Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@14:37:20 GMT

عشق در «نگاه آفتاب»

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۲۶۲۹۹

عشق در «نگاه آفتاب»

شماره چهارم فصلنامه «نگاه آفتاب» منتشر شد.

به گزارش ایسنا، این شماره از مجله به موضوع عشق اختصاص دارد.

در بخش «حکمت» که نگاهی همدلانه با آموزه‌های مولوی دارد، بازتاب رساله سمپوزیوم افلاطون در آثار مولانا، رابطه عشق و معنای زندگی از نظرگاه مولانا، اوصاف و کارکردهای عشق در مثنوی مولوی و نیز رابطه رازآلود شمس و مولانا مورد توجه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی کمپانی زارع، حسین محمودی، عبدالحمید ضیایی، محمودرضا اسفندیار و متین عزتی، مولوی‌پژوه مقدونی در این بخش به طرح دیدگاه‌های خود پرداخته‌اند.

بخش «کارنامه» که در هر شماره به پرونده یکی از مولوی‌پژوهان نظر دارد، در این شماره به بررسی اندیشه‌ها و آثار آنه ماری شیمل پرداخته است. در این بخش محمدجعفر یاحقی، سیدسعید فیروزآبادی، بهاءالدین خرمشاهی، حسین خندق‌آبادی، حبیب بشیرپور، علیرضا هاشمی‌نژاد، حسین رضوی‌فرد و پیمان طالبی به شرح زندگانی و اندیشه آنه ماری شیمل، ارتباط او با عرفان و خوشنویسی و اهمیت آثار منتشرشده از او می‌پردازند.

در بخش «جستار»، قاسم کاکایی، مهناز قانعی، وحید سهرابی‌فر و سیدمجید سادات کیایی به پرسشی در خصوص «رابطه اخلاق و ساحت عاشقی» پاسخ می‌دهند.

در بخش «هفت اقلیم» نگاه آفتاب گفت‌وگویی با بهروز غریب‌پور، نویسنده و کارگردان تئاتر داشته و از او در خصوص ارتباطش با اندیشه و آموزه‌های مولانا و طراحی و کارگردانی اپرای عروسکی مولوی پرسیده است. همچنین در این بخش رضا آشفته از منظر نقد پساساختارگرایانه اپرای عروسکی را مورد بررسی قرار داده است. «کرشمه» نیز عنوان بخشی است که به تصویرسازی‌های اردشیر رستمی اختصاص دارد که با یکی از شعرهای مولانا قرین شده است.

در بخش «سنجه» که نگاهی نقادانه به آموزه‌های عرفانی و مولانا دارد، در میزگردی با حضور حسن محدثی گیلوایی، اردشیر منصوری و محمدرضا سرگلزایی موضوع عشق از دریچه عرفان سنتی و انسان‌شناسی مدرن مورد واکاوی قرار گرفته است. همچنین این بخش شامل گفت‌وگو با فروغ جهانبخش، استادیار دانشگاه کویینز و نوشتارهایی از محی‌الدین قنبری، شهرام صحرایی، آرش حیدری و احسان ابراهیمی است.

بخش «همسایه» مروری بر حضور فرهنگی و معنوی مولانا در آلمان است که شامل مطالبی به قلم علی‌اشرف صادقی، علی عبداللهی، رضا نجفی و همچنین گفت‌وگو با اشتفان وایدنر، مترجم و پژوهشگر آلمانی و علی رجایی، مدرس زبان و ادبیات آلمانی است.

در بخش «نقد حال» مقصود فراستخواه، فرزانه اخوت، سیامک مختاری، سیدحسن اخلاق و ارسطو میرانی از تجربیات زیسته‌شان با مولانا گفته‌اند.

«راه عرفانی عشق از منظر ابن‌عربی و مولانا» از ویلیام چیتیک با ترجمه علیرضا رضایت و «پرسشی آسان و دشوار در باب دین و معنویت» از فرهاد شفتی، در بخش «مقالات» این شماره آمده‌اند.

در بخش «قفسه» محسن آزموده گفت‌وگویی با نصرالله پورجوادی درباره کتاب «دریای معرفت» دارد.

همچنین در این بخش شاهرخ راعی، میلاد حسینی و صادق وفایی مروری بر کتاب‌های «تصوف: تاریخ جدید عرفان اسلامی» نوشته الکساندر کنیش، «ملک گرسنه» نوشته نهال تجدد و نیز «قوت دل و نوش جان» نوشته نصرالله پورجوادی دارند. در انتهای بخش چند اثر تازه منتشرشده در حوزه عرفان و اندیشه عرفانی معرفی شده‌اند.

در بخش «روایت» اخبار و گزارش‌های حوزه مولانا و مولاناپژوهی در ایران و سایر کشورهای جهان منتشر شده است.

خلاصه مجله به سه زبان انگلیسی، ترکی و عربی در انتهای مجله در بخش «ترجمه» آمده است.

صاحب‌امتیاز فصلنامه نگاه آفتاب مؤسسه سروش مولانا و مدیرمسئول آن مریم موسوی است. شماره چهارم نگاه آفتاب را می‌توانید به قیمت ۹۰ هزارتومان از وب‌سایت نگاه آفتاب به آدرس https://www.negaheaftab.com/ ، اینستاگرام به نشانی https://www.instagram.com/negaheaftab یا کتابفروشی‌های معتبر تهیه کنید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مجله نگاه آفتاب نگاه آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۲۶۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوقات شرعی یازدهم اردیبهشت در سمنان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️  اوقات شرعی در استان سمنان به این شرح است:

اذان صبح در سمنان ۳:۳۳
طلوع آفتاب ۵:۰۵
اذان ظهر ۱۱:۵۴
غروب آفتاب ۱۸:۴۲
اذان مغرب ۱۹:۰۲
نیمه شب شرعی ۲۳:۰۷

دیگر خبرها

  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • اوقات شرعی ۱۱ اردیبهشت به افق شهرکرد
  • اوقات شرعی یازدهم اردیبهشت در سمنان
  • نقد فیلم مست عشق + خلاصه، بازیگران و مدت زمان
  • رویکرد امتی و جهانی رسانه ملی
  • آقای حسن فتحی! تکلیف ما با آخرین ساخته شما دقیقا چیست؟
  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
  • «مست عشق» فیلم قابل قبولی نیست/ فروش بالا نمی‌تواند دلیل بر کامل بودن یک اثر باشد
  • اوقات شرعی نهم اردیبهشت در سمنان
  • برای تماشای بازیگران ترکیه‌ای یا قصۀ شمس و مولانا؟