Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل منطقه: آمریکا و رژیم صهیونیستی در این ماجرا ترور کاظمی نقش دارند؛ آن‌ها می‌دانند دریک انتخابات آزاد در منطقه مقاومت پیروز خواهد شد.

سرویس جهان مشرق - بامداد یکشنبه به‌وقت محلی دفتر نخست‌وزیر عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که محل سکونت مصطفی الکاظمی با یک پهپاد بمب‌گذاری‌شده هدف سوء قصد قرارگرفته اما نخست‌وزیر آسیبی ندیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الکاظمی نیز به فاصله کوتاهی پس از انتشار این خبر در توییتی ضمن تأکید بر سلامتی خود همگان را به حفظ آرامش و خویشتن‌داری دعوت کرد و پس‌ازآن در یک ویدئو کوتاه اعلام کرد که می‌داند چه کسی در پشت این ماجرا قرار دارد!

 پس‌ازاین ماجرا کتائب حزب‌الله عراق، ماجرای ترور نافرجام نخست‌وزیر عراق را «یک حرکت نمایشی» توصیف کرد. ابوعلی العسکری، مسئول کتائب حزب‌الله، صبح یکشنبه در کانال تلگرام خود با اشاره به آتش‌بازی یکشنبه‌ شب نوشت: «بازی کردن نقش قربانی از شیوه‌های نخ نمائی است که دیگر کهنه‌شده است». او ادامه داد: «در عراق هیچ‌کس حاضر نیست برای هدف قرار دادن نخست‌وزیر سابق، یک پهپاد هزینه کند و اگر کسی بخواهد به این موجود فیسبوکی آسیب برساند، راه‌های کم‌هزینه‌تر و مطمئن‌تری وجود دارد».حمله به اقامتگاه مصطفی الکاظمی هنگامی صورت می‌گیرد که احزاب سیاسی در عراق در حال گفتگو و چانه‌زنی برای تشکیل دولت آینده و تعیین ترکیب آن هستند. کمیسیون عالی انتخابات باید آن را در هفته‌های آینده رسماً تائید و اعلام نماید.

به نظر می‌رسد در پشت ماجرای سوءقصد نافرجام و نمایشی به جان کاظمی توطئه‌ای در جریان است. پس از کشتار معترضان در منطقه سبز بغداد گروهی به دنبال آن بود با حذف کاظمی مقدمه «جنگ خیابانی» در بغداد را فراهم کند. عماد آبشناس کارشناس مسائل منطقه دراین‌باره به مشرق می‌گوید: «آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی در این ماجرا نقش دارند؛ آن‌ها می‌دانند دریک انتخابات آزاد در منطقه مقاومت پیروز خواهد شد؛ برای همین توطئه می‌کنند تا با راه انداختن جنگ داخلی دولت‌هایی ضعیف و وابسته را روی کار بیاورند» تحلیل‌گر رسانه‌های بین‌المللی در ادامه می‌گوید: استفاده از پهپاد برای انجام این عملیات هم قطعاً به این دلیل هست که آن‌ها برنامه‌هایی در آینده برای مقابله با تملک پهپاد توسط گروه‌های مقاومت دارند و می‌خواهند این جریان را بهانه کنند تا به دنبال خلع سلاح حشد الشعبی مخصوصاً در زمینه پهپادی بروند.

این کارشناس سیاسی در ادامه به شیوه عملکرد گروه‌های عراقی پرداخته و می‌گوید: برخی در عراق گمان می‌کنند؛ اگر مقاومت نباشد آن‌ها دولت را در دست می‌گیرند؛ امثال آقای مقتدی صدر باید یادشان بماند که آمریکایی‌ها هیچ‌گاه دولت را به دست فردی که روزی در مقابل آن‌ها اسلحه به دست گرفته نخواهد داد. مقتدی صدر ازجمله رهبران شیعی در عراق است که پس از ترور خواهان ایجاد حکومت‌نظامی در عراق بوده است، او پیش‌ازاین راه خود را از مقاومت جدا کرده و تمایل دارد دولتی نزدیک به خود تشکیل دهد، برخی اعتقاددارند که گزینه نهایی جریان صدر مصطفی کاظمی است.

