Web Analytics Made Easy - Statcounter

اکبر کرامتی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه کشت محصول زعفران بهترین گزینه برای رهایی از کم‌آبی و سودآور برای کشاورزان منطقه است، افزود: در طی چند سال اخیر سطح زیر کشت این محصول در استان به حدود ۵۴ هکتار رسیده و عملکرد آن به طور میانگین ۲ کیلو گرم در هر هکتار افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه زعفران یکی از مهمترین محصولات صادراتی ایران است که با تولید و صدور آن همه ساله ارز قابل توجهی وارد کشور می‌شود، افزود: با توجه به وجود اراضی مرغوب و مستعد در این استان و از سوی دیگر به دلیل نیاز کم این گیاه به آب و آبیاری در طول فصل تابستان، توسعه کشت این محصول در استان طی چند سال اخیر آغاز شده و رو به افزایش است و پیش بینی می‌شود میزان تولید نیز حدود ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کرامتی با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی سطح زیر کشت این محصول در سال جاری، ادامه داد: شهرستان‌های ارومیه با سطح زیر کشت ۲۰ هکتار و به ترتیب نقده، شاهین دژ، میاندوآب بیشترین سطح زیر کشت این محصول در استان را به خود اختصاص داده اند.

وی زعفران را بهترین گزینه جهت کشت محصولات جایگزین پر آب بر و سودآور برای کشاورزان دانست و خاطرنشان کرد: فصل رشد گیاه زعفران در پاییز و زمستان قرار دارد و عمده نیاز آبی گیاه زعفران توسط باران و برف تأمین می‌شود و همچنین در تابستان برخلاف بسیاری از محصولات کشاورزی نیازی به آبیاری ندارد و گیاهی استراتژیک جهت رهایی از بحران کم آبی به شمار می‌رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: زعفران جزو گیاهان دارویی محسوب می‌شود و توسعه کشت گیاهان دارویی کم آب بر نیز جزو اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی می‌باشد و کشت زعفران در مناطقی که از سوی محققان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان بلامانع اعلام شده است، توصیه می‌شود.

گل این گیاه در مصارف دارویی و غذایی استفاده می‌شود و در مناطقی که دارای زمستان‌های ملایم و تابستان‌های گرم و خشک می‌باشد، به خوبی رشد می‌کند. مقاومت این گیاه در مقابل سرما زیاد بوده ولی چون دوران رشد آن مصادف با پاییز و زمستان و اوایل بهار است طبعاً در این ایام به هوای مناسب و معتدلی نیاز دارد.

کد خبر 5346866

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی کشت زعفران یوم الله 13 آبان ویروس کرونا بوشهر استانداری سمنان سفر استانی عکس استانها خطبه های نماز جمعه آمار کرونا کرمانشاه بارش باران گرگان واکسن کرونا لیگ برتر فوتبال ایران استکبار ستیزی کشت این محصول سطح زیر کشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۲۷۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای موفق طرح عفاف و حجاب در آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،سردار جهانبخش در نشست با تشکل‌ها و فعالان حوزه عفاف و حجاب با اشاره به اجرای موفق طرح نور در استان گفت: طرح عفاف وحجاب و برخورد قانونی با ناهنجاری‌های اجتماعی از ۲۵ فروردین آغاز شده و بطور مستمر ادامه خواهد داشت.   فرمانده انتظامی استان وی با بیان اینکه قاطبه مردم به ویژه بانوان استان متدین و مقید به رعایت ارزش‌های اسلامی هستند افزود: از همراهی مردم، دختران و بانوان که در اجرای این طرح با پلیس همکاری و همراهی می‌کنند، قدردانی میکنیم.    حجت الاسلام مومن دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان نیز در این جلسه بر تداوم اجرای این طرح تاکید کرد و افزود: اجرای این طرح براساس قانون و وظایف محوله و در راستای پاسخگویی به مطالبه به حق مردم اجرا میشود.

دیگر خبرها

  • امداد رسانی هلال احمر به نوجوان قطع عضو شده
  • امداد رسانی به نوجوان قطع عضو شده
  • صدور سند تک برگ برای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌غربی
  • بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال عوارض ارزش‌افزوده در آذربایجان‌غربی پرداخت شد
  • جزئیات دستگیری ۵ نفر از اعضای شورای شهر سردشت
  • ۵ نفر دیگر از اعضای شورای شهر سردشت دستگیر شدند
  • دستگیری 5 نفر دیگر از اعضای شورای شهر سردشت
  • شهرداری ارومیه از اعتبارات ملی محروم مانده است
  • نشست هم اندیشی تشکل‌های کارگری استان
  • اجرای موفق طرح عفاف و حجاب در آذربایجان غربی