Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@07:09:26 GMT

عراق در آستانه بحران بزرگ

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۲۳۴۵۳

عراق در آستانه بحران بزرگ

«مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق شنبه شب از سوء‌قصدی که از سوی گروه های مقاومت عراق مشکوک تلقی شده است، جان سالم به در برد.

 این حمله در حالی انجام شد که اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ادامه دارد اما با این سوء‌قصد احتمال بازتر شدن دست دولت برای برخورد با ادامه اعتراض‌ها افزایش می‌یابد.به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، به نقل از «آی‌ان‌ای»، خبرگزاری رسمی عراق، سخنگوی وزارت کشور عراق خبر داده، این حمله که پس از آن نیز تیراندازی‌هایی صورت گرفت، با استفاده از سه پهپاد انجام شده که یکی از آنها به ساختمان محل اقامت نخست‌وزیر عراق اصابت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما برخلاف برخی رسانه‌های غربی از جمله «رویترز» که خبر داده‌اند، بر اثر برخورد این پهپاد با ساختمان یاد شده، دود به هوا برخاسته، «صابرین نیوز» سایت نزدیک به گروه‌های مقاومت عراق به نقل از  حاضران در محل این حادثه، اعلام کرده، برخورد این پهپاد به ساختمان محل اقامت «الکاظمی» خسارت جدی به این ساختمان وارد نکرده است.  بنابر گزارش‌ها دو پهپاد دیگر نیز پیش از اینکه بتوانند کاری انجام دهند، توسط نیروهای امنیتی و محافظان «الکاظمی» ساقط شده‌اند. به گفته ارتش عراق، این پهپادها مواد منفجره حمل می‌کردند. منابع امنیتی عراق نیز به خبرگزاری «رویترز»، گفتند که در این واقعه 6 نفر از محافظان شخصی «کاظمی» مجروح شده‌اند. بلافاصله پس از این رویداد، ارتش عراق خبر داد، کمیته‌ای برای تحقیقات روی پرونده این سوء‌قصد تشکیل شده است. این در حالی است که تا پایان دیروز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفت.
آغاز تردیدها درباره سوء قصد
دیروز در حالی که عموم رسانه‌های غربی تلاش می‌کردند، گروه‌های مقاومت عراق را مسئول این سوء‌قصد نشان دهند، این گروه‌ها ضمن رد چنین اتهامی، تأکید کردند تنها «الکاظمی» که پیش از نشستن بر کرسی نخست‌وزیری، رئیس اطلاعات عراق بوده، از این سوء‌قصد سود می‌برد و می‌تواند با توسل به آن اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات عراق را به سکوت بکشاند. به گزارش «فایننشال تایمز»، در همین ارتباط «قیس خزعلی»، رهبر عصائب اهل الحق در توئیتی با محکوم کردن این حمله نوشت: «این حمله باید توسط یک کمیته تحقیقاتی مورد بررسی قرار گیرد، زیرا معتقدم این اقدام که فقط یک روز بعد از کشتار معترضان و حمله به آنها انجام شد، برای برهم زدن معادلات صورت گرفته است.» «ابوعلی العسکری»، مسئول امنیتی کتائب حزب‌الله نیز «مصطفی الکاظمی» را متهم به ایفای نقش قربانی کرد. به گزارش خبرگزاری «فارس»، وی در کانال تلگرامی خود، با ابراز تردید در صحت خبر سوءقصد به «الکاظمی»، این حمله را نمایشی خواند و نوشت: «ایفای نقش قربانی از شیوه‌های نخ‌نمایی است که دیگر به تاریخ پیوسته. بنابر اطلاعات موثق ما، در عراق هیچ‌کسی حتی تمایلی ندارد برای هدف قراردادن منزل نخست‌وزیر سابق، یک پهپاد خرج کند.» هیأت هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق هم در بیانیه ای اعلام کرد، عاملان این اقدام، به دنبال برهم زدن برگ‌ها و قواعد بازی هستند به ویژه که این هیأت اکیداً خواهان تحقیق عادلانه در خصوص قاتلان شهدای تظاهرات‌ مسالمت آمیز روز جمعه گذشته در بغداد است.  «محمود الربیعی» سخنگوی دفتر سیاسی «جنبش الصادقون» عراق نیز در توئیتی این حمله را ساختگی دانست و تأکید کرد شلیک هوایی با هدف پوشش جنایت‌های جمعه و مشغول کردن افکار عمومی بوده است. کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز فعال نشدن سیرام امریکا را به طنز و شوخی گرفتند و نوشتند: «سامانه ضد هوایی سیرام عذرخواهی می‌کند، زیرا فعال نشدن آن به دلیل قطعی برق و پرداخت نکردن پول به صاحب ژنراتور بود.» برخی دیگر نیز با دقت در تصاویر منتشر شده از صحنه سوء قصد نوشتند: «منزلی خالی و بدون اسباب و اثاثیه را به عنوان خانه مصطفی الکاظمی به نمایش گذاشتند.»
چرا حمله مشکوک است
به گزارش «ایرنا»، در حالی که برخی ناظران و تحلیلگران می‌گویند، نشانه‌های زیادی درباره مشکوک بودن اهداف چنین اقدامی وجود دارد، «محمد الحمد»، تهیه‌کننده و مجری شبکه ماهواره‌ای «آفاق» در رشته توئیتی به دلایل مشکوک بودن این حمله پرداخت و نوشت: «۱- هر بار که چنین اتفاقی در منطقه سبز بغداد می‌افتد، سفارت امریکا سامانه دفاع موشکی (سیرام) را در کنار آژیر خطر به کار می‌اندازد، اما این بار فقط آژیر آن‌هم بعد از انفجار شنیده شد. ۲- اولین رسانه‌ای که این حادثه را با خبرسازی نشر داد، شبکه سعودی «الحدث» بود.۳- شبکه «العربیه» پیش از هر رسانه دیگری تلاش کرد، عراق را به آشوب و فتنه بکشاند. ۴- آنچه در منطقه سبز رخ داد، یک نمایش با کارگردان معروف و دلیل واضح بود، اما دوست کارگردان من! پهپاد به منطقه سبز وارد می‌شود؛ اولین رسانه انعکاس‌دهنده آن الحدث سعودی است، آژیر سفارت امریکا (بعد از حمله) به صدا در می‌آید...نه! توصیه می‌کنم با «بالیوود» قرارداد ببندید!»
واکنش‌ها به سوء‌قصد
تردید‌ها درباره این سوء‌قصد در حالی رو به افزایش است که در پی این رخداد «مصطفی الکاظمی» ساعتی بعد از این رویداد در حالی که پیراهنی سفید پوشیده بود و کاملاً خونسرد به نظر می‌رسید، در برنامه‌ای مستقیم که از تلویزیون عراق پخش شد، از مردم خواست آرامش خود را حفظ کنند. به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، سیاستمداران و جناح‌های مختلف عراقی نیز به این رویداد واکنش نشان دادند. «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق در توئیتی نوشت: «نمی توانیم بپذیریم عراق به هرج و مرج و کودتا علیه نظام قانون اساسی کشیده شود.» «مقتدا صدر» رهبر جریان صدر که حزب متبوعش در انتخابات بیشترین آرا را کسب کرده، هدف این حمله را «بازگرداندن عراق به هرج و مرج» توصیف کرد.  در خارج از مرزهای عراق نیز «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه امریکا ضمن محکوم کردن این حمله خواهان تحقیقات درباره آن شد و وزارت خارجه عربستان این حمله را «یک اقدام تروریستی» بزدلانه توصیف کرد./ ایران 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: گروه های مقاومت عراق مصطفی الکاظمی سوء قصد گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۲۳۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار تصاویر حمله پهپادی به میدان گازی در سلیمانیه عراق

