Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، نقش تسهیلات ارزان قیمت در راه اندازی کسب و کارهای کوچک و اشتغالزایی برای افراد از اهمیت بالایی برخوردار است تا جایی که از این طریق می توان بخش قابل توجهی از مشکل بیکاری را از میان برداشت، در همین خصوص چند سالی است که صندوقی در کشور ایجاد شده که با فعالیتش گره گشای خیلی از مشکلات کارآفرینان و متقاضیان کسب و کارهای کوچک و خانگی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صندوق کارآفرینی امید، یکی از موسسه های مالی تحت نظر نهاد ریاست جمهوری است که از سال ۱۳۹۶ تا به امروز در راستای اشتغالزایی، کمک به کارآفرینان خرد و رونق تولید و رفع موانع اقتصادی کارگاه های تولیدی کوچک و خانگی در مناطق کمتر توسعه یافته، قدم برداشته است.

خبرگزاری ایرنا قزوین در همین رابطه در استودیو خبری خود میزبان محمود نصرتی مدیرعامل این صندوق در استان بود و با وی گفت و گویی را ترتیب داد که شرح آن در ادامه آمده است.

 ایرنا: در خصوص رسالت صندوق کارآفرینی امید توضیح بفرمایید؟

صندوق کار افرینی امید ذیل تبصره ۱۸ بودجه سالیانه فعالیت می کند و موظف به پرداخت تسهیلات چهار درصدی ارزان قیمت در قالب وجوه اداره شده در  وزارتخانه های دولتی و سایر موسسات که در حوزه اشتغال فعالیت دارند، است.

از طریق تفاهم نامه با وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، این صندوق توجه ویژه ای به حمایت از کارآفرینان و متقاضیان راه اندازی کسب و کار دارد بنابراین اشتغالزایی رسالت مهم و اولویت اصلی صندوق کارآفرینی امید به شمار می رود.

ایرنا: اعتبارات این صندوق چگونه تامین می شود؟

بخشی از اعتبارات صندوق امید از بودجه های سالانه و بخش دیگر آن از موسسات خارج از مجموعه دولت تامین می شود.

ایرنا: در خصوص برنامه های حمایتی صندوق کار آفرینی امید در خصوص اشتغال خوشه های کوچک توضیح بفرمایید.

امکان مدیریت و توسعه آسان‌تر، قابلیت راه‌اندازی در مناطق جغرافیایی گوناگون، مشکلات کم در حمل و نقل، امور بیمه‌ای و مالیاتی و قدرت رقابت‌پذیری بالا از مزیت‌های کسب و کارهای خرد در مقایسه با صنایع بزرگ و متوسط است که این مزیت ها باعث شده تا تشکیل خوشه های کسب و کار مورد حمایت صندوق کارآفرینی قرار گیرد.

ساماندهی مشاغل خرد و تشکیل خوشه های کسب و کار و توجه به کیفیت و انعطاف پذیری در تولید یکی دیگر از اهداف صندوق کارآفرینی امید است و این مهم از اولویت های این صندوق به شمار می رود.

باید یادآور شوم  که صندوق کارآفرینی امید زیر نظر نهاد ریاست جمهوری فعال است و تابع وزارتخانه خاصی نیست اما با این وجود تمام تلاش و تمرکز خود را بر همکاری با دستگاه ها و وزارتخانه های فعال در عرصه اقتصاد و افزایش اشتغال به خصوص اشتغال خوشه های کوچک و اقتصاد های خرد بنا نهاده است.

ایرنا: تامین منابع غیردولتی صندوق به چه طریق انجام می شود؟

با توجه به اینکه صندوق کارآفرینی امید یک موسسه مالی و اعتباری است و اقدام به پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به شهروندان می کند بنابراین، باید تامین منابع ارزان‌قیمت هم داشته باشد.

