Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@17:45:28 GMT

مراتع خراسان شمالی با گیاهان کم آب طلب احیا می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۳۵۹۱۷

مراتع خراسان شمالی با گیاهان کم آب طلب احیا می‌شود

مهدی باور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مرکز تحقیقات استان هم اینک طرح ملی تولید بذر گرامین های مرتعی با هدف تولید بذر این گرامین ها که گیاهانی چند ساله هستند اجرا می کند که به صورت پایلوت در پنج استان سطح کشور اجرا می شود.

وی افزود: هم اکنون ۲گونه با نام علمی  Agropyron cristatum ,Agropyron deserterum  اگروپایرون کریستاتوم و اگروپایرون دزرتروم در سطح یکهزار و ۵۰۰ متر از اراضی استان کشت شده است که حدود ۳۰۰ کیلوگرم بذر نیز تولید شده که در اختیار متقاضیان برای احیای مراتع قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجری طرح ملی ارزیابی و تولید بذر گواهی شده جمعیت های برتر گرامینه های مرتعی در استان افزود: اجرای این طرح اولویت این مرکز است و در مدت پنج سال با افزایش سطح زیر کشت تلاش می کنیم تا بذر بیشتری در اختیار بخش خصوصی و دولتی با هدف احیای مراتع، تولید علوفه دامی و جلوگیری از فرسایش بادی قرار دهیم.

وی گفت: خشکسالی های چند ساله و کاهش بارندگی ها منجر به فقیرتر شدن مراتع و کاهش علوفه مرتعی در سطح حوزه منابع طبیعی استان شده است که دامداران در سال های اخیر با مشکلات تامین علوفه دستی مواجه شده اند که بعضا به اجبار حتی دام های مولد خود را به فروش می رسانند.

معاون آموزشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی اظهار داشت: این گیاهان مرتعی نیاز آبی کمی دارد و حتی اگر خشکسالی نیز ایجاد شود عملکرد علوفه ای خواهد داشت اما گیاهان علوفه ای از جمله یونجه و ذرت علوفه ای و سایر موارد باید در اراضی آبی و یا اراضی دیم که به اندازه کافی بارندگی وجود دارد کشت شود.

باور افزود: اما گرامین های مرتعی در عرصه های منابع طبیعی کشت خواهد شد و نیاز به آبیاری ندارد.

وی با بیان اینکه بعد از تولید بذر این نوع گیاهان در گستره وسیعی از عرصه های منابع طبیعی استان کشت خواهد شد گفت: این گیاهان پنج ساله هستند و با رعایت برنامه های حفاظت و قرق می توان به تامین علوفه دامداران کمک کرد.

باور یکی از مشکلات استان را تامین علوفه بذری دانست و اظهار داشت: بیشتر بذر های علوفه وارداتی بوده است که در برخی از سال ها با مشکل تامین مواجه می شویم ٰ هم اینک باید با کشت این گیاهاان مرتعی بذر مورد نیاز  را نیز تولید و در اختیار بهره برداران و همچنین دستگاه های مربوط برای احیای مراتع استان قرار دهیم.

رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفته بود که کاهش نزولات جوی و خشکسالی در سال جاری موجب کاهش ۴۶درصدی آن نسبت به مدت مشابه پارسال شده است.

 امسال تولید علوفه مرتعی استان به ۵۵ هزار تن کاهش یافت که این امر نگران کننده است.

 در شرایط ترسالی در استان  ۲۴۰ هزار تن علوفه تولید می شد که از مجموع علوفه تولیدی استان  در دوره ترسالی ۱۲۰ هزار تن قابلیت چرای دام داشت اما در سال آبی جاری نزولات جوی نسبت به دوره بلندمدت ۴۷ درصد و نسبت به سال قبل ۵۰ درصد کاهش یافت که تاثیر مستقیم بر تولید علوفه داشت.

از وسعت یک میلیون و ۴۱۴ هزار و ۸۵۰ هکتار مراتع استان، ۴۸.۷ درصد مراتع فقیر، ۴۳.۸ درصد متوسط و وسعت مراتع خوب تنها هفت و نیم درصد است.

از مجموع مراتع استان، ۱۰۶ هزار هکتار از مراتع  غنی، ۶۱۹ هزار هکتار متوسط و ۶۸۹ هزار هکتار نیز فقیر است و در عین حال ۴۳۴ هزار هکتار جنگل و ۱۸۳ هزار هکتار بیابان است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

خراسان شمالی با دارا بودن ۲ میلیون و ۵۲۶ هزار واحد دامی یکی از قطب های دامداری کشور است.

 شمار افرادی که در این استان ۸۶۳ هزار نفری مجوز بهره برداری و چرای دام دارند ۳۲ هزار ۵۰۰ نفر است و در شرایط طبیعی آب و هوایی و در سال های گذشته برای یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار از مراتع ممیزی شده استان، پروانه چرا صادر شد و  یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد دامی توانستند از مراتع ممیزی شده بهره برداری کنند.

در استان یک میلیون و ۹۷۰ هزار راس دام سبک وجود دارد که شامل یک میلیون و ۶۶۶ هزار و ۵۳۰ راس گوسفند و بره و مابقی بز و بزغاله است.

در خراسان شمالی ۸۲ هزار راس دام سنگین وجود دارد که ۷۹ هزار و ۷۵۸ راس گاو و گوساله و ۲ هزار و ۴۹۱ نفر شتر است.

خراسان شمالی از نظر جایگاه بیمه دام رتبه ۱۰ میان استان های کشور را به خود اختصاص داده است،  

برچسب‌ها بجنورد مراتع کشاورزی خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد مراتع کشاورزی بجنورد مراتع کشاورزی خراسان شمالی خراسان شمالی منابع طبیعی یک میلیون هزار هکتار تولید بذر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۳۵۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه ۲۵ شهر خراسان شمالی به طرح ملی جی نف متصل می‌شود

رضا ربانی در جلسه اطلاعات مکانی و پروژه ملی جی نف گفت: بر اساس این پروژه همه اماکن کشور دارای شناسنامه می‌شوند تا در اختیار بهره برداران قرار گیرد.

او گفت : جی نف امکان بررسی و صحت‌سنجی یک نشانی فیزیکی به همراه موقعیت و مختصات جغرافیایی آن را در کشور مقدور می‌سازد و همچنین به واسطه ایجاد و راه‌اندازی پایگاه ملی GNAF امکان تعیین موقعیت دقیق نشانی‌های فیزیکی حاصل خواهد شد.

رضا ربانی گفت: شاهد عقب ماندگی ۴ ساله در این پروژه هستیم که باید تا دو سال آینده جبران شود.

مدیر کل جغرافیایی و اطلاعات مکانی شرکت ملی پست ایران گفت: تا کنون ۳۹ میلیون مکان در این اطلاعات ثبت شده است.

ربانی، مهم‌ترین شاخصه در این پروژه را کمک به شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و کسب و کار عنوان کرد و گفت : این پروژه باعث ایجاد هویت مکانی در کشور می‌شود. 

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان شمالی هم گفت: در سطح کشور کسب رتبه در شاخص‌ها بستگی به توانمندی‌های هر استان دارد لذا دستگاه‌های اجرایی با تشکیل جلسات چالش‌ها و موانع این پروژه را سریع‌تر حل کنند.

عبدالصمد صفر نژاد با عنوان اینکه در ۱۲ استان کشور در حوزه شهری این پروژه به شکل مطلوب اجرایی شده است، گفت: این قانون لازم الاجراست و همگی برای اجرای آن تسریع داشته باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • تلاش برای شکستن خواب بذر خاویار گیاهی در خراسان شمالی
  • مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی
  • مشاهده یک قلاده پلنگ در پارک ملی گلستان
  • ۲ هزار و ۱۵۱ واحد تولیدی در سال ۱۴۰۲ احیا شدند
  • حمایت دستگاه قضائی از کار و کارگر/ ۲ هزار و ۱۵۱ واحد تولیدی در سال ۱۴۰۲ احیا شد
  • حمایت دستگاه قضایی از کار و کارگر/ ۲ هزار و ۱۵۱ واحد تولیدی در سال ۱۴۰۲ احیا شد
  • همه ۲۵ شهر خراسان شمالی به طرح ملی جی نف متصل می‌شود
  • مشارکت عشایر برای افزایش تولید/ پیش بینی تولید ۷ هزار تن گوشت قرمز در خراسان شمالی
  • قابل احیا بودن ۱۴ درصد مساحت محوطه ربع رشیدی تبریز
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها