دانش‌بنیان آشنا شده و فرهنگ کارآفرینی ترویج یابد.

وی با اشاره به امضای یادداشت تفاهم‌ میان پارک علم و فناوری با معاونت پژوهشی دانشگاه تهران، گفت: مطابق با این تفاهم‌نامه، پیوست فناوری و نوآوری به پروپوزال پایان‌نامه‌های دانشجویی افزوده می‌شود که می‌توان از آن در جهت سوق دادن فعالیت‌های پژوهشی به فعالیت‌های فناوری و حمایت از آنها بهره برد.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با تأکید بر ضرورت توسعه همکاری‌ها میان جمهوری اسلامی ایران و عراق، گفت: با توجه به اشتراکات مذهبی، سیاسی و فرهنگی بسیاری میان دو کشور می‌توانیم در راستای گسترش زمینه‌های همکاری و تداوم آن در عرصه دانش و فناوری اقدام کنیم.

اسدی، تصریح کرد: امروزه کشورهای منطقه خاورمیانه می‌کوشند تا در زمینه‌های علمی، پژوهشی و فناوری به سطوح بالایی دست یابند و زمان حاضر فرصت مناسبی است که همکاری‌های علمی، پژوهشی و فناوری را میان دو کشور توسعه دهیم.

وی با اشاره به قدمت، جامعیت و گستردگی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، قدیمی‌ترین و بزرگترین پارک دانشگاهی کشور است و همواره تلاش بر این بوده با حمایت از حوزه‌های متنوع علمی و فناوری، مرجعیت فناوری و نوآوری خود را در کشور حفظ کنیم.

بهره‌مندی وزارت علوم عراق از دستاوردهای متخصصان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران

در ادامه این نشست، دکتر لبنا خمیس مهدی، معاون پژوهش و توسعه وزارت علوم عراق، ضمن ابراز خرسندی از حضور در پارک فناوری دانشگاه تهران، گفت: در گذشته چندین بار به‌عنوان رئیس دانشکده علوم سیاسی به ایران سفر کرده‌ام، اما توفیق حضور در دانشگاه تهران را نداشتم.

وی ادامه داد: ما در وزارت علوم از دستاوردهای متخصصان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، رشد شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و آوازه علمی فناوران ایران مطلع هستیم و پیشرفت‌های شما را رصد می‌کنیم.

معاون وزیر علوم عراق با ارائه توضیحات مبسوطی از فعالیت‌ها و برنامه‌های وزارت علوم عراق، افزود: کارآفرینی و حمایت از کارآفرینان یکی از مهم‌ترین موضوعات حال حاضر عراق است و از همین‌رو اداره‌ای تحت‌عنوان حمایت از کارآفرینی در معاونت پژوهش و گسترش وزارت علوم عراق تأسیس شده است که امید می‌رود بتوانیم در این زمینه همکاری‌های مشترک داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در تعامل با وزارت محیط زیست عراق، ۸۰ طرح پژوهشی و کاربردی داریم که در جهت حل مسائل زیست محیطی به‌ویژه در نواحی کم‌آب و بیابانی تدوین، ارائه و اجرا شده و از درون این طرح‌های کاربردی ۵۳ هزار مقاله طی ۱۰ سال اخیر استخراج شده است.

معاون وزیر علوم عراق با اشاره به وجود سامانه‌ای برای ارتباط مستقیم با حوزه نخست‌وزیری، تصریح کرد: از این طریق طرح‌های کاربردی به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف جهت بهره‌برداری ارائه می‌شود.

دکتر بهاره حیدری، مشاور بین‌الملل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران هم از طریق پاورپونت، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران را به تفصیل و به زبان عربی معرفی و اهداف، خدمات، تاریخچه، زنجیره ارزش واحدهای مختلف، شعبات پارک، شرکت‌های مستقر، محصولات فناور و ناحیه نوآوری را تشریح کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انعقاد دو موافقت‌نامه بزرگ تحقیقاتی در یک هفته
  • انعقاد 2 موافقت‌نامه تحقیقاتی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • افتتاح اولین دانشکده علوم خانواده ایران در دانشگاه تهران
  • اولین دانشکده علوم خانواده ایران در دانشگاه تهران افتتاح شد
  • راه‌اندازی پارک علم و فناوری در عراق با استفاده از ظرفیت‌های پارک فناوری تهران
  • معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • حرکتی بزرگ برای تجاری‌سازی دستاوردهای علمی دانشگاه امیرکبیر
  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد
  • توسعه فناوری موجب برتری کشور‌ها می‌شود
  • موزه دانشگاه صنعتی امیرکبیر افتتاح شد