Web Analytics Made Easy - Statcounter

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مصاحبه ای به جو بایدن از بابت "تسلیم ساختن" افغانستان حمله کرده و هشدار داد که در این وضعیت چین می‌تواند پایگاه هوایی بگرام را تحت کنترل خود درآورد.

 دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در مصاحبه ای اختصاصی با فاکس نیوز، دولت بایدن را متهم کرد به این که عمداً تلاش می کند خروج پرآشوب از افغانستان و پیامدهای ادامه دار آن را مورد بی اعتنایی قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترامپ گفت: آنها دیگر در مورد آن صحبت نمی کنند. آنها عمدا درباره آن حرف نمی زنند. از شدت بد بودن او را به سرحد مرگ رساند. دو، سه روز بعد از پایان آن، دیگر حتی از صحبت درباره آن صرف نظر کردند.

ترامپ گفت: کاری که آنها با این به اصطلاح خروج انجام دادند، واقعاً یک تسلیم بود، کاری که آنها انجام دادند، شرم آورترین و وحشتناک ترین چیز بود و من مطمئن نیستم ما هرگز بتوانیم از بار روانی آن خلاص شویم.

ترامپ در زمان دولت خود، توافقی را با طالبان برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا ماه مه ۲۰۲۱ منعقد کرد. اقدام بایدن در خروج، در واقع اجرای همان توافق با چند ماه تاخیر بود.

ترامپ در این مصاحبه عنوان کرد: فراموش نکنید، من کسی هستم که تعداد سربازان را (در افغانستان) به ۲۵۰۰ تن کاهش داد. من هم آمریکا را از افغانستان خارج می کردم اما این خروج را در موضع قدرت انجام می دادم. ما در موضع قدرت از افغانستان خارج می شدیم.

ترامپ به فاکس نیوز تصریح کرد که حتی با وجود داشتن برنامه برای اینکه آمریکا را سرانجام از افغانستان خارج سازد اما همچنان بازداشتگاه پروان - یک زندان نظامی در پایگاه هوایی بگرام – را در آن صورت حفظ می کرد.

دولت بایدن در ماه ژوئیه تمام نیروهای آمریکایی را از پایگاه بگرام خارج کرد. پنتاگون در ماه اوت اعلام کرد که طالبان "هزاران" زندانی شاخه داعش موسوم به داعش خراسان را از این زندان آزاد کرده است.

ترامپ استدلال کرد: ما بگرام را نگه می داشتیم زیرا در مجاورت چین است. و یک ساعت با تاسیسات هسته ای آنها فاصله دارد و ما از آن هم صرف نظر کردیم.

وی مدعی شد: به نظر من اکنون چین قرار است بگرام را تصاحب کند.

از سوی دیگر ترامپ همچنین با اشاره به گزارش‌هایی مبنی بر جا ماندن صدها شهروند آمریکایی و دارندگان ویزای آمریکا در افغانستان تحت حاکمیت طالبان، او به دولت بایدن به خاطر این که اول از همه در فرآیند خروج از افغانستان ارتش را خارج ساخت، حمله کرد.

ترامپ بیان کرد: اگر ما بودیم همه افراد غیرنظامی را بیرون می‌آوردیم، همه تجهیزاتمان را خارج می کردیم، سربازان مرده به جا نمیگذاشتیم، سربازانی نداشتیم که دست و پا نداشته باشند – چون که آنها حتی در مورد آن صحبت نمی‌کنند.

ترامپ گفت: ما ۱۳ نفر را از دست دادیم، اما تعداد زیادی هم داریم که به شدت زخمی شده اند. اگر ما بودیم هیچ کدام از این اتفاقات نمی افتاد.

وی افزود: زمان خروج فرا رسیده بود اما نحوه اجرای این خروج توسط او چنین فاجعه آمیز بود.

ترامپ در ادامه این مصاحبه گفت که ژنرال ها را هم از این بابت مسئول می داند زیرا "آنها هرگز نباید اجازه می دادند چنین اتفاقی بیفتد." دونالد ترامپ اظهار کرد: آنها باید می توانستند با صحبت با بایدن او را سر عقل بیاورند. اما شما باید آنها را هم از بابت اجازه دادن به وقوع این اتفاق مسئول بدانید.

ژنرال کنت مک کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا و ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور در ماه سپتامبر شهادت دادند که آنها به دولت بایدن توصیه کرده بودند حضور حداقل ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی در افغانستان حفظ شود.

بایدن و مقامات کاخ سفید اما بارها گفته اند، هیچ یک از رهبران ارتش آمریکا به او توصیه نکردند که یک حضور نظامی اندک را در افغانستان باقی بگذارد و خود این رئیس‌جمهور آمریکا در ماه اوت به ای‌بی‌سی نیوز گفت که "به یاد نمی آورد هیچ‌کس به او حضور ۲۵۰۰ نظامی در افغانستان را توصیه کرده باشد."/ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: دونالد ترامپ دولت بایدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۲۵۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم لو رفته از بایدن درباره احتمال توافق با ایران؛ پای ترامپ وسط است؟

ویدئویی از بایدن در حال انتشار است که نشان از تکاپوی آمریکا برای از سرگیری مذاکرات با ایران دارد. در این ویدئو بایدن به لزوم توافق با ایران و پیشگیری از ایجاد فرصت برای ترامپ سخن می‌گوید. منبع: viral vids

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نظرسنجی| پیشتازی اندک بایدن نسبت به ترامپ
  • فیلم لو رفته از بایدن درباره احتمال توافق با ایران؛ پای ترامپ وسط است؟
  • ترامپ ۹ هزار دلار جریمه شد
  • تمجید دونالد ترامپ از دستگیری دانشجویان معترض 
  • دادگاه نیویورک ترامپ را ۹۰۰۰ دلار جریمه کرد
  • ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل
  • ترامپ: اگر رئیس جمهور بودم هرگز جنگ غزه راه نمی افتاد
  • درخواست ترامپ برای تغییر نتانیاهو
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف