Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@19:05:41 GMT

150 میلیون دوز واکسن وارد کشور شده است

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۳۳۳۳۸

150 میلیون دوز واکسن وارد کشور شده است

با گذشت نزدیک به 3 ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم، دولت آیت‌الله ابراهیم رئیسی توانست با واردات نزدیک به 150 میلیون دوز واکسن کرونا و واکسیناسیون گسترده، به صف‌های طولانی پایان دهد و از بروز خیز پیک پنجم کرونا که به تعبیر وزیر بهداشت فاجعه ملی بود، جلوگیری کند.

عزم رئیس جمهوری برای تأمین واکسن کرونا به حدی جدی بود که بلافاصله پس از نشستن بر کرسی ریاست دولت سیزدهم وزرای بهداشت، خارجه، رئیس هلال احمر و بانک مرکزی را برای تأمین واکسن   حداکثری در کشور به خط کرد که نتیجه آن طبق اعلام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تزریق نزدیک به 95 میلیون دوز واکسن کرونا از 150 میلیون دوز واکسن وارداتی است که البته 55 میلیون دوز واکسن ذخیره نیز بین استان‌ها توزیع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که بنا به گفته بهرام عین‌اللهی در هفته اول تحویل وزارتخانه هیچ واکسنی در اختیار وزارت بهداشت نبود و تعداد واکسیناسیون از دی 99 تا تیر 1400 تنها 5 میلیون واکسن تزریق شده بود. در همین حال وزیر بهداشت وعده داد تا اواخر آبان یا اوایل آذر ماه واکسیناسیون تمام شود و تا پایان آبان ماه و قبل از دهه فجرامسال،  80 درصد دوز کامل واکسن را تزریق کنیم. این در حالی است که پس از مجوز مصرف اضطراری به 5 شرکت داخلی برکت، فخرا، رازی، سیناژن و پاستور قرار است برای دوز سوم از واکسن‌های تولید داخل استفاده شود هم اینک حدود 13 میلیون دوز واکسن تولید داخل تحویل وزارت بهداشت داده شده و ۱۲ میلیون هم از واکسن‌های نام برده شده جدید آماده تحویل داریم. طبق اعلام وزیر بهداشت، ایران رکورددار میزان واکسیناسیون در روز است و حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار دوز در روز تزریق می‌شود با این وجود؛ نگرانی‌ها به دلیل شروع موج ششم کرونا در کشورهای همسایه افزایش یافته و مراکز درمان کشور در آماده باش کامل هستند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه از صرف ارز زیاد برای خرید واکسن خبر داد. عین‌اللهی در پاسخ به سؤال «ایران» درباره ابهامات تعیین تکلیف یک میلیارد یورو که قرار بود طبق دستور رهبری برای مقابله با کرونا در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد، گفت: با مقدار زیاد واکسنی که وارد کردیم میزان زیاد ارزمان رفته است از گذشته خبر ندارم اما در حال حاضر 100 میلیون دلار پول ارزی بیشتر نداریم.
وزیر بهداشت در پاسخ به سؤال دیگر «ایران» مبنی بر بحث حذف ارز 4200 تومانی دارو به دلیل قاچاق معکوس دارو از کشور عنوان کرد: در ارتباط با اجرای ارز ۴۲۰۰ تومانی به دلیل وضعیت اقتصادی مردم چاره‌ای نداریم همین ارز را نگه‌داریم و اگر الان آن را لغو کنیم از فردای آن روز، دارو گران می‌شود و فشار مضاعفی به مردم و بیماران وارد می‌شود. گاهی فکر منطقی داریم ولی در عمل نمی‌توانیم آن را اجرایی کنیم. لازم است برای آن کار شود تا در آینده روی آن فعالیت کنیم؛ الان این کار امکان‌پذیر نیست و بخصوص برای کسانی که بیماری مزمن دارند فشار زیادی خواهد داشت. این موضوع برای کسی که به طور مزمن دارو مصرف می‌کند سنگین و فلاکت بار است و باید تمام زندگی‌اش را بفروشد که بتواند دارو بخرد. در این شرایط الان نمی‌توانیم این ارز را برداریم و باید شرایط را حفظ کنیم مگر اینکه منابع از سوی بیمه‌ها و... تأمین شود تا به مردم فشار نیاید. ارز دارو درست مثل قضیه بنزین است و همان‌طور که نمی‌توان بنزین را آزاد کرد حذف ارز دارو نیز امکانپذیر نیست.
وی افزود: ارز دارو، بیت‌المال است و هر خلافی در آنجا خط قرمز ماست. در چند هفته آینده افرادی که ارز دولتی گرفته و به صورت آزاد کار کرده اند، قطعاً به مردم معرفی می‌شوند. در چند هفته آینده خواهید دید که افرادی که ارز دولتی گرفته و به صورت آزاد کار کردند، قطعاً به مردم معرفی می‌شوند. ارزی که به دارو داده می‌شود را به عنوان بیت‌المال دانسته و حق مردم می‌دانیم و هر خلافی در آنجا خط قرمز ماست.