گواهی سپرده اشتغال و جمع آوری منابع اعتباری کوچک و خرد شهروندان یکی از سیاست های تامین منابع ارزان قیمت از سوی مشتریان است.

از آنجا که از آغاز فعالیت صندوق کارآفرینی امید کمتر از پنج  سال البته به صورت مستقل می گذرد، تامین منابع از سوی مشتریان نیاز به تبلیغات محیطی و محلی دارد که متاسفانه استان قزوین تاکنون در این حوزه پیشگام نبوده است.

ایرنا: از نظر شما استان قزوین در چه حوزه هایی از مشاغل خرد دارای ظرفیت برای اشتغالزایی است؟

استان قزوین در زمینه تولید زیتون، خشکبار، شیرینی جات و پخت نان لواش سنتی و تولید صنایع دستی از جمله گلیم و قالی دارای مزیت است و می توانیم در این حوزه ها به وفور کار آفرینی کنیم و حتی وارد حوزه صادرات شویم و ارز آوری هم  داشته باشیم.

برای ایجاد اشتغال لازم نیست به صنایع خیلی پیچیده و مدرن فکر کرد، چرا که تجریه نشان داده  کارآفرینی در سطح کوچک مقیاس و کسب تجربه در طولانی مدت، رمز و راز موفقیت است، به عنوان نمونه در استان ما کارآفرینانی بودند که با اشتغال در حوزه تولید خیارشور خانگی امروز به یکی از صادر کننده های قدر تبدیل شده است.

ایرنا: صندوق کارآفرینی امید استان قزوین تا به امروز از چه تعداد کارآفرین حمایت کرده است؟

از سال ۱۳۹۷ تاکنون که بحث کانون پرداخت اشتغال روستایی و پرداخت منابع از صندوق توسعه ملی مطرح شد؛ در استان قزوین یک هزار و ۵۸ میلیارد ریال اعتبار تسهیلات برای یک هزار و ۵۴۶ کارفرما پرداخت کردیم.

 از بدو تاسیس صندوق کارآفرینی امید تا به امروز سه هزار پرونده و درخواست تسهیلات از سوی کارآفرینان قزوینی صادر شده که بخشی از درخواست ها مورد مساعدت قرار گرفته و مابقی به ترتیب اولویت در دستور کار قرار دارد.

طی سال جاری نیز نزدیک به ۲۴۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کردیم که این مبلغ برای ۷۵۳ شهروند بوده است  و  برای ۱۵۳ شهروند  اشتغال ایجاد شده است.

ایرنا: نحوه همکاری صندوق با سازمان های دولتی چگونه است؟

در حال حاضر صندوق کارآفرینی امید با برخی ارگان ها و سازمانهای دولتی نظیر استانداری و سازمان اتوبوسرانی و تاکسیرانی شهرداری قزوین در حال عقد قرار داد است.

با شیوع ویروس کرونا، برخی کسب و کارهای متضرر از سوی استانداری قزوین به این صندوق جهت حمایت و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت معرفی شدند که در این زمینه صندوق مساعدت های لازم را داشته و  ۵۵ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال و ۲۵ میلیارد ریال تسهیلات ضروری به متقاضیان تخصیص داده است.

تفاهم نامه ای با آموزش و پرورش و مدارس غیر انتفاعی نیز منعقد شده که بر اساس آن تسهیلاتی بابت کمک به پروسه ساخت و تجهیزات مدارس غیرانتفاعی پرداخت شده است.

غالبا تفاهم نامه های صندوق کارآفرینی امید با سازمان ها و نهادهای دولتی در قالب تفاهم نامه های کشوری است.

تفاهم نامه ای نیز  با بنیاد برکت و اداره کل ورزش و جوانان در حوزه حمایت از باشگاه های ورزشی صورت گرفته است، این تفاهم نامه یک برنامه راهبردی بسیار خوب  و موثر است که بر اساس آن تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان برای مشمولین طرح  تسهیلات پرداخت میکنیم.

 پرداخت تسهیلات به صندوق های خرد محلی و صندوق های بسیج یکی دیگر از دستاوردهای صندوق کارآفرینی امید است که بر اساس آن، اعضا یک نفر را به عنوان صندوق خرد محلی موسسه صندوق کارآفرینی امید معرفی کرده و تسهیلات به نماینده اهدا می شود و او تسهیلات دریافتی را صرف انجمن و صندوق خود می کند.

ایرنا: در خصوص طرح روستای بدون بیکار از طریق تقویت تولیدات روستایی هم توضیح بفرمایید؟

از گام های مهم و اساسی این صندوق اجرای طرح روستای بدون بیکار با اعطای وام های اشتغالزایی است.

در قالب طرح روستاهای بدون بیکار، در هر روستا تولید و عرضه یک محصول مورد حمایت قرار می گیرد و همچنین از ظرفیت صندوق خرد زنان روستایی و عشایری نیز برای حل مشکل بیکاری در این مناطق بهره گرفته می شود.

در طرح هر روستا بدون بیکار ۱۲۱ میلیارد ریال به روستاهای استان قزوین اختصاص داده شده و معرفی مشمولین طرح از طریق سامانه کارا صورت می گیرد.

طرح روستاهای بدون بیکار با جدیت در دست اقدام است و پیش بینی می شود با توجه جدی به شعار تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها و با اهتمام دولت بتوانیم روستاهای بیشتری را از این مهم بهره مند نماییم.

ایرنا: به جز روستاییان، چه افرادی می توانند از خدمات صندوق کارآفرینی بهره مند شوند؟

بر اساس تفاهم نامه ها و دستورالعمل های ابلاغ شده؛ ایجاد اشتغال اولویت صندوق کارآفرینی امید است و افرادی مشمول حمایت های این صندوق و دریافت تسهیلات ارزان قیمت خواهند بود که در حوزه ایجاد اشتغال صاحب ایده و خلاقیت و طرح و برنامه باشند.

پرداخت تسهیلات برای آن دسته  از افرادی است که فاقد بیمه و اشتغال هستند.

چنانچه افرادی که دارای ایده و یک پروژه در جهت اشتغال زایی در مناطق کمتر توسعه یافته و روستایی هستند می‌توانند پروژه خود را در سامانه کارا ثبت نام کنند تا با کارشناسی های صورت گرفته از تسهیلات ارزان قیمت صندوق بهره‌مند شود.

ایرنا: از آنجا که یکی از رسالت های صندوق کارآفرینی امید حمایت از زندانیان است، در این خصوص توضیح بفرمایید که چند زندانی تحت پوشش حمایت های صندوق امید قرار گرفتند؟

بودجه‌های تخصیصی به صندوق کارآفرینی امید ردیف بندی شده است به عنوان مثال بر اساس قرارداد، قسمتی از بودجه به سازمان زندانها و یا سازمانهای فرهنگی و ورزشی تخصیص می یابد. بنابراین صندوق کارآفرینی امید موظف است دو برابر منابعی که در بودجه برای حوزه اشتغال سازمان ها در نظر گرفته شده است را تامین کند و در اختیار سازمان های فوق الذکر قرار دهد.

ما هر ساله با سازمان زندان ها تفاهم‌نامه‌ داریم اما تاکنون بودجه در نظر گرفته برای سازمان زندانها بودجه قابل توجه نبوده است و امیدواریم در سال های آتی در این زمینه شاهد افزایش اعتبارات باشیم.

تا به امروز صندوق کارآفرینی امید با اعتباری بالغ بر  ۲۳ میلیارد ریال به ۱۲۳ نفر از زندانیان تسهیلات اضطراری پرداخت کرده است.

بیشتر تسهیلات مربوط به زندانیان در حد وام های اضطراری و یا وام های خرد در حد ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان بوده است.

