Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروز، دوشنبه هفدهم آبان سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، برابر با دوم ربیع الثانی سال ۱۴۴۳ هجری قمری و مطابق با هشتم نوامبر سال ۲۰۲۱ میلادی است.

خبرگزاری میزان _ خبرگزاری صدا و سیما نوشت: مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (هفدهم آبان) به شرح زیر است:

آغاز محاکمه مصدق

۶۸ سال پیش، در روز هفدهم آبان سال ۱۳۳۲ هجری شمسی محاکمه دکتر «محمد مصدق» نخست وزیر مردمی ایران که حدود دو ماه و نیم قبل از آن، با یک کودتای آمریکایی – انگلیسی سرنگون شده بود، آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جرم اصلی وی ملی کردن صنعت نفت ایران به کمک نیرو‌های مذهبی و با پشتوانه مردم بود. اما دادستان نظامیِ دادگاه فرمایشی رژیم شاه، مصدق را به اتهام سرپیچی از فرمان شاه و دستور مقابله با کودتا، محاکمه کرد. وی در دادگاه از ملی کردن صنعت نفت دفاع و کودتا علیه دولتش را محکوم کرد. سرانجام دادگاه نظامی شاه، دکتر مصدق را به دلیل مسن بودن، به سه سال زندان محکوم کرد، اما پس از آن نیز تا زمان مرگش در سال ۱۳۴۵ شمسی در خانه اش تحت نظر بود.

شهادت عالم مبارز آیت الله علی فومنی رشتی

۱۱۶ سال پیش، در روز دوم ربیع الثانی سال ۱۳۲۷ هجری قمری آیت الله «علی فومنی رشتی» عالم و مبارز ایرانی به شهادت رسید. وی در سال ۱۲۶۸ ق در شهر رشت در شمال ایران متولد شد و مقدمات علوم اسلامی را نزد پدر و برخی دیگر از عالمان این شهر آموخت. آیت الله فومنی رشتی بیست ساله بود که برای تکمیل معلومات خود به کربلا و سپس نجف رفت و در فقه و فلسفه و منطق تبحر یافت و به درجه اجتهاد رسید و در سال ۱۳۱۲ ق به رشت بازگشت. وی در این شهر به ترویج آموزه‌های اسلامی پرداخت و در جریان انقلاب مشروطیت، خواستار حاکمیت قوانین الهی بود. اما مخالفین آیت الله فومنی رشتی دیدگاه‌های وی را برنتافتند و وی را به شهادت رساندند.

تولد ادموند هالی، ستاره شناس مدرن

۳۶۵ سال پیش، در روز هشتم نوامبر سال ۱۶۵۶ میلادی «ادموند هالی» (Edmond Halley) ستاره شناس انگلیسی متولد شد. وی در دانشکده کوئین دانشگاه آکسفورد تحصیل کرد و در جوانی برای بررسی ستاره‌های نیمکره جنوبی زمین به جزیره‌ای در اقیانوس اطلس جنوبی رفت. هالی همچنین مدت‌ها در مورد ستاره‌های دنباله دار مطالعه کرد و دریافت که آن‌ها نیز مانند سیاره ها، مدار‌های بیضوی دارند و به همین دلیل زمان بازگشت آن‌ها قابل محاسبه است. وی از سال ۱۷۰۴ استاد دانشگاه آکسفورد شد و در سال ۱۷۲۰ به عنوان ستاره شناس در رصد خانه سلطنتی گرینویچ منصوب شد و تا پایان عمر در سال ۱۷۴۲ مشغول رصد ستاره‌ها و سیاره ها، بویژه کره ماه بود.

درگذشت جان میلتون، خالق بهشت گمشده

۳۴۷ سال پیش در چنین روزی، هشتم نوامبر سال ۱۶۷۴ میلادی «جان میلتون» (John Milton)، شاعر انگلیسی قرن هفدهم میلادی درگذشت. او در سال ۱۶۰۸ میلادی در لندن متولد شد و اولین اثر خود را به نام «روح اندوهناک و روح شادمان» منتشر کرد. از دیگر آثار مهم این شاعر انگلیسی می‌توان به «بهشت گمشده» اشاره کرد. میلتون مدافع جدایی حکومت از کلیسا، آزادی مذهب و در عین حال اعمال سانسور توسط دولت بود.