اجرای قرنطینه هوشمند بر عهده وزارت کشور است

وزیر بهداشت همچنین درباره زیر ساخت‌های لازم برای اجرای قرنطینه هوشمند در کشور و چگونگی نظارت و کنترل افراد واکسن نزده نیز به «ایران» گفت: وزارت کشور مجری مدیریت هوشمند کرونا و طرح شهید سلیمانی است و ستادی برای این کار پیش‌بینی شده است. الان همه جای دنیا به این سمت می‌روند که خیلی مردم را محدود نکنند و تصمیماتی را که پیشتر برای ممنوعیت سفر، ظرفیت ۶۰ درصد پروازها، تعطیلی مدارس و...  گرفتند  الان با این سامانه هوشمند بر می‌دارند و می‌گویند مدارس باز می‌شوند به شرط اینکه واکسیناسیون انجام شود یا سفرها شکل می‌گیرد به شرط انجام واکسیناسیون.
وی همچنین درپاسخ به سؤالی درباره بازگشایی مدارس، مشاغل و دانشگاه‌ها و نظر تخصصی وزارت بهداشت در این زمینه، گفت: بازگشایی در اولین زمان ممکن از نظر علمی، هر زمان میسر باشد باید انجام شود. درباره بازگشایی، ستاد کرونا بر اساس اطلاعاتی که به آنجا ارائه می‌شود، تصمیم می‌گیرد.
وزیر بهداشت با بیان اینکه بستری هر بیمار کرونا حدود 40 میلیون تومان هزینه دارد در عین حال عنوان کرد: درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها حدود 40 درصد کاهش یافته است. همچنین در بحث هزینه‌های درمان قرار بود پرداخت از جیب‌ مردم به ۲۵ درصد برسد. حداکثر کاری که انجام شد، این بود که در برهه‌ای به ۳۲ درصد رسیدیم، اما اکنون نزدیک ۴۵ درصد پرداخت از جیب داریم و حدود ۲۰ درصد از هدفمان دور هستیم که این به مردم فشار وارد می‌کند.
وزیر بهداشت در پاسخ به سؤالی درباره واکسن اسپوتنیک‌وی نیز بیان کرد: اسپوتنیک با ما ۶۰ میلیون دوز قرارداد داشت ولی متأسفانه فقط دو میلیون تحویل داد. فعلاً واکسن‌ها کفایت می‌کند و اسپوتنیک هم سابقه خوبی نداشته و به تعهداتش عمل نکرده است. درمورد خط تولید داخلی اسپوتنیک هم فعلاً خیلی به قول‌ها عمل نشده است.

ماجرای نامه افزایش 21 برابری حقوق اعضای هیأت علمی علوم پزشکی

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: به منظور بهبود وضعیت معیشتی دستیاران پزشکی دو مسیر پرداخت کارانه‌ها از منابع دانشگاه‌های علوم پزشکی و تغییر حق‌الزحمه به حقوق در دستور کار وزارت بهداشت است.
ابوالفضل باقری‌فرد در ادامه این نشست خبری درباره نامه وزیر بهداشت به معاون اقتصادی رئیس جمهوری درباره حقوق اعضای هیأت علمی علوم پزشکی گفت: در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در بند الف تبصره ۱۲ آمده است که حقوق اعضای هیأت علمی از حداقل ۲۱ برابر به حداقل ۱۵ برابر کاهش یابد که وزیر بهداشت خواسته است این موضوع به همان حداقل ۲۱ برابر برگردد. در فضای مجازی و رسانه‌ها عنوان شده است که این به معنایی این است که مبلغ دریافتی از ۴۰ میلیون به ۸۰ میلیون می‌رسد که این موضوع صحت ندارد. وی گفت: در مجموع ۲۰ هزار و ۵۰۰ عضو هیأت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی داریم که از این تعداد تنها ۲ هزار و ۸۰۰ نفر استاد تمام هستند که اگر این مبلغ هم اعمال شود بازهم هیچ‌کس بالای ۴۰ میلیون تومان حقوق نمی‌گیرد ضمن اینکه این استادان شامل افرادی هستند که پایه ۲۰ دارند و در اواخر خدمت خود به‌سر می‌برند و این جنجال و هجمه‌ای که ایجاد شده است درست نیست.
باقری‌فرد درباره افزایش ظرفیت پزشکی نیز افزود: افزایش ظرفیت رشته پزشکی حتماً باید با برنامه‌ریزی و هوشمندانه باشد و در غیر این صورت کیفیت درمان و آموزش شدیداً دچار مخاطره می‌شود. ما به کمبود دسترسی به پزشک اذعان داریم و دلیل آن هم نبود سیستم ارجاع به طور کامل است که نیاز به لزوم اصلاح فرایند پرداخت و اصلاح درآمد پزشکان دارد. سیاست وزارت بهداشت عاقلانه و با استفاده از خرد جمعی است. نمی‌توانیم تعدادی روپوش سفید بدون کیفیت بیرون دهیم. هم‌اکنون ۵۰ هزار دانشجوی پزشکی در حال آموزش هستند که به تدریج به سیستم اضافه می‌شوند.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: میلیون دوز واکسن وزارت بهداشت وزیر بهداشت علوم پزشکی هیأت علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۳۳۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجود بیش از ۱۰۰۰ خوابگاه متأهلی برای دانشجویان علوم پزشکی