کمک های حمایتی صندوق کارآفرینی امید فارغ از هرگونه نگاه شخصی به زندانیان است و صندوق انتخاب سلیقه ای برای حمایت از این قشر شهروندان ندارد و بدون اینکه صندوق کارآفرینی امید بداند زندانی دارای جرایم عمد یا غیر عمد است با معرفی سازمان زندان ها تسهیلات لازم را به وی پرداخت می کند.

ایرنا:  مشاغل خانگی تا چه میزان امکان دریافت تسهیلات را از صندوق کارآفرینی امید دارند؟

در راستای حمایت های صندوق از مشاغل خانگی تفاهم نامه هایی به صورت کلان با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منعقد شده است.

این مبالغ که جدیداً میزان آن افزایش یافته تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان برای این مشاغل در نظر گرفته شده که در سالهای گذشته این مبلغ بین ۳۰ الی ۴۰ میلیون تومان بوده است.

توانمند سازی خانواده ها، عرضه تولیدات سنتی و خانگی و همچنین ایجاد اشتغال خانوادگی از اهداف صندوق کارآفرینی امید در راستای حمایت از مشاغل خانگی است.

ایرنا: حداقل و حداکثر تسهیلات صندوق کارآفرینی امید چه مقدار است؟

در حال حاضر پرداخت تسهیلات صندوق کارآفرینی امید استان قزوین از پنج میلیون تومان شروع می شود و تا مبالغ نیز میلیاردی ادامه دارد.

به جز تسهیلات اضطراری ما بقی تسهیلات بستگی به پروژه‌ها و قراردادهایی که مشتریان با صندوق دارند متغیر خواهد بود، به عنوان نمونه پروژه هایی در حوزه ایجاد اشتغال روستایی در استان قزوین وجود داشته است که حدود چهار میلیارد تومان تسهیلات به خود اختصاص داده است.

برچسب‌ها تسهیلات ارزان قیمت توسعه روستایی استان قزوین ثبت مشاغل خانگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تسهیلات ارزان قیمت توسعه روستایی استان قزوین تسهیلات ارزان قیمت توسعه روستایی استان قزوین ثبت مشاغل خانگی صندوق کارآفرینی امید تسهیلات ارزان قیمت پرداخت تسهیلات توضیح بفرمایید تفاهم نامه ها میلیون تومان میلیارد ریال ایجاد اشتغال کسب و کارهای استان قزوین تامین منابع مشاغل خانگی تا به امروز بدون بیکار سازمان ها صندوق کار کسب و کار بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۳۲۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۱۰۶ میلیارد تسهیلات به مددجویان کمیته امداد

مدیر امور شعب صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت خراسان‌ جنوبی از پرداخت بیش از ۱۰۶ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه صندوق امداد ولایت در استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، علیرضا گرامی‌نسب با اعلام این خبر اظهار داشت: صندوق قرض الحسنه امداد ولایت استان خراسان جنوبی سال گذشته در مجموع 7 هزار و 159 فقره وام به میزان 105 میلیارد و 988 میلیون تومان به تفکیک 501 فقره تسهیلات به ارزش 17 میلیارد و 428 میلیون تومان در حوزه اشتغال و خودکفایی، و مبلغ 21 میلیارد و 827 میلیون تومان تسهیلات مسکن به یک هزار و 161 نفر پرداخت کرده است. 

مدیر امور شعب صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت خراسان‌ جنوبی گفت: علاوه بر این تسهیلات، 5 هزار و 147 فقره تسهیلات کارگشایی به مبلغ 61 میلیارد و 73 میلیون تومان و 350 فقره تسهیلات فرهنگی شامل کمک هزینه تحصیل دانشجویان به مبلغ 5 میلیارد و 660 میلیون تومان پرداخت شده است. 