تولد مارگارت میچل، نگارنده بربادرفته

۱۲۱ سال پیش درچنین روزی، هشتم نوامبر سال ۱۹۰۰ میلادی خانم «مارگارت میچل» (Margaret Mitchell) نویسنده آمریکایی در آتلانتا واقع در ایالت جورجیای این کشور متولد شد. پدر وی وکیل دادگستری بود. خانم میچل مدتی در رشته پزشکی تحصیل کرد، اما اندوه ناشی از مرگ مادرش باعث شد تا تحصیلات خود را ناتمام بگذارد و از ۲۲ سالگی به نویسندگی بپردازد. این نویسنده آمریکایی مدت‌ها خبرنگاری و پاورقی نویسی در مطبوعات را برعهده داشت. اما انتشار رمان «برباد رفته»، بر شهرت وی افزود. «فناناپذیر» نیز یکی دیگر از آثار مارگارت میچل است. وی در سال ۱۹۴۹ دریک سانحه رانندگی کشته شد.

کشف اشعه ایکس

۱۲۶ سال پیش در چنین روزی، هشتم نوامبر سال ۱۸۹۵ میلادی اشعه ایکس توسط «ویلهلم کنراد رونتگن» (Wilhelm Conrad Rontgen) فیزیکدان و دانشمند معروف آلمانی، کشف شد. وی در سال ۱۹۰۱ میلادی به پاس کشف این اشعه جایزه نوبل رشته فیزیک را دریافت کرد. رونتگن، چون اشعه کشف شده را نمی‌شناخت، آن را اشعه ایکس یعنی پرتو مجهول نامید. این اشعه از بافت‌های بدن انسان عبور می‌کند و بهترین وسیله برای عکس برداری و تشخیص ضایعات و شکستگی‌های اندام داخلی بدن است.

بیشتر بخوانید: اولین دانشگاه مدرن ایران چگونه شکل گرفت؟

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: تقویم تاریخ تقویم رسمی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: تقویم تاریخ تقویم رسمی اشعه ایکس آیت الله متولد شد سال پیش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۲۳۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پخش فیلمی در تلویزیون همزمان با اعتراضات دانشجویی در آمریکا

همزمان با اعتراضات دانشجویی در آمریکا نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی، «محاکمه ۷ شیکاگویی» امشب از شبکه نمایش پخش می‌شود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، «محاکمه 7 شیکاگویی» محصول 2020  یکشنبه 9 اردیبهشت ساعت 19 روی آنتن می‌رود.

این فیلم روایتی از دادگاه هفت نفر از رهبران جنبش مخالف جنگ ایالات متحده علیه ویتنام است که به اتهام عبور از مرز های ایالتی به قصد شورش، تحت محاکمه قرار گرفتند.

بازیگرانی چون ادی ردمین، الکس شارپ، ساشا بارون کوهن، جرمی استرانگ، جان کارول لینچ، یحیی عبدالمتین دوم، مارک رایلنس و جوزف گوردون لویت در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

روایت فاطمه غفاری از ساخت فیلم و سریال کمتر از یک سال

«محاکمه 7 شیکاگویی » در مراسم اسکار 2021 در 6 بخش و در مراسم بفتا در سه بخش، نامزد دریافت جایزه بوده است.

گفتنی است، فیلم سینمایی «محاکمه 7 شیکاگویی» یکشنبه شب ساعت 19 پخش می‌شود و بازپخش آن روز دوشنبه ساعت‌های 3 بامداد و 15 خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روز مادر سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟
  • روز پسر سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟
  • فتح خلیج فارس در قرن ۱۶ میلادی مانند فتح خرمشهر دارای اهمیت است
  • شکست یک جنبش بزرگ با توطئه‌های رنگارنگ داخلی و خارجی
  • سالی خاص در تاریخ زمین؛ این کوه باعث شد تابستان از تقویم حذف شود +تصویر
  • نخستین تصاویر اشعه‌ایکس از کاوشگر چشم‌خرچنگی
  • پخش فیلمی در تلویزیون همزمان با اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • آغاز جنگ مدعیان لیگ برتر برای این ستاره (عکس)
  • شمسایی به دنبال تغییر تاریخ در فینال
  • شهید آمریکایی راه مشروطه کیست؟! + فیلم