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیمابخش تصویری خبرگزاری «آسوشیتدپرس» تصویر دوربین مداربسته را از حمله پهپادی به یک میدان گازی در «سلیمانیه» عراق پخش کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حمله پهپادی به میدان گازی «خور مور» در سلیمانیه در شمال عراق، چهار نفر کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند. هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفت.

وزارت برق منطقه ای کردستان عراق، از تعلیق تولید گاز و از دست دادن ۲۵۰۰ مگاوات تولید برق خبر داد.

حمله موشکی به همین میدان گازی در ماه ژانویه باعث آسیب به زیرساخت‌ها و قطعی گسترده برق شد.

دیگر خبرها

  • منچستریونایتد در آستانه یک خانه تکانی بزرگ
  • منچستریونایتد حراج تابستانی راه می‌اندازد: شیاطین سرخ در آستانه یک خانه تکانی بزرگ
  • تولید میدان گازی بزرگ عراق پس از حمله پهپادی متوقف شد
  • زلزله در اسرائیل در آستانه صدور حکم بازداشت نتانیاهو و مقامات ارشد اسرائیل/ افشای طرح ارتش اسرائیل برای حمله به رفح/شمار شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۴۵۴ تن افزایش یافت
  • زلزله در اسرائیل در آستانه صدور حکم بازداشت نتانیاهو و مقامات ارشد اسرائیل/ افشای طرح ارتش اسرائیل برای حمله به رفح/شمار شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۴۵۴ نفر افزایش یافت
  • زلزله در اسرائیل در آستانه صدور حکم بازداشت نتانیاهو و مقامات ارشد اسرائیل/ افشای طرح ارتش اسرائیل برای حمله به رفح
  • انتشار تصاویر حمله پهپادی به میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • تصاویر حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • ببینید |‌ لحظه حمله پهپادی به میدان گازی کورمورِ عراق
  • لحظه حمله پهپادی به میدان گازی کورمور عراق + فیلم