Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@02:50:36 GMT

زمان طلایی برای غربالگری چشم کودکان را از دست ندهید

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۲۲۸۱۳

زمان طلایی برای غربالگری چشم کودکان را از دست ندهید

ایسنا/البرز مدیرکل بهزیستی البرز گفت: بهترین سن برای تشخیص و درمان تنبلی چشم قبل از پنج سالگی است.

اسدالله حیدری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اجرای طرح غربالگری بینایی در البرز برای کاهش آمار تنبلی چشم در کودکان  اظهار کرد: بیماری تنبلی چشم اگر به موقع درمان نشود فرد را از یک یا هر دو چشم بسیار کم بینا و یا نابینا خواهد کرد ولی در صورت درمان به موقع، قابل پیشگیری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بهترین سن برای تشخیص و درمان این بیماری قبل از پنج سالگی است، افزود: این اختلال هرچه دیرتر تشخیص داده شود، درمان دشوارتر می‌شود و میزان بهبودی کمتر خواهد بود، به طوری که اگر درمان در سنین ۱۰ تا ۱۲ سالگی آغاز شود دید کامل نخواهد شد و پس از ۱۲ سالگی نیز اثری در بهبود دید چشم ندارد.

حیدری با اشاره به اینکه این بیماری گاهی با علایمی از قبیل توجه بیشتر با یک چشم، مالیدن چشم‌ها، پلک زدن زیاد و...بروز می‌کند، افزود: نکته قابل توجه اینکه در بیشتر موارد ظاهر چشم تنبل کاملا طبیعی است و هیچ نشانه‌ای از بیماری در آن دیده نمی‌شود بنابراین تنها راه پیشگیری از بیماری تنبلی چشم، تشخیص به موقع عوامل ایجاد کننده آن است.

این مسئول اضافه کرد: با توجه به این که بسیاری از این عوامل برای خانواده‌ها ناشناخته است چشم همه کودکان در این برنامه در سنین ۳ تا ۶ سالگی مورد غربال قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به این که برنامه غربالگری بینایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال انجام است، افزود: هزینه غربالگری بینایی با دستگاه اتورفرکتومتر حدود ۷ هزار تومان و با چارت E مبلغ سه هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی ادامه داد: مداخلات لازم درمانی برای افراد بی بضاعت توسط بهزیستی انجام و کمک هزینه‌های درمانی پرداخت می‌شود.

حیدری با بیان این که برش تعیین شده از سوی سازمان بهزیستی در سال جاری و در شرایط کرونا ۷۵ هزار نفر اعلام شده، افزود: در حال حاضر این برنامه در ۸۰ پایگاه دائمی و ۸۰۰ پایگاه سیار در سراسر استان البرز در حال انجام است.

مدیرکل بهزیستی استان در پایان گفت: توصیه ما به والدین کودکان ۳تا۶ سال این است که زمان طلایی غربالگری بینایی فرزند خود را از دست ندهند و با مراجعه به پایگاه‌های سنجش بینایی سلامت بینایی را به کودکانشان هدیه دهند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی بهزیستی البرز اسدالله حیدری طرح غربالگری بینایی غربالگری بینایی تنبلی چشم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۲۲۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر بهداشت: اولویت در تامین دارو شرکت های دانش بنیان داخلی هستند/ خدمات درمانی برای کودکان تا ۷ سالگی رایگان شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ وزیر بهداست درمان و آموزش پزشکی امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره کمبود دارو برای بیماران تالاسمی با تأکید بر اینکه بنای ما و اولویتمان این است که با تقویت شرکت‌های دانش بنیان، داروی مورد نیاز و کمبودها را تامین کنیم، گفت: در زمینه داروی بیماری تالاسمی، افزایش تولید داشته‌ایم، ولی تمایلی برای استفاده از داروی خارجی وجود دارد که این را باید پزشک تشخیص دهد.

خدمات پزشکی به کودکان تا ۷ سال رایگان شد

دکتر عین اللهی همچنین با اشاره به اینکه حوادث و بیماری‌ها در هفت سال نخست زندگی می‌تواند در بقیه عمر باقی بماند و سلامت فرد را مختل می‌کند، گفت: بر این اساس به پیشنهاد وزارت بهداشت، در هیئت دولت این طرح به تصویب رسید که خدمات رایگان به کودکان تا زیر ۷ سال در مراکز دولتی داده شود تا از این طریق سلامت آن ها ایمن شود. این موضوع به همه بیمارستان های وزارت بهداشت ابلاغ شده است.

وزیر بهداست در خصوص ابهام‌ها و ادعاهایی که در خصوص عوارض واکسن آسترازنکا در میان مردم مطرح می‌شود از دادن پاسخ صریح و مشخص خودداری کرد و صرفا گفت: کمیته علمی داریم که متشکل از ۶۰ نفر از بهترین دانشمندان کشور است. بیشترین واکسن مصرفی ما سینوفارم بود که از چین وارد شده بود. سینوفارم کم عارضه ترین واکسن بود و در کشور حدود ۱۵۵ میلیون دوز از این واکسن استفاده شد. کمیته واکسن ما عوارض را رصد می کند و ما حداقل عوارض را در کشور داشتیم. اگر واکسن مصرف نمی شد، ضایعاتی زیادی داشتیم، اما موفق شدیم کرونا را کنترل کنیم.

آرش خلیل خانه

دیگر خبرها

  • درمان بیماری‌های صرع و تشنج کودکان در ایران
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند | در مواجهه با آلرژی برخی پزشکان، بیماران را دچار سوءتغذیه می‌کنند
  • درمان کودکان زیر ۷ سال رایگان می‌شود
  • وزیر بهداشت: اولویت در تامین دارو شرکت های دانش بنیان داخلی هستند/ خدمات درمانی برای کودکان تا ۷ سالگی رایگان شد
  • توضیحات وزیر بهداشت درمورد رایگان شدن درمان کودکان زیر ۷ سال
  • خدمات رایگان وزارت بهداشت برای درمان کودکان
  • رایگان شدن درمان کودکان تا ۷ سال سرمایه‌گذاری برای آینده است
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • آغاز طرح غربالگری بینایی‌سنجی کودکان ۳ تا ۶ سال در کرمانشاه
  • آغاز طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در استان