Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،حسن شریف‌مهر رئیس منطقه یک شرکت پالایش نفت تبریز در رابطه با منطقه یک شرکت پالایش نفت تبریز گفت:منطقه یک شرکت پالایش نفت تبریز شامل پنج واحد فرایندی است که مهمترین آن، واحد تقطیر در فشار جوّ و واحد تقطیر در خلأ است؛ نفت خام استخراجی از چاه‌های نفت بعد از انجام برخی عملیات، از طریق خط لوله به پالایشگاه ارسال و در مخازن نفت خام ذخیره شده و پس از تخلیه آب و املاح و نمونه‌گیری برای کنترل کیفیت آن به واحد تقطیر ارسال می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوافزود:نفت خام ماده‌ی ارزشمندی است که در واحد تقطیر توسط روش‌های فیزیکی و عمدتا بر اساس اختلاف نقطه جوش ترکیبات آن، نسبت به استحصال محصولات اصلی و میانی اقدام می‌شود.

اوخاطرنشان کرد: طراحی اولیه‌ی پالایشگاه برای ۸۰ هزار بشکه در روز بود که در سال‌های اخیر به همت متخصصین و همکاران شرکت به ۱۱۰ هزار بشکه افزایش یافته است؛ نفت خام ذخیره شده در مخازن ناخالصی‌هایی دارد که با اینکه مقادیر آن کم است، اما هزینه‌های بالایی را به واحد‌های پالایشی بخصوص از نظر خوردگی تحمیل می‌کند، لذا باید نسبت به جداسازی آن‌ها اقدام کرد.

رئیس منطقه یک شرکت پالایش نفت تبریز یادآور شد: از جمله این ناخالصی‌ها می‌توان به نمک‌های معدنی اشاره کرد که روش اصلی مورد استفاده برای این منظور شست‌وشوی نمک‌ها با استفاده از آب و استفاده از نمک زدا‌های با میدان الکتریکی و سایر تمهیدات پوششی است.

شریف‌مهر گفت: روش تقطیر به دو روش تقطیر در فشار اتمسفریک و تقطیر در خلاء انجام می‌شود؛ در تقطیر در فشار اتمسفری، نفت خام در مبدل‌های حرارتی در اثر تبادل با محصولات گرم خروجی از برج، دمای آن افزایش یافته و با دمای ۲۴۰ الی ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد وارد کوره می‌شود که سپس دمای آن تا ۳۵۰ درجه سانتی‌گراد افزایش یافته و وارد برج اتمسفریک می‌شود.

او بیان کرد: فرآورده‌های برج تقطیر در فشار جو عبارتند از محصولات بالای برج شامل: گاز‌های سبک، گاز مایع، نفتای سبک و سنگین، محصولات میانی برج شامل نفتای امتزاج، حلال AW ۴۰۲، نفت سفید، نفت گاز و محصولات ته مانده برج، خوراک واحد تقطیر در خلاء محسوب می‌شوند.

او ادامه داد: ته مانده برج تقطیر که سنگین‌ترین ترکیبات هیدروکربنی را دارد و دارای مواد باارزشی است، در دما و فشار موجود در قسمت اتمسفر قابل جداسازی نبوده و وارد برج خلا می‌شود تا در برج خلاء با کاهش فشار توسط اجکتورها، امکان کراکینگ از بین رفته و مواد با ارزش جدا شوند.

رئیس منطقه یک شرکت پالایش نفت تبریز  متذکر شد: از محصولات برج خلأ می‌توان به گازوئیل قسمت خلا، ISO FEED به عنوان خوراک واحد آیزوماکس، LD ۱ و LD ۲ بعنوان خوراک واحد‌های روغن‌سازی، دو محصول انتهایی برج خلا (SLOPWAX) به عنوان قسمتی از خوراک واحد کاهش گرانروی و یا به عنوان سوخت استفاده می‌شود و ته مانده برج تحت عنوان وکیوم باتوم که عمدتا برای تامین خوراک واحد کاهش گرانروی به کار می‌رود، برای تولید محصول نفت کوره و بخشی از آن به عنوان خوراک واحد آسفالت جهت تولید انواع قیر ارسال می‌شود.

شریف‌مهر گفت: یکی‌دیگر از واحد‌های این منطقه، واحد کاهش گرانروی است که کار آن بر اساس کراکینگ حرارتی بوده و مولکول‌های سنگین در اثر حرارت شکسته شده و به مواد سبک‌تر و گاز تبدیل می‌شود؛ محصول اصلی این واحد، ماده اصلی نفت کوره تحت عنوان TAR، بنزین نامرغوب (گوگرددار) و مقادیری گاز‌های سبک است که بنزین نامرغوب در مخازن ذخیره شده و به عنوان قسمتی از خوراک واحد بنزین‌سازی یا واحد تصفیه نفت گاز استفاده می‌شود.

اوخاطرنشان کرد: طی پروژه CROS، به منظور افزایش راندمان کارکرد فرآیند و کاهش چشمگیر انرژی در این واحد تجهیزی بنام سوکردرام نصب شده است که واحد‌های گاز مایع، مرکاپتان‌زدایی از نفتای سبک، مرکاپتان‌زدایی از گاز مایع و واحد تولید NAHS و سایر واحد‌های منطقه مذکور را شامل می‌شود.

اودر پایان بیان کرد: منطقه یک شرکت پالایش نفت تبریز ۵۰ نفر پرسنل دارد که شامل رئیس منطقه، معاون و ۴۸ نفر است که به صورت نوبتکاری فعالیت می‌کنندو اکثر همکاران را نیرو‌های جوان، تحصیل کرده و آموزش دیده تشکیل داده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پالایشگاه نفت فرآیندهای تقطیر در فشار خوراک واحد رئیس منطقه واحد تقطیر نفت خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۲۹۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های پارس جنوبی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، احمد باهوش بیان کرد: یکی از ارکان اصلی در تولید ۷۵ درصدی گاز و محصولات جانبی مجتمع گاز پارس جنوبی برای مصرف کشور، بهره‌مندی از توان و دانش ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر کارگر ارزشمند و خلاق در بزرگ‌ترین مجموعه تولید گاز کشور است.

وی به حجم تولید گاز شیرین و تزریق به خط سراسری در سال ۱۴۰۲ اشاره و تصریح کرد: پارسال بیش از ۲۲۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی از سکوهای سرچاهی میدان مشترک پارس جنوبی دریافت کردیم که با استفاده از توان، دانش و نوآوری کارگران و متخصصان خط مقدم جبهه اقتصادی بیش از ۱۹۶ میلیارد و ۱۰۹ میلیون مترمکعب، شیرین‌سازی و به خطوط سراسری تزریق شد.

کد خبر 6089889 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر توسط یک شرکت دانش‌بنیان
  • برگزاری همایش "پیاده روی خانوادگی " در بوستان جنگلی سرخه حصار
  • فصل گلاب گیری و تهیه گلاب و عرق نعنا با دستگاه تقطیر
  • ساخت ۲۳۰ واحد برای جا به جایی ساکنین منبع آب اهواز
  • تولید ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های پارس جنوبی
  • منطقه آزاد ارس در ارزیابی مناطق آزاد کشور در رتبه نخست ایستاد
  • ثبت ۵۷۴ واحد پرورش طیور از قزوین در سامانه سماصط
  • گاز N۲O در قلیان اکسیژن لقب روانگردان نیز دارد
  • تصویری از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت
  • محروم‌ ترین و برخوردارترین استان‌ های کشور کدامند؟