Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - جمشیدزاده با تاکید برلزوم استفاده از بازار پول و سرمایه برای تامین مالی پروژه‌های شهرداری گفت: سهم چهار کد درآمدی از کل بودجه شهرداری تهران کمتر از 10 هزار میلیارد تومان و سهم درآمدهای شهرسازی 17 هزار میلیارد تومان است.
ابراهیم جمشیدزاده، مدیر مطالعات مالی و اقتصاد شهری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهر، دربارهتامین منابع مالی پایدار برای شهرداری بیان کرد: آن چیزی که در ایران به عنوان درآمد پایدار مرسوم شده، بر اساس مصوبه سال 1386 شورای شهر تهران است که در آن سه شاخص برای درآمد پایدار عنوان شده که هیچ کدام اقتصادی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این شاخص‌ها در قالب چارچوب‌های محیط زیست یا شاخص‌های پایداری محیطی تعریف شده‌اند و نیاز به بازنگری دارند.
او گفت: بر اساس این شاخص‌های درآمد پایدار که چهار کد درآمدی عوارض نوسازی، عوارض کسب و بیشه، بهای خدمات مدیریت پسماند خانگی و بهای خدمات مدیریت پسماند غیرمسکونی و تجاری برای شهرداری را دربر می‌گیرد، واقعیت را باید بپذیرفت که مجموع درآمدهای این چهار کد، در کل بودجه شهرداری تهران کمتر از 10 هزار میلیارد تومان است.
به گفته جمشیدزاده، حتی با در نظر گرفتن عوارض تابلو و سهم شهرداری از درآمدهای مالیات بر ارزش در صورت تحقق همه این موارد، از مجموع بودجه 48 هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران سهم آنها کمتر از 10 هزار میلیارد تومان است که در یکسال حتی کفاف هزینه‌های حقوق و دستمزد و نگهداشت را هم نمی‌دهد.
این کارشناس اقتصاد شهری با بیان اینکه باید مدیریت درآمد در شهرداری متحول شود، توضیح داد: هنوز در شهر تهران برنامه راهبردی نظام مدیریت درآمد وجود ندارد.
از طرف دیگر یکی از موضوعات مهم در این زمینه میزان تعامل شهرداری با شهروندان و مودیان است، به طوری که معمولا برای مباحث درآمدی یا وصول منابع از مویدان، اطلاع رسانی نمی‌شود و آنان نمی‌دانند عوارضی که پرداخت می‌کنند صرف چه چیزی می‌شود و وظیفه متقابل شهرداری و شهروندان چیست. همین عوامل سبب کاهش اطمینان شهروندان نمی‌شود و برای پرداخت عوارض رغبتی نشان نمی‌دهند.
17 هزار میلیارد تومان از درآمد شهرداری از محل درآمدهای شهرسازی است
مدیر مطالعات مالی و اقتصاد شهری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، بیان کرد: 17 هزار میلیارد تومان از منابع درآمدی شهرداری تهران از محل درآمدهای شهرسازی است، تفاوتی هم نمی ‌کند که اقتصاد رونق داشته باشد یا نه، چرا که همیشه در شهر ساخت و ساز وجود دارد. در واقع شهروندان متقاضی یک سری مجوزها در حوزه ساخت و ساز هستند و در نتیجه باید رویکرد خود را نسبت به کدهای درآمدی اصلاح و سایر کدهای درآمدی را بازنگری کنیم. 
به گفته او؛ همیشه درباره تامین مالی ناشی از بودجه چه در دولت محلی و چه در دولت مرکزی، مساله پیش‌ بینی کسری بودجه مهم بوده است و باید پذیرفت حالا که همه بودجه شهرداری تهران محقق نخواهد شد، برای جبران کسری تحقق بودجه اقدام شود. 
جمشیدزاده یکی از راهکارهای جبران کسری بودجه را بازار پول و سرمایه دانست و توضیح داد: برای ساخت پل، تونل و پروژه‌های بزرگ مقیاس الزامی نیست که حتما با عوارض و یا بهای خدمات تامین مالی شود، اصلا منطقی هم نیست چرا که این درآمدها مقطعی و تا پایان سال قطره چکانی به دست می‌آید. درحالی که تامین بخشی از منابع مالی باید از بازار پول و بازار سرمایه و طریق استقراض انجام شود.
2 راهکار برای جبران کسری بودجه
او یکی از ابزارهای مالی را اوراق مشارکت عنوان کرد و گفت: متاسفانه شهرداری تهران تجربه خوبی برای استفاده از این اوراق نداشته و باید برای جبران کسری بودجه و تامین مالی پروژه‌ها ساز و کار مشخصی تعریف شود. اما یک ابزار مالی جدید وجود دارد که در شهرداری هیچ گاه استفاده نشده و آن مولدسازی و بهادار سازی دارایی ‌های این نهاد است. 
مدیر مطالعات مالی و اقتصاد شهری مرکز مطالعات و برنامه ‌ریزی شهر تهران، افزود: شهرداری تهران دارای دارایی بزرگی مانند اراضی و ساختمان ‌ها است، بنابراین بهادار سازی این دارایی ‌ها یک ضرورت است. البته مشکل اینجاست که پس از سال ‌ها هنوز ارزش ریالی ساختمان ‌های ستادی در استفاده شهرداری مشخص نیست. از طرف دیگر، ارزش‌ گذاری ملک به معنای فروش دارایی نیست بلکه کمک می‌کند تا ریسک استقراض کاهش داده شود و پشتوانه مناسبی برای استقراض است. 
جمشید زاده گفت: با بهادار سازی دارایی‌ها می‌توانیم محقق نشدن منابع درآمدی شهرداری تهران را تامین مالی کنیم. البته این اصلاحات در یک روز و دو روز امکان‌پذیر نیست و نیاز به برنامه سه گامی کوتاه مدت برای تصمیم به اصلاح رویه، میان مدت برای برنامه ‌ریزی و بلند مدت برای اجرای برنامه ‌ها با کمترین چالش دارد. 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: شهرداری تهران بهادار سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۳۴۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان گفت: بودجه فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان برای سال جاری با ۷۴ درصد رشد به مبلغ ۱,۰۷۴ میلیارد تومان رسید که ۵۴۰ میلیارد تومان آن در سازمان فاوا و مابقی از محل بودجه ستاد، مناطق و سازمان‌ها تامین می‌شود.

سعید فردانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه یکی از نکات ویژه در تدوین بودجه ۱۴۰۳، شاخص محورشدن برنامه و بودجه بر اساس اسناد بالا دستی است، اظهار کرد: در این راستا اهداف سازمان فاوای شهرداری اصفهان شامل بهبود تجربه مشتری، افزایش پایداری خدمات، هوشمندسازی خدمات و ارزش‌آفرینی از دارایی‌ها است، همچنین شاخص‌هایی از جمله متوسط پایداری خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات، تعداد خدمات الکترونیکی، غیرحضوری و هوشمند و سهم از اقتصاد دیجیتال برای کمی کردن اهداف مذکور تعیین شده است.

وی افزود: بودجه فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان برای سال جاری با ۷۴ درصد رشد به مبلغ ۱,۰۷۴ میلیارد تومان رسید که ۵۴۰ میلیارد تومان آن در سازمان فاوا و باقی‌مانده از محل بودجه ستاد، مناطق و سازمان‌ها در سال آینده تأمین خواهد شد.

دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان بیان کرد: حدود ۲۰ درصد بودجه موضوع فاوا شهرداری به پشتیبانی خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات و هوشمندسازی تعلق گرفته و باقی‌مانده آن به ایجاد خدمات جدید همچون توسعه فیبرنوری، اصلاح شبکه‌های ارتباطات و محلی، ارتقای مرکز داده موجود و تولید سامانه‌های جدید اختصاص داده شده است.

فردانی با اشاره به سامانه‌های جدید سازمان فاوای شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: طرح «اصفهان من» شامل میز خدمت و اپ، توسعه فیبر نوری در پنج منطقه، سامانه یکپارچه مالی شهرداری، تشخیص هوشمند تخلفات ساختمانی، به‌روزرسانی نقشه‌های پایه شهر بر بستر بانک اطلاعات داده‌های مکانی (SDI) از سامانه‌های با اهمیت این سازمان است.

وی گفت: برای پروژه‌های هوشمندسازی از جمله جانمایی و طراحی مجموعه پردیس فناوری اطلاعات و ارتباطات شامل مرکز داده پشتیبان، مرکز پایش و کنترل هوشمند شهر اصفهان، تأمین پلتفرم شهر هوشمند، راه‌اندازی اشیا هوشمند، تکمیل پروژه نصب پلاک‌های آبی با QR هوشمند، ۱۷۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده است.

فردانی ادامه داد: کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان و میز هوشمندسازی به ریاست شهردار اصفهان، با توجه به لزوم یکپارچگی، هماهنگی و تعامل بین‌بخشی برای دستیابی به اهداف سازمان، همچون گذشته نقش بسزایی در رسیدن به شهر هوشمند و شهر زندگی خواهند داشت.

کد خبر 747412

دیگر خبرها

  • تحول در پایتخت با مدیریت شهری
  • اختصاص بودجه ۱۵۱ هزار میلیارد تومانی پروژه‌های عمرانی تهران
  • جزئیات اتوبان 5 هزار میلیاردی برای باز کردن گره ترافیک تهران
  • جامعه و دولت به درآمدی که مردم ایجاد می‌کنند وابسته است
  • تشریح اهداف و برنامه درآمدی سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه
  • آزاد سازی ۱۳هزار پلاک فرسوده حریم ریلی منطقه ۱۷ تهران
  • گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات
  • اصفهان پرچم‌دار شهرسازی الکترونیک است
  • شاخص بازگشت درآمد به اصفهان ۴ تا ۸ درصد است/سهم ۶ هزار میلیاردی اصفهان از مولدسازی
  • وزارت اقتصاد پیشتاز رفع آفت تمرکززدایی باشد/ سرمایه ۴۳۵ هزار میلیاردی حبس شده در اصفهان