Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-30@12:17:30 GMT

پشت پرده جریانات سیاسی در نتایج انتخابات عراق

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۲۳۰۶۶

صراط:

صباح زنگنه در ارزیابی خود از وضعیت عراق پس از برگزاری انتخابات در این کشور گفت: در انتخابات قبلی هم همین وضعیت دیده می‌شد یعنی احزاب و گروه‌ها، دولت و احزاب مقابل یکدیگر را متهم به تقلب و جا به جایی رأی مردم می‌کردند، اکنون همان موضوع تکرار شد. البته با این تفاوت که قانون انتخابات تغییر کرده و قانون نظارت بر انتخابات و تشکیل کمیساریای عالی هم تغییر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع مناطق انتخاباتی به جای روش یک لیست برای همه عراق یا همه استان‌ها تبدیل به انتخابات براساس ۱۰۰ هزار نفر یک رای و در یک منطقه شد.

به گزارش ایسنا، وی تصریح کرد: بنابراین احزاب در ایجاد انسجام و کسب آراء بیشتر و کرسی پارلمان افت کردند مگر جریاناتی که توانایی مدیریتی بالاتر و شناخت بهتر از مناطق را داشتند. بالطبع برخی احزاب نتوانستند خوب مدیریت کنند لذا تعداد کرسی‌ها به شدت افت کرد مانند جریان الفتح و آقای العامری، که قبلا بیش از ۴۳ کرسی داشت و اکنون به کمتر از ۲۰ کرسی افت کرده، در این میان جریان صدر توانست کرسی بیشتری را به دست آورد، رأی جریان دولت قانونی هم تقریبا خوب بود.

این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: در هر حال جریان‌هایی که نتوانستند آرای زیادی به دست آورند باعث اختلافات زیادی شده و به شدت نسبت به کمیساریای عالی معترض هستند و اتهامات گوناگونی را مانند دست‌کاری در سیستم رأی گیری و...، استفاده از پول برای کسب آرای مردم یا حمایت دولت از یک جریان خاص را مطرح می‌کنند.

وی افزود: از آنجایی که کمیساریا نتوانسته به موقع رسیدگی کند و بسیاری از این اعتراض‌ها را نادیده گرفته باعث افزایش تنش در صحنه سیاسی عراق شده است.

زنگنه ادامه داد: با توجه به این که دولت قبل از انتخابات عملا طرفداری از یک گروه خاص داشته شبهه تبانی جریان مقتدا صدر و دولت قوی‌تر شده است، همچنین گروه‌های حامی مقاومت و یا حامی جریان حشد الشعبی دولت را متهم می‌کنند که با تبانی با کشور‌های خارجی مانند امارات، آمریکا و یا انگلیس با استفاده از روش‌های سایبری در نتایج انتخابات دست برده اند.

نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی همچنین گفت: بنابراین هنوز یک راه حل معقول و منطقی و قانونی منتج نشده، تعدادی از صندوق‌ها مجددا بررسی شده اند، اما اختلاف موجود چندان تعیین کننده در نتیجه نیست، لذا همچنان اعتراض‌ها علیه کمیساریای عالی وجود دارد روز گذشته نیز معترضین به منطقه سبز وارد شدند.

وی ادامه داد: اخیرا هم خبر حمله پهپادی به منزل الکاظمی نخست وزیر عراق منتشر شد که هنوز خبر دقیق و روشن نیست موشک بوده یا پهپاد، البته هم نخست وزیر هم نیرو‌های مخالف همه را دعوت به آرامش و کنترل خودشان می‌کنند و برخلاف سایر اعتراض‌ها و تظاهرات نه سازمان ملل و نه سازمان‌های حقوق بشری هیچ‌گونه بیانیه‌ای در این مورد صادر نکرده اند.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان این که این روز‌ها فضا در عراق پر تنش و متشنج است، اظهار داشت: گفته می‌شود یکی از مقامات به نام قیس خزعلی خواستار بررسی دقیق آرای انتخابات شده تا کمیساریای عالی مانع از این شود حق انتخاب کنندگان و شوندگان تضییع گردد.

زنگنه خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد به لحاظ سیاسی مقتدا صدر یک گردش مذاکراتی داشته با اهل سنت و همچنین با تعدادی از احزاب شیعه و مرد‌ها برای زمینه سازی تشکیل ائتلاف و نماینده بارزانی هم در بغداد با سران احزاب و گروه‌های سیاسی ملاقات کرده و به دنبال رایزنی به منظور تشکیل ائتلاف هستند.
وی در پایان ابراز داشت: وضعیت فعلی و تظاهرات صورت گرفته می‌تواند باعث کم شدن شانس مقتدا صدر که حامی دولت بوده و هست و کم شدن شانس نخست وزیر فعلی در انتخابات بعدی هم شود.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: صباح زنگنه نتایج انتخابات عراق مصطفی الکاظمی صراط کمیساریای عالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۲۳۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده استعفای فرمانده منطقه مرکزی ارتش رژیم صهیونیستی

یهودا فاکس که پیش از فرماندهی منطقه مرکزی ارتش اسرائیل، فرمانده لشگر غزه و همچنین وابسته نظامی رژیم صهیونیستی در واشنگتن را نیز در کارنامه دارد، به دلیل فشارهای سیاسی در کابینه علیه نظامیان چندماه قبل درخواست استعفا داده بود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، خبر استعفای «یهودا فاکس»، فرمانده منطقه مرکزی ارتش رژیم صهیونیستی در هفته گذشته دومین ضربه بر کادر مرکزی ارتش رژیم در کمتر از یک هفته بود و این مسئله در سایه خبر استعفای «آهارون هالیوا»، رئیس اطلاعات ارتش (آمان) قرار گرفت.