در ادامه بخش‌های مهم گفتگوی «مشرق» با عماد آبشناس کارشناس مسائل منطقه را می‌خوانید

پشت ماجرای ترور کاظمی چه کسی ایستاده است؟

** این عملیات با توجه به زمان و شیوه روی دادن آن بسیار مشکوک است. به‌احتمال‌قوی آمریکا و رژیم صهیونیستی در این عملیات دست داشته باشند. اگر مقصود اصلی ترور آقای کاظمی بود، آن‌هایی که سوءقصد ایشان را داشتند قطعاً راهکارهای بهتری را هم بلد بودند تا عملیات به‌صورت موفق به پایان برسد؛ حداقل او را در هنگام پیاده شدن از خودرواش ترور می‌کردند! نه اینکه پهپاد بلند کنند به دیوار منزلش بکوبند.

عواملی که این ترور را انجام دادند، قطعاً می‌دانستند که این ماجرا موجب مرگ کاظمی نخواهد شد و تنها باعث ایجاد هرج‌ومرج می‌شود. اغلب تحلیل گران باور دارند که این‌یک جریان ساختگی برای مقابله با تظاهرکنندگان است. آن‌ها می‌خواستند که با این اقدام، جریان روز جمعه را که موجب کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از تظاهرکنندگان و معترضین شده را تحت پوشش قرار دهند. پس از داستان‌سرایی در ترور کاظمی کشتار جمعه به دست فراموشی سپرده شد.

هدف ترور: جنگ شیعه شیعه

** نیاز نیست که یک فرد تحلیل‌گر حرفه‌ای باشد تا متوجه شود گروه‌های مقاومت هیچ سودی از حذف کاظمی نمی‌برند، در این جریان بیشترین سود را کسانی بردند که به دنبال راه‌اندازی جنگ «شیعه-شیعه» و راه‌اندازی فتنه داخل عراق هستند. آن‌ها ابتدا از کانال راه‌اندازی جنگ سنی-شیعه به‌وسیله داعش وارد شدند که با بیداری مرجعیت در عراق و جبهه مقاومت ناکام ماند.

سپس تلاش کردند که اختلاف کُرد با عرب را پیش ببرند؛ که آن نیز ناکام ماند. در حال حاضر آن‌ها به دنبال راه‌اندازی جنگ خیابانی میان هستند. آن‌ها می‌بینند که اقتدار عراق در وحدت تشیع است و این وحدت را می‌خواهند بشکنند. جبهه مقاومت باهوشیاری متوجه این ماجرا بود و سریعاً واکنش نشان داد تا این توطئه شکل نگیرد.

آمریکایی‌ها باید از عراق بروند

** تا زمانی که عراق امنیت و ثبات داشته باشد، موجودیت آمریکایی‌ها در آن کشور بی‌معنا می‌شود. وقتی متجاوزین می‌توانند در یک کشور حضورداشته باشند که در آنجا ثبات و امنیت و یکپارچگی وجود نداشته باشد. سال ۲۰۱۳ با دولت عراق احساس کرد که به نیروهای خارجی احتیاج ندارد و حاضر نشد که هیچ توافق امنیتی را با آمریکایی‌ها امضا کند و تروریست‌های سنتکام مجبور شدند از عراق خارج شوند؛ اندکی بعد آن‌ها توطئه داعش را راه انداختند تا از طریق آن امنیت و ثبات عراق را به هم بزنند و دولت عراق را وادار کنند که حضور نیروی خارجی را بپذیرد.

در حال حاضر مجلس عراق تأکید کرده است که آمریکایی‌ها باید از عراق خارج شوند، طبیعتاً اگر دولت باثبات در عراق وجود داشته باشد، حضور آمریکایی‌ها در عراق بی‌معنی خواهد بود. آن‌ها به دنبال این هستند که جایگاه و قدرت عراق که همان وحدت تشیع است، دچار فتنه شود و جنگی میان آن‌ها اتفاق بیافتد تا درون عراق شرایط نا به سامان باشد و از این شرایط بتواند بهره ببرند و دولت بعدی مجبور شود از آنها بخواهد که در عراق باقی بمانند.

