Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-04@03:25:54 GMT

ارز ۴۲۰۰تومانی مانع افزایش قیمت کالاها نشد

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۳۵۳۸۶

ارز ۴۲۰۰تومانی مانع افزایش قیمت کالاها نشد

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: طرح ارز ۴۲۰۰ تومانی، راهبردی مثبت با هدف تامین کالاهای اساسی انجام شد، اما به دلایل نظارتی موفق نشد.

به گزارش مشرق،‌ میثم پیله‌فروش در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: ارز ترجیحی یک هدفی را دنبال می‌کرد و آن تامین کالاهای اساسی برای مردم بود که این محقق نشد. ارز ارزان نتوانست از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند به عنوان مثل شیر بیش از ۲۰۰ درصد گران شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: از فروردین سال ۱۳۹۷ تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ قیمت کالاها به طور میانگین ۱۷۷ درصد افزایش داشته است.

میثم پیله‌فروش گفت: طرح ارز ۴۲۰۰ برای کالاهای اساسی تصمیم درستی بود، اما به هدف خود نرسید. با وارد شدن برخی نهاده‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی برخی تولیدات داخلی به صرفه نشد و از طرفی برخی کالاها که در داخل تولید می‌شد به صورت قاچاق روانه بازار کشورهای همسایه شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: با افزایش قیمت کالاها، با کاهش مصرف هم مواجه شدیم به عنوان مثال گوشت گوساله بیش از ۲۰ درصد با کاهش مصرف مواجه شد. واردات زیاد شد و برخی تولید کنندگان از چرخه تولید خارج شدند.

وی افزود: این فرایند باید از رسیدن کالا به دست مردم مطمئن می‌شد که این نشد و طرح به نتیجه نرسید. با ابزارهایی مثل کد ملی اختصاصی برای هر فرد، داشتن گسترده‌ترین سامانه پرداخت یارانه نقدی بهترین زیر ساخت‌ها را داریم و می‌توانستیم نظارت خوبی داشته باشیم. نبود یک سیستم نظارتی یکپارچه باعث شد زنجیره تولید تا توزیع کالاها در کشور کنترل نشود.

ارز ۴۲۰۰ تومانی فساد زاست

مرتضی زمانیان کارشناس مسائل اقتصادی هم در پاسخ به این سوال که آیا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شوک به بازار وارد می‌کند یا نه، گفت: ممکن است برخی کالاها گرانتر شوند، اما راهبرد ارز ۴۲۰۰ تومانی، تنظیم بازاری نبوده و اهداف رفاهی داشته است.

وی افزود: افراد ثروتمند از ارز ۴۲۰۰ تومانی بیشتر بهره‌مند شده و افراد فقیر کمتر از این نفع برده اند در صورتی که هدف این طرح حمایت از دهک‌های پایین بوده است. این سیاست در رسیدن به اهداف خود موفق نبوده، اما در کاهش قیمت تاثیر داشته است.ارز ۴۲۰۰ تومانی نیازمند نظارت جدی بود، زیرا در بستر خود فساد را داشت.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در برخی اقلام شوک قیمتی ایجاد نمی‌کند، اما در برخی اقلام مثل دارو که طیف گسترده‌ای است؛ شوک قیمتی ایجاد خواهد کرد. باید یک برنامه مدون در خصوص نظام یارانه‌ای داشته باشیم و در نظام رفاهی هم حداقل مصرف مردم در نظر گرفته شود تا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شوک قیمتی ایجاد نکند.

منبع: مشرق

کلیدواژه: تحولات قفقاز تحولات افغانستان ارز دولتی ارز ۴۲۰۰ تومانی رانت خواری گرانی کارشناس مسائل اقتصادی گفت ارز ۴۲۰۰ تومانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۳۵۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ سکه در کانال جدید قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار تهران با کاهش ۲۸ هزار تومانی، به قیمت ۳ میلیون و ۴۲۶ هزار تومان رسید. هر قطعه سکه امامی نیز با کاهش ۲۹۳ هزار تومانی به قیمت ۴۱ میلیون و ۹۹۵ هزار تومان فروخته شد.

قیمت انواع ارز، سکه و طلا را در روز چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ مشاهده می‌کنید.

دلار (در صرافی بانکی)

۴۴ هزار و ۳۱۴ تومان

یورو

۴۷ هزار و ۳۴۶ تومان

سکه تمام بهار آزادی

۳۸ میلیون و ۵۰ هزار تومان

سکه امامی

۴۱ میلیون و ۹۹۵ هزار تومان

نیم سکه

۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

ربع سکه

۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

سکه گرمی

۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

هر گرم طلای ۱۸ عیار

۳ میلیون و ۴۲۶ هزار تومان

هر گرم طلای ٢۴ عیار

۴ میلیون و ۵۶۸ هزار تومان

هر مثقال طلا

۱۴ میلیون و ۸۴۱ هزار تومان

هر انس طلا

۲۲۸۵.۹۸ دلار

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901649

دیگر خبرها

  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالاهای وارداتی می‌شود؟ 
  • قیمت لیر ترکیه امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • دولت نتانیاهو در حال سقوط است/ نیروهای حماس به مقاومت خود ادامه دهند
  • قیمت دلار در بازار باز هم پایین تر می آید؟
  • رشد اندک بهای سکه و ثبات قیمت نیم سکه در معاملات امروز
  • سکه ۲۰۰ هزار تومان گران شد
  • قیمت سکه و طلا امروز ۱۳ اردیبهشت؛ سکه ۲۰۰ هزار تومان گران شد
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۱۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ قیمت طلا و سکه صعودی شد
  • جهش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت پژ، دنا، سمند، شاهین، تارا و کوییک + جدول
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ سکه در کانال جدید قرار گرفت