Web Analytics Made Easy - Statcounter

 فارغ از اینکه در روایات و احادیثمان نسبت به خانواده، زادوولد و فرزندآوری، توصیه‌های زیادی شده و از مباحث فرهنگی آن‌هم که بگذریم، جمعیت ازنظر اقتصادی بحث بسیار مهمی است و به‌طورمعمول کشورهایی که دچار پیری جمعیت هستند یا میزان رشد جمعیتشان از سطحی کاهش پیدا می‌کند این معضل به‌عنوان نقطه‌ضعف و آسیب در فرآیند توسعه و رشد اقتصادی‌شان عیان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 ما بیشتر به جنبه‌های فرهنگی جمعیت می‌پردازیم درحالی‌که جنبه‌های اقتصادی آن در دنیای امروز بسیار مهم‌تر از جنبه‌های فرهنگی و حتی مذهبی است. جمعیت تولیدکننده ثروت است و جامعه‌ای که جمعیت جوانش کاهش می‌یابد نیروی کار خود را ازدست‌داده، بهره‌وری‌اش کاهش و تبعات دیگری هم آن را تهدید خواهد کرد؛ متأسفانه رشد جمعیت در کشورمان در سال‌های اخیر به‌شدت نزولی بوده و در صورت تداوم آن طی ۲ تا ۳ دهه آینده با مشکلات و آسیب‌های زیادی مواجه خواهیم شد و به‌طورقطع تأثیرات خود را در حوزه جمعیت شاغل و کارآمد و اشتغال به‌جا خواهد گذاشت و هزینه‌هایی را هم به صندوق‌های بازنشستگی تحمیل خواهد کرد.

 به‌عنوان‌مثال صندوق‌های بازنشستگی در دنیا این‌گونه است که همیشه ۷ یا ۵ نفر حداکثر باید حق بیمه پرداخت کنند تا به ازای آن‌یک نفر مستمری بگیرد و این میزان در کشور برای برخی صندوق‌ها پایین‌تر از یک نفر است و حتی به یک هم نمی‌رسد و در برخی صندوق‌هایی که وضعیت خوبی دارد حداکثر ۳ نفر است یعنی ۳ نفر باید حق بیمه پرداخت کنند تا یک نفر مستمری بگیرد و اگر جوان‌سازی جمعیت انجام نشود طی ۲۰ سال آینده این نسبت منفی و با بحران پیری جمعیت مواجه خواهیم شد بنابراین بحث جمعیت بحثی کاملاً اقتصادی است.

 در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، سیاست‌های حمایتی و  مشوق‌های اقتصادی پیش‌بینی‌شده است. به‌عنوان‌مثال برای خانواده‌هایی که دچار مشکل ناباروری هستند به سیاست‌های حمایتی توجه شده و ناباروری را تحت پوشش بیمه قراردادیم زیرا هزینه‌های ناباروری بسیار گران‌قیمت و پروسه‌های درمانی آن بسیار طولانی است؛ در قانون سیاست‌های حمایتی برای قبل از تولد نوزاد تا سپری شدن زمان باروری مادر و همچنین برای بانوان شاغل و خانه‌دار و تا ۵ سال بعد از بارداری پیش‌بینی کردیم.

 در زمان شیردهی هم مباحث درمانی، بسته‌های غذایی، بهداشتی و درمانی موردنیاز مادر و فرزند پیش‌بینی خواهد شد و برخی از این سیاست‌های حمایتی در دوران اشتغال و برای فرزندان دوم به بعد و همچنین حق عائله‌مندی والدین و پیش‌بینی امتیازات تحصیلی و استخدام برای فرزند سوم موردتوجه قرارگرفته است.

 بخشی از سیاست‌ها، تشویقی اقتصادی است که آن‌ها را هم در قانون برای زمان تولد مانند اشتغال و مسکن در نظر گرفتیم به‌عنوان‌مثال جدای از تمامی تسهیلات قانونی،۵۰ میلیون تسهیلات مسکن و همچنین حدود۲۵۰ میلیون تومان برای چندقلوها پیش‌بینی کردیم و همچنین برای والدین دارای ۳ فرزند خرید خودرو، امتیاز مسکن، اشتغال، رتبه‌های ارتقای شغلی و همچنین تسهیلات بانکی را در اولویت قرار دادیم.

 در حوزه اشتغال هم مشوق‌هایی را برای خانواده‌هایی که دارای ۲ فرزند و بیشتر هستند پیش‌بینی کردیم و اگر بخواهند در حوزه کارآفرینی ورود کنند از وام‌های اشتغال با امتیازات ویژه بهره‌مند می‌شوند و حق عائله‌مندی کارمندان را تا ۵ برابر افزایش دادیم، همچنین در مورد مالیات هم دولت را مکلف کردیم که به ازای هر فرزند ۱۵ درصد از مالیات اشخاص حقیقی را کاهش دهد که به میزان ۷۵ درصد است؛ در این قانون تلاش کردیم حمایت‌های اقتصادی را در دو حوزه حمایتی و تشویقی برای خانوارها پیش‌بینی کنیم البته مشوق‌های فرهنگی هم مدنظر قرارگرفته است به‌عنوان‌مثال برای استفاده مادران دارای ۳ فرزند و بیشتر استفاده از امکانات فرهنگی و شهرداری، موزه‌ها، حمل‌ونقل عمومی، تا حد مقدور دیده‌شده است.

