Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-27@22:54:14 GMT

علائم عفونت ریه

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۳۶۲۳۵

علائم عفونت ریه

آفتاب‌‌نیوز :

عفونت ریه علائمی شبیه سرماخوردگی یا آنفولانزا را ایجاد می‌کند، که ممکن است شدیدتر باشد و به طور معمول طولانی‌تر باشد.

عفونت ریه می‌تواند توسط ویروس، باکتری و حتی گاهی قارچ ایجاد شود. یکی از رایج‌ترین انواع عفونت‌های ریوی، ذات الریه است. ذات الریه، که کیسه‌های هوایی کوچکتر ریه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اغلب توسط باکتری‌های مسری ایجاد می‌شود، اما می‌تواند توسط یک ویروس نیز ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرد پس از عطسه یا سرفه‌ فرد آلوده، با تنفس باکتری یا ویروس، آلوده می‌شود.

چگونه عفونت ریه رخ می‌دهد؟

وقتی لوله‌های بزرگ برونش که هوا را به ریه‌های شما منتقل می‌کنند، آلوده می‌شوند، از آن به عنوان برونشیت یاد می‌شود. علت برونشیت بیشتر ویروس است تا باکتری. ویروس‌ها همچنین می‌توانند به ریه‌ها یا مجاری هوایی که به ریه‌ها منتهی می‌شوند حمله کنند. به این حالت برونشیولیت گفته می‌شود. برونشیولیت ویروسی معمولاً در نوزادان اتفاق می‌افتد. عفونت‌های ریوی مانند ذات الریه معمولاً خفیف است، اما می‌تواند جدی شود. به خصوص برای افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف یا بیماری‌های مزمن هستند، مانند انسداد ریوی مزمن (COPD).

علائم عفونت ریه

علائم عفونت ریه از خفیف تا شدید متفاوت است و به عوامل مختلفی از جمله سن و سلامت کلی بدن و اینکه آیا عفونت توسط ویروس، باکتری یا قارچ ایجاد می‌شود بستگی دارد. علائم ممکن است شبیه علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا باشد، اما زمان طولانی تری با شما همراه باشد. رایج‌ترین علائم عفونت ریه اینهاست:

۱. سرفه‌ای که مخاط غلیظ تولید می‌کند
سرفه کمک می‌کند تا بدن از مخاط تولید شده در اثر التهاب مجاری هوایی و ریه‌ها خلاص شود. این مخاط ممکن است حاوی خون نیز باشد. در زمان ابتلا به برونشیت یا ذات الریه، ممکن است سرفه کنید که مخاط غلیظی بهمراه داشته باشد و رنگ مشخصی داشته باشند، از جمله: سفید، سبز، زرد مایل به خاکستری. سرفه حتی پس از بهبود علائم دیگر می‌تواند برای چندین هفته ادامه داشته باشد.

۲. درد‌های قفسه سینه
درد قفسه سینه ناشی از عفونت ریه اغلب به صورت تیز یا خنجری توصیف می‌شود. درد قفسه سینه هنگام سرفه یا تنفس عمیق بدتر می‌شود. گاهی اوقات درد‌های شدید را می‌توان از وسط تا بالای کمر احساس کرد.

۳. تب
هنگامی که بدن شما تلاش می‌کند تا از عفونت جلوگیری کند، تب ایجاد می‌شود. دمای طبیعی بدن معمولاً در حدود ۹۸.۶ درجه فارنهایت (۳۷ درجه سانتی گراد) است. اگر به عفونت باکتریایی ریه مبتلا باشید، تب شما ممکن است تا ۱۰۵ درجه فارنهایت (۴۰.۵ درجه سانتیگراد) افزایش یابد. هرگونه تب شدید بالاتر از ۱۰۲ درجه فارنهایت (۳۸.۹ درجه سانتیگراد) اغلب منجر به علائم دیگر می‌شود، مانند: تعریق، لرز، درد‌های عضلانی، کمبود آب بدن، سردرد و ضعف. اگر تب شما بیش از ۱۰۲ درجه فارنهایت (۳۸.۹ درجه سانتیگراد) است یا بیش از سه روز طول بکشد باید به پزشک مراجعه کنید.

۴. بدن درد
وقتی به عفونت ریه مبتلا هستید ممکن است عضلات و کمر شما درد بگیرد. به این درد میالژی می‌گویند. گاهی اوقات التهاب عضلات ایجاد شده که در صورت ابتلا به عفونت منجر به درد بدن نیز می‌شود.

