مستندی که جشن ازدواج در ایل قشقایی را نمایش میدهد/ نگذاریم فرهنگ بومی عشایر بدون سند تصویری از بین رود
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۳۴۹۸۵
مستند «عروس قشقایی» درباره جشن عروسی در ایل قشقایی است که علیرغم تغییرات فرهنگی گسترده در این منطقه هنوز بدون تغییر مانده است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مستند «عروس قشقایی» ساخته محمدهادی اسفندیاری روایتی متفاوت از یک مراسم آیینی در ایل قشقایی است که پس از گذشت سالها همچنان اصالت خود را حفظ کرده و مانند قبل برگزار میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اسفندیاری کارگردان این اثر درباره فیلم خود گفت: چندی پیش مجموعهای درباره عروسی اقوام در شبکه مستند ساخته شد و من هم مستند «عروس قشقایی» را با محوریت مراسم جشن عروسی در ایل قشقایی ساختم. از آنجا که قبلاً مستند «بایداق» را درباره اقوام قشقایی ساخته بودم، شناخت خوبی از این سوژه داشتم و به همین دلیل ساخت این فیلم به من سپرده شد. در فیلم مستند «عروس قشقایی» با حساسیت زیادی فرهنگ بومی اقوام قشقایی، لباس، آیینهای سنتی و ... این منطقه را به تصویر کشیدم.
وی ادامه داد: این مراسم واقعاً یک آیین است و با اینکه تغییرات زیادی در لباس، فرهنگ و زبان مردم این مناطق طی این سالها رخ داده است، اما باز هم این سنتها در مراسم عروسی رعایت میشود. برای مثال ممکن است که در فضای عمومی لباسهایی مانند بقیه به تن کنند اما در مراسم عروسی و جشن ازدواج لباسهای سنتی خود را میپوشند. این لباس از نظر حجاب و پوشش بسیار کامل و زیبا است. علاوه بر این، در این مراسمات بازی سنتی مردان یا همان "چوب بازی" را میبینیم. موسیقی محلی و بومی نیز همچنان اصالت خود را در این مراسم حفظ کرده است.
کارگردان مستند «عروس قشقایی» درباره اهمیت ساخت فیلم درباره سنتهایی بومی و آیینی کشورمان گفت: خودم قشقاییام و دغدغهام شناساندن فرهنگ ایلام به مردم ایران است. همیشه دوست داشتم که سوژه فیلمهایم از ایل قشقایی باشد چرا که اولاً این سوژهها بکر هستند، ثانیاً به دلیل بومی بودن دسترسی راحتتری به این افراد دارم و ثالثاً تولید کمهزینهتری دارم. از همین روی، معتقدم که بهتر است مستندسازان درباره سوژههایی در داخل زادگاه خود فیلم بسازند که در اینصورت موفقتر خواهند بود.
نکته مهمی که باید بدان توجه داشت این است که بدون شک این لباس، زبان و آداب و رسوم در سالهای آینده دچار تغییراتی خواهد شد و لازم است که این بخش از فرهنگ بومی کشورمان را ثبت و ضبط کنیم، چرا که ممکن است تا چند سال آینده این زبان، فرهنگ و آداب و رسوم از بین برود.
وی با اشاره به حضور این مستند در جشنواره تلویزیونی گفت: جشنواره سینماحقیقت رویداد بسیار معتبری برای سینمای مستند است، با این حال معتقدم مستندسازی مثل من که دوست دارد فرهنگ ایل خود را به بقیه معرفی کند، بهتر است فیلمش در تلویزیون و جشنواره تلویزیونی مستند به نمایش دربیاید. تلویزیون در همه روستاها و شهرهای ما وجود دارد و ظرفیت بسیار خوبی برای دیده شدن این آثار است. به نظرم راهاندازی جشنواره تلویزیونی مستند اتفاق بسیار خوبی برای مستندسازان به ویژه فیلمسازان شهرستانی است.
عوامل تولید این مستند 30 دقیقهای عبارتند از: کارگردان: محمدهادی اسفندیاری، تصویربردار: محسن دانشور، تدوین و صداگذار: مجید شهرابی، صدابردار: علی اصغر زارع، تحقیق و پژوهش: محمدهادی اسفندیاری و فرزانه حاتمی.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس ایل قشقایی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۳۴۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
وقتی «خانه خدا» سینماها را شلوغ کرد
همزمان با آغاز سفر عمره زائران ایرانی و در آستانه فرارسیدن موسم حج، از فیلم مستندی میتوان یاد کرد که حدود ۶ دهه قبل، از خانه خدا و مناسک حج ساخته شد و تماشاگران زیادی را به سینماها کشاند.
به گزارش ایسنا،مستند «خانه خدا» محصول ۱۳۴۵ است که به عنوان اولین مستند جدی ایران و به باور برخی، کاملترین سند سینماییِ جهان درباره مناسک حج - تا زمان ساخت فیلم - شناخته میشود.
«خانه خدا» فیلمی منحصر به فرد درباره مراسم و مناسک حج و از نخستین فیلمهای مستند است که در سال ۱۳۴۵ در سینماهای تهران و چند شهر دیگر به نمایش عمومی درآمد و با اقبال گسترده مردم روبهرو شد. این مستند حتی توانست به بازارهای جهانی راه پیدا کند و در بخش گستردهای از کشورهای مسلمان به نمایش درآید.
درباره نحوه تولید «خانه خدا» ابهامات زیادی وجود دارد. پژوهشگران مختلف در نوشتههای خود، اطلاعاتی ضد و نقیض، درباره عوامل این مستند ارائه دادهاند. برخی مونتاژ فیلم را نتیجه کار ابراهیم گلستان دانستهاند و تعدادی نیز نام ابوالقاسم رضایی و جلال مقدم را به عنوان تدوینگر آوردهاند. در برخی منابع پژوهشی گفتار فیلم را از آنِ ابراهیم گلستان میدانند حال آن که نظر محقّقانی دیگر بر آن است که روایت اولیه را محمود سعادت و حمزه رحمانی نوشتهاند و گلستان تنها متن آن دو را بازنگری و ویرایش کرده است. حتی در مورد کارگردان فیلم هم اتفاق نظر وجود ندارد. در عنوانبندی نام کارگردان نیامده و شاید همین سبب شده برخی این عنوان را به جلال مقدم منتسب کنند.
درباره این مستند محمد تهامینژاد گفته است: «از زمان تولید «خانه خدا» تا کنون همواره این پرسش مطرح شده که کارگردان این فیلم چه کسی بوده؛ این در حالی است که در تیتراژ فیلم، از اشاره مستقیم به این عنوان پرهیز شده و تهیهکننده (استودیو ایرانفیلم که محل فعلی خانه سینماست) ترجیح داده هیچ اسمی از کارگردان نباشد.
سالها قبل، جلال مقدم در گفتوگویی با مجله «نگین» گفته بود این فیلم کارگردان مشخصی نداشته و به همین دلیل نام کسی در تیتراژ قید نشده است اما نکته اینجاست که در نسخه ویدیویی این فیلم و در تیتراژ انگلیسی آن که سالها قبل در آمریکا توزیع شد، نام ابوالقاسم رضایی به عنوان کارگردان و جلال مقدم به عنوان مشاور تهیهکننده قید شده است. همچنین در نامهای که در حاشیه یکی از نمایشهای محدود این فیلم (درخانه شهریاران جوان) توسط زندهیاد نعمت حقیقی فرستاده شد به صراحت به این نکته تاکید و اشاره شده بود که فیلم «خانه خدا» متعلق به ابوالقاسم رضایی و ساخته اوست.»
در این زمینه بخوانید:
بالاخره «خانه خدا» را چه کسی ساخته است؟
گفته شده است که ابوالقاسم رضایی چهار فیلمبردار (احمد شیرازی، محمود ایثاری، عباس دستمالچی و نعمت حقیقی) را با تجهیزات کامل به عربستان سعودی برد و هر یک از آنها جدا از هم صحنههایی را روی نوار سلولویید ضبط کردند؛ بدون آن که سهم هر یک پس از تدوین فیلم مشخص باشد. در تیتراژ این فیلم که ابتدا با آوازی از علی بهاری آغاز میشود اسامی همه عوامل با عنوان "حاجی" ذکر شده است.
از مستند «خانه خدا»، نگاتیوی باقی نمانده و چند سال قبل از روی پزیتیوهای بهجامانده از آن، نسخهای به سفارش فیلمخانه ملی ایران در «شرکت پیشگامان سینمای آریا» ترمیم و بازسازی شد که در بهار سال ۱۳۹۶ در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد و دو سال بعد هم کانون فیلمِ خانه سینما با برگزاری یک نشست تخصصی آن را دوباره نمایش داد.
در طول این سالها چنین فیلمی با این ویژگیها و با تغییرات ایجاد شده در مکانهای برپایی مناسک حج ساخته نشده، در صورتی که براساس برخی منابع مستند «خانه خدا» گویا به ۸۲ کشور فروخته شده بود و تولیدی بسیار سودآور محسوب میشده است.
در ادامه بخشی از مراحل بازسازی مستند «خانه خدا» را که در فیلمخانه ملی ایران انجام شده و نسخه کامل آن در فضای مجازی موجود است، مشاهده میکنید:
انتهای پیام