در این قانون الزامات فرهنگ‌سازی برای سازمان‌ها و دستگاه‌ها هم پیش‌بینی شده زیرا طی دو سه دهه گذشته به نحوی در کشور عدم فرزندآوری و فرزند کمتر به‌عنوان یک فضیلت و حسن در کشور معرفی‌شده و متأسفانه سیاست فرزند کمتر و زندگی بهتر به‌طور کامل توانست تأثیرات خود را بر جامعه بگذارد بنابراین در این رابطه صداوسیما، آموزش‌وپرورش، سازمان تبلیغات، آموزش عالی، دستگاه‌های فرهنگی و سینمایی در حوزه کتاب، هنر، تبلیغات بین‌شهری و درون‌شهری را مکلف کردیم تا سیاست‌های خود را به سمت تغییر این نگاه و تشویق فرزند آوری و فضیلت دانستن تحکیم خانواده و جوان‌سازی جمعیت سوق دهند.

 منابع مالی این قانون از چند طریق تأمین می‌شود که یکی از مسیرهای آن اختصاص تسهیلات است درواقع بانک‌ها در بودجه‌های سالانه تسهیلات تکلیفی دارند به‌عنوان‌مثال در قانون بودجه ۱۴۰۰ بالغ‌بر ۶۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات تکلیفی برای بانک‌ها در حوزه مسکن، اشتغال، وام‌های ازدواج، قرض‌الحسنه و ۳۲ هزار میلیارد تومانی که در تبصره ۱۸ پیش‌بینی و از طریق بانک‌ها تأمین می‌شود در نظر گرفته شد و ازآنجایی‌که قانون مذکور قانونی دائمی است بنابراین بخشی از تأمین منابع آن‌که بیشتر در راستای تسهیلات تکلیفی است در قالب بودجه‌های سالانه موردتوجه قرار می‌گیرد.

همچنین الزاماتی را در قانون پیش‌بینی کردیم که نیاز به تأمین بودجه دارد به‌عنوان‌مثال دولت را مکلف کردیم که برای خانواده‌های دارای ۳ فرزند و بیشتر، زمین یا مسکن با بازپرداخت خاصی تأمین کند یا دانشگاه‌ها را ملزم کردیم که برای دانشجویان خوابگاه‌های دانشجویی ایجاد کنند.

 همچنین دولت را مکلف کردیم که هزینه ناباروری را برای تمامی زوجین نابارور تأمین کند یا برای هر کودکی که متولد می‌شود و به ازای هر فرزند از سال ۱۴۰۰ یا ۱۳۹۹ از زمان تصویب  یک‌میلیون تومان سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه انجام شود و باید منابع این موارد بر اساس اصل ۷۵ دیده شود و به دلیل اینکه جمعیت یکی از اولویت‌های سه‌گانه کشور است بودجه و اعتباراتی در نظر گرفته شد به‌عنوان‌مثال یک درصد از اعتبارات بودجه تمامی دستگاه‌ها و نهادهایی که ذیل ماده ۲۹ برنامه ۵ ساله ششم تعریف می‌شود به تکالیفی که در بودجه برایشان دیده‌شده باید اختصاص یابد همچنین به‌عنوان‌مثال صداوسیما را مکلف کردیم که تبلیغات لازم را در حوزه فرزندآوری داشته باشد و در صورت نبود منابع اجازه دارد یک درصد از منابع خود را برای این موضوع اختصاص دهد ازاین‌رو تلاش شده که از حوزه‌های مختلف که مرسوم است منابعی را برای اجرای این قانون پیش‌بینی کنیم.

 برخی انتقاد می‌کنند در شرایطی که با کسری بودجه مواجه هستیم منابع اجرای این قانون چگونه تأمین می‌شود در این رابطه در صورتی در قانون تکلیفی برای دولت تعیین می‌شود که منابع آن تأمین شود و اگر منابع تأمین شود هزینه‌ها انجام خواهد شد و در غیر این صورت دولت مکلف به تأمین هزینه‌ها نیست؛ در قانون مذکور منابعی دیده‌شده که اغلب آن بر اساس درصد یا بخشی از بودجه‌های جاری است بنابراین بار مالی را بر دولت تحمیل نمی‌کند؛ به‌عنوان‌مثال در بحث عمرانی، ۳ درصد از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بابت احداث، تکمیل و تجهیز طرح‌های تحقیقاتی و امکانات مرتبط با این قانون در نظر گرفته شده است.

 

منبع: فردا

کلیدواژه: زنگنه کاهش جمعیت تولید ثروت ملی مشوق های اقتصادی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۲۸۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علی جدی در گفت و گو با قدس: مجلس باید مالیات بر درآمد در مناطق محروم را کاهش دهد

علی جدی در گفتگو با خبرنگار قدس با اشاره به ویژگی‌های ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و ضرورت بررسی این لایحه در صحن علنی مجلس گفت: مشوق‌های مالیاتی همواره امری مطلوب است. اینکه ما مالیات کمتری از مردم در مناطق کمتر توسعه یافته دریافت کنیم بسیار مناسب است.

