Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@08:22:57 GMT

۳ ماه نخست فعالیت «عیسی زارع پور» چگونه گذشت

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۳۵۸۵۲

۳ ماه نخست فعالیت «عیسی زارع پور» چگونه گذشت

به گزارش خبرنگار مهر، عیسی زارع پور از اول شهریورماه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم شد و طی این مدت در نشست‌ها و جلسات مختلف با مدیران سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت ارتباطات و فعالان بخش خصوصی، وعده‌های متعددی مبنی بر تحقق برنامه‌های ۸ گانه خود و حل مشکلات و معضلات این بخش در ۴ سال آتی مطرح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در برنامه‌های وزیر ارتباطات چشم انداز رسیدن به «ایرانی هوشمند در تراز انقلاب اسلامی» در افق ۱۴۰۴ در ۸ موضوع مهم شامل حکمرانی دیجیتال و تعاملات بین‌المللی، دولت هوشمند و تحول دیجیتال، شبکه ملی اطلاعات و توسعه پایدار زیرساخت‌های ارتباطی، تنظیم مقررات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اقتصاد دیجیتال، حفظ حریم خصوصی و امنیت فضای تبادل اطلاعات، شتابدهی رشد صنعت فضایی و خدمات پستی دسته بندی شده است.

اما با این حال به نظر می‌رسد هنوز برای تحقق این شعار، برنامه‌های عملیاتی آغاز نشده است. چرا که روند تغییر و تحولات مدیریتی در این وزارتخانه با کندی همراه است و همچنان سازمان‌های زیرمجموعه وزارت ارتباطات با مدیران دولت دوازدهم اداره می‌شوند؛ این مساله سبب شده که در این سازمان‌ها رویکرد گذشته به همراه عدم پاسخگویی و ارائه گزارش عملکرد شفاف دنبال شود.

شواهد نشان می‌دهد که روند اجرایی اقدامات و تکالیفی که هر یک از معاونت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برعهده دارند با تأخیر همراه است و در مدت ۳ ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم در وزارت ارتباطات، اقدام شاخصی در این بخش دیده نشده و هنوز فعالیت‌های اجرایی در این وزارتخانه کلید نخورده است.

این در حالی است که به طور قطع تحقق ۸ محور مورد تاکید وزیر ارتباطات، نیاز به عزم جدی و کار شبانه روزی در ۴ سال پیش رو دارد و استفاده از هر ساعت و هر روز برای اجرایی شدن این اهداف، ارزشمند است.

تغییرات مدیریتی در وزارت ارتباطات بدون توجه به اولویت‌ها

روند تغییرات مدیریتی در بدنه وزارت ارتباطات بدون توجه به اولویت‌ها و به کندی در حال طی شدن است. به نحوی که وزیر ارتباطات در هفته‌های نخست ورود به وزارت ارتباطات در احکامی جداگانه رئیس کل حراست، معاون توسعه سرمایه انسانی و مشاور فرهنگی و رسانه‌ای این وزارتخانه را منصوب کرد.

پس از آن نیز در هفته گذشته برای رئیس سازمان فناوری اطلاعات و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی این وزارتخانه احکام جداگانه ای صادر شد.

با این وجود هنوز سازمان‌های کلیدی مانند تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری)، شرکت ارتباطات زیرساخت، سازمان فضایی ایران، شرکت پست، معاونت نوآوری و فناوری، معاونت امور مجلس، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی و امثال اینها با مدیران قبلی اداره می‌شود؛ مدیرانی که پاسخگوی رسانه‌ها نبوده و اطلاع رسانی درباره آخرین وضعیت طرح‌هایی مانند آموزش مجازی و توسعه اقتصاد دیجیتال که در معاونت نوآوری این وزارتخانه دنبال می‌شود، شبکه ملی اطلاعات که یکی از متولیان اصلی آن شرکت ارتباطات زیرساخت است و وضعیت کیفیت خدمات ارتباطی که همچنان مورد نارضایتی کاربران است، شفاف نیست.

برای مثال با گذشت بیش از یک ماه از دستور وزیر به رگولاتوری برای «بررسی سریع» کاهش محسوس کیفیت و سرعت اینترنت و تاکید بر اعلام گزارش عمومی، هنوز رگولاتوری گزارش مشخصی از وضعیت اینترنت اعلام نکرده است. دو روز پیش وزیر ارتباطات بدون اعلام شاخص‌های کیفی و نحوه محاسبه آن و نوع اقدامات انجام شده، گفته است: «داشبوردها نشان می‌دهد پس از اقداماتی که انجام شده هم اکنون مشکل خاصی وجود ندارد به جز در برخی از ساعات شبانه‌روز؛ برای این مواقع به دوستان دستور دادم به شکل ویژه موضوع را بررسی کنند. به طور کلی نگرانی جدی در موضوع اینترنت هم اکنون نداریم.»

