Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کردستان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان گفت: غار کنه شه‌م شه‌م با مساحت 9 هکتار در اطراف روستای توراخ تپه شهرستان مریوان واقع شده است و به دلیل زیستگاه گونه‌ای از خفاش‌ها در لیست آثار طبیعی ملی کشور ثبت شده است.

فریبا رضائی در جمع خبرنگاران در این خصوص اظهار کرد: این غار یکی از غارهای زیبای استان کردستان است که در میان کوه‌های شمالی شرقی شهرستان مریوان قرار گرفته است و در نزدیکی روستای تراخ تپه و در منطقه سرسبز و با صفایی به نام “کوه چهل چشمه” قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: این اثر طبیعی ملی حدود ۱۶۵ کیلومتر با شهر سنندج فاصله دارد و در طول میلیون ها سال در دل کوه‌های آهکی این منطقه ایجا شده است. این غار از غارهای نسبتا کوچک است که کمتر از ۵۰۰ متر وسعت دارد.

وی خاطر نشان کرد: غار کُنه شه‌م شه‌م در شهرستان مریوان که زیستگاه  سه گونه خفاش کمیاب است، به عنوان یکی از غارهای بکر و دست نخورده استان پتانسیل پیشنهاد در شورای عالی محیط زیست را داشت و اکنون به عنوان اثر طبیعی ملی ثبت شده است.

شایان ذکر است که "کنه شه‌م شه‌م" به معنی سوراخ و حفره‌ای است که خفاش در آن زندگی می‌کند.

کوه‌های زاگرس به دلیل شرایط مساعد آب و هوایی و زیست محیطی که دارند، از گذشته‌هایی بسیار دور به عنوان زیستگاه انسان‌های اولیه مورد توجه بوده‌اند. حفاری‌ها و کاوش‌های باستان شناسی که در غارهای زاگرس به خصوص در استان کردستان صورت گرفته است، این مطلب را اثبات می‌کنند.

انتهای پیام
 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی استان کردستان طبیعی ملی شه م شه م

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۱۹۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) بازگشایی صعب‌العبورترین گردنه کردستان پس از پنج ماه

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • کردستان، مهد هنر نازک کاری
  • معرفی استان کرمانشاه به عنوان مرکز پشتیبانی غرب کشور در سوانح و بلایای طبیعی
  • معرفی بهترین مرکز کاشت ابروی طبیعی در تهران
  • علت چرخش مچ پا چیست؟
  • گازرسانی به ۱۰۰ واحد صنعتی در کردستان
  • (ویدئو) بازگشایی صعب‌العبورترین گردنه کردستان پس از پنج ماه
  • معرفی حافظان و قاریان در ترویج رفتارهای قرآنی اثرگذار است
  • اتصال ۱۲۶۸ واحد تولیدی و صنعتی به شبکه سراسری گاز در کردستان 
  • گازرسانی به ۱۲۶۸ واحد تولیدی و صنعتی در کردستان
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابودی محیط زیست