وی با بیان اینکه ما باید مالیات بر درآمد در مناطق محروم را کاهش دهیم اظهار کرد: تمرکز ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم بر کاهش مالیات بر عملکرد تولید از ۲۵ به ۱۵ درصد می تواند مشوق خوبی قلمداد شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از صنایع با مشکلات سرمایه در گردش و نقدینگی مواجه هستند، گفت: به عنوان مثال فردی تمام سرمایه و زندگی خود را برای رونق صنعت به کار گرفته اما شرایط به نحوی پیش رفته که معطل ۱۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش است. بنابراین ما باید این موارد را هم در راستای جهش تولید به درستی دیده و آنها را مد نظر قرار دهیم.

وی با بیان اینکه موارد مطرح شده در ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در راستای جهش تولید، موارد خوبیست بیان کرد: این امر می‌تواند موجب رونق سرمایه‌های خرد مردم شود. همچنین باید زمینه‌های ایجاد شود که مردم بتواند سرمایه‌های خرد خود را در موضوعات اقتصادی و تولیدی مشارکت داده و در قبال این مشارکت تضمین معافیت مالیاتی را داشته باشند.

وی با بیان اینکه نباید تضامین معافیت مالیاتی پس از انجام فعالیت، تغییر کند بیان کرد: این معافیت‌های مالیاتی نباید تغییر کند به مانند معافیت‌های مالیاتی که در مناطق محروم وجود دارد بنابراین این اقدامات، اقدامات خوبی است و دولت باید در این راستا کوشا باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معافیت‌های در نظر گرفته شده در ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم می‌تواند مشارکت مردم در اقتصاد را افزایش دهد بیان کرد: معافیت‌های جدید و مشوق‌های مالیاتی حمایت از سرمایه‌گذاری خرد باعث می‌شود تا سرمایه‌گذار انگیزه و اقبال بیشتری برای مشارکت در سرمایه‌گذاری پیدا کند. کاهش مالیات تولید در کنار معافیت‌های موثر و هدفمند در ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم بسترساز افزایش مشارکت مردم در اقتصاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه معافیت مالیاتی می‌تواند انگیزه خوبی برای سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر برخوردار محسوب شود ادامه داد: اینکه برخی جهت سرمایه‌گذاری به مناطق آزاد و کمتر توسعه یافته می‌روند از باب این است که معافیت‌های مالیاتی در این مناطق در نظر گرفته شده است. بنابراین اگر مالیات‌ها به سرمایه‌گذاری در بخش مناطق محروم و همچنین سرمایه‌های خرد داده شود،قطعاً می‌تواند موثر و مفید باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به توجه ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به اعطای مشوق مالیاتی جهت جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش تاکید کرد: به دلیل اینکه ما در کشور یک استراتژی مناسبی برای توسعه صنایع نداریم برخی اوقات در برخی از قسمت‌های زنجیره تولید، می‌بینیم گلوگاه است و در برخی جاها نیز مازاد داریم لذا اگر تکمیل زنجیره تولید به نیت اینکه ما صادرات محور شویم و محصول صادراتمان را افزایش دهیم مناسب است بنابراین اگر مشوق مالیاتی لازم در این بخش اعمال شود حتماً تاثیرات خوبی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: حتماً اعطای مشوق مالیاتی می‌تواند حلقه‌های زنجیره ارزش تولید را تکمیل کرده تا در انتها با افزایش صادرات مواجه شویم. به عنوان مثال ما در بخش پتروشیمی ها و فولادی ها این مسائل را زیاد مشاهده می‌کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنابراین اگر ما بتوانیم این بخش‌ها را با اعطای مشوق مالیاتی تقویت کنیم می‌توانند زنجیره ارزش تولید را تکمیل کنند.

وی با بیان اینکه ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم می‌تواند به عدالت مالیاتی کمک کند تاکید کرد: حتماً اگر این لایحه در صحن مجلس مورد بررسی قرار گیرد کمک می‌کنیم تا به سرعت و پس از چکش کاری به تصویب برسد.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • کاهش تصدی گری دولتی و ارتقای بخش خصوصی لازمه رونق اقتصاد
  • دلایل کاهش نرخ باروری در کشور
  • باید الگوی یک خانواده کامل را ترسیم کنیم
  • یکی از ریشه‌های کاهش نرخ باروری در کشور ما حاصل یک نگاه مالتوسی بود
  • افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است
  • علی جدی در گفت و گو با قدس: مجلس باید مالیات بر درآمد در مناطق محروم را کاهش دهد
  • افزایش فرزندآوری در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال | روند صعودی زایمان فرزند چهارم و پنجم
  • وضعیت فرزندآوری در کشور/ روند صعودی زایمان فرزند چهارم
  • رشد فرزندآوری در مادران جوان/ روند صعودی زایمان فرزند چهارم
  • گشتی در اقتصاد ایران ؛ تلاش برای رفع ناترازی انرژی