وی ادامه داد: این صندوق با هدف تجمیع و مدیریت منابع مالی سازمانی و ظرفیت‌های مالی و اعتباری نیکوکاران از یک‌سو و گره‌گشایی از نیازمندی هموطنان از سوی دیگر گام در عرصه فعالیت پولی و مالی، با نیت غیرانتفاعی و خیرخواهانه گذاشته است و خیرین می‌توانند با افتتاح حساب قرض‌الحسنه در این صندوق علاوه بر برخورداری از اجر معنوی پرداخت تسهیلات به نیازمندان به کاهش صف انتظار اقشار آسیب‌پذیر در دریافت وام قرض‌الحسنه کمک کنند.

ارائه 13 هزار خدمت مشاوره تخصصی به مددجویان خراسان‌جنوبی 

معاون امور فرهنگی کمیته امداد امام‌خمینی(ره) خراسان جنوبی نیز از ارائه بیش از 13 هزار خدمت مشاوره تخصصی به مددجویان استان در سال گذشته خبر داد. 

 جمشید سورگی گفت: بهره‌مندی همه اقشار جامعه تحت حمایت از  خدمات مشاوره‌ای یک ضرورت در رشد روانی و اجتماعی آنان است و  ارائه خدمات با کیفیت مشاوره‌ای  برای خانواده‌های تحت حمایت در اولویت برنامه‌های این نهاد  قرار دارد.

معاون امور فرهنگی کمیته امداد امام‌ خمینی(ره) خراسان جنوبی تصریح کرد: 7 مشاور همکار و 11 مشاور برون سپار، ارائه خدمات روانشناسی  و مشاوره‌ای به خانواده‌های تحت حمایت را برعهده دارند.

سورگی با بیان این‌که بیشترین مشکلات مراجعین حوزه مشاوره به ترتیب مربوط به مشکلات خانوادگی و زناشویی، ارتباطی و آموزشی است ادامه داد: در سال گذشته تعداد 13 هزار و 426  جلسه خدمت مشاوره در قالب مشاوره‌های فردی و گروهی  انجام شده است که از نتایج مثبت آن می‌توان به ازدواج مجدد 103 نفر از زنان مطلقه و فوت سرپرست حائز شرایط ازدواج مجدد اشاره کرد.

وی با اشاره به نقش بی بدیل مشاوره درست و به‌هنگام در کاهش آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: 69 نفر از مددجویان درگیر آسیب اعتیاد پس از دریافت خدمات تخصصی مشاوره و ترغیب به ترک اعتیاد، به مراکز مربوطه معرفی و اکنون بهبود یافته و کماکان خدمات مشاوره‌ای را دریافت تا از بازگشت مجدد آنان به آسیب جلوگیری شود.

معاون امور فرهنگی کمیته امداد امام‌ خمینی(ره) خراسان جنوبی تصریح کرد: مددجویان تحت حمایت کمیته امداد تمامی خدمات تخصصی مشاوره روانشناسی را به صورت رایگان دریافت می‌کنند.

انتهای پیام/ 252

دیگر خبرها

  • تاکید بر لزوم پرداخت وام‌های تکلیفی در شهرستان بستان آباد
  • صندوق ملی محیط زیست از طرحهای حافظ محیط زیست حمایت می کند
  • ظرفیت صندوق ملی محیط‌زیست در کهگیلویه و بویراحمد بدون استفاده مانده است
  • چرا بانک مسکن قرارداد با صندوق توسعه ملی را امضا نکرد؟
  • تحقق ۱۳۵ درصدی تعهدات اشتغالزایی در مهاباد
  • پرداخت ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به نیازمندان فارس
  • تعهد اشتغال برای هزار و ۵۵۸ نفر در سمیرم
  • پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۰ میلیون تومانی به مددجویان
  • پرداخت ۱۰۶ میلیارد تسهیلات به مددجویان کمیته امداد
  • پرداخت بیش از ۳۴ هزار فقره تسهیلات اشتغالزایی به معرفی شدگان نهادهای حمایتی در دولت مردمی