Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@16:40:05 GMT

پیرمرد‌های پرحاشیه کاخ سفید

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۳۳۶۸۰

پیرمرد‌های پرحاشیه کاخ سفید

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آمریکا ادعا می‌کند که در صحنه بین‌الملل پیش‌قدم است، اما تازه‌ترین اقدام رییس‌جمهور این کشور که ازسوی دوستان انگلیسی‌اش افشا شده، با تعریف واشنگتن از جایگاه رهبری جهان فاصله زیادی دارد. روز یکشنبه، ادعایی ازسوی روزنامه «میل آن ساندی» انگلیس مطرح شد که حکم بمب خبری را داشت و موج انفجار آن به‌سرعت شبکه‌های اجتماعی را فراگرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از روایت کلی این‌طور برمی‌آید که «جو بایدن»، سکاندار فعلی کاخ‌سفید که قرار است آمریکا را به مسیر درست رابطه با متحدان قدیمی بازگرداند؛ در سفری که به «گلاسکو» انگلیس برای حضور در نشست تغییرات اقلیمی داشت؛ یک کار نامربوط انجام داده است. آن‌طور که گفته می‌شود؛ حین صحبت با «کامیلا پارکر بولز»، همسر شاهزاده «چارلز» ولیعهد انگلیس، باد شکم بایدن دررفته و صدای آن به قدری بلند بوده که طرف مقابل نمی‌توانسته آن را نشنیده بگیرد؛ البته این قضیه به‌طور مستقیم ازسوی کامیلا بولز یا هیچ‌یک از مقامات کاخ باکینگهام نقل نشده و یک منبع نزدیک به خانواده سلطنتی آن را روایت کرده است؛ حال آنکه آنطور که در رسانه‌ها بازنشر می‌شود؛ کامیلا بولز از روزی که این اتفاق افتاده تا همین الان، یک بند از این مساله در محافل خصوصی صحبت می‌کند.

تبعات اقدام نابهنجار بایدن

اما در انتشار این ماجرا که به نظر نمی‌آید جعلی باشد؛ باید به چند نکته توجه داشت؛ یکی اینکه هیچ‌گونه اظهارنظر رسمی از جانب لندن یا واشنگتن درباره آن صورت نگرفته است، اما رسانه‌های انگلیسی اعم از گاردین، اکسپرس، ایندیپندنت، اسکای‌نیوز و دیلی‌میل به آن دامن زده‌اند، اما رسانه‌های آمریکایی تا جایی که ممکن بوده از آن چشم‌پوشی کرده‌اند و جالب آنکه با وجود اینکه می‌تواند سوژه خوبی برای رسانه‌های جمهوریخواه و شخص دونالد ترامپ باشد که همیشه جو بایدن را مورد تمسخر قرار می‌داد؛ حتی آن‌ها هم تمایل چندانی در بازگو کردن ماجرا ندارند و بعضا روزنامه‌های محافظه‌کاری مثل «نیویورک‌پست» به آن پرداخته‌اند.

پیرمرد پرحاشیه کاخ سفید

اما آنچه زیر ذره‌بین رسانه‌های غربی قرار گرفته است؛ موضوع کهولت سن بایدن و برازندگی او برای تصاحب جایگاه ریاست‌جمهوری آمریکا در محافل دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به دو شکل متفاوت پیگیری می‌شود. جمهوری‌خواهان گاف‌های متعدد بایدن که اغلب فراموش کردن نام یک فرد یا مکان را پوشش می‌دهد، برجسته کرده و خواهان آن هستند که وی به‌لحاظ عقلی و فیزیکی، مورد آزمایش قرار بگیرد که این بیشتر جنبه انتقام‌جویی دارد از این جهت که در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، حزب مخالف هم بار‌ها چنین تقاضایی را مطرح کرده بود.