در همین حال روز گذشته سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در گزارشی بدون ارائه جزئیات مشخصی از تغییر شاخص‌های کیفی شبکه، از بهبود وضعیت این شبکه خبر داد و اعلام کرد که کیفیت شبکه اینترنت در حالت نرمال قرار دارد. این در حالی است که افزایش کیفیت اینترنت و کاهش قطع و وصلی‌ها هنوز برای کاربران مشهود نیست.

تاکید وزیر ارتباطات بر تسریع روند اجرای پروژه شبکه ملی اطلاعات نیز از دیگر مسائلی است که به دلیل کندی تحولات و عدم اعلام برنامه زمان بندی مشخص، همچنان با ابهام روبرو است. به نحوی که طبق اعلام مرکز ملی فضای مجازی، وزارت ارتباطات هنوز طرح اجرایی این پروژه را مطابق با سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات ارائه نکرده است.

وعده‌هایی که با سرعت عمل همخوانی ندارد

در این زمینه میثم سیدصالحی فعال حوزه ارتباطات ثابت در گفتگو با خبرنگار مهر تاکید کرد: وعده‌هایی که آقای وزیر دادند نسبت به سرعت عملشان با هم همخوانی ندارد. به این معنا که دولت در وزارت ارتباطات تغییر نکرده و صرفاً وزیر ارتباطات تغییر کرده است. حالا اگر قصدشان این است که از همین نفرات موجود برای ایجاد آن تحولاتی که قول دادند استفاده کنند لازم است که حتماً شاخص گذاری‌ها مشخص شود و مبتنی بر آن شاخص‌ها ما پیشرفت را ببینیم.

وی گفت: الان متأسفانه وزارت ارتباطات در حوزه اطلاع‌رسانی خیلی بسته و در سکوت عمل می‌کند و این باعث شده که فعالان این حوزه سردرگم باشند و همه منتظر هستند که یک اتفاقی بیافتد. هر هفته می‌گذرد و تغییری انجام نمی‌شود.

با این وجود برای رفع لختی و کندی موجود در تحولات این وزارتخانه، پیشنهاد این است که وزیر ارتباطات گزارش عملکرد ۳ ماهه خود را مطابق با برنامه‌های عنوان شده، اعلام کند.

همچنین لزوم سرعت بخشی به تغییر و تحولات مدیریتی در بدنه این وزارتخانه و تغییر در رویکرد اطلاع رسانی سازمان‌های تابعه پیشنهاد می‌شود؛ حتی در صورتی که قرار نیست مدیریت این سازمان‌ها تغییر یابد، هریک از معاونت‌ها و سازمان‌ها ملزم به اعلام عمومی لیست برنامه‌های عملیاتی و اجرایی شوند تا مشخص شود که این برنامه‌ها با چه رویکرد و زمان بندی قرار است اجرا شود و در نهایت رسانه‌ها مطابق این برنامه زمان بندی، بتوانند آنها را از مسئولان مطالبه کنند.

چرا که به دلیل تغییر نکردن رویکرد اطلاع رسانی در وزارت ارتباطات دولت سیزدهم نسبت به دولت گذشته، مسئولان این وزارتخانه حاضر به پاسخگویی به رسانه‌های رسمی از جمله خبرگزاری مهر نیستند؛ در همین حال رسانه‌های رسمی و تخصصی همچنان در نشست‌ها و جلسات وزیر ارتباطات حضور ندارند و این شبهه ایجاد می‌شود که عیسی زارع پور نیز اعتقادی به رسانه نداشته و شاید انتشار اخبار از طریق سایت روابط عمومی این وزارتخانه بدون پاسخگویی به رسانه‌ها، برایش کفایت می‌کند.

کد خبر 5345778

منبع: مهر

کلیدواژه: عیسی زارع پور تغییر مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شبکه ملی اطلاعات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت مخابرات ایران حاکمیت سایبری امنیت اطلاعات کسب و کار حکمرانی فضای مجازی اینترنت تحقیقات علمی امنیت سایبری شرکت دانش بنیان شرکتهای فناوری فیس بوک همراه اول تراشه ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات شبکه ملی اطلاعات وزیر ارتباطات اطلاع رسانی برنامه ها سازمان ها رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۳۵۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین سخنگوی وزارت خارجه؛ زاده هوش مصنوعی

هوش مصنوعی با سرعتی احتمالا جلوتر از تصورات اغلب ما در حال رشد و نفوذ به بخش‌های مختلف است. شاید خلق یک کارمند توسط هوش مصنوعی، آن هم در بدنه دولت یک کشور، اتفاقی نبود که حالا آمادگی شنیدن آن را داشته باشیم؛ اما واقعیت این است که روز چهارشنبه هفته گذشته دولت اوکراین چنین خبری را به‌طور رسمی اعلام کرد.

به گزارش دنیای اقتصاد، به این ترتیب نخستین سخنگوی وزارت خارجه زاده هوش مصنوعی در جهان، روز چهارشنبه نخستین اظهارات رسمی خود را از جانب وزارت امور خارجه دولت اوکراین ایراد کرد. وزارت امور خارجه این کشور هم اعلام کرد که این وزارتخانه برای نخستین بار در تاریخ از یک سخنگوی مجازی برای اعلان دیدگاه‌ها و مسائل مورد نظر خود استفاده می‌کند که البته هنوز این اظهارات توسط کارمندان انسانی نوشته می‌شوند.

الگوبرداری از ظاهر یک خواننده

«ویکتوریا شی» (Victoria Shi) در یک سخنرانی که از شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شد، در حالی که در مقابل پرچم کشور اوکراین ایستاده بود، با کت و شلوار مشکی و سنجاقی از پرچم این کشور بر یقه ظاهر شد و خودش را به عنوان یک انسان دیجیتالی معرفی کرد. او درست شبیه یک انسان واقعی زمانی که صحبت می‌کرد، بدن، سر و دستانش را حرکت می‌داد. در این ویدئوی مقدماتی، ویکتوریا شی سرش را حرکت می‌دهد و با دستانش اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد که اطلاعات عملیاتی و تایید شده کنسولی را در وب‌سایت رسمی وزارتخانه و کانال‌های رسانه‌های اجتماعی با مردم به اشتراک می‌گذارد. او همچنین قرار است خبرنگاران را از تلاش‌های کنسولی برای حفاظت از حقوق و منافع شهروندان اوکراینی در خارج از کشور مطلع کند و اطلاعاتی را در مورد موقعیت‌های اضطراری و سایر اخبار فوری و مهم ارائه خواهد کرد.

خالقان و توسعه‌دهندگان ویکتوریا شی، تیمی به نام «گیم چنجر» (Game Changers) هستند که محتوای آموزشی مبتنی بر واقعیت مجازی را هم برای افزایش آگاهی مردم درباره جنگ در اوکراین تولید کرده‌اند. نام این سخنگوی مجازی وزارت خارجه بر اساس ترکیب واژه پیروزی (victory) و عبارت هوش مصنوعی در زبان اوکراینی (shtuchniy intelekt) انتخاب شده است.

ظاهر و صدای ویکتوریا شی هم از یک شخص واقعی الگوبرداری شده است. الگوی واقعی سخنگوی مجازی وزارت خارجه اوکراین، «روزالی نومبر»، خواننده و اینفلوئنسر بوده است که به دلیل حضور در نسخه اوکراینی برنامه رئالیتی شو (به نام The Bachelor)، در این کشور به‌طور گسترده شناخته می‌شود.

روزالی نومبر متولد شهر دونتسک در شرق اوکراین است که در حال حاضر در کنترل روسیه قرار دارد و موافقت کرد که فیلم‌برداری و دیجیتالی شدن او برای این پروژه حرفه‌ای انجام شود. این وزارتخانه اعلام کرد که روزالی نومبر به صورت رایگان در این طرح مشارکت کرده است. حساب کاربری او در اینستاگرام ۵۴ هزار دنبال‌کننده دارد و از همین طریق با مخاطبانش درباره کلیشه‌های مربوط به اوکراینی‌هایی با نژاد مخلوط و آن‌هایی صحبت می‌کند که به عنوان یک روس‌زبان بزرگ شده‌اند.

نومبر با انتشار پستی درباره این موضوع در حساب اینستاگرام خود نوشت: «خوشحالم که نمونه اولیه نخستین نماینده دولتی دیجیتال شدم. نادیده گرفتن سایر اقوام ساکن اوکراین، کافی است. از پیروی از سنت‌های قدیمی میهن‌پرستی متعصبانه دست‌بردارید.»

بخشی از یک استراتژی تکنولوژیک گسترده‌تر

بخش ارتباط با رسانه‌های وزارت خارجه اوکراین اعلام کرد که بیانیه قرائت شده توسط ویکتوریا شی، از سوی هوش مصنوعی نوشته نشده و همچنان این اظهارات را کارمندان انسانی این وزارتخانه می‌نویسند و تایید می‌کنند.