مقتدی صدر باهوش است اما...

** آقای مقتدی صدر در ماجرای انتخابات پارلمانی و پس‌ازآن اشتباه بزرگی کردند ولی من تصور می‌کنم ایشان باهوش‌تر از آن باشند که در دام توطئه آمریکایی بیافتد. جریان آقای صدر جز اولین گروه‌هایی بود که سلاح برداشته و علیه آمریکایی‌ها جنگیدند تا آنها را از عراق خارج کنند. نباید تصور کرد که آمریکا قبول خواهد که صدر و گروه ایشان در عراق قدرت داشته باشد.

 آن‌ها به دنبال سوءاستفاده از جریان صدر برای به وجود آوردن فتنه و تفرقه بین شیعیان هستند. تحرکات جریان صدر از زمانی شروع شد که صدر به ملاقات محمد بن سلمان و محمد بن زاید رفت و بعدازآن در خیابان‌های عراق شلوغی ایجاد شد. در آن حوادث شاهد حمایت‌های عربستان و امارات از معترضان بودیم، حتی بعثی‌های قدیمی و عوامل استخباراتی به این میان معترضان نفوذ پیدا کردند. آمریکا به دنبال سوءاستفاده از جریان صدر است، اگر آقای صدر هوشیار نباشد، این مسئله هم به ضرر شیعیان در عراق و هم به ضرر خودش تمام می‌شود.

عزت و احترام برای یک سیاست‌مدار همیشگی نیست!

** مقتدی صدر امتیازاتی دارد و آن نام خانوادگی ایشان است که به ارث برده‌اند. طبیعتاً بخشی از مردم عراق برای خاندان صدر احترام قائل هستند. ما در تهران نیز یکی از بزرگ‌ترین بزرگراه‌های خود را به نام خانواده ایشان کرده‌ایم، این موضوع نشان می‌دهد که ما برای خانواده آقای صدر احترام زیادی قائل هستیم.

اگر مقتدی صدر هوشیار نباشد و تحت تأثیر القائات خارجی آمریکا و اسراییل از کانال عربستان و امارات قرار بگیرد، جایگاه خانوادگی ایشان در میان مردم عراق از بین خواهد رفت. این‌طور نیست که این جایگاه  محترم فردی در بین مردم عراق تا ابد باقی بماند.

منبع: مشرق

کلیدواژه: تحولات قفقاز تحولات افغانستان مقتدی صدر مصطفی کاظمی عراق رژیم صهیونیستی آمریکایی ها راه اندازی مقتدی صدر جریان صدر نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۲۸۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش معاون رئیسی به پذیرش دانشگاهیان آمریکایی

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، سید محمد حسینی در نشست هم‌اندیشی با اساتید دانشگاه شهید باهنر و اعضای بسیج اساتید دانشگاه های کرمان درباره  ابعاد و پیامدهای عملیات وعده صادق اظهار داشت: پیش از این عملیات، وقتی پایگاه عین الاسد هدف موشک‌های کشورمان قرار گرفت تحلیلگران جهانی اذعان داشتند که از زمان جنگ جهانی هیچ کشوری بطور مستقیم پایگاه‌های آمریکا را مورد هدف قرار نداده است لذا از این جهت این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

معاون رئیس جمهور گفت: رژیم صهیونیستی و حامیانش قبل از عملیات وعده صادق، مدام رجزخوانی و تهدید می‌کردند تا این عملیات صورت نگیرد اما پس از انجام موفق عملیات  در واکنش به آن نتوانستند کاری انجام دهند لذا این عملیات در کنار عملیات طوفان الاقصی ضربه سنگین و جبران ناپذیری برهیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی بود.

 حسینی افزود: عملیات وعده صادق در پی چند تعدی رژیم صهیونیستی در لبنان و سوریه به نیروهای ایرانی و به ویژه حمله به کنسولگری کشورمان در دمشق رخ داد و مسئولان نظام از همان ابتدا بر تنبیه متجاوز تاکید کردند و در مقابل حامیان رژیم صهیونیستی به مسئولان وزارت خارجه پیغام می‌دادند که با توجه به پدافند چند لایه‌ای که در حمایت از رژیم صهیونیستی ایجاد کردند، ایران عملیاتی برای تنبیه رژیم صهیونیستی انجام ندهد چون نتیجه‌ای برایش نخواهد داشت اما این عملیات به رغم تصور رژیم صهیونیستی و حامیانش با موفقیت انجام و به اهداف مورد نظر رسید.