اما دموکرات‌ها که هم‌حزبی مستاجر فعلی کاخ سفید هستند؛ موضوع را در قالبی محترمانه‌تر و با انگیزه‌ای سودجویانه‌تر عنوان می‌کنند؛ مثلا این روز‌ها نظرسنجی‌هایی منتشر می‌شود مبنی بر اینکه طرفداران حزب دموکرات از عملکرد بایدن راضی هستند، اما ترجیح می‌دهند که نمایندگی آن‌ها را در انتخابات ۲۰۲۴، فردی غیر از او به عهده بگیرد. این قبیل نظرسنجی‌ها هم با توجه به اینکه شایعه تک‌دوره‌ای بودن بایدن و واگذاری دور دوم به «کاملا هریس» معاون وی، حتی در دوره کارزار انتخاباتی۲۰۲۰ مطرح بود؛ قابل ارزیابی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

لحن پیام‌های توییتری هم انتقاد توأم با طنز است. برخی به کنایه در فضای مجازی اشاره کردند که «هیچکس دلش نمی‌خواهد کنار جو بنشیند». خیلی‌ها هم با توجه به حضور بایدن در کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی، به‌طعنه گفتند که او هم در انتشار گاز‌های فسیلی و گرمایش زمین دخیل است. یا اینکه چگونه فردی که دائم چرت می‌زند و باد شکمش را هم نمی‌تواند کنترل کند، رییس‌جمهور آمریکا شده است.

رسوایی عقلی به سبک بایدن

اما فارغ از لحن طنزآمیز پیام‌های توییتری، شاید آنچه بیشتر از همه در نوع اظهارنظر مردم آمریکا رنگ و بوی سیاست دارد، هشتگی است که در باب این موضوع به کار می‌برند و از بیان آن معذوریم، اما اشاره‌ای دارد به رسوایی‌های «واترگیت» و «اوکراین‌گیت» که به ترتیب دامنگیر «ریچارد نیکسون» و «دونالد ترامپ» رؤسای جمهور پیشین آمریکا شدند که هر دو از حزب جمهوری‌خواه بودند.

اینکه گیت جدیدی که با سهل‌انگاری بایدن باز شده به خروج او از کاخ سفید یا بداقبالی دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۴ منجر می‌شود؛ معلوم نیست، اما یک چیز دست‌کم مشخص است و آن اینکه جایگاه رهبری ادعایی آمریکا در صحنه بین‌الملل چنان متزلزل است که حتی شرکای انگلیسی هم آن را به چالش می‌کشند.

او حتی در ماه اخیر و در گافی دیگر اسم وزیر دفاع خود را به‌دلیل کهولت سن و ناتوانی کلامی، فراموش کرد یا چرت زدن «بایدن» در افتتاحیه اجلاس تغییرات اقلیمی گلاسکو که اخیرا برگزار شد. نباید فراموش کرد «جو بایدن» قبلا هم در گاف‌های متعددی بر وجود احتمالی برخی مشکلات جسمی- روانی خود صحه گذاشته بود.

بایدن ۷۸سال دارد و بعید می‌رسد کهولت سن به او اجازه حضور در انتخابات آتی آمریکا را بدهد، حال آنکه از هم‌اکنون این گمانه‌زنی وجود دارد که «کاملا هریس»، معاون وی آماده می‌شود تا در صورت تحقق چنین شرایطی، نامزدی حزب دموکرات را در ۲۰۲۴ به‌عهده بگیرد.

احتمال اجرای متمم ۲۵ قانون اساسی درباره بایدن

گاف‌های پی‌درپی رییس‌جمهور آمریکا و تشخیص پزشک سابق کاخ سفید مبنی بر اینکه او به زوال عقل دچار شده است؛ بحث درباره برکناری وی و واگذاری قدرت به «هریس» را طبق متمم ۲۵ قانون اساسی، داغ کرده است. آنگونه که رسانه‌های آمریکایی گزارش می‌دهند، متمم ۲۵قانون اساسی آمریکا این روز‌ها دوباره سر زبان‌ها افتاده است.

از واژه «دوباره» استفاده می‌کنیم چراکه پیشتر در اوج اختلاف بر سر تعیین نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری۲۰۲۰، شاهد اصرار دموکرات‌ها برای توسل به این قانون به امید خلاصی از دونالد ترامپ بودیم که با طرح ادعای تقلب و تحریک هوادارانش به شورش، به‌دنبال تثبیت جایگاه خود به‌عنوان سکاندار کاخ‌سفید بود.