۵. آبریزش بینی
آبریزش بینی و سایر علائم شبیه آنفولانزا مانند عطسه اغلب با عفونت ریه مانند برونشیت همراه است.

۶. تنگی نفس
تنگی نفس به این معنی است که احساس می‌کنید تنفس دشوار است یا اینکه نمی‌توانید کامل نفس بکشید. اگر در تنفس مشکل دارید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

۷. خستگی
وقتی بدن با عفونت مقابله می‌کند، معمولاً احساس کسالت و خستگی خواهید کرد. استراحت در این مدت بسیار مهم است.

۸. خس خس
هنگام بازدم ممکن است صدای سوت بلند را بشنوید که به خس خس سینه معروف است. این نتیجه باریک شدن راه‌های هوایی یا التهاب است.

۹. رنگ آبی پوست یا لب‌ها
به دلیل کمبود اکسیژن ممکن است لب‌ها یا ناخن‌های شما کمی آبی رنگ یا کبود به نظر برسند.

۱۰. صدای ریز یا خرخره در ریه‌ها
یکی از علائم گویای عفونت ریه، صدای ترک خوردگی در قاعده ریه‌ها است. پزشک می‌تواند این صدا‌ها را با استفاده از ابزاری به نام استتوسکوپ بشنود.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

منبع: آفتاب

کلیدواژه: ریه عفونت عفونت ریه سلامت علائم عفونت ریه درجه فارنهایت ذات الریه ریه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۳۶۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه کسانی باید جراحی برداشتن لوزه را انجام دهند؟

به گزارش خبرآنلاین، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با تاکید بر اینکه نباید به بهانه کوچک‌شدن یا از بین رفتن خود به‌ خودی لوزه بزرگ، نسبت به جراحی و برداشتن آن بی‌تفاوت باشیم، گفت: لوزه‌های بزرگ با بالارفتن سن، کوچک می‌شوند ولی عارضه‌های جبران‌ناپذیری برای فرد به دنبال خواهند داشت.

ایسنا در خبری نوشت: دکتر علیرضا موحدی درباره جراحی‌های لوزه، دلایل، عوارض و راه‌های پیشگیری از آن مواردی را مطرح کرد.

وی با اشاره به نقش لوزه در بدن اظهار کرد: لوزه‌ها بخش لنفاوی دفاعی بدن است که دفاع موضعی بخشی از بدن را برعهده دارند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تمام بخش سیستم دفاعی بدن را لوزه‌ها انجام نمی‌دهند و صرفا دفاع منطقه‌ای و موضعی کار لوزه است، توضیح داد: در مواردی پیش می‌آید که لوزه‌ها متورم می‌شوند، شایع‌ترین علت این مسئله عفونت‌های مکرر و محیط مناسب لوزه‌ها برای رشد میکروب باکتری است.

وی با بیان اینکه عوامل آلرژیک، استفاده از برخی غذاها، داروها و شرایط ایمنی بدن، می‌تواند منجر به بزرگ شدن لوزه‌ها شود، اضافه کرد: البته در تمامی افراد بزرگ شدن لوزه‌ها مشکل‌آفرین نمی‌شود، ممکن است لوزه‌های فردی از حد معمول بزرگتر شده باشد ولی هیچ مشکلی هم ایجاد نکند.

چه کسانی کاندید جراحی برداشتن لوزه هستند؟

موحدی ادامه داد: چنانچه تورم لوزه‌ها اختلالاتی در خواب ایجاد کند به این معنی که فرد نتواند به راحتی نفس بکشد، خرخر شبانه داشته باشد یا اینکه گلودرد مکرر داشته باشد یا در سال بیشتر از سه بار دچار عفونت چرکی و میکروبی ناحیه گلو شود که هر سه بار هم نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک باشد یا دچار گوش دردهای مکرر شود، نیاز به بررسی توسط متخصص دارد.

این متخصص گوش، حلق و بینی با بیان اینکه معمولا لوزه‌های متورم با لوزه‌ سوم همراه است، ادامه داد: محل لوزه‌های بزرگ در حفره‌ دهانی و حلق است ولی لوزه سوم کف جمجمه و پشت بینی قرار دارد، بنابراین این موضوع می‌تواند مشکلات تنفسی در ناحیه گوش برای بیمار ایجاد کند.

وی یادآور شد: ایجاد مشکلات جدی در ناحیه گوش، حلق و گلو، عفونت‌های مکرر گوش و اختلال خواب از جمله مواردی است که باید توسط پزشک متخصص بررسی شود.