درحالی که استعفای هالیوا ناشی از شکست اطلاعاتی وی در 7 اکتبر و ارزیابی اشتباه آمان درخصوص حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود، استعفای یهودا فاکس ناشی از اختلافات سیاسی بوده است.

در همین زمینه روزنامه «الشرق الاوسط» در گزارشی با اشاره به اینکه برخی اعضای کابینه اسرائیل از استعفای یهودا فاکس خوشحال شده اند، تصریح کرد که فاکس با برخی از وزرای اختلافات جدی داشت و بن گویر خواستار برکناری وی شده است. براساس این گزارش یهودا فاکس قبل از 7 اکتبر با تندروهای کابینه مخالف بود و رفتار شهرک نشینان را عامل تشدید وضعیت امنیتی در کرانه باختری می دانست. این ژنرال صهیونیست نگرانی های جدی نسبت به فعالیت های شهرک نشین ها داشت و حتی رزمایشی برای مقابله با حملات تروریستی از جانب این شهرک نشین ها برگزار کرده بود که این امر با حمله تند احزاب راستگرا مواجه شده بود.

حملات در شبکه های اجتماعی علیه این نظامی صهیونیست به حدی بود که رونن بار، رئیس سازمان امنیت و اطلاعات داخلی اسرائیل (شاباک) بعد از انتشار تصاویر فاکس با لباس عربی یا لباس نازی ها و تهدیدات در شبکه های اجتماعی حفاظت 24 ساعته برایش مقرر کرده بود. بار همچنین در جلسه ای به نخست وزیر درباره احتمال ترور یهودا فاکس هشدار داد و به نتانیاهو گفت که نگران است در دوره نخست وزیری وی ژنرالی ترور شود و مایه بدنامی گردد.

یهودا فاکس که پیش از فرماندهی منطقه مرکزی ارتش اسرائیل، فرمانده لشکر غزه و همچنین وابسته نظامی رژیم صهیونیستی در واشنگتن را نیز در کارنامه دارد، به دلیل فشارهای سیاسی در کابینه علیه نظامیان چندماه قبل درخواست استعفا داده بود که به دلیل شرایط جاری در سرزمین های اشغالی در ابتدا با این امر موافقت نشد ولی در روزهای اخیر سرانجام با کناره گیری وی موافقت شد.

یهودا فاکس همپای دیگر فرماندهان رژیم صهیونیستی هیچ مرزی در زمینه کشتار فلسطینیان و تخریب زیرساخت های مناطق فلسطینی نشین نداشت و طی 6 ماه گذشته با دنبال کردن «دکترین ضاحیه» به طور کامل زیرساخت ها آب، برق، اینترنت و... را در اردوگاه های کرانه باختری از جمله جنین، نابلس، طولکرم، بلاطه و... از بین برد.

یهودا فاکس با وجود رضایت هرتسی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی از عملکردش در سرکوب و کشتار فلسطینی ها و درخواست از وی برای پذیرش مسئولیت جانشینی ارتش، به دلیل اختلافات جدی با سیاست مداران تل آویو، از پذیرش هرگونه مسئولیت جدید اجتناب نمود.

شدت شکاف میان سیاسیون و نظامی ها در اسرائیل در حال تشدید است و کناره گیری این نظامی عالی رتبه جلوه ای از این وضعیت متشنج در سرزمین های اشغالی است. در نتیجه رفتار و عملکرد تندروها، نظامیان نسبت به سیاسیون در تل آویو دچار سرخوردگی شده اند و حتی فرمانده ارتش رژیم علاقه ندارد در جلسات کابینه امنیتی مشارکت نماید.

مونولوگ|استعفای هالیوا، آغاز افول ساختار حاکمیتی اسرائیل استدومینوی استعفاها در ارتش اسرائیل بعد از شکست در طوفان الاقصی

 

این در شرایطی است که رژیم صهیونیستی به اذعان مقام‌های این رژیم، در دشوارترین شرایط امنیتی و سیاسی اش قرار دارد و در چندین جبهه دچار بحران های سیاسی، امنیتی و نظامی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نگاهی به وضعیت بودجه احزاب در لایحه بودجه 1403 / مرکز پژوهش های مجلس: وزارت کشور گزارشی از نحوه توزیع کمک مالی به احزاب ارائه کند
  • پشت پرده استعفای فرمانده منطقه مرکزی ارتش رژیم صهیونیستی
  • مسئولان جریان‌های اثرگذار بر حوزه کاری خود را بشناسند
  • اژه ای: جریانات مختلف سیاسی و اجتماعی از این اقدامات و آرای ما، هر کدام بهره‌برداری‌های خود را می‌کنند
  • دهم خرداد ماه، انتخابات نمایندگان احزاب در کمیسیون ماده ۱۰ برگزار می‌شود
  • ۲۱ اردیبهشت؛ تعیین تکلیف ۴۵ کرسی مجلس
  • صهیونیست‌ها خواهان استعفای فرماندهان رده بالا شدند
  • رقابت ۹۰ نفر برای ۴۵ کرسی باقیمانده مجلس دوازدهم /خبر ستاد انتخابات درباره تعرفه ها
  • اعلام زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب
  • زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب اعلام شد