Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، سید حسن حجازی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان  از ساخت یک باب برج کبوتر در ضلع جنوبی این دانشگاه خبر داد و گفت: برج‌های کبوتر از حدود چهار قرن پیش در مناطق فلات مرکزی ایران در نزدیکی مزارع و باغ‌های موجود در روستاها ساخته می شدند.

وی افزود: این بناهای استوانه ای شکل، دارای ورودی هایی بودند که فقط کبوتر ها قادر بودند که وارد این برج‌ها شوند و به این ترتیب از شکار شدن توسط دیگر شکارچی‌ها در امان بودند، در این برج‌ها معمولاً آب و دانه توسط افراد صاحب آن برج، برای کبوتران قرار داده می‌شد تا از آن تغذیه کنند و سیراب شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 حجازی بیان کرد: معمولاً این بناها از خشت و گل ساخته می‌شدند تا در تابستان خنک و در زمستان گرم باشند. داخل برج به صورت مشبک ساخته می‌شد تا کبوترها از آن به عنوان لانه استفاده کنند، صاحبان برج‌ها از محل جمع‌آوری و فروش کود کبوتر ها به صاحبان مزارع و باغ‌ها، مبالغ چشمگیری را به دست می‌آوردند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان در ادامه گفت: در حال حاضر، سازه و ساختمان‌های برج‌های کبوتر به عنوان نمادهایی از معماری گذشته ایران، برای بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی جذاب و دیدنی هستند و به همین دلیل گردشگران معمولاً در برنامه های گردشگری خود، دیدن از برجهای کبوتر را به عنوان خاطره‌ای ماندگار، می‌گنجانند.

وی با اشاره به برخی از برنامه‌های گردشگری شهرستان خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد دهاقان به عنوان دبیرخانه دائمی گردشگری شهرستان،  با توجه به این موضوع که شهرستان دهاقان به عنوان قطب گردشگری سلامت استان انتخاب شده است، در برنامه‌های آتی خود، برپایی سرای بوم‌گردی با تکیه بر فضاسازی قدیمی بناهای شهر دهاقان را در دستور کار دارد و بر همین اساس به احداث برج کبوتر واحد، همت گماشت تا این کار پیش‌درآمدی برای طرح گردشگری واحد دهاقان محسوب شود.

حجازی بیان کرد: این سازه به منظور ساماندهی کبوترهای سرگردان در مجتمع دانشگاهی و نیز جلوگیری از ضرر و زیان‌های ناشی از لانه‌گزینی آن‌ها، استفاده از مصالح بلااستفاده در دانشگاه، استفاده از کود کبوترها برای کشاورزی، جلوگیری از انتقال بیماری و رعایت مسائل بهداشتی و از همه مهم‌تر، گام نهادن در مسیر گردشگری، احداث شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان تشریح کرد: سازه برج کبوتر با استفاده از سنگ، بلوک، سیمان، آجر و کاه‌گل، طی مدت یک ماه ساخته شد که در حال حاضر تعدادی از کبوتر های سرگردان در واحد، به این برج، نقل مکان نموده‌اند و در آن سکنی گزیده‌اند.

انتهای پیام/ص

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گردشگری سلامت دانشگاه آزاد دهاقان گردشگری دانشگاه آزاد واحد دهاقان برج ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۳۱۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب ۴ گواهینامه استاندارد بین‌المللی ISO توسط واحد علوم و تحقیقات

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، واحد علوم و تحقیقات، برای نخستین بار در دانشگاه آزاد اسلامی و با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی اداره کل طرح و برنامه، بودجه و تعالی سازمانی با رهنمودهای قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات و معاونت توسعه و مدیریت منابع این واحد، موفق به دریافت گواهینامه‌های استاندارد بین‌المللی به شرح زیر شده است:

بیشتر بخوانید: دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات و شرکت ملی انفورماتیک سند همکاری امضا کردند

ISO ۱۰۰۰۲:۲۰۱۸ (فرآیند رسیدگی به شکایات ذی‌نفعان)؛

ISO ۱۰۰۰۴:۲۰۱۸ (سنجش میزان رضایت‌مندی مشتری)؛

ISO ۲۱۰۰۱:۲۰۱۸ (استانداردسازی مدیریت آموزشی مبتنی بر نیازهای فراگیران)؛

ISO ۱۰۰۱۵:۲۰۱۹ (مدیریت شایستگی و توسعه افراد)؛

گواهینامه ISO ۲۱۰۰۱ و گواهینامه ISO ۱۰۰۱۵؛ برای نخستین ‌بار در سطح دانشگاه‌های کشور توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، کسب شده است.

گفتنی است، اقدامات صورت گرفته در فرآیند کسب گواهینامه‌های استاندارد بین المللی ISO پیرو تاکیدات دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و متمرکز بر محورهای سند تحول و تعالی این دانشگاه، محقق شده است.

لازم به ذکر است، در مسیر دریافت این چهار گواهینامه، "محور راهبردی دانشگاه سرآمد و پاسخگو" مبتنی بر تحقق اهداف مندرج در بسته کاری مشتمل بر ارتقاء پاسخگویی و قابلیت حل مسئله، توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی و ارتقاء جایگاه بین‌المللی و الهام‌بخشی، مدنظر قرار گرفته است.

همچنین "محور راهبردی دانشگاه کارآمد و پایدار" مبتنی بر تحقق اهداف مندرج در بسته کاری شامل دستیابی به سازمان یادگیرنده، فعالیت‌های منسجم و هم‌افزایی شبکه‌ای و تحول در فرهنگ سازمانی، از دیگر ضرورت‌های تبیین شده جهت دریافت گواهینامه‌های استاندارد بین المللی ISO در واحد علوم و تحقیقات، بوده است.

بر اساس این گزارش، گواهینامه‌های استاندارد بین‌المللی ذیل توسط شرکت کیفیت و انطباق پویا (KQR) دریافت شده است که ISO۱۰۰۰۲ و ISO۱۰۰۰۴ تحت لیسانس Benchmark certificate انگلستان و گواهینامه‌های استاندارد بین‌المللی ISO۲۱۰۰۱ و ISO۱۰۰۱۵ تحت لیسانس استرالیا، صادر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229476 برچسب‌ها دانشگاه آزاد اسلامی

دیگر خبرها

  • آغاز احداث محور ارتباطی روستا‌های شمالی دهاقان به مهیار
  • طهرانچی: بانوان باید برای نقش‌آفرینی‌های جدی در جامعه آماده شوند
  • نقش ماما در سلامت زنان و نوزادان
  • کسب ۴ گواهینامه استاندارد بین‌المللی ISO توسط واحد علوم و تحقیقات
  • میزان تفکیک از مبدا پسماندها در اصفهان به بالای ۱۰ درصد رسید
  • احداث بزرگترین پارک نوری موضوعی کشور در مجتمع گردشگری صفه اصفهان
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • مسافت اصفهان – دهاقان نزدیک‌تر می‌شود
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • قابی خاطره انگیز از لحظه قدم زدن کبوتر حرم در بین زائران امام رضا (ع)