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از رشد ۴۶ درصدی ساخت خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد و گفت: ۱۰۶۹ خوابگاه متاهلی در دانشگاه‌ها داریم. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، عباس شیراوژن؛ معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بیست و دومین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت از رشد 46 درصدی ساخت خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد و اظهار کرد: در ابتدای دولت سیزدهم کمتر از 800 واحد خوابگاه متاهلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور وجود داشت که هم‌اکنون این تعداد به 1069 واحد رسیده و 46 درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی گفت: این واحدها در حالی ساخته شده که تاکنون ریالی بودجه برای ساخت خوابگاه متاهلی دریافت نکرده‌ایم و این 269 آپارتمان نیز با بودجه‌های اختصاصی دانشگاه‌ها ساخته شده است.

وی با اشاره به این که باید تا پایان این دولت دانشگاه‌های علوم پزشکی فاقد خوابگاه متاهلی به عدد صفر برسد، افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی فاقد خوابگاه متاهلی تا پایان سال حداقل 40 واحد و دانشکده‌های فاقد خوابگاه متاهلی نیز تا پایان سال حداقل باید 20 واحد خوابگاه متاهلی با متراز 45 تا 70 متر مربع همراه با رعایت پیوست فرهنگی مربوطه، ساخته باشند.

افتتاح خوابگاه متأهلی برای 120 دانشجوی علوم پزشکی تهران

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه تاکید کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی که خوابگاه متاهلی دارند هم باید تا پایان سال 20 درصد به تعداد واحدهای خوابگاهی متاهلی خود اضافه کنند.

شیراوژن همچنین از انعقاد تفاهمنامه با وزارت مسکن و شهرسازی برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی دانشجویی خبر داد.

در ادامه حمید رئیسی؛ معاون صندوق رفاه دانشجویان اظهار کرد: صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اعتبار پرداخت ودیعه مسکن به دانشجویان متاهل دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور را در 6ماهه نخست سال 1403(بدون محدودیت در تعداد دانشجویان) ابلاغ کرد.

وی افزود: اعتبار لازم برای پرداخت ودیعه مسکن، از محل اعتبارات ابلاغی ستاد ملی جمعیت تامین شده است و براساس ابلاغ صندوق رفاه، در سال 1403، بدون محدودیت در تعداد دانشجو، هر تعداد دانشجوی متاهل دانشکده یا دانشگاه علوم پزشکی متقاضی ودیعه مسکن، وام ودیعه مسکن دریافت خواهند کرد.

معاون صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت گفت: شرایط دریافت ودیعه مسکن قبلا بر اساس آیین نامه‌های ابلاغی توسط صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، اعلام شده بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نقش ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • وجود بیش از ۱۰۰۰ خوابگاه متأهلی برای دانشجویان علوم پزشکی
  • ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است
  • نقش مهم ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • تاکید وزیر صمت بر کیفیت تراکتور ایرانی
  • رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی هوشمند معرفی شد
  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • مشکل شیرخشک‌های یارانه‌ای تا یک ماه آینده برطرف می‌شود
  • معاون وزیر کشور: در حال رایزنی هستیم تا امکان ورود زائران ایران به عراق با خودرو شخصی فراهم شود