Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@07:43:35 GMT

تلخ و شیرین‌های آتشفشان لاپالما

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۳۴۷۶۵

تلخ و شیرین‌های آتشفشان لاپالما

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از تارنمای دویچه وله، لا پالما برای نخستین بار در ۵۰ سال گذشته شاهد فوران آتشفشانی شده است که قصد خاموش شدن ندارد.

کارمن لوپز، سخنگوی کمیته اضطراری "پوالکا" می‌گوید، آتشفشان به طور مداوم فعال بوده و هنوز هیچ داده علمی وجود ندارد که نشان دهد آتشفشان در آینده نزدیک خاموش شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته لوپز، چنین حادثه‌ای در نیم قرن گذشته بی‌سابقه بوده است. زمین لرزه‌های مرتبط با فوران‌ها تا حدودی ضعیف شده و میزان دی اکسید گوگرد منتشر شده از آتشفشان نیز کاهش یافته است.

روز شنبه ۶ نوامبر (۱۵ آبان) مقدار اکسید گوگرد به ۲۶ هزار تن رسیده بود اما به گفته لوپز، اینها فقط نوسانات عادی هستند و بنابراین هیچ نشانه‌ای از خاموشی قریب‌الوقوع آتشفشان نیست.

این آتشفشان در ۱۹ سپتامبر در منطقه کومبره ویخا در جنوب جزیره قناری لاپالما فوران کرد. از آن زمان به بعد این جزیره تفریحی اسپانیا در وضعیت اضطراری به سر می‌برد.

بیش از هفت هزار نفر در پی فوران آتشفشان در لا پالما به نقاط امن منتقل شده‌اند.

فوران این آتشفشان خسارت زیادی به جزیره وارد کرده است. بیش از دو هزار و ۷۰۰ ساختمان توسط گدازه‌ای با دمای تقریباَ ۱۳۰۰ درجه سانتیگراد نابود شده‌اند.  کلیساها، مدارس و خانه‌های اهالی دستخوش این ویرانی شده‌اند.  

حدود ۹۸۳ هکتار زمین هم زیر جریان گدازه مدفون شده‌ است که حدود ۲۸۰ هکتار از آن به عنوان زمین مرغوب کشاورزی استفاده می‌شده است.

گدازه‌ها شبه جزیره جدیدی را بوجود آوردند که در حال حاضر بیش از ۴۰ هکتار وسعت دارد.  

فوران این آتشفشان آن هم در یکی از محبوب‌ترین جزایر اروپایی‌ هجوم گردشگران را نیز سبب شده است. در نخستین روزهای ماه جاری هتل‌ها و مهمان‌سراها ۸۰ درصد به طور کامل رزرو شدند.

فرودگاه لا پالما مجبور شده است به خاطر خاکستر آتشفشان چندین بار فعالیت خود را متوقف کند.

این آتشفشان هنوز هم ابرهایی از دود سیاه منتشر می‌کند. در آخر این هفته باد ابرهای خاکستری را به سمت دریا راند.

در جزیره لا پالما چندین آتشفشان، از جمله "تنگونا" و "کومبره ویخا" وجود دارد. جزایر قناری متعلق به اسپانیاست و لا پالما پنجمین جزیره بزرگ آن محسوب می‌شود.

جزیره لا پالما از زمان فتح جزایر قناری در قرن بیستم و آغاز ثبت تاریخی فوران‌های آتشفشانی،  هفت مورد را تجربه کرده است. آتشفشان «سان خوان» (۱۹۴۹) از آخرین فعالیت‌های آتشفشانی در قرن بیستم بود که ۴۷ روز به طول انجامید. فوران «تِنِگیا» (۱۹۷۱) نیز تا ۲۴ روز فعال بود.  

برچسب‌ها اسپانیا جزایر قناری آتشفشان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اسپانیا جزایر قناری آتشفشان اسپانیا جزایر قناری آتشفشان لا پالما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۳۴۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری در ژاپن

زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۶.۹ ریشتر جزایر «اوگاساوارا» در ژاپن را لرزاند.

به گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی ژاپن اعلام کرد زمین لرزه ای با قدرت اولیه ۶.۹ ریشتر امروز (شنبه) جزایر اوگاساوارا در این کشور را لرزاند.

به گزارش شینهوا، این زمین لرزه در مرکز توکیو نیز احساس شده و هیچ هشدار سونامی در پی آن صادر نشده است.

همچنین تاکنون گزارشی در مورد خسارات و تلفات ناشی از این حادثه منتشر نشده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دانشمندان سن آتشفشان‌ها را در قمر آیو تعیین کردند
  • در سال ۱۸۱۶ جهان شاهد سالی بدون تابستان بود
  • چرا نمی‌توانیم همه زباله‌های‌مان را داخل آتشفشان‌ها بسوزانیم؟
  • خلیج فارس دریایی راهبردی در دنیای ارتباطات است
  • «گردشگری دریایی» فقط یک وعده در روز خلیج فارس بود!
  • سالی خاص در تاریخ زمین؛ این کوه باعث شد تابستان از تقویم حذف شود +تصویر
  • تمدید مهلت ثبت‌ نام در آزمون استخدامی معلمان ویژه بشاگرد و جزایر هرمزگان
  • فنرباحچه 2-1 بشیکتاش؛ پیروزی آسان قناری‌ها برابر حریف ده نفره
  • زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن را لرزاند
  • وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری در ژاپن