Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-30@20:03:00 GMT

هر خلافی در سازمان غذا و دارو خط قرمز است

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۳۵۱۴۷

هر خلافی در سازمان غذا و دارو خط قرمز است

ایران اکونومیست-عین اللهی در نشست خبری صبح امروز خود درباره موضوعات مختلف حوزه بهداشت و درمان کشور صحبت کرد.

 بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در نشست خبری صبح امروز خود با خبرنگاران اظهار کرد: ۵ مرکز واکسن داخلی تایید شده اند و تولید داخلی را انجام می‌دهند و برای آینده این اطمینان وجود دارد که از واکسن‌های داخلی استفاده کنیم و از ١۵٠ میلیون دوز که وارد کرده ایم، ٩۵ میلیون دوز واکسن تزریق شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بیش از ١٣ میلیون واکسن داخلی تحویل گرفته ایم و ١٢ میلیون واکسن داخلی به زودی آماده تحویل به بازار می‌شوند و ما برای دوز سوم می‌توانیم از تولید داخل استفاده کنیم و نزدیک ۵۵ میلیون دوز اول تزریق شده است که حدود ٨٢ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند و امیدواریم تا پایان آبان ماه ٨٠ درصد جامعه دوز دوم را تزریق کنند و ما رکورددار واکسیناسیون روزانه در جهان با تزریق بیش از یک میلیون و ۶٠٠ هزار دوز واکسن هستیم.

عین اللهی بیان کرد: جشن پایان کرونا در دنیا نخواهیم داشت و جشن واکسیناسیون ٨٠ درصد جمعیت کشور را خواهیم گرفت و تا مدت‌ها کرونا در بین ما خواهد بود و تا زمانی که همه کشور‌ها با کرونا مقابله نکرده باشند کرونا ریشه کن نخواهد شد و تاب آوری مردم در برابر کرونا کم شده است و باید توجه داشت بسیاری کشور‌ها وارد موج ششم شده اند و مرکز درمانی ما آماده باش برای مقابله با موج ششم کرونا هستند و اکسیژن ساز‌ها و تجهیزات همه آماده هستند و در تولید دارو‌های ضد کرونا ما به خودکفایی رسیده این و سه شرکت فاویپیراویر و ٨ شرکت تولید کننده رمدسیویر داریم و می‌توانیم از متخصصان و دانشمندان به عنوان قهرمانان ملی یاد کنیم.

وزیر بهداشت درباره تامین واکسن و سرم اظهار کرد: اکنون مشکلی در تامین سرم نداریم و استان خراسان ۴٠ درصد سرم کشور را تامین می‌کند و در تامین واکسن یک اقدام ملی و بین نهادی انجام شده است و بر اساس مستندات بهترین راه مبارزه با کرونا واکسیناسیون است و اگر می‌خواستیم میزان تولید واکسن به ١۵٠ میلیون دوز برسد با چالش مواجه می‌شدیم و باید دانست که هر دقیقه در واکسیناسیون موثر است.
پرداختی از جیب مردم به ۴۵ درصد رسیده است

عین اللهی درباره بودجه وزارت بهداشت و هزینه کرد یک میلیارد یورویی گفت: برای هر بیماری که بستری می‌شود ٣٠ تا ۴٠ میلیون تومان باید هزینه کنیم و این هزینه مستقیم است و باید توجه داشت درصد درآمد اختصاصی وزارت بهداشت کم شده است البته اکنون با کم شدن آمار بیماران ۶ تا ١٢ هزار بیمار داریم و در این شرایط وضعیت بیمارستان‌ها بهبود پیدا کرده است و برنامه داریم که به بهره وری بپردازیم.

وزیر بهداشت افزود: 500 هزار پرسنل و هزار بیمارستان و ١۵٠ هزار تخت بیمارستان داریم و باید روی بهره وری کار کنیم و درمان بهتری به مردم بدهیم؛ مقرر شده بود پرداختی از جیب مردم به ٢۵ درصد برسد که اکنون به ۴۵ درصد رسیده و فشار به مردم بیشتر شده است و امیدواریم به سمتی برویم که پرداختی از جیب مردم را کم کنیم و نظارت بر بخش‌های غیر دولتی را هم در وظیفه قرار داده ایم و هر چه خارج از قانون باشد تحمل نمی‌کنیم و تعرفه‌ها مشخص است و زیر میزی خط قرمز ماست.

عین اللهی در رابطه با برخورد با مافیای دارو و تجهیزات پزشکی بیان کرد:با تعیین رییس جدید سازمان غذا و دارو مقرر شد با آنهایی که ارز دولتی گرفته اند و آزاد عمل کرده اند برخورد شود هر خلافی در سازمان غذا و دارو خط قرمز ماست.

