Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@21:45:55 GMT

پربارش‌ترین پاییز ساوه در ۳۰ سال اخیر رقم خورد

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۲۴۸۹۶

پربارش‌ترین پاییز ساوه در ۳۰ سال اخیر رقم خورد

«مجید امیرحسینی» روز دوشنبه در گفت‌ وگو با ایرنا، افزود: میزان بارش در ساوه از آغاز سال آبی جدید تاکنون نسبت به شاخص بلندمدت و دوره ۳۰ سال اخیر ۸۹ و ۲۲ صدم درصد افزایش دارد و این روند در سه دهه اخیر بی‌نظیر بوده است.

وی بیان کرد: ایستگاه‌های امور آب ساوه از آغاز سال آبی جاری (مهر)  تاکنون ۵۰ و ۹ دهم میلیمتر بارندگی را نشان می‌دهند که این آمار در مدت مشابه سال گذشته ۲۸  و چهار دهم میلیمتر و در دوره ۳۰ ساله ۲۶  و ۹ دهم میلیمتر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر امور منابع آب شهرستان ساوه ادامه داد: شهرستان ساوه بیشترین سهم بارندگی در بین شهرهای استان مرکزی داشته است و پس از آن،  ۴۸ میلیمتر بارش در روستای کریم‌آباد شهرستان زرندیه به ثبت رسیده است.

امیرحسینی عنوان کرد: میانگین بارندگی سالانه در ساوه ۲۰۵ میلیمتر است و از ابتدای پاییز امسال تاکنون یک چهارم از این شاخص میانگین تامین شده که اثرات مطلوبی بر اراضی کشاورزی، افزایش سطح آب‌های زیرزمینی و کاهش تبخیر آب از سطح مخزن ذخیره سد الغدیر را دارد.

وی بیان کرد: بارندگی پاییز امسال در ساوه موجب شد که حقابه اراضی بالاتر از سد الغدیر تامین شود و روان آب‌های بالادستی دبی ورودی سد الغدیر را از ۲۵۰ لیتر به ۱۲۰۰ لیتر در ثانیه افزایش دهد.

به گفته مدیر امور منابع آب شهرستان ساوه بر اثر بارندگی روزهای اخیر، آب رودخانه «مزلقان‌چای» که اراضی مرکزی ساوه و چاه‌های آب آشامیدنی منطقه را تغذیه می‌کند به ورودی دشت ساوه رسیده است و ظرفیت حوضچه‌های تغذیه مصنوعی ایجاد شده بر این رودخانه نیز تکمیل است و آب‌ مازاد در افزایش سطح آب منابع  زیرزمینی در دراز مدت موثر خواهد بود.

امیرحسینی با اشاره به مدیریت مطلوب آب سد الغدیر، گفت: ذخیره‌سازی مناسب آب سد موجب شد که تابستان امسال با وجود کاهش بارندگی در سال گذشته و گرمای شدی هوا، مشکلی در تامین آب آشامیدنی ایجاد نشود در حالی که ۷۰ درصد آب آشامیدنی ساوه معادل ۱۵ میلیون مترمکعب از سد الغدیر تامین می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از مزیت‌های بارندگی در منحنی شدت و قدرت، جذب آب در زمین است که در افزایش سطح آب‌های زیرزمینی اثرات مثبتی دارد و زمانی که لایه‌های زمین اشباع شود، سیلاب جاری شده و ذخیره آب سد افزایش می‌یابد.

در سال بارشی ۹۸ و پس از ۲۴ سال سدالغدیر ساوه با ظرفیت ۲۸۷ میلیون مترمکعب برای نخستین بار سرریز کرد و بسیاری از اراضی کشاورزی دشت مرکزی و باغات منطقه وارد چرخه تولید شدند.

برچسب‌ها ساوه بارندگی شرکت مدیریت منابع آب ایران سازمان هواشناسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ساوه بارندگی شرکت مدیریت منابع آب ایران ساوه بارندگی شرکت مدیریت منابع آب ایران سازمان هواشناسی سد الغدیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۲۴۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستای «استاد» رکورددار بارندگی در شهرستان گناباد

داریوش شیبانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۳ میلیمتر باران در شهر گناباد ثبت شده است، اظهار کرد: از صبح روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت تا صبح امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت‌ماه در ایستگاه‌های شهرهای کاخک ۱۷.۳ میلیمتر، بیدخت ۴.۳ میلیمتر و روشناوند ۱.۵ میلیمتر بارش باران ثبت شده است.

وی افزود: در همین مدت از ایستگاه‌های نجم‌آباد ۴.۳ میلیمتر، بیمرغ ۱.۳ میلیمتر، گیسور ۶.۵ میلیمتر، زیبد ۵.۲ میلیمتر، زیرجان ۸ میلیمتر و سد کاخک ۲۱ میلیمتر باران گزارش شده است.

کد خبر 6088512

دیگر خبرها

  • خبر شکستن یک سد معیشتی در ساوه چه بود؟
  • کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور برخلاف بارندگی‌های اخیر
  • برخلاف بارندگی‌های اخیر؛ کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور
  • بهاران پربارش فارس
  • بهار پربارش امسال با افزایش متوسط بارندگی استان فارس در سامانه بارشی اخیر
  • افزایش متوسط بارندگی استان فارس در سامانه بارشی اخیر
  • روستای «استاد» رکورددار بارندگی در شهرستان گناباد
  • دشت بو رکورد دار بارندگی در استان سمنان
  • اعلام میزان بارش‌های کهگیلویه و بویراحمد تا ساعت ۲۱:۳۰دیروز
  • تداوم جریان سیل در استان یزد