Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، شمس الدین حسینی در جلسه علنی امروز ( سه شنبه) و بعد از قرائت گزارش وزیر اقتصاد درباره بازار بورس گفت: همیشه بازار سرمایه مهم بوده اما در 2 سال اخیر در اقتصاد ایران حساسیت مضاعفی پیدا کرده است؛ بازار سرمایه مهم است زیرا کارکرد اصلی آن تامین مالی تولید و فعالیت های اقتصادی است که اگر این اتفاق نیفتد با یکی از مشکلات ساختاری یعنی کاهش رشد اقتصادی کماکان مواجه خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما چه ویژگی سبب شده که حساسیت بازار سرمایه افزایش یابد؛ سال گذشته بنا به دلایلی مانند رشدهای اغوا کننده، دعوت بی وجه مقامات برای حضور مردم عادی در بازار سرمایه و افزایش اصطکاک مالی یا عدم شفافیت اطلاعات سبب شد که تعداد زیادی از مردم که طبقات متوسط رو به پایین بودند در بازار سرمایه حضور یابند و پس اندازهای اندک و دارایی های ضروری خود و کالاهای مصرفی مانند خودرو و خانه را بفروشند و در بازار سرمایه، سرمایه گذاری کنند تا سودی عایدشان شود اما متاسفانه در شرایط تورمی نه تنها سودی عایدشان نشد بلکه دارایی هایشان را از دست دادند.

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس افزود: در این شرایط مقامات اقتصادی باید برنامه و سیاست اقتصادی شان را اعلام کنند البته اگر این سیاست ها در مسیر تاکید بر کارکرد اقتصادی و توجه به این حساسیت اقتصادی نباشد پاسخگوی دغدغه های اقتصادی و اجتماعی مردم نیست؛ انتظار داریم امروز اگر مسئولان اقتصادی پشت تریبون قرار می گیرند بگویند برای بهبود کارکرد اقتصادی بازار سرمایه و رفع حساسیت اجتماعی چه برنامه ای دارند.در ماه های اخیر از شرایط نابه سامان سال گذشته فاصله گرفتیم اما بنده به عنوان کارشناس تاکید می کنم اگر شرایط مشابه گذشته شود هیچ ساز وکاری در بازار سرمایه انجام نشده است و باید به جبران زیان ها بیاندیشیم و از زیان های آتی پیشگیری کنیم.

وی ادامه داد: ما متولی بازار سرمایه نیستیم بلکه متولی نظارت هستیم اولین سوال این است که بسته سیاست اقتصادی دولت چیست؟ بازار سرمایه جدا از سایر بازارهای اقتصادی نیست مگر می شود رشد اقتصادی صفر و تورم زیر 50 درصد باشد و به مردم بگوییم بازار سرمایه با نظارت های ما بهبود پیدا کرده است. نظارت مهم است اما امروزه وقت آن است که دولت بسته های اقتصادی را باز کند اما متاسفانه به این امر توجهی نکرده است.دولت باید زمان اعلام برنامه اقتصادی را اعلام کند، ما منتظر برنامه های اقتصادی دولت هستیم و اینکه در حوزه سیاست پولی، تجاری و مالی چه برنامه ای دارد. امروزه فعالان اقتصادی حتی سهامداران حقوقی نمی دانند که دولت برای مدیریت اقتصاد چه برنامه ای دارد و وقتی در جریان این موضوع نیستند منجر به بی اعتمادی می شود.

حسینی یادآور شد: دولت باید اعلام کند که برای حفظ و جلب 40 درصد رشد نقدینگی در حین اجرای برنامه های مدیریت نقدینگی چه اقدامی قرار است انجام دهد، ما به عنوان نماینده کمیسیون می توانیم راهکار ارائه کنیم اما منتظر برنامه های دولت هستیم البته این انتظار زمانی دارد و نباید بنشینیم و کماکان به تحلیل گذشته اکتفا کنیم؛ 8 ماه از سال گذشته و سال گذشته احکام متعددی از قانون بودجه برای تسهیل سرمایه گذاری در بازار سرمایه پیش بینی و اجرا کردیم و هفته گذشته با شرکت های تامین سرمایه نشستی برگزار کردیم اما بانک مرکزی اجازه نمی دهد که بسته ها اجرا شود. چه کسی باید این مشکل را در دولت حل کند.

حسینی ادامه داد: وزیر اقتصاد باید خطوط راهنمای بازار سرمایه را به طور شفاف اعلام کند و همچنین دولت و مقامات اقتصادی و وزیر اقتصاد برنامه های خود را در کاهش و مدیریت سیستم ریسک مالی ارائه کنند و باید اعلام کنند که برای پوشش های ریسک به ویژه سهامداران خرد و جبران خسارات چه برنامه ای دارند؛ امروزه در دولت نهادهای مختلفی ایجاد می شود اما نمی دانیم شورای عالی بورس در سیاستگذاری چه برنامه ای دارد در حالی که باید در سیاستگذاری کشور ایفای نقش کنیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: اقتصاد رشد اقتصادی دولت شمس الدین حسینی بازار سرمایه چه برنامه ای سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۳۵۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک‌های خصوصی استان کرمان هیچ کمکی به استان نمی‌کنند