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: نظام اسلامی برای تنبیه رژیم صهیونیستی صرفاً دو، سه مرکز نظامی را مدنظر قرار داده بود ولی بر همگان ثابت شد که اگر ایران اراده کند به ۵۰ نقطه هم می تواند حمله و آسیب جدی بزند.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز دانشجویان در آمریکا و برخی از کشورهای غربی در اعتراض به نسل کشی رژیم صهیونیستی به میدان آمده‌اند، اظهار داشت: پاییز سال ۱۴۰۱، سردمداران و رسانه های برخی از همین کشورهای غربی، دانشجویان کشورمان را به هنجارشکنی، مقابله با نیروهای انتظامی، تخریب، آتش زدن، ضرب و شتم و حتی قتل و شکنجه نیروهای انقلابی دعوت کرده و بعضا آموزش می‌دادند و باخبرسازی های جعلی و بزرگنمایی بعضی اتفاقات جزئی، جمهوری اسلامی را در آستانه فروپاشی جلوه می دادند اما امروز حضور مسالمت آمیز دانشجویان در دانشگاههای آمریکا و غرب برای پایان یافتن نسل کشی در غزه را به شدت سرکوب می‌کنند و همان کسانی که  تمام قد از اغتشاش و آشوب در دانشگاه‌های ایران حمایت می کردند و کوچکترین اقدام  پلیس را به شدت محکوم می‌کردند و شعار و ادعای اینکه هیچ مقابله‌ای با حرکتهای براندازانه نباید صورت بگیرد، حال روی سرکوب وحشیانه و بازداشت صدها دانشجو و استاد، سرپوش گذاشته و آن را موضوعی داخلی و پیش پا افتاده قلمداد می‌کنند.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: دنیای غرب و به ویژه آمریکا در حمایت همه جانبه از نسل کشی، سرکوب آزادی بیان و دموکراسی و له کردن حقوق بشر، نقاب نفاق را کنار زده به گونه‌ای که دیگر حتی مزدوران ‌شان هم از بزک کردن چهره کریه تمدن غرب مستأصل شده اند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به نحوه ترسیم و القای سردمداران نظام سلطه از قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: اخیرا مشاور اوباما گفته همچنان که ایران نیروهای نیابتی نظامی مانند حزب الله دارد گروه‌های دانشجویی در آمریکا نیز نیروهای نیابتی ایران در حمایت از فلسطین هستند.

حسینی با استقبال از اعلام دانشگاه کرمان و برخی دیگر از دانشگاه ها برای پذیرش دانشجویان و اساتید تعلیق شده و اخراجی دانشگاههای آمریکا، اظهار داشت: بی تردید این ابتکار، اقدامی پسندیده در راستای ترویج عدالت و مبارزه با نقض آزادی بیان محسوب می‌شود که بازتاب مثبت و قابل توجهی در جهان اسلام و غرب دارد.

وی با بیان اینکه بزرگان نظام اسلامی از ابتدای نهضت بر حقانیت دفاع از مردم فلسطین تاکید داشتند، گفت: امروز پس از گذشت چندین دهه، افکار عمومی جهان به حقانیت مواضع ملت ایران پی برده است و این موضوع معادلات و نقشه های غربگرایان را به هم ریخته است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه هنوز اندک دانشجویان و جوانانی در ایران هستند که اطلاعات کافی و تحلیل واقع بینانه ای از تحولات منطقه از جمله جنگ غزه و پیامدهای عملیات وعده صادق ندارند، گفت: امروز فرصت و شرایط مناسبی برای تبیین و روشنگری در خصوص مواضع به حق ملت ایران و نظام اسلامی پیرامون رخدادها و تحولات منطقه‌ای و جهانی

ایجاد شده است و لازم است در راستای لبیک به تاکید رهبر فرزانه انقلاب، مبنی بر جهاد تبیین، با تلاش و مجاهدت مضاعف وارد صحنه شد و به ابهامات و شبهات جوانان و دانشجویان، پاسخ دهیم و کوتاهی در این رسالت خطیر به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

 حسینی تاثیر فشار افکار عمومی برای تغییر در سیاست‌های تجاوز طلبانه آمریکا را حائز اهمیت دانست و گفت: نباید اخبار واکنش ها و اعتراض وجدان‌های بیداری در دانشگاهها و مجامع غربی به حاشیه رانده شده و کمرنگ گردد و البته خون شهدای مردم مظلوم غزه و جبهه مقاومت، به هدر نرفته و اثر خود را تاکنون گذاشته و بیش از این هم خواهد گذاشت و پیروزی نهایی از آن جبهه حق است و همچنان که امام راحل تاکید داشتند خون بر شمشیر پیروز است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: فشار افکار عمومی باعث خواهد شد که ادامه حمایت نظام سلطه از رژیم صهیونیستی با مشکلات عدیده مواجه شود و ما اطمینان داریم که با نصرت الهی و وعده رهبر معظم انقلاب قبل از ۲۵ سال محقق شده و این غده سرطانی ریشه کن خواهد شد.

 حسینی در ادامه اساتید و دانشگاهیان را به فعالیت اثرگذار رسانه‌ای فراخواند و گفت: امروز فرصت مناسبی فراهم شده تا چهره واقعی و پلشت مدعیان حقوق بشر و آزادی نزد افکار عمومی جهان افشا شود و در این راستا، اساتید دانشگاه که غالبا مسلط به زبان‌های مختلف هستند باید با احساس مسئولیت بیشتری وارد صحنه شده و با انتقال واقعیت‌های موجود به روشنگری بپردازند.

وی موفقیت‌ها و دستاوردهای امروز نظام اسلامی را به خاطر هماهنگی میدان و دیپلماسی توصیف کرد و گفت: بخش زیادی از موفقیت‌های امروز به خاطر هماهنگی قوا و نهادهای انقلاب و نیروهای مسلح است و اینکه این دولت به دوگانه و تقابل میدان و دیپلماسی اعتقادی ندارد و به بهانه دیپلماسی مانع فعالیت در عرصه میدان نمی‌شود. در جمع اعضای این دولت کسی بر این باور نیست که آمریکا با فشردن یک دکمه می‌تواند سیستم دفاعی و نظامی ما را از بین ببرد!

درپایان این مراسم، به مناسبت گرامیداشت روز معلم و استاد از تلاش و مجاهدت خستگی ناپذیر سید محمد حسینی در عرصه علمی، فرهنگی و جهاد تبیین تقدیر شد.

حسینی همچنین به اتفاق رئیس و مدیران دانشگاه شهید باهنر کرمان از ساختمان معاونت آموزشی دانشگاه که به تازگی آماده بهره برداری شده بازدید کرد و یک اصله نهال در محوطه این مجموعه غرس کرد.

دیگر خبرها

  • خیز کشتی گیر ایران برای کسب تنها سهمیه باقی مانده المپیک پاریس
  • بیداری دانشگاهیان آمریکا حاصل رسوایی رژیم صهیونیستی است
  • خیزش دانشگاهیان آمریکایی؛ چالشی برای سیاست‌های دوگانه غرب در قبال حقوق بشر
  • آمریکا ارسال مهمات به اسرائیل را متوقف کرد
  • حمایت مجلس یمن از تشدید مبارزات علیه رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس
  • واکنش مجمع جهانی بیداری اسلامی به سرکوب اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکا
  • دانشجویان آمریکایی، خواستار انتفاضه جهانی
  • سناتور آمریکایی خطاب به دانشجویان حامی غزه: شما در طرف درست تاریخ ایستاده‌اید
  • واکنش معاون رئیسی به پذیرش دانشگاهیان آمریکایی
  • از پیشرفت در مذاکراه تا ضرب‌الاجل اسرائیل/ گفتگو در مرز خوش‌‎بینی و بدبینی جریان دارد