ترامپ و تضعیف دموکراسی

در واقع، کمتر از دو هفته مانده به پایان دوره ریاست‌جمهوری ترامپ، در پی حمله طرفداران وی به ساختمان کنگره در روز ۶ژانویه
(۱۷دی ۹۹)، اعضای دموکرات کمیسیون قضایی مجلس نمایندگان با ارسال نامه‌ای به مایک پنس، معاون وقت ریاست‌جمهوری، خواستار سلب اختیار از ترامپ شدند. در هنگام حمله به کنگره، ترامپ به اتهام تهییج شورشیان و تلاش برای تضعیف دموکراسی و در مقطع فعلی، بایدن به ظن زوال عقل در زمره مشمولین این متمم قرار گرفتند. متمم ۲۵به معاون رییس‌جمهور اجازه می‌دهد که درصورت ناتوانی رییس‌جمهور از انجام وظایفش - مثلا ناتوانی به‌خاطر مشکلات جسمی یا روحی - جای وی را بگیرد.

بایدن و دغدغه سلامت عقل

بند چهارم متمم ۲۵ را برای استفاده در وضعیت‌های مختلف تصویب کرده‌اند؛ از ربوده شدن رییس‌جمهور و به‌حالت اغما رفتن وی تا مواردی مثل طرح اتهام بی‌کفایتی به دلایل روانی. اما بایدن از همان روز‌های نخست آغاز کارزار انتخاباتی خود، به‌دلیل گاف‌هایی که البته سابقه آن‌ها به دوره جوانی‌اش هم بازمی‌گردد، در مقام اتهام قرار گرفت و کفایتش زیر سوال رفت. از نظر «رونی جکسون»، فردی که در دولت‌های جورج دبلیو بوش، باراک اوباما و دونالد ترامپ به‌عنوان پزشک کاخ سفید خدمت کرده، پاسخ این سوال مثبت است.

او یکی از ۱۴قانونگذار جمهوریخواهی است که در نامه‌ای به رییس‌جمهور فعلی آمریکا از او خواسته که در «تست شناختی» شرکت کند. جکسون درباره بایدن می‌گوید: می‌توانید به عقب برگردید، از این مرد به اندازه ۴۰ سال نوار وجود دارد؛ او همیشه گاف‌هایی را داده و حرف‌هایی زده، اما این بیانات متفاوت هستند.

او سردرگم است، او گمراه است. اما واقعیت آن است که اگرچه سازوکاری قانونی برای برکناری رییس‌جمهور در قانون اساسی آمریکا ارائه شده و حتی در دوره‌هایی با توجه به استعفای رییس‌جمهور، فوت او و حتی بستری شدن در بیمارستان، متمم ۲۵ به جریان افتاده، اما تاکنون از آن برای برکناری یک رییس‌جمهور استفاده نشده است. هیچ معاونی هم دوست ندارد در تاریخ آمریکا از او به‌عنوان خائن و شورشی نام ببرند و حتی مایک پنس با وجود مخالفت با عملکرد ترامپ در روز‌های پایانی قدرت و به‌رغم درخواست‌های مکرر مجلس نمایندگان، حاضر نشد این متمم را اجرایی کند.

منبع: صبح نو

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جو بایدن رییس جمهور آمریکا دونالد ترامپ ریاست جمهوری قانون اساسی دموکرات ها رییس جمهور کاخ سفید رسانه ها متمم ۲۵ روز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۳۳۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق و کاندیدای جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در رسانه اجتماعی خود با نام «تروث سوشال» به تجمعات اخیر حمایتی از فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا پرداخت.

به نقل از شبکه خبری فاکس نیوز، وی در یک مطلب که در این رسانه اجتماعی منتشر کرد، نوشت: «همین الان اعتراضات را متوقف کنید!»

این مطلب در حالی منتشر شده که تعدادی از دانشجویان در جریان اعتراضات سراسری به اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه دستگیر شده‌اند.

همچنین این گفته‌ها در حالی مطرح شده که ترامپ در مطلبی دیگر به «جو بایدن حقه باز» پرداخته و او را بدترین رئیس‌جمهور در تاریخ ایالات متحده توصیف کرده است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901245

دیگر خبرها

  • ترامپ: اگر رئیس جمهور بودم هرگز جنگ غزه راه نمی افتاد
  • درخواست ترامپ برای تغییر نتانیاهو
  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • نتانیاهو و بایدن تصمیم نهایی را برای منطقه گرفتند؟
  • تعهد دوباره بایدن به امنیت رژیم اسرائیل
  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفتگو کردند
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • انتقاد بایدن از ترامپ در مهمانی در کاخ سفید