Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ماده ژنتیکی ویروس کووید-19 را در مایع فولیکولی یک زن مبتلا به کووید-19 که برای استفاده از فناوری‌های کمک‌باروری درخواست داده بود، مشاهده و بررسی کردند. 

به گزارش ایسنا، همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ نگرانی‌هایی را در جهان در مورد استفاده از فناوری‌های کمک باروری (ART) ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از برنامه‌های کمک باروری، به دلیل ابهام در مورد انتقال عمودی و ایمنی حاملگی، به تأخیر افتاده و یا با اقدامات احتیاطی جدید ادامه یافته است.

تخمک‌ها و سلول‌های گرانولوزای فولیکول‌ها، دارای گیرنده‌هایی هستند که ورود ویروس سارس-کوو-۲ را تسهیل می‌کند و به همین دلیل پتانسیل مولکولی آلوده‌شدن را دارند. با توجه به خطرات احتمالی این عفونت در فناوری‌های کمک باروری و جنین‌های به‌دست‌آمده از آن، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شیراز با انجام مطالعه‌ای، وجود ویروس سارس-کوو-۲ را مایع فولیکولی، سلول‌های گرانولوزا و تخمک زنان آلوده به کووید-۱۹ که تحت درمان با روش‌های کمک‌باروری بودند را بررسی کردند.

بررسی‌های این مطالعه نشان داد که RNA  این ویروس را در مایع فولیکولی یک زن مبتلا به کووید-۱۹ که برای استفاده از فناوری های کمک‌باروری درخواست داده بود، مشاهده شد. 

پژوهشگران این مطالعه معتقدند؛ به دلیل این‌که اثرات کووید-۱۹ بر تولیدمثل انسان و روش‌های کمک‌باروری ناشناخته است، باید اقدامات احتیاطی شدیدی در طول همه‌گیری کووید-۱۹ انجام شود.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «بررسی وجود ویروس SARS-COV-2 در مایع فولیکولی، سلول‌های گرانولوزا و تخمک زنان مبتلا به کووید-۱۹ متقاضی انجام روش‌های کمک باروری در شهرستان شیراز» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و بهیه نام آور جهرمی، سینا وکیلی، امیر سوار دشتکی، زهرا مصلی‌نژاد، صدیقه فروهری، سودابه ثابتیان فرد جهرمی،مریم داوری و مهناز بنائی؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شیراز در انجام این طرح تحقیقاتی مشارکت داشتند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کمک باروری کووید 19 کروناویروس دانشگاه علوم پزشکی شیراز روش های کمک باروری فناوری های کمک کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۳۴۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جلسه کارگروه ایمنی و بهداشت آب و فاضلاب در ماکو

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،در این جلسه که با حضور مدیرامور آب و فاضلاب ماکو، مدیر مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی و مدیر کنترل کیفیت آب دانشگاه علوم و پزشکی آذربایجان غربی برگزار شد، کیفیت آب شرب شهرستان ماکو و روستا‌های تابعه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این جلسه همچنین وضعیت بهداشت و ایمنی فاضلاب آپارتمان‌های مساکن مهر و ملی و تعدادی از ادارات و مراکز از جمله کشتارگاه، اداره زندان و آپارتمان‌های مساکن مهر ۲۸۸ واحدی و آپارتمان‌های آسمان ماکو مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر گردید تمهیدات لازم جهت هر چه بهتر شدن بهداشت آب و ایمنی فاضلاب آنها انجام شود.

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی بی طرف نیست ؛ چشم بسته در جنگ شلیک می کند
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید!
  • برگزاری جلسه کارگروه ایمنی و بهداشت آب و فاضلاب در ماکو
  • بررسی میزان موفقیت درمان ناباروری با IVF در ایران
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون با آزمایش مولکولی