استاندار کرمان گفت: بانک‌های خصوصی در استان کرمان هیچ کمکی به استان نمی‌کنند و فقط پول‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و محلی برای فرار سرمایه از استان شدند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، محمدمهدی فداکار صبح امروز در نود و هفتمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان که با حضور حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی رئیس کل دادگستری استان، مهدی بخشی دادستان و جمعی از مسئولین استان و نمایندگان صنایع، بنگاه‌های اقتصادی و اصناف کرمان برگزار شد، اظهار داشت: در موزه بانکی سیاست انقباضی وجود دارد و امیدواریم تامین مالی از سایر روش‌ها قدرت بگیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در حوزه تامین مالی از طریق بانک‌ها و سرمایه‌گذاری در استان با چالش روبه‌رو هستیم و این مشکل کشور است، گفت: تامین مالی از طریق بازار سرمایه باید جدی گرفته شده و این روش آگاه‌سازی شود.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه جلسه استانداران با هیئت دولت هفته آینده در تهران برگزار می‌شود، بیان کرد: در این جلسه مشکلات حوزه اقتصادی و موانع پیش روی تولید از جمله مشکلات صادراتی عنوان می‌شود.

وی با بیان اینکه بانک‌های خصوصی در استان کرمان هیچ کمکی به استان نمی‌کنند، افزود: یکی دو بانک خصوصی سرمایه‌گذاری‌هایی در استان کردند اما مابقی محلی برای فرار سرمایه از استان شدند.

فداکار با اشاره به اینکه بانک‌های خصوصی در استان کرمان فقط پول‌ها را جمع‌آوری می‌کنند، ادامه داد: سرمایه جمع‌آوری شده مردمی در بانک‌های خصوصی باید در استان سرمایه‌گذاری شود و حتماً این مهم را پیگیری می‌کنیم.

عفت شریعتی نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی در این جلسه، اظهار داشت: کار مهمی که در مجلس یازدهم در سال گذشته صورت گرفت مصوب شدن برنامه هفتم توسعه کشور است.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی در این برنامه نقش تعیین کننده‌ای دارند و امیدواریم بتوانیم با اجرای برنامه هفتم توسعه، تحول اساسی در آینده کشور را رقم بزنیم، افزود: دشمن به دنبال آن است تا نقطه ضعف‌های کشور را بزرگنمایی کند و همه ما باید تلاش کنیم تا در این جنگ اقتصادی دشمن را ناکام بگذاریم.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه استان کرمان ظرفیت‌های بزرگ اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی دارد، گفت: باید از تک تک این ظرفیت‌ها استفاده بهینه در پیشبرد اهداف نظام مقدس اسلامی داشت و مردم فایده آن را ببینند.

امیر حسن‌زاده معاون امور اقتصادی استانداری کرمان نیز در این جلسه، اظهار داشت: سال گذشته با کمک همه مسئولان و فعالان اقتصادی رتبه کسب و کار استان کرمان ارتقا پیدا کرد و امیدواریم این رتبه در سال 1403 حفظ شود.

وی با بیان اینکه نمایشگاه ایران اکسپو در تهران برگزار شد، گفت: استان کرمان نیز غرفه خوبی در این نمایشگاه داشت که ظرفیت‌های استان در این غرفه معرفی شد و این غرفه رتبه برتر نمایشگاه را کسب کرد.

معاون امور اقتصادی استانداری کرمان با اشاره به اینکه در حوزه شعار سال در استان کرمان از سال گذشته کارهای خوبی در جهت جلب مشارکت بخش خصوصی انجام داده است، افزود: با انتخاب شعار سال توسط مقام معظم رهبری انگیزه را برای تداوم این اقدامات بیشتر کرد.

وی با بیان اینکه امیدوار هستیم در سال جاری به نتایج خوبی برسیم، ادامه داد: مهارت آموزی و کارآفرینی اهمیت زیادی دارد که نیاز به آموزش و برگزاری دوره‌های آموزشی در استان دارد.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • سرمایه‌گذاران این بازار بیشترین زیان را دیدند/ دلار به کانال ۵۰ هزار تومان باز می‌گردد؟
  • ذاکری: تنها ۱۸ درصد دارایی ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است/ سرمایه‌ها در دست اقلیتی متمرکز شده که امروز امکان کنترل آنها نیست / هشدار نسبت به تهی سازی ظرفیت دولت با خصوصی سازی رانتی
  • آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم
  • بانک‌های خصوصی استان کرمان هیچ کمکی به استان نمی‌کنند
  • بهبود وضعیت بورس محتمل است/ مردم از طریق سبدگردان‌‎ها وارد بازار سرمایه شوند + فیلم
  • بازار سرمایه یکی از مصادیق دقیق مشارکت مردم در اقتصاد است
  • صادرات تخم مرغ به ۳۰ هزارتن رسید
  • سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مورد حمایت مدیریت استان قم هستند
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!
  • اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است