ردپای لوزه‌های بزرگ در روند رشد

موحدی اختلال در روند رشد را یکی دیگر از عوارض بزرگ شدن لوزه‌ها دانست و توضیح داد: فردی که نتواند از بینی نفس بکشد معمولا دچار کم اشتهایی هم می‌شود، یعنی تنفس از راه دهان، تنفس خشکی است که منجر به کاهش اشتها می‌شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اینکه بزرگ شدن لوزه، همیشه نیاز به مداخلات جراحی ندارد، خاطرنشان کرد: در برخی موارد با دارو درمانی، عفونت، نحوه نفس کشیدن، روند خواب، کنترل و یا درمان می‌شود و نیاز به جراحی نیست، به شرط اینکه تنفس فرد، از راه بینی باشد و بیمار در طول شب راحت بخوابد، در این شرایط نیازی به جراحی نیست.

وی تاکید کرد: عفونت‌های مکرر، بدخوابی، خرخر شبانه و نهایتا اختلال رشد از مهمترین دلایلی است که فرد را کاندید جراحی برداشتن لوزه می‌کند.

سن مناسب برداشتن لوزه‌ها تا پنج سالگی است

موحدی درباره سن مناسب جراحی لوزه نیز توضیح داد: اگر فردی با دهان باز می‌خوابد، خرخر شبانه دارد و یا بیشتر از معمول دچار عفونت گلو می‌شود، چنانچه جراحی برداشتن لوزه‌ها در او قبل از شکل‌گیری فک بالا و در سنین پایین یعنی حدود پنج سال باشد به مراتب بهتر است، چرا که با اختلالات دندانی و فکی مواجه نخواهد شد، ولی بعد از ۱۰ سالگی، ضایعات و عوارض دهانی و فکی و همچنین اختلال رشد متوجه فرد است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با برداشتن لوزه‌ها با عارضه‌هایی همراه است یا خیر؟ توضیح داد: تا زمانی که فرد با مشکلاتی که به آن اشاره شد مواجه نشده باشد، جراحی برداشتن لوزه برای او انجام نمی‌شود، بنابراین برداشتن لوزه صرفا با هدف درمان و همچنین پیشگیری از ایجاد مشکلات بعدی انجام می‌شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی دانشگاه تاکید کرد: لوزه سوم تا سن ۱۰ سالگی آرام آرام تحلیل می‌رود و به عبارتی کوچکتر می‌شود اما در صورت نادیده گرفتن آن تا سنین بالاتر از ۱۰ سال خصوصا در مواردی که تفس را دچار مشکل کرده، قطعا اختلالات رشدی و فک به همراه خواهد داشت.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی با بیان اینکه اختلال در رشد فک نیز نیاز به درمان‌های اختصاصی دارد، ادامه داد: لوزه سوم در سن ۱۰ سالگی ممکن است به صورت کامل از بین برود ولی عارضه‌هایی از جمله اختلال رشد، فک، بدشکلی صورت برای فرد باقی می‌ماند بنابراین نیازی نیست تا ۱۰ سالگی صبر کنیم که لوزه از بین برود چرا که این اقدام عارضه‌های بیشتر و همیشگی را به دنبال خواهد داشت.

موحدی با بیان اینکه جراحی برداشتن لوزه‌ها با تشخیص پزشک و برای افرادی که دچارعارضه هستند، ضرورت دارد، یادآوری کرد: اگر این جراحی به موقع انجام شود عارضه‌ای برای بیمار ندارد، اما چنانچه دیرتر از موعد (بالاتر از ۱۰ سال) انجام شود، عملا فایده‌ای برای فرد نخواهد داشت؛ ضمن اینکه سایر مشکلات رشدی، دهانی و فکی برای همیشه برای فرد باقی می‌ماند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899542

دیگر خبرها

  • با عفونت دستگاه ادراری بیشتر آشنا شوید
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • ۶ علامت مهم حمله قبلی را بشناسید
  • دلیل لرز و بدن درد بدون تب چیست؟
  • علل پرش و اسپاسم عضلانی
  • سندرم ناخن زرد چیست؟
  • چه کسانی باید جراحی برداشتن لوزه را انجام دهند؟
  • مواد غذایی شگفت انگیزی که بوی بد یا عجیب و غریبی به ادرارتان می‌بخشند
  • علت اصلی سفت شدن و درد مفاصل کشف شد
  • تغییراتی در چشم که باید نگران تان کند!