Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک روزنامه آلمانی در گزارشی مناقشات بین انگلیس و فرانسه بر سر مسئله ماهیگیری را علاوه بر اختلافاتی فنی مسئله ای سیاسی دانست که در آن فرانسه تلاش می کند برگزیت را یک شکست و لندن آن را یک موفقیت نشان دهد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ" در مطلبی به پشت پرده مناقشات بر سر مسئله حقوق ماهیگیری بین انگلیس و فرانسه پرداخته و نوشت: به طور کلی از نظر اقتصادی مسئله ماهیگری نه در فرانسه و نه در انگلیس در این مناقشات نقش مهمی نداشته و وزنه سنگینی محسوب نمی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در مناقشات بر سر حقوق ماهیگیری در هر دو طرف احساسات حاکم است.

بوریس جانسون در پایان سخنرانی خود به مناسبت کریسمس در دسامبر گذشته توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا را در برابر دوربین ها قرار داده و گفت: در اینجا جشنی برپاست و اتفاقا پر از ماهی.

مسئله حقوق ماهیگیری و میزان صید یکی از موانع بر سر توافق نامه تجاری بین اتحادیه اروپا و انگلیس محسوب می شد. نتیجه این توافق در 14 صفحه و به دنبال سه ضمیمه با جداولی برای 124 نوع ماهی تنظیم شد. اما توجه به این جزئیات نتیجه ای نداشت و تنها چند ماه بعد از اجرایی شدن این توافق مسئله حقوق ماهیگیری منجر به درگیری جدی بین انگلیس و فرانسه و همچنین اتحادیه اروپا شد.

این مناقشات برای اولین بار در ماه می و زمانی که ماهیگیران فرانسوی جلوی جزیره مانش در جرسی اعتراض کردند و نوعی حلقه محاصره ای در اطراف این بندر ایجاد کردند شکل گرفت. این اختلافات در چند مرحله مذاکره کمی فروکش کرد و مجددا در ماه اکتبر دوباره شعله ور شد. این بار پاریس تهدید کرد که اگر لندن دیگر مجوز برای ماهیگیری صیادان فرانسوی صادر نکند این کشور را تحریم می کند. فرانسه تهدید کرد که ممنوعیت پهلوگیری قایق های ماهیگیری انگلیسی در سواحل خود و کنترل بیشتر کامیون ها در مرزها و افزایش قیمت برق برای جزیره جرسی انگلیس را در دستور کار قرار می دهد. بلافاصله بعد از آن لندن اعلام کرد در صورتی که فرانسه تهدیدات خود را محقق کند این کشور هم اقدامات حقوقی را علیه فرانسه در دستور کار قرار می دهد. در حال حاضر هم بعد از اینکه فرانسه اولتیماتوم خود علیه انگلیس برای حل این مسئله را چندی پیش لغو کرد مذاکرات در این باره مجددا به جریان افتاده است.

بحران انرژی در اروپا انگلیس را به فکر واردات گاز از قطر انداخته استکمبود شدید راننده تاکسی در انگلیس پیامد بحران کرونا

در بخش دیگری ازاین گزارش آمده است: دولت فرانسه بر این عقیده است که انگلیس عمدا صدور مجوز برای ماهیگیران فرانسوی را متوقف کرده و به تعهدات خود عمل نمی کند. اما لندن این مسئله را رد می کند و می گوید امانوئل ماکرون این اختلافات را تشدید می کند تا بتواند خود را به عنوان نماینده منافع ملت در مبارزات انتخاباتی نشان دهد. بخصوص فرانسه می خواهد نشان دهد که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مسائلی را برای این کشور ایجاد کرده است.

در این میان این مناقشات برای جانسون هم مزایایی دارد. پیامدهای منفی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا از ژانویه بیشتر احساس می شود و این مسئله باعث کاهش شور و شوق مردم نسبت به برگزیت با توجه به نظر سنجی ها شده است. حالا اشاره به ادعای فرانسه مبنی بر ممانعت از صدور مجوز برای ماهیگیران برای جانسون خوشایند است.

برخی کارشناسان هم این مناقشات را در ارتباط با دیگر مسائل مورد مناقشه یعنی مناقشات بر سر پروتکل ایرلند شمالی می دانند.

از دیدگاه انگلیس اتحادیه اروپا و بخصوص فرانسه معاهده خروج به طور دقیق تر پروتکل ایرلند شمالی را به صورت ویژه به منظور ایجاد مشکل برای لندن به تماشای عموم گذاشته اند.

بر اساس این تفسیر لندن اکنون ممکن است تلاش کند توافق تجاری را برای ایجاد کردن دشواری ها و مسائلی برای فرانسه به صورت افراطی دنبال کند. هر دوی این مناقشات ( اختلافات بر سر مسائل ماهیگری و پروتکل ایرلند شمالی ) فنی به نظر می رسند، اما سیاسی هم هستند. لندن می خواهد برگزیت را به عنوان موفقیت نشان دهد و پاریس در صدد است آن را به عنوان یک شکست معرفی کند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار فرانسه اخبار انگلیس اخبار فرانسه اخبار انگلیس حقوق ماهیگیری اتحادیه اروپا نشان دهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۲۶۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در صورت تحقق تهدیدهای لندن، احتمال حمله روسیه به تاسیسات نظامی انگلیس وجود دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به تهدیدهای لندن مبنی بر اینکه کی‌یف ممکن است با تسلیحات انگلیسی به خاک روسیه حملاتی ترتیب بدهد، گفت: در صورت تحقق این امر مسکو حق دارد به تاسیسات انگلیس در اوکراین و خارج از آن کشور حمله کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از خبرگزاری تاس، ماریا زاخارووا اظهار داشت: «در صورت عملی کردن چنین سناریویی، روسیه این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که به آن پاسخ دهد و تاسیسات انگلیسی مستقر در اوکراین و خارج از مرزهای این کشور شامل تاسیسات نظامی، تسلیحات و غیره را هدف قرار دهد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اظهارات دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس مبنی بر اینکه لندن استفاده از سلاح‌های بریتانیایی برای حمله به خاک روسیه را برای رژیم کی‌یف مشروع می‌داند، «چیزی کاملاً احمقانه» توصیف کرد.

وی در گفت‌وگو با «تاس» تصریح کرد: به یاد دارید که جنجال چگونه شکل گرفت. این بیانیه برای اولین بار در محتوای خبری یک خبرگزاری انگلیس منتشر و پس از گذشت ۲ ساعت از آنجا حذف شد.

زاخارووا افزود: ما بی‌درنگ واکنش نشان دادیم. واکنشی مناسب از طریق کانال‌های دیپلماتیک به جهانیان ارائه و سفیر [لندن] احضار شد. در واقع، روسیه فقط او را برای توبیخ احضار نکرد، بلکه به وضوح به سفیر انگلیس در مورد اظهارات مورد بحث پاسخ داده شد.

کد خبر 751552

دیگر خبرها

  • روسیه در واکنش به تهدید انگلیس، حمله به تاسیسات این کشور را حق خود دانست
  • در صورت تحقق تهدیدهای لندن، احتمال حمله روسیه به تاسیسات نظامی انگلیس وجود دارد
  • مداخله دوباره مکرون در انتقال امباپه به مادرید
  • مدودف: پاریس، واشنگتن و لندن هدف قرار خواهند گرفت
  • تقدیر رئیس‌جمهور چین از روابط پکن و پاریس
  • چلسی رقیب همشهری‌اش را گلباران کرد
  • رییس‌جمهور چین به فرانسه می‌رود
  • تحقیقات اتحادیه اروپا در مورد سیاست‌های انتخاباتی متا
  • اتحادیه اروپا تحقیقات جدیدی را در مورد سیاست‌های انتخاباتی متا آغاز خواهد کرد
  • صادق خان با کسب سومین دور شهرداری لندن رکوردشکنی کرد