Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-27@16:47:52 GMT

خشت و آینه

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۳۵۶۴۳

خشت و آینه

در مروری با عنوان «همین بود واقعا؟» که بعد از تماشای «دشت‌ خاموش» در جشنواره جهانی فیلم فجر نوشتیم از جملات خود احمد بهرامی، نویسنده و کارگردان فیلم در افتتاحیه وام گرفتیم که با اشاره به سلیقه بالای مخاطبان جدی سینما در ایران در مقایسه با همتایان‌شان در خارج از کشور و موفقیت فیلم در جشنواره فیلم ونیز سعی در پایین‌آوردن توقع تماشاگران در مواجهه با دشت‌خاموش داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باوجود برخی نقد و نظرها بر فیلم که بخشی از آن را در همان نوشته مطرح کردیم، حالا که از اولین رویارویی با فیلم فاصله گرفته‌ایم، بهتر می‌توانیم به نکته‌های مثبت و قابل‌تامل اثر فکر کنیم. به‌ جز بازی‌های خوب علی باقری، مهدیه نساج و فرخ نعمتی در نقش‌های اصلی، پرداختن به فضای کارگری و دشواری‌های حاشیه‌نشینی را باید از ویژگی‌های مهم و قابل اشاره فیلم دانست.
فیلمبرداری سیاه و سفید مسعود امینی تیرانی به‌جز اینکه متاثر از علایق سینمایی کارگردان است و به‌ ویژه با آن اسب و گاری، «اسب تورین» بلا تار را به یاد می‌آورد با فضای تیره و تار و غمگنانه اثر سنخیت دارد.
موتیف و تکرار صحنه‌ها به‌ویژه آن سخنرانی آقاخان (فرخ نعمتی) که کارفرما و رئیس آن آجرپزی و کوره‌پزخانه است، گرچه از زاویه‌ای انگار دستاورد خاصی ندارد و تغییر زاویه‌های دوربین، اطلاعات تازه‌ای به مخاطب نمی‌دهد اما از زاویه مثبت دیگر آن تکرار و ملال و روزمرگی چنین محیط‌هایی را به‌خوبی به تماشاگر منتقل می‌کند و در کانسپت و ساختار کلی اثر جایگاه درستی دارد.
نقد قدرت و نظام سرمایه‌داری که در کلیت به قربانی‌شدن کارگر و کارفرما – یکی زودتر و یکی دیرتر- می‌انجامد هم از دیگر نکات قابل اشاره دشت‌خاموش است. اوضاع آشفته اقتصادی کشور در سال‌های اخیر و در قالب سینمای رئالیستی و اجتماعی به‌ وفور نمود داشته و فیلمسازان با کیفیت‌ها و قصه‌های گوناگون سعی در طرح آن دارند. فیلم‌های جریان متفاوت سینما و موسوم به آثار هنر و تجربه‌ای معمولا فاقد چنین نگاه دغدغه‌مند اجتماعی و اقتصادی هستند اما در این میان بهرامی به‌ عنوان نویسنده و کارگردان دشت‌خاموش و سعید بشیری به‌ عنوان تهیه‌کننده اثر سعی کرده‌اند مضامین آشنا و مسائل مردم و جامعه را در فرم و فضایی متفاوت به کار گیرند.

علی رستگار / روزنامه جام جم 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: دشت خاموش خشت و آینه احمد بهرامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۳۵۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش‌سوزی گسترده در شهرک صنعتی شمس‌آباد

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران درباره جزئیات حادثه آتش‌سوزی درشمس آباد گفت: در ساعت ۱۳:۵۷ ظهر امروز در پی تماس‌های شهروندان با سامانه ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران یک مورد حادثه آتش‌سوزی در شهرک صنعتی شمس‌آباد در اتوبان قم اطلاع داده شد.

وی با بیان اینکه این منطقه خارج از محدوده فعالیت آتش‌نشانی شهرداری تهران است، ادامه داد: با توجه به حجم تماس‌های شهروندان همکاران ما در ستاد فرماندهی با استعلام از محل و درخواست کمک از سوی آن‌ها یک ایستگاه کمکی به همراه خودرو‌های پشتیبانی به محل حادثه اعزام شد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: عوامل آتش‌نشانی شهرک صنعتی شمس آباد و باقرشهر در محل حضور داشتند. آتش‌نشانان تهران در محل حادثه مشاهده می‌کنند در یک کارخانه بزرگ مسقف به وسعت دو هزار متر که محل تولید مبلمان‌های پلیمری بوده، بسیار قابل اشتعال است. حدود ۷۰ درصد محل کاملا شعله‌ور بود و سقف‌ها تخریب شده بود.

ملکی تصریح کرد: به گفته افرادی که در محل حضور داشتند، ظروف رنگ و تینر و رزین و مواد اولیه در حجم زیاد در این کارگاه وجود داشت و در مجاورت آن یک کارگاه مواد پتروشیمی نیز وجود داشت که آتش‌نشانان با تعامل ایجاد شده بین آتش‌نشان‌های مراکز مختلف به سرعت وارد عمل شده و در حال حاضر بخش زیادی از آتش خاموش شده، اما همچنان خاموش کردن آتش ادامه دارد و با توجه به تخریب سقف‌ها کار خاموش کردن آتش و لکه‌گیری کمی زمانبر خواهد بود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران افزود: اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آتش‌سوزی گسترده در شهرک صنعتی شمس‌آباد
  • (ویدئو) تعقیب و گریز دیدنی دو گربه از زاویه‌ای متفاوت
  • نوسروده حجت‌الاسلام انصاری‌نژاد در استقبال از غزل رهبر انقلاب
  • نوسروده حجت‌الاسلام انصاری‌نژاد در استقبال از غزل رهبر
  • شمش خم کن چیست؟
  • رفع اتفاقات شبکه آبرسانی روستاهای شهرستان خوی
  • فان‌دایک: باید در آینه به خودمان نگاه کنیم
  • قاتل خاموش جان یک جوان را در بروجن گرفت
  • مرگ خاموش جوان بروجنی
  • آخرین وضعیت حل مشکل پله برقی‌های خاموش تهران/ ۶۰ یونیت تا ۳ ماه آینده نصب می‌شود