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، درباره سخنگوی جدید وزارتخانه متبوعش گفت: «تن‌ها برای خلق تصویر این سخنگوی مجازی از هوش مصنوعی کمک گرفته‌ایم و ویکتوریا شی در واقع جهش و پیشرفت تکنولوژیک است که تا کنون هیچ بخش دیپلماتیکی در جهان نمونه آن را ایجاد نکرده. دیپلمات‌های واقعی می‌توانند موثرتر باشند و بر انجام سایر وظایف در کمک به شهروندان تمرکز کنند.»

وزیر خارجه اوکراین تاکید کرده است که دلیل اصلی خلق سخنگوی مجازی برای این وزارتخانه، صرفه‌جویی در زمان و نیرو‌های دیپلماتیک، به خصوص در زمان جنگ بوده است. اکنون بیش از دو سال از حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد و روسیه به مبارزه با تیپ‌های رزمی ضعیف اوکراین ادامه می‌دهد و ایالات‌متحده هم بار‌ها روسیه را به استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه نیرو‌های اوکراین متهم کرده است.

در جهانی مملو از اطلاعات غلط و جعل‌های عمیق، وزارت امور خارجه اوکراین تاکید کرد که اقداماتی را برای اطمینان از مشروعیت اظهارات سخنگوی زاده هوش مصنوعی خود انجام داده است. این وزارتخانه اعلام کرد که ویکتوریا شی و روزالی نومبر، دو فرد کاملا متفاوت هستند و تنها شکل ظاهری شبیه به یکدیگر دارند و همچنین این سخنگوی مجازی تنها قرار است موضوعات و بیانیه‌های رسمی را ارائه کند.

وزارت خارجه اوکراین برای جلوگیری از تقلب و جعل عمیق، تمام بیانیه‌ها و اظهارات را همراه با یک کد کیو آر (QR code) مرتبط با نسخه متنی آن‌ها در وب‌سایت این وزارتخانه ارائه می‌دهد. این وزارتخانه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «هر ویدئوی اصلی این سخنگوی مجازی دارای یک کد QR است که به نسخه متنی همان بیانیه و اظهارات در وب‌سایت رسمی وزارت امور خارجه منتهی می‌شود. در صورت فقدان چنین کدی یا انتقال به هر وب‌سایت دیگری، آن ویدئو معتبر تلقی نخواهد شد.»

طبق اعلام وزارت امور خارجه اوکراین، ویکتوریا شی درباره خدمات کنسولی هم که در حال حاضر موضوع حساس و جنجالی است، اظهارنظر خواهد کرد. در هفته گذشته اوکراین ارائه این خدمات را برای مردان در سن اعزام به جنگ که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، به حالت تعلیق درآورد و انجام مراحل اداری برای آن‌ها را منوط به بازگشت‌شان به کشور خود کرده است.

در حالی که این روز‌ها مدل‌ها و اینفلوئنسر‌های زاده هوش مصنوعی به‌طور فزاینده‌ای به صورت آنلاین و در شبکه‌های اجتماعی ظاهر می‌شوند و برخی حتی حقوق‌های قابل‌توجهی هم دریافت می‌کنند، وزارت خارجه اوکراین سخنگوی هوش مصنوعی خود را نخستین نمونه در این زمینه می‌داند و مدعی است که ویکتوریا شی بخشی از یک استراتژی گسترده‌تر برای گنجاندن تکنولوژی‌هایی از جمله هوش مصنوعی، در تلاش‌ها و اقدامات دیپلماتیک خود است. وزارت امور خارجه اوکراین تاکید کرده است که این سخنگوی مجازی، جایگزین سخنگوی اصلی این وزارتخانه نخواهد شد.

اوله نیکولنکو، سخنگوی سابق وزارت خارجه اوکراین، در اوایل سال جاری به پایان دوره کاری خود رسید و اکنون سرکنسول اوکراین در تورنتو است. این وزارتخانه اعلام کرد که جایگزین اوله نیکولنکو قبلا انتخاب شده است و در حال حاضر تحت بررسی‌های امنیتی قرار دارد و سایر مراحل برای دریافت تاییدیه را طی می‌کند.

دیگر خبرها

  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضایی منطقه هستیم
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضایی منطقه هستیم / ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد+ فیلم
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضای منطقه هستیم / ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد+ فیلم
  • مذاکره وزارت ارتباطات برای ارتقای کیفیت مودم‌های داخلی + فیلم
  • اولین سخنگوی وزارت خارجه؛ زاده هوش مصنوعی
  • مذاکره وزارت ارتباطات برای ارتقا کیفیت مودم‌های داخلی + فیلم
  • رتبه اول کشوری در زمینه انجام تکالیف قانونی صدور مجوز
  • وزارت ارتباطات در تکالیف قانونی صدور مجوز اول شد
  • حفاظت از داده‌های شخصی کاربران موجب رشد پایدار اقتصاد دیجیتال است
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت عیسی بخشی از بزرگان موسیقی