وی درباره تعارض منافع در انتصاب مدیران بیان کرد:هر مدیری که منصوب می‌کنیم میثاق نامه امضا می‌کند تا در برخی خصوصی فعالیت نکند افرادی که منصوب می‌کنیم تا ٣ ماه به صورت سرپرست و آزمایشی فعالیت می‌کنند بعد در صورت تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دانشگاه منصوب می‌شوند.

عین اللهی درباره طب سنتی بیان کرد: طب سنتی در سال ٨۴ در وزارت بهداشت کلید خورد و امروز ٨ دانشکده طب سنتی در کشور داریم و دارو‌های طب سنتی می‌توانند بسیار کمک کننده باشند، اما اثربخشی این دارو‌ها باید به اثبات برسد و باید توجه داشت که دوز هر دارو اهمیت دارد و اغلب در حوزه گیاهی به این موضوع توجه نمی‌شود و ما طب سنتی و مدرن را طب می‌دانیم و افرادی باید در این زمینه فعالیت کنند که مدارج علمی را طی کرده باشند.

مطالعه جهانی درباره عوارض واکسن وجود دارد و تزریق واکسن قطعا از مرگ و میر جلوگیری می‌کند و باید توجه داشت ما بلافاصله پس از تزریق واکسن ایمن نمی‌شویم و ٢ هفته پس از دوز دوم به ایمنی کامل می‌رسیم و این اشتباه در مردم وجود دارد که به محض تزریق واکسن فکر می‌کنند ایمن شده اند.
قول می دهیم به اندازه زیرساخت ها ظرفیت پزشکی را افزایش دهیم

عین الله درباره بازگشایی مدارس بیان کرد: ما بزرگترین صدمه را در دوران کرونا از آموزش خوردیم و اکنون کودکان آسیب بسیاری دیده اند و کودکان پرخوری می کنند و باید دانست در مدرسه کودکان روابط اجتماعی یاد می گیرند. بازگشایی در اولین زمان ممکن می تواند موثر باشد و باید توجه داشت آمار بستری و مرگ و میر در کودکان بالاست نیست و ستاد کرونا بر اساس مستندات بازگشایی را انجام می‌دهد و رسانه ها برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها کمک کنند.

وی درباره افزایش ظرفیت پزشکی بیان کرد: در برخی مناطق تورم پزشک داریم و در برخی نقاط پزشک نداریم و قانون پزشکان را فقط موظف می‌کند مدت محدودی در برخی مناطق حضور داشته باشند و هر چه امکانات بیشتر شود ماندگاری پزشکان بیشتر خواهد بود و ما باید ماندگاری بومی گزینی را در دستور کار قرار دهیم و قول می دهیم به اندازه زیرساخت ها میزان ظرفیت پزشکی را افزایش دهیم و برای ما کیفیت مهم است و باید دانست در برخی کشورهای منطقه پزشک را در دوران لیسانس ۴ ساله تربیت می کنند و کیفیت سطح علمی این پزشکان بالا نیست و مردم از این کشورها به ایران برای درمان می آیند.

وزیر بهداشت درباره طرح تعالی جمعیت و خانواده بیان کرد: در چند سال آینده یک سوم جمعیت ما پیر خواهد بود و طرح خوبی در مجلس تصویب شد و ما آن بخشی که مربوط به وزارت بهداشت است به عهده خواهیم گرفت و در حال آماده سازی برای ایجاد زیرساخت ها هستیم.

عین اللهی درباره یک میلیارد یورو و ذخایر ارزی وزارت بهداشت بیان کرد: اکنون ١٠٠ میلیون ارز است و به دنبال تامین ارز برای بقیه هزینه ها در کمیسیون اقتصادی مجلس هستیم.

وی درباره برخورد با واکسن نزده‌ها اظهار کرد: تصمیمات ستاد کرونا قانون است و هر چه تصمیم گیری شود حکم قانون را دارد و اکنون واکسیناسیون در کشور اجباری نیست و ما معاونت‌ها را تقویت کردیم و مشاور‌ها را حذف کرده و هم صدایی ایجاد کردیم.

وزیر بهداشت بیان کرد: مجری طرح شهید سلیمانی و قرنطینه هوشمند وزارت بهداشت نیست و وزارت کشور است و اکنون دنیا به سمتی رفته که افراد خیلی محدود نشوند و تعطیلی‌ها کم شده و به دنبال برداشتن محدودیت‌ها هستیم به عنوان مثال مردم بتوانند با کارت واکسن سفر کنند.
اگر ارز دولتی را حذف کنیم دارو‌ها به شدت گران می‌شوند

وی درباره حذف ارز دولتی اظهار کرد: ما کاره‌ای جز نگه داشتن ارز دولتی نداریم و اگر ارز دولتی را حذف کنیم دارو‌ها به شدت گران می‌شوند و در آینده امکان حذف آن وجود دارد، اما اکنون شرایط حذف ارز نیست چرا که در این صورت حذف ارز دولتی موجب گرانی شدید دارو خواهد شد و خانمان برانداز خواهد بود و در صورتی که منابع در بیمه‌ها تامین شود این امکان وجود دارد که ارز دولتی را حذف کنیم.

وزیر بهداشت بیان کرد: ما موافقت را با فوق العاده خاص پرستاران و جذب نیرو اعلام کرده ایم.

وزیر بهداشت درباره واکسن‌های ایرانی کرونا، تاکید کرد: واکسن‌ها ۳ مرحله دارند در مرحله دوم از نظر سیف‌تی و در مرحله سوم از نظر افکتیونِس بررسی می‌شوند همه واکسن‌ها مرحله دوم را رد کردند و واکسن امنی هستند ‌ و عارضه گزارش نشده است. در مرحله سوم بسته به آماری که ارائه می‌دهند کمیته واکسن تصمیم گیری می‌کند‌ و بر اساس آن مجوز می‌دهد تمام واکسن‌های تولید داخل از بهترین‌ها هستند ‌و ما انواع پلتفرم واکسن‌ها را واکسن نورا هم مرحله اول را طی کرده است که نوترکیب است و اگر مراحل را طی کند شاید بتواند مجوز بگیرد.

وی تاکید کرد: خیلی‌های دیگر برای واکسن وارد شدند و گفتند واکسن می‌سازند اما هنوز مرحله اول را هم طی نکردند و فکر می‌کنم همین اندازه و ۵ یا ۶ واحد تولید واکسن برایمان کفایت می‌کند‌.

عین‌اللهی بیان کرد: در رابطه با مشکلات روانشناسی آقای نوربالا گزارشی ارائه کردند و کمیته روانشناسی در کمیته علمی تشکیل شده است که با اساتید برجسته در حال کار هستند.

وی درباره واکسن اسپوتنیک‌وی، بیان کرد: اسپوتنیک با ما ۶۰ میلیون دز قرارداد داشت ولی متاسفانه فقط دو میلیون به ما داد. همین الان خود روسیه گرفتار است و واکسن ندارد به مردم خودش بزند. در روسیه ۳۵ درصد مردم واکسن زدند. الان با توجه به حجم واکسنی که آوردیم و داریم فعلا کفایت می‌کند و اسپوتنیک هم سابقه خوبی نداشته و به تعهداتش عمل نکرده است ولی در چند هفته قبل نزدیک یک‌میلیون دز واکسن مجدد به ما داد ولی فعلا نیازی برای این نداریم و با واکسن‌های موجود مشکلمان رفع می‌شود. درمورد خط تولید داخل اسپوتنیک هم فعلا خیلی به قول‌ها عمل نشده است‌.

وزیر بهداشت ادامه داد: افراد بالای ۶۰ سال را توصیه می‌کنیم به تدریج برای تزریق دز سوم مراجعه کنند. تزریق دز سوم به پرسنل بهداشت و درمان را آغاز کردیم. درمورد تزریق واکسن به افراد بالای ۶۰ سال نظرات متفاوت است برخی دوستان می‌گویند به فاصله ۴ ماه از تزریق دز دوم و برخی می‌گویند به فاصله ۶ ماه دز سوم تزریق شود اما به هر حال هر تصمیمی که کمیته علمی بگیرد بر همان اساس دز ۳ تزریق می‌شود. افراد پر خطر مانند مبتلایان به دیابت، بیماری کلیوی و... که کمتر از ۶۰ سال هم هستند انشالله برای دز سوم مراجعه کنند.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: باید توجه وزیر بهداشت عین اللهی تزریق واکسن میلیون دوز ارز دولتی واکسن ها دارو ها دز سوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۳۵۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار وزارت بهداشت فلسطین درباره خطر فاسد شدن داروها در غزه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه قدس الاخباریه، وزارت بهداشت فلسطین امروز دوشنبه درباره وضعیت بحرانی دارو و تجهیزات پزشکی در نوار غزه هشدار داد.

در بیانیه وزارت بهداشت فلسطین در این باره آمده است: با آغاز فصل گرما مخازن و انبارهای دارو و تجهیزات پزشکی در کل نوار غزه به دلیل کمبود سوخت برای راه اندازی تجهیزات سرمایشی، وضعیت بغرنجی پیدا کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: با توجه به گرمای شدید هوا، داروها در معرض خطر فاسد شدن قرار گرفته و برای رفع این مساله باید واردات سوخت به نوار غزه در اسرع وقت انجام شود.

وزارت بهداشت فلسطین در پایان از نهادهای بین المللی و بشردوستانه درخواست کرده است که به سرعت در این موضوع وارد عمل شده و از وقوع بحران دارویی در غزه جلوگیری کنند.

کد خبر 6092113 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون!
  • نقش ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • نقش مهم ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • هشدار وزارت بهداشت فلسطین درباره خطر فاسد شدن